Gå til innhold

Tidligere utbrent - ny jobb

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg gikk på en smell for et par år siden og det endte med sykemelding og deretter delvis AAP mens jeg jobbet meg opp til 60% stilling. For et drøyt halvår siden så mistet jeg jobben (nedleggelse av avdelingen), og har etter dette fått slappet av, trent meg opp og har jobbet mye med meditasjon og avspenning. Jeg er i dag smertefri og har «fått hodet på plass», og har tro på at jeg kan klare å stå i en ny 100% stilling, så nå er jeg på jakt etter ny jobb.

Men hvor mye forteller jeg om dette i et jobbintervju? Det er ikke akkurat positivt, annet enn at jeg føler at jeg er over kneika (helt 100% sikker på at jeg takler det vet jeg jo ikke før jeg er tilbake i jobb, men jeg har absolutt troa på det og jeg holder på å gå på veggen av å bare være hjemme). 

Anonymkode: 70c08...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har anledning til å ikke si noe om din sykehistorie, så sier du ingenting om det. Det er sjeldent positivt å snakke om sykdom og diagnoser på et jobbintervju. 

Altfor mange jobbsøkere føler de "må" nevne det, og for å få en god forklaring så utbroderer de gjerne så mye at de graver seg selv ned i forsøket på å komme godt ut av det...
Arbeidsgivere blir ikke imponert over å høre om at du har "jobbet deg ut av sykdom", for fokuset vil forbli på at du har vært syk...

Du må ikke si noe som helst. Arbeidsgiver har ingen rett til innblikk i din helsejournal. Så la være om du kan.

Hvis du "må" forsvare et hull på CV'en pga sykdom eller noe, så må du prøve å dysse ned historikken din og da "uskadeliggjøre" hullet ditt der du snakker minst mulig om dine problemer, men mer av hvor mye hullet har lært deg, hvor bra du føler deg nå og hvor sterk du har blitt.

Altså, minst mulig eller aller best ingenting historikk og sykdom, og mest mulig om framtid og det du kan yte. Det er sistnevnte som er viktig for både deg og arbeidsgiver.

Endret av Bombasi
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar @Bombasi. Med unntak av at jeg nå ikke har hatt jobb de siste månedene (i et kjent vanskelig marked), så har jeg ingen synlige hull i CV-en, jeg har jobbet deltid hele perioden (riktignok veldig lite på det verste, og burde nok vært helt borte på det verste). Så sånn sett så kan jeg vel bare fokusere framover.

Har også god dialog med tidligere leder som stiller som referanse, så jeg blir ikke «outet» på noe vis der heller.

Anonymkode: 70c08...ad3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville ikke nevnt noe som helst om utbrenthet. Hvis det etterlot seg et hull på cv-en, skyld på dårlig rygg som måtte trenes opp og som nå er bra igjen (og har vært det en stund). Si at så lenge du trener, er den ok. Ikke nevn utbrenthet, for da får du garantert ikke jobben. De vil tro du ikke tåler stress eller noe som helst i jobben der før du ender som sykmeldt igjen av utbrenthet.

Anonymkode: e6c51...7b4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...