AnonymBruker Skrevet i går, 10:14 #1 Del Skrevet i går, 10:14 Dere som er på glutenfri kost, hvordan få dere i dere nok fullkorn? Jeg synes det er en utfordring å få nok fullkorn med sine helsebringende effekter. Fullkorn er bla med på å "skylle ut kolestrolet" noe jeg bør få til, har høyt LDL kolestrol nå (4,7) forsøker å få det ned med kosthold bla. Lite glad i pasta. Tidligere fikk jeg i meg mye fullkorn i fra grovbrød, men nå må det kjøpes glutenfritt brød som det er lite fullkorn i. (baker ikke brød/knekkebrød selv..) Hva spiser dere? Anonymkode: 33677...25c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:18 #2 Del Skrevet i går, 10:18 Havregryn er fullkorn, og fås i glutenfri versjon. Du kan spise havregrøt, havregryn med yoghurt eller melk, bake rundstykker og scones med havregryn, male det til havremel og bake pannekaker og vafler og whatnot. Anonymkode: 0e172...3c0 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:20 #3 Del Skrevet i går, 10:20 Havregrøt/havrerundstykker/havrelapper (havre er naturlig gf, men ved cøliaki burde man velge havre som ikke er kontaminert med glutenprodukter). Anonymkode: 7fdb4...304 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:23 #4 Del Skrevet i går, 10:23 Jeg baker selv, pluss at akkurat det har jeg aldri tenkt over. Bruker mye havregryn/mel, og spiser ofte salat/omelett/middagsrester når andre spiser brødskiver 🤷♀️ Anonymkode: 89ff1...017 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:52 #5 Del Skrevet i går, 10:52 Vi trenger ikke korn i det hele tatt. Anonymkode: aaa94...89b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:07 #6 Del Skrevet i går, 11:07 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Vi trenger ikke korn i det hele tatt. Anonymkode: aaa94...89b AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Havregryn er fullkorn, og fås i glutenfri versjon. Du kan spise havregrøt, havregryn med yoghurt eller melk, bake rundstykker og scones med havregryn, male det til havremel og bake pannekaker og vafler og whatnot. Anonymkode: 0e172...3c0 Spiser allerede glutenfri havregryn da 👍🏻 Anonymkode: 33677...25c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:16 #7 Del Skrevet i går, 13:16 Baker proteinrundstykker med egg, mager kesam og malte havregryn. Spiser det istedenfor brød hver dag og gjerne et havreknekkebrød i tillegg. Har jeg ris velger jeg alltid fullkornsris. De glutenfrie kjøpebrødene er ekstremt lite sunne - mye bedre å bake selv. Anonymkode: f2a34...dbc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:21 #8 Del Skrevet i går, 13:21 Man trenger da ikke korn for å få ned kolesterol. Da ville jeg heller kuttet ut frøoljer, og særlig solsikkeolje, samt innført kaldpresset olivenolje i salat osv. Og sluttet å røyke, hvis man gjør det. Men tilbake til det du spør om; du kan spise fullkornsris, du kan spise pastavarianter som er glutenfrie og fullkorn av bla ris og bokhvete. Dyrt, men mulighetene for å variere kornsort er til stede. https://www.kinsarvik.no/collections/pasta-og-nudler/products/clearspring-okologisk-brede-brunris-nudler-200-g https://www.kinsarvik.no/collections/pasta-og-nudler/products/castagno-pastaskruer-av-fullkorn-bokhvete-250-g Anonymkode: bb1ca...d25 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:30 #9 Del Skrevet i går, 13:30 Det finnes flere typer svært grove gf knekkebrød med frø i. Coop selger begge de to typene. De har mye høyere fiberinnhold enn andre gf knekkebrød, og mange ordinært knekkebrød forsåvidt. . Ellers, bake med teff/bokhvete/jyttemel arv. Anonymkode: 79c5b...9f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:58 #10 Del Skrevet i går, 13:58 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Man trenger da ikke korn for å få ned kolesterol. Da ville jeg heller kuttet ut frøoljer, og særlig solsikkeolje, samt innført kaldpresset olivenolje i salat osv. Og sluttet å røyke, hvis man gjør det. Men tilbake til det du spør om; du kan spise fullkornsris, du kan spise pastavarianter som er glutenfrie og fullkorn av bla ris og bokhvete. Dyrt, men mulighetene for å variere kornsort er til stede. https://www.kinsarvik.no/collections/pasta-og-nudler/products/clearspring-okologisk-brede-brunris-nudler-200-g https://www.kinsarvik.no/collections/pasta-og-nudler/products/castagno-pastaskruer-av-fullkorn-bokhvete-250-g Anonymkode: bb1ca...d25 Men fullkorn hjelper på.. Benytter ikke noe frøoljer i matlaging, ei heller solsikkeolje, kun olivenolje. Røyker heller ikke. Fullkornsris ja, men som jeg skrev innledningsvis, er ikke så begeistret for pasta. Anonymkode: 33677...25c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kullsyrevann Skrevet i går, 14:02 #11 Del Skrevet i går, 14:02 Bokhvete. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet i går, 14:09 #12 Del Skrevet i går, 14:09 Havrefiber synes jeg selv er veldig praktisk. Jeg bruker litt i havregrøten, men kan bakes med også. Kiwi og andre butikker har denne i allergihyllen. Chiafrø er gjerne litt på siden, men har også mye fiber og kan blandes med vann og i havregrøt, yoghurt, og selvsagt bakverk. Personlig har jeg perioder der det går litt i bokhvete, og da gjerne istedenfor andre karbohydrater til lunsj eller middag. Bokhvetegrøt og pannekaker er også godt. Jeg finner billigst på ulike internasjonale butikker, eller i hvert fall ikke vanlig matbutikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:40 #13 Del Skrevet i går, 14:40 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Men fullkorn hjelper på.. Benytter ikke noe frøoljer i matlaging, ei heller solsikkeolje, kun olivenolje. Røyker heller ikke. Fullkornsris ja, men som jeg skrev innledningsvis, er ikke så begeistret for pasta. Anonymkode: 33677...25c Ok, så dropp pasta-alternativene og hold deg til risen da. Bokhvetemel får du kjøpt på butikken, den kan du lage rundstykker og pannekaker o.l av, slik som med havre. Foreslår også aktivitet/trening, og roe ned evnt stress. Magnesium har jeg hørt bli nevnt, du kan google magnesium + cholesterol Anonymkode: bb1ca...d25 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 23 timer siden #14 Del Skrevet 23 timer siden Havrefiber og havregrøt går det mest i her. Også frøknekkebrød. Spiser aldri glutenfritt brød, det er jo nesten bare stivelse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #15 Del Skrevet 23 timer siden Bruker mye knuste linfrø. Perfekt å ha på yoghurt med hjemmelaget glutenfri granola/havregryn, pleier å ta en spiseskje over. Mye fiber Knuste linfrø kan også lures inn i havregrøt, smoothier, hjemmelaget knekkebrød, topping på salater etc. https://beritnordstrand.no/artikler/dette-bor-du-vite-for-du-spiser-linfro Anonymkode: 74443...d30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #16 Del Skrevet 18 timer siden Bruker masse bygg, sidan det er godt for fordøyelsen og det mettar lenge. Bygg er ekstra gunstig for kolesterolet pga det inneholder betaglukaner. I tillegg er det veldig bra for immunforsvaret! Veldig fine i både salater, supper og smoothies. https://www.nrk.no/mat/oppskrifter-med-bygg-og-byggryn--1.16097600 Anonymkode: 340cc...ef0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 18 timer siden #17 Del Skrevet 18 timer siden Hirsegrøt og havregrøt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 18 timer siden #18 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bruker masse bygg, sidan det er godt for fordøyelsen og det mettar lenge. Bygg er ekstra gunstig for kolesterolet pga det inneholder betaglukaner. I tillegg er det veldig bra for immunforsvaret! Veldig fine i både salater, supper og smoothies. https://www.nrk.no/mat/oppskrifter-med-bygg-og-byggryn--1.16097600 Anonymkode: 340cc...ef0 Bygg har faktisk gluten. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #19 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Bruker masse bygg, sidan det er godt for fordøyelsen og det mettar lenge. Bygg er ekstra gunstig for kolesterolet pga det inneholder betaglukaner. I tillegg er det veldig bra for immunforsvaret! Veldig fine i både salater, supper og smoothies. https://www.nrk.no/mat/oppskrifter-med-bygg-og-byggryn--1.16097600 Anonymkode: 340cc...ef0 Du anbefaler bygg i en tråd der det spørres om glutenfri mat? TS: Jeg har aldri tenkt på at jeg må spise fullkorn. Har perfekt kolesterol, så det er tydeligvis heller ikke et problem jeg trenger å tenke på. Når det er sagt spiser jeg mye (glutenfri) havregryn. Ser du nevner at du ikke er fan av pasta, og det er da ikke noe problem, er bare å unngå pasta. Jeg spiser veldig sjelden pasta. Anonymkode: ac1bc...a59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #20 Del Skrevet 17 timer siden Bokhvete, havre, quinoa og chiafrø er de korna jeg synes er enklest å bruke mye. Hel bokhvete eller quinoa bruker jeg gjerne i stedenfor ris. Begge deler fungerer også fint til å erstatte couscous. Funker varmt eller kaldt i feks salater. Jeg lager enkle chiasyltetøy med fryste bær. Lager ofte havregrøt eller chiapudding både varme og kalde varianter. Havrerundstykker med få ingredienser (jeg foretrekker proteinbarianten på cottage cheese). Hjemmelagd granola/müesli med mye frø har jeg alltid i hus, lager store porsjoner og fryser ned så det holder seg. Ellers spiser jeg mye belgfrukter, det er ikke fullkorn men det hjelper veldig på fiberinntaket som jeg prøver å holde høyest mulig. Anonymkode: c2bde...33a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå