AnonymBruker Skrevet i går, 10:35 #1 Del Skrevet i går, 10:35 Jeg hadde satt stor pris på om noen ville komme med et innspill her. En person er på sykehjem, med demens og kan derfor ikke selv avgjøre hvor mye som skal gis i gaver. Personen er minstepensjonist, og størstedelen av inntekten brukes på å betale sykehjemmet. Sitter igjen med omlag 5 500 kroner i måneden i inntekt. Har i underkant av 200 000 kroner på konto. Hva tenker du er passe nivå å legge seg på for gaver? Julegave til døtre med partner / Bursdagsgave til døtre med partner Rundt tall / bursdagsgave døtre Julegave til voksne barnebarn / Bursdagsgave til voksne barnbarn Julegave til oldebarn som er barn / Bursdag til oldebarn som er barn Bryllupsgave til voksent barnebarn (Ingen andre barnebarn har giftet seg tidligere) Anonymkode: 4199f...261 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:07 #2 Del Skrevet i går, 11:07 Hvorfor skal den demente gi gaver?? Anonymkode: c249e...92f 8 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:09 #3 Del Skrevet i går, 11:09 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg hadde satt stor pris på om noen ville komme med et innspill her. En person er på sykehjem, med demens og kan derfor ikke selv avgjøre hvor mye som skal gis i gaver. Personen er minstepensjonist, og størstedelen av inntekten brukes på å betale sykehjemmet. Sitter igjen med omlag 5 500 kroner i måneden i inntekt. Har i underkant av 200 000 kroner på konto. Hva tenker du er passe nivå å legge seg på for gaver? Julegave til døtre med partner / Bursdagsgave til døtre med partner Rundt tall / bursdagsgave døtre Julegave til voksne barnebarn / Bursdagsgave til voksne barnbarn Julegave til oldebarn som er barn / Bursdag til oldebarn som er barn Bryllupsgave til voksent barnebarn (Ingen andre barnebarn har giftet seg tidligere) Anonymkode: 4199f...261 Ga vedkommende gaver selv FØR demensen ble så ille? Hva lå de på i så fall? Det sier jo litt om hvilke ønsker personen hadde, også får man se om man tenker at det kan videreføres nå med tanke på økonomien. Anonymkode: 9ce93...aff 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:16 #4 Del Skrevet i går, 11:16 Julegave til voksne barn med partnere: 600,-. Bursdagsgave voksne barn: 300,- Bursdagsgave partnere: 300,- Rund dag eget barn: 800,- Julegaver og burdagsgaver voksne barnebarn: 300,- Julegaver og bursdagsgaver oldebarn: 300,- Bryllupsgave: 1000,- For eksempel. Anonymkode: 0c805...f33 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:23 #5 Del Skrevet i går, 11:23 Hvorfor forventer barn, barnebarn, oldebarn og i tillegg partnere gaver fra en dement som bor på sykehjem? Det synes jeg er veldig spesielt og om du er den som har ansvaret for økonomien, bør du ikke gi ut gaver. Anonymkode: a58c3...23b 14 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #6 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvorfor forventer barn, barnebarn, oldebarn og i tillegg partnere gaver fra en dement som bor på sykehjem? Det synes jeg er veldig spesielt og om du er den som har ansvaret for økonomien, bør du ikke gi ut gaver. Anonymkode: a58c3...23b Dette er snakk om gaver som allerede er gitt, jeg ønsker tilbakemelding fra "folk flest" da jeg selv mener gaver som er gitt er for høye. Det er ikke jeg som har gitt gavene eller skal gi gaver. Anonymkode: 4199f...261 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #7 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ga vedkommende gaver selv FØR demensen ble så ille? Hva lå de på i så fall? Det sier jo litt om hvilke ønsker personen hadde, også får man se om man tenker at det kan videreføres nå med tanke på økonomien. Anonymkode: 9ce93...aff Ja, det er sånn jeg også tenker. Anonymkode: 4199f...261 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #8 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvorfor forventer barn, barnebarn, oldebarn og i tillegg partnere gaver fra en dement som bor på sykehjem? Det synes jeg er veldig spesielt og om du er den som har ansvaret for økonomien, bør du ikke gi ut gaver. Anonymkode: a58c3...23b Da er vi enige da, glemte å skrive det i det andre svaret til deg 🙂 Anonymkode: 4199f...261 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #9 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Julegave til voksne barn med partnere: 600,-. Bursdagsgave voksne barn: 300,- Bursdagsgave partnere: 300,- Rund dag eget barn: 800,- Julegaver og burdagsgaver voksne barnebarn: 300,- Julegaver og bursdagsgaver oldebarn: 300,- Bryllupsgave: 1000,- For eksempel. Anonymkode: 0c805...f33 Supert, takk for at du tok deg tid! 🙂 Anonymkode: 4199f...261 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #10 Del Skrevet 23 timer siden Først og fremst; eksisterer det fremtidsfullmakt som gir slike muligheter? Om ikke vil dere få problemer om dere bruker penger. Hvis ja; Jeg tenker at gaver kun skal gis om de vet det er i tråd med hva vedkommende ville ønsket at ble gjort i dette tilfellet. Og i så tilfelle i tråd med hva personen selv valgte før. Ga de for 500 til jul, så gjør man det videre. Ga de 2000 til første barnebarnet som giftet seg, så videreføres det. Anonymkode: 33b04...e81 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaia Skrevet 23 timer siden #11 Del Skrevet 23 timer siden Den demente trenger da ikke å gi gaver til slektningene sine. Jeg hadde ikke forventet å få en gave hvis en av mine foreldre var på sykehjem med demens. Hadde jeg vært forelder, så hadde jeg kjøpt gaver selv til mine barn fra deres demente bestemor/ far og bare sagt at de var fra bestemor/ bestefar. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #12 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Først og fremst; eksisterer det fremtidsfullmakt som gir slike muligheter? Om ikke vil dere få problemer om dere bruker penger. Hvis ja; Jeg tenker at gaver kun skal gis om de vet det er i tråd med hva vedkommende ville ønsket at ble gjort i dette tilfellet. Og i så tilfelle i tråd med hva personen selv valgte før. Ga de for 500 til jul, så gjør man det videre. Ga de 2000 til første barnebarnet som giftet seg, så videreføres det. Anonymkode: 33b04...e81 Jeg forstår det blir forvirrende, men dette er gaver som allerede er gitt og som jeg synes er for høye. Det er ingen fremtidsfullmakt her. Får dessverre ikke endret hovedinnlegget, men noterer at vi er enige 😄 Anonymkode: 4199f...261 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #13 Del Skrevet 23 timer siden Gaia skrev (1 minutt siden): Den demente trenger da ikke å gi gaver til slektningene sine. Jeg hadde ikke forventet å få en gave hvis en av mine foreldre var på sykehjem med demens. Hadde jeg vært forelder, så hadde jeg kjøpt gaver selv til mine barn fra deres demente bestemor/ far og bare sagt at de var fra bestemor/ bestefar. Helt enig! Dette er gaver som allerede er gitt, og ikke av eller til meg. Anonymkode: 4199f...261 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaia Skrevet 23 timer siden #14 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg forstår det blir forvirrende, men dette er gaver som allerede er gitt og som jeg synes er for høye. Det er ingen fremtidsfullmakt her. Får dessverre ikke endret hovedinnlegget, men noterer at vi er enige 😄 Anonymkode: 4199f...261 Det er noen andre som har gitt gaver på vegne av den demente som har tilgang på kontoen, og du synes de er urimelig høye, er det slik å forstå? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #15 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg forstår det blir forvirrende, men dette er gaver som allerede er gitt og som jeg synes er for høye. Det er ingen fremtidsfullmakt her. Får dessverre ikke endret hovedinnlegget, men noterer at vi er enige 😄 Anonymkode: 4199f...261 Det er veldig vanskelig å gi råd når du ikke deler formålet ditt med denne tråden, og hvem du er i denne sammenhengen. Anonymkode: 33b04...e81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #16 Del Skrevet 23 timer siden Gaia skrev (10 minutter siden): Det er noen andre som har gitt gaver på vegne av den demente som har tilgang på kontoen, og du synes de er urimelig høye, er det slik å forstå? Ja, det stemmer. Jeg er også barn av vedkommende, men er ikke den som styrer økonomien. Anonymkode: 4199f...261 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #17 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er veldig vanskelig å gi råd når du ikke deler formålet ditt med denne tråden, og hvem du er i denne sammenhengen. Anonymkode: 33b04...e81 Ja, jeg ser det i etterid, jeg ble litt ivrig i forsøket på å anonymisere. Men jeg er altså også barn av vedkommende, men er ikke den som styrer det økonomiske. Anonymkode: 4199f...261 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #18 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg forstår det blir forvirrende, men dette er gaver som allerede er gitt og som jeg synes er for høye. Det er ingen fremtidsfullmakt her. Får dessverre ikke endret hovedinnlegget, men noterer at vi er enige 😄 Anonymkode: 4199f...261 Jeg tenker de gavene bør være små, i tilfelle. Og egentlig begrenset til jule- og bursdagsgaver til mindreårige barn (for eksempel 300-400kr), dåp, konfirmasjon og bryllup (for eksempel 1000-3000kr). Jeg ser ikke noe poeng i at en dement skal «gi» julegaver til sitt sannsynligvis godt voksne barn. Er det bare en skjult måte å tilegne seg forskudd på arv på? Anonymkode: 4cae6...9a6 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #19 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg tenker de gavene bør være små, i tilfelle. Og egentlig begrenset til jule- og bursdagsgaver til mindreårige barn (for eksempel 300-400kr), dåp, konfirmasjon og bryllup (for eksempel 1000-3000kr). Jeg ser ikke noe poeng i at en dement skal «gi» julegaver til sitt sannsynligvis godt voksne barn. Er det bare en skjult måte å tilegne seg forskudd på arv på? Anonymkode: 4cae6...9a6 Ja, det er nok dessverre mye som tyder på at det er slik du skriver i siste setning der. Anonymkode: 4199f...261 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #20 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, det er nok dessverre mye som tyder på at det er slik du skriver i siste setning der. Anonymkode: 4199f...261 Kan du gi eksempler på hvor dyre gaver som blir gitt? Anonymkode: 4cae6...9a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå