AnonymBruker Skrevet i går, 16:56 #41 Del Skrevet i går, 16:56 En gave er en gave og ingen rettighet. Når en person er dement, har den ikke lenger forståelse av hva gaver er og jeg syns ikke man har noen rett til å dele ut penger fra den dementes konto til gaver. Når jeg får gaver, liker jeg å vite at den jeg får gaver av, tenker på meg, når jeg får akkurat den gaven. Det er ikke den demente i stand til. Om man absolutt må gi noe, får man legge seg på den summen, den demente ga før hun ble syk og ut i fra økonomien du viser til her, kan ikke det ha vært så store summen. Anonymkode: 3abf5...f84 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:16 #42 Del Skrevet i går, 17:16 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): En gave er en gave og ingen rettighet. Når en person er dement, har den ikke lenger forståelse av hva gaver er og jeg syns ikke man har noen rett til å dele ut penger fra den dementes konto til gaver. Når jeg får gaver, liker jeg å vite at den jeg får gaver av, tenker på meg, når jeg får akkurat den gaven. Det er ikke den demente i stand til. Om man absolutt må gi noe, får man legge seg på den summen, den demente ga før hun ble syk og ut i fra økonomien du viser til her, kan ikke det ha vært så store summen. Anonymkode: 3abf5...f84 Jeg tenker litt annerledes på det (etter å ha reflektert etter å ha lest denne tråden). At man viderefører noe man vet personen hadde ønsket. Særlig til barnebarn. Som voksen er jeg enig i deg, den gaven hadde mistet 'verdien'. Anonymkode: 33b04...e81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:01 #43 Del Skrevet i går, 18:01 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Bryllupsgave til barnebarn 10 000 kroner. 50-årsgave til datter 15 000 kroner. Anonymkode: 4199f...261 Bryllupsgave tenker jeg er ok i og for seg, selv om jeg personlig ville gått for et langt lavere beløp. Men 50-årsgaven er ikke innafor i det hele tatt. Anonymkode: 4cae6...9a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:06 #44 Del Skrevet i går, 18:06 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bryllupsgave tenker jeg er ok i og for seg, selv om jeg personlig ville gått for et langt lavere beløp. Men 50-årsgaven er ikke innafor i det hele tatt. Anonymkode: 4cae6...9a6 Men, når det er sagt: Når det gjelder bryllupsgave (som er en veldig spesiell anledning), så må man se det i forhold til hva man tenker vedkommende ville gitt hvis hen ikke var dement (gavenivå varierer veldig mellom familier!), og pengene som er på konto. I min manns familie gir de for eksempel mye dyrere gaver enn i min familie, selv om min familie har mer penger. Jeg hadde ikke «gitt meg selv» en 50-årsgave til 10kr engang, for jeg regner med det er datteren det er snakk om her som styrer pengene? Den gaven på 15k er helt klart utnytting. Anonymkode: 4cae6...9a6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:10 #45 Del Skrevet i går, 18:10 Vanlig jule/bursdagsgave til godt voksne/etablerte folk kan droppes. Så mest sannsynlig trenger ikke barna/generasjon 1. Generasjon 2/barnebarn får en lik sum f.eks. 2-300 i jule/bursdagsgave. Unntaket er hvis alle barnebarna er godt voksne, da trenger de ikke Generasjon 3: 2-300 hver i jule/bursdagsgave. Runde dager: 500-1000 kr Bryllup: 500-1000 Konfirmasjon: 500-1000 eventuelt litt mer hvis dette blir langt under det som ble gitt til de andre i samme generasjon før personen ble dement. Anonymkode: a74ac...f9e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:24 #46 Del Skrevet i går, 18:24 Jeg hadde tenkt 2-300 kr for alle anledninger. Det viktigste er at demente har nok igjen til å ivareta egne behov. Dette tatt fra inntekt og ikke sparepenger. Anonymkode: 97ece...0bd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:42 #47 Del Skrevet i går, 18:42 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Julegave til voksne barn med partnere: 600,-. Bursdagsgave voksne barn: 300,- Bursdagsgave partnere: 300,- Rund dag eget barn: 800,- Julegaver og burdagsgaver voksne barnebarn: 300,- Julegaver og bursdagsgaver oldebarn: 300,- Bryllupsgave: 1000,- For eksempel. Anonymkode: 0c805...f33 Det holder med julegaver til barnebarn og en liten til oldebarn og de man feirer jul med. Barnebarn 300 kr oldebarn 200 kr. Bryllup. 700 kr. Dåp/navnefest. 500 kr (helst en gave) Anonymkode: 858c3...2f1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:44 #48 Del Skrevet i går, 18:44 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det holder med julegaver til barnebarn og en liten til oldebarn og de man feirer jul med. Barnebarn 300 kr oldebarn 200 kr. Bryllup. 700 kr. Dåp/navnefest. 500 kr (helst en gave) Anonymkode: 858c3...2f1 Rundt tall på barn og svigerbarn. Konfekteske. Anonymkode: 858c3...2f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:50 #49 Del Skrevet i går, 18:50 Min far hadde verge via nav. Og der satte han grense på gaver. Barn-250kr, barnebarn jul/bursdag 500kr, konfirmasjon: 4000kr Vergen mente var bedre bsrnebarn fikk en skikkelig gave en oss barna. Ser enkelte reagerer på at en dement ska gi gave. Vi ser her så har de siste gavene som ble kjøpt til dem fra sin farfar betyd mye for dem. Siste julegaven før han gikk bort var er hjerte med fjær inne i som det står navnet til barna på ene siden med årstall og bak står det klem morfar Anonymkode: 09310...78e 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 21:26 #50 Del Skrevet i går, 21:26 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min far hadde verge via nav. Og der satte han grense på gaver. Barn-250kr, barnebarn jul/bursdag 500kr, konfirmasjon: 4000kr Anonymkode: 09310...78e Det var interessante tall å se, takk for at du delte 🙂 Er dette lenge siden? Anonymkode: 4199f...261 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #51 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det var interessante tall å se, takk for at du delte 🙂 Er dette lenge siden? Anonymkode: 4199f...261 Far min gikk bort for ca 2 år siden. Vet vergen mor mi fikk nå pga demens sa at den og ville legge seg på dette Anonymkode: 09310...78e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoaideBiehtar Skrevet 16 timer siden #52 Del Skrevet 16 timer siden Vi har ca 2000 til barn, 1000 til barnebarn i julegave, bursdag har vi ikke gitt. Konfirmasjon og bryllup har ikke vært relevant (ennå), jeg ville tenkt ca 1000-2000 i konfirmasjon og bryllup (gjelder barnebarn eller oldebarn). Vi har dette i fremtidsfullmakt, fordi alle eldre i vår familie ØNSKER å gi gave selv om de blir demente. Det er ingen grunn til at pengene skal "hope seg opp" på konto. Her har man i ny og ne gitt bort større beløp til barna når beløpet på konto blir uhensiktsmessig høyt, da ca 20 000 til hvert barn. Dette er også presisert i fremtidsfullmakt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #53 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Min far hadde verge via nav. Og der satte han grense på gaver. Barn-250kr, barnebarn jul/bursdag 500kr, konfirmasjon: 4000kr Vergen mente var bedre bsrnebarn fikk en skikkelig gave en oss barna. Ser enkelte reagerer på at en dement ska gi gave. Vi ser her så har de siste gavene som ble kjøpt til dem fra sin farfar betyd mye for dem. Siste julegaven før han gikk bort var er hjerte med fjær inne i som det står navnet til barna på ene siden med årstall og bak står det klem morfar Anonymkode: 09310...78e Kan ikke du lage eget innlegg på dette moderatorene kan feste det var veldig nyttig info. Mvh bruker. Anonymkode: 858c3...2f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #54 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (23 timer siden): Bryllupsgave til barnebarn 10 000 kroner. 50-årsgave til datter 15 000 kroner. Anonymkode: 4199f...261 Ganske spenstige summer når det er snakk om en dement minstepensjonist. Tror ikke jeg hadde gått med på at dette søskenet ditt skal styre med dette mer. Kan raskt ende med tom bankkonto da. Anonymkode: dfe2b...e4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #55 Del Skrevet 9 timer siden Dette er hva vi har satt opp i fremtidsfullmakt for vår demente far: Vanlige bursdagsgaver/julegaver: 2000 til hver person (2 barn, 2 svigerbarn, 2 barnebarn). Runde dager: 4000 til døtre, 5000 ved 50-årsdag. 2500 til svigersønner ved rund dag. Konfirmasjon barnebarn: 10 000. Hans søsken får en oppmerksomhet ved runde dager, type blomst eller konfekt, dette styrer vi barna. 1500 kroner til nevøer/nieser som gifter seg. Barnebarna er fremdeles såpass små at det er helt usannsynlig at min far lever når de eventuelt gifter seg. Her dreier det seg om rundt 3 millioner på bok. Anonymkode: 54dac...761 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #56 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 12.36): Dette er snakk om gaver som allerede er gitt, jeg ønsker tilbakemelding fra "folk flest" da jeg selv mener gaver som er gitt er for høye. Det er ikke jeg som har gitt gavene eller skal gi gaver. Anonymkode: 4199f...261 AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 13.49): Bryllupsgave til barnebarn 10 000 kroner. 50-årsgave til datter 15 000 kroner. Anonymkode: 4199f...261 Jeg synes ikke dette er horible summer, dette er omtrent hva mine foreldre og besteforeldre gir. Men når du utelater informasjon som f.eks er det to eller tyve barnebarn? Er det en eller fem døtre? Mine foreldre har kun to barn og to barnebarn, og de har spart opp penger til større anledninger som runde dager, bryllup og konfirmasjoner til alle. De har ikke mye penger, men for dem har det være veldig viktig å kunne spare opp for å gi i gaver ved slike anledninger. Anonymkode: ccf44...b22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå