Gå til innhold

Jeg blir overrasket over mange single menn som mener det er kvinner som må endre seg, når de selv ikke får napp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg mente helt bokstavelig talt at menn begynner å dø i 60-årene.... Damene har hatt noenlunde hell i kjærlighet før, men når de bikker den alderen er ikke bare bra menn opptatt men en del er selektert ut av tida.

Anonymkode: b85ca...fb8

I alderen 50-59 år er det flere menn enn kvinner. 367880 kvinner og 381562 menn.

kilde:

https://www.ssb.no/statbank/table/07459/tableViewLayout1/

Anonymkode: f9b5e...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor kommer myten fra om at single kvinner ligger rundt med "uoppnåelige" menn? 

Det er nok ikke noen myte, men pga små statusforskjeller er det mindre relevant i Norge. Her tilhører jo stort sett det meste av  befolkningen middelklassen og de med høy status er ikke veldig mange. Skal også legge til at dette er en utfordring blant 20 åringer som KUN leter etter forhold på apper. Som jo er hvor yngre mennesker finner en partner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg mente helt bokstavelig talt at menn begynner å dø i 60-årene.... Damene har hatt noenlunde hell i kjærlighet før, men når de bikker den alderen er ikke bare bra menn opptatt men en del er selektert ut av tida.

Nå er gjennomsnittlig levelader for både menn og kvinner over 80 år, så så voldsomt stort frafall pga. dødsfall er det faktisk ikke i 50-60-årene for menn.

Anonymkode: bdba0...5ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man kan jo trekke en parallell til for eksempel biler. Hvis man ønsker seg en 7-seter elektrisk bil med hengerfeste og lett egenvekt, må man mest sannsynlig opp i 800 000-1 000 000. Men de har ikke råd til det. De kan gjerne få seg en 5-seter, som er tung og uten hengerfeste til 400 000. Det har de råd til. For å få råd til drømmebilen, må de gå kraftig opp i lønn/ta mer utdanning/vinne i lotto osv. Men de vil det ikke. De vil at bilprodusentene skal skru ned prisen på drømmebilen, slik at de får råd til det, eller at produsentene av de tunge 5-setere oppgraderer bilene sine uten tillegg i pris.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 35b7f...e48

En kan også snu på analogien og si at problemet er at prisveksten på bilen er signifikant større en lønnsveksten.

Både menn og kvinner har selvsagt rett til å bestemme sine egne krav og preferanser, men på samfunnsmessige plan er det bekymringsfullt vist dette fører til skjevhet i opplevd lykke/mening blant kjønnene.

Det er et svært dårlig tegn når mange menn ønsker et mer kaldt og hensynsløst samfunn for å selv kunne føle betydning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du enig i at det ikke har noe som helst å gjøre med hvorvidt en kvinne og evt barn er trygg?

Usikker. Om det i totalen er et tegn på at han ikke gidder kan det ha noe å si, men jeg lo litt når min mann nettopp kom, med akkurat grå treningsbukse på seg. At det er en del av garderoben er absolutt ikke... noe som helst. At det er eneste mannen gidder å daffe rundt i, uansett situasjon, betyr noe for evnene til å være partner i alt livet er og krever. Det sier noe om mannens personlighet og innstilling. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

«Vi er flere venninner i 50–60 årsalderen som jevnlig diskuterer hvor krevende det er å finne en ny kjæreste/partner… Vi ønsker oss partnere som har et eget liv, interesser, nær kontakt med barna sine og gode venner… Vi forventer også at de er flinke til å lage mat.»

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/6zJjeW/psykolog-frode-thuen-er-vi-for-kravstore

50-60-årsalderen, ja. Når de uansett ikke kan være jomfru, unge og stramme og så videre. Det er også veldig drøyt å be et 60 år gammelt menneske å endre seg drastisk. For øvrig er det overhodet ikke strengt å forvente at et voksent menneske kan lage mat, har vært en god forelder, har omgangskrets og eget liv og interesser. Det er "the bare minimum" for begge kjønn, altså.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Gratis skrev (52 minutter siden):

Og at de kan fikse den dryppende krana på kjøkkenet 🙄 ...eller legge nytt gulv på soverommet.
Vi skal jo heller ikke glemme den gode gamle "følelsesmessig tilgjengelig" 😉

Du har aldri hørt om vaktmestere, rørleggere og snekkere, altså ...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvis du tror at kravene som introduseres som røde flagg utelukkende går på «voldelig, kontrollerende, utro» så er du enten uvitende eller velger å framstille ting på uærlig måte.

Her fra en tråd på KG, «Hva er dine røde flagg?»:

»Hører på Postgirobygget.»

»høyre- eller frp-velger»

»Liker ikke katter

«sarkasme»

«Uten førerkort»

«Vært på mange gutteturer til Thailand. »

»manglende dybd

«en «grå» joggebukse stil.»

Jeg tenker at kvinner gjennomgående er mer selektive enn menn. Hvis du ekskluderer menn med grå joggebukse så er det i din fulle rett. Hvis menn ekskluderer kvinner med en bmi på over 30 så er det deres fulle rett. Alle kan tiltrekkes av hva pokker de vil (så lenge det er innenfor loven og de er snill). Ingen kan kreve at alle damer skal slanke seg eller at alle menn skal kle seg bedre.

Hvis en person ikke tilfredsstiller dine forventninger så går man høflig videre. Hvis kriteriene dine er for restriktive så ender du opp som evig singel. Det er adgang til å argumentere for og mot andre menneskers kriterier (kanskje menn med grå joggebukse kan være hyggelige, de også. Eller fyldige damer).

Flere røde flagg i det du skisserer. Guttetur til Thailand vil i de aller fleste tilfeller bety sexkjøp. Selvfølgelig er jevnlige turer for sexkjøp skikkelig dealbreaker. Joggebuksestil er stygt og slaskete. Førerkort - det kan være at dama bor grisgrendt til, og ikke ønsker å være mannens sjåfør. Sarkasme - jeg klarer meg finfint uten sarkasme fra partner. Liker ikke katter - hvis dama har en katt hun er veldig glad i, vil en mann som ikke liker katter, passe dårlig inn i hennes liv. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gratis skrev (46 minutter siden):

Du har selvsagt rett i det du sier her, husk likevel at menn er i all hovedsak skapt for å kunne: 
1. Reprodusere, 2. Beskytte, 3. Forsørge

Hvis du tar det helt ned til "grunnmuren" så er faktisk en mann ikke engang skapt for å selv kjenne på glede utover det
han gleder sin kvinne og sine avkom.

Menn har drept hverandre i tusenvis av år for å kunne reprodusere seg selv.

Mens andre menn allerede for flere tusen år siden skrev vakre poemer til sine utkårede og kjempet med livet som innsats for å beskytte kvinnen sin. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Disse er 60...mange av de beste mennene på 60+ er gift eller døde.

Og mange av de mindre gode menn på 60+ løper etter damer på 20-30, selv om de burde ha forstått at de har NULL sjanse på å få dem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

I alderen 50-59 år er det flere menn enn kvinner. 367880 kvinner og 381562 menn.

kilde:

https://www.ssb.no/statbank/table/07459/tableViewLayout1/

Men de er typisk ikke interessert i jevnaldrende damer, og vil ha tilfeldig sex med ungrips.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvor kommer myten fra om at single kvinner ligger rundt med "uoppnåelige" menn? 

Ting er vel sjeldent binært og firkantet. Men det synes som at myten om «super-kjekkasen» som betjener mange kvinner har noe sant i seg.

Hvis man går til ytterpunktet av mange sexpartnere så er det 3.5x flere menn enn kvinner som oppgir å ha hatt mer enn 100 unike sexpartnere.

Er dette «dumme og deilige» menn som damer har seg med og kaster? Eller er det super-sjarmører som nedlegger kvinner som står vonbråten igjen etter det de trodde var mannen i deres liv? Hvem vet. Det synes som om menn i større grad enn kvinner synes at mange sexpartnere i seg selv er en fin ting, og at endel av de mennene som kan oppnå det, prioriterer det.

https://datepsychology.com/how-many-sexual-partners-did-men-and-women-have-in-2021/

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hmm, dette var da veldig generaliserende og diskriminerende.

Det er generaliserende men ikke diskriminerende : å påpeke direkte fysiologiske forskjeller mellom menn og kvinner vil kun være diskriminerende hvis jeg setter dem opp mot hverandre på noe som helst nivå : men her legger jeg til grunn hva som er en definerende del av menn.

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg forstår det slik at du er blant dem som mener at menn, siden de kan ha sex uten å være hindret av en graviditet, og dermed har et enormt potensiale til å spre sine gener, dermed er fanget i et fokus på sex. Du må rette meg om jeg tar feil her. Jeg er da totalt uenig med deg. 
Jeg mener at vi alle er seksuelle vesener og har driven mot å videreføre våre gener, ikke bare menn.

Vel, den drivende forskjellen er at både menn og kvinner er motivert for å ha sex basert på å videreføre våre gener, hvilket betyr at menn er motivert til å ha sex hver dag, med så mange kompatible partnere som mulig, mens kvinner , som bærer resultatet, har en gitt periode dette er den primære drivkraften... der hun er interesert i sex med så mange kompatible partnere som mulig . 🙂

Utover dette har vi primærkulturelle drivkrefter, som handler om at vi som mennesker vet at det er en sosiologisk-økonomisk  gevinst i å skape familiekonstellasjoner i stedet for flokk konstellasjoner, og der sex har en emosjonell valutafunksjon.

Og over dette igjen har vi sosial-kulturelle seksuelle spilleregler , som Tabuer og  sosiale regler for arenaer for matching og sex.

Poenget mitt er at vi regulerer de fysiologiske behovene gjennom kultur og samfunn. Og det er forskjellen mellom hva som er Normalt og hva som er Normativt, og det er uproblematisk

Det jeg bekymrer meg for, er at vi kansje også ENDRER vår fysiologi med kultur og samfunn. At hva som er Normativt blir et større handlingsom enn hva som er Normalt.

Fordi fysiologi er drivkraften for vår overlevelse som art. Og den utviklingen fører til at vi slutter å ha sex.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Gregarious skrev (11 minutter siden):

En kan også snu på analogien og si at problemet er at prisveksten på bilen er signifikant større en lønnsveksten.

Både menn og kvinner har selvsagt rett til å bestemme sine egne krav og preferanser, men på samfunnsmessige plan er det bekymringsfullt vist dette fører til skjevhet i opplevd lykke/mening blant kjønnene.

Det er et svært dårlig tegn når mange menn ønsker et mer kaldt og hensynsløst samfunn for å selv kunne føle betydning. 

Men da er det menn selv som er problemet. De kan ikke kreve at kvinner skal ha en bestemt type kropp, oppføre seg på en bestemt måte, kle seg på en bestemt måte slik at mennene blir fornøyd, mens menn ikke trenger å endre seg i det hele tatt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Druid skrev (1 minutt siden):

Det er generaliserende men ikke diskriminerende : å påpeke direkte fysiologiske forskjeller mellom menn og kvinner vil kun være diskriminerende hvis jeg setter dem opp mot hverandre på noe som helst nivå : men her legger jeg til grunn hva som er en definerende del av menn.

Vel, den drivende forskjellen er at både menn og kvinner er motivert for å ha sex basert på å videreføre våre gener, hvilket betyr at menn er motivert til å ha sex hver dag, med så mange kompatible partnere som mulig, mens kvinner , som bærer resultatet, har en gitt periode dette er den primære drivkraften... der hun er interesert i sex med så mange kompatible partnere som mulig . 🙂

Utover dette har vi primærkulturelle drivkrefter, som handler om at vi som mennesker vet at det er en sosiologisk-økonomisk  gevinst i å skape familiekonstellasjoner i stedet for flokk konstellasjoner, og der sex har en emosjonell valutafunksjon.

Og over dette igjen har vi sosial-kulturelle seksuelle spilleregler , som Tabuer og  sosiale regler for arenaer for matching og sex.

Poenget mitt er at vi regulerer de fysiologiske behovene gjennom kultur og samfunn. Og det er forskjellen mellom hva som er Normalt og hva som er Normativt, og det er uproblematisk

Det jeg bekymrer meg for, er at vi kansje også ENDRER vår fysiologi med kultur og samfunn. At hva som er Normativt blir et større handlingsom enn hva som er Normalt.

Fordi fysiologi er drivkraften for vår overlevelse som art. Og den utviklingen fører til at vi slutter å ha sex.

Du vet at det finnes flere dyrearter som er monogame, ikke sant? Det finnes også en del dyrearter der hannen dør/blir drept etter paring. Altså, har han kun sjanse på EN sexpartner gjennom livet.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men de er typisk ikke interessert i jevnaldrende damer, og vil ha tilfeldig sex med ungrips.

Som sagt:

1. Påstanden om at kvinner ikke vil ha kjæreste, og at kvinner aldri lar seg frustrere over «kvaliteten» på de mennene de får kan tilbakevises.

2. Påstanden om at så mange menn på 50-60 dør at det blir lite utvalg for kvinner på 50-60 kan tilbakevises.

Hvis påstanden er at menn på 50-60 ikke vil ha kvinner på 50-60 så blir vel det en litt annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men da er det menn selv som er problemet. De kan ikke kreve at kvinner skal ha en bestemt type kropp, oppføre seg på en bestemt måte, kle seg på en bestemt måte slik at mennene blir fornøyd, mens menn ikke trenger å endre seg i det hele tatt. 

Menn kan kreve hva pokker de vil i en partner, som også kvinner kan. Hvis de er for kravstore (relativt hva de har å by på selv) så finner de ikke noen.

Å gå ut og «oppfordre» det annet kjønn til å trene mer eller kle seg bedre er et vepsebol, men selvsagt kan man mene offentlig at det annet kjønn (eller eget) ville ha hatt mer suksess hvis de endret x eller y.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Som sagt:

1. Påstanden om at kvinner ikke vil ha kjæreste, og at kvinner aldri lar seg frustrere over «kvaliteten» på de mennene de får kan tilbakevises.

2. Påstanden om at så mange menn på 50-60 dør at det blir lite utvalg for kvinner på 50-60 kan tilbakevises.

Hvis påstanden er at menn på 50-60 ikke vil ha kvinner på 50-60 så blir vel det en litt annen diskusjon.

https://www.nettavisen.no/livsstil/ny-studie-kvinner-er-lykkeligere-uten-barn-eller-ektemann/s/12-95-3423689780

Jeg er ikke singel, men vurderer å bli singel når jeg runder 50. Det blir altfor mye jobb og styr å tilpasse seg et annet menneske hele tiden. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

https://www.nettavisen.no/livsstil/ny-studie-kvinner-er-lykkeligere-uten-barn-eller-ektemann/s/12-95-3423689780

Jeg er ikke singel, men vurderer å bli singel når jeg runder 50. Det blir altfor mye jobb og styr å tilpasse seg et annet menneske hele tiden. 

Påstanden var at kvinner ikke søker kjæreste og ikke er frustrert over hva de finner. Jeg har tilbakevist den påstanden. Diskusjonen med deg er som en evig moving target hvor du konstant endrer påstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Menn kan kreve hva pokker de vil i en partner, som også kvinner kan. Hvis de er for kravstore (relativt hva de har å by på selv) så finner de ikke noen.

Å gå ut og «oppfordre» det annet kjønn til å trene mer eller kle seg bedre er et vepsebol, men selvsagt kan man mene offentlig at det annet kjønn (eller eget) ville ha hatt mer suksess hvis de endret x eller y.

Så lenge menn som gruppe er mer overvektige og har mer fedme enn kvinner:

https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/tre-av-fire-norske-menn-er-overvektig-eller-lider-av-fedme

Og så lenge overvekt og magefett er farligere for menn enn kvinner:

https://www.volvat.no/aktuelt/magefett-er-svart-farlig-for-overvektige/

Så har de absolutt ingenting de skulle ha sagt om at kvinner bør trene mer og være slankere. Slank dere selv og tren mer, så kan kvinner hive seg med. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...