AnonymBruker Skrevet i går, 10:38 #21 Del Skrevet i går, 10:38 Liljerød skrev (35 minutter siden): Be om å få se underlaget hvis dere er i tvil. Jeg kan ikke svare på om dette er rimelig strømforbruk, men en utleieleilighet skal egentlig ha egen strømmåler, så dette høres ikke ut som en godkjent hybel. Og dermed bør ikke huseier bråke altfor mye dersom dere ber om å få se strømregningen mens dere poengterer at det ikke finnes egen strømmåler. Feil, det er ikke et krav til det. Det er derimot et krav om at nye boliger som bygges skal ha egen strømmåler til utleiedel, men det påvirker ikke lovligheten av allerede eksisterende boliger. Anonymkode: 132b1...59f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:39 #22 Del Skrevet i går, 10:39 Å varme opp med kun varmekabler er dyrt. Så synes 1500 høre veldig rimelig ut. Hadde ikke klaget på den i tilfelle de finner ut at de har regner galt og hun egentlig skal betale mer. For den andre veien vipper det nok ikke. Anonymkode: ea14d...12d 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:40 #23 Del Skrevet i går, 10:40 Jeg bor i 50 kvm stor leilighet, første etasje. Det er en kald leilighet, så selv om jeg har hatt en innetemperatur på 16° gjennom vinteren og bare varmekabler på badet, har strømmen kostet mellom 1400-1700 gjennom vinteren. Jeg bor alene og bruker ikke vaskemaskinen masse heller. I tillegg har jeg bare på noen få lamper om kvelden, så jeg bruker definitivt veldig lite strøm. Bor i Bergen. Jeg tenker at 1500 for strøm høres veldig passe ut. Anonymkode: 21d94...210 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:43 #24 Del Skrevet i går, 10:43 Ville bedt henne kutte ut og bruke varme kablene. Og prisen høres normal ut. Anonymkode: bef78...91c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:51 #25 Del Skrevet i går, 10:51 Nettopp pga dette er det ALLTID en fordel å leie et sted med egen strømmåler framfor at utleier skal komme og si hvor mye man skal betale. Enten det eller at strøm er inkludert i husleien. Er håpløst når man har en slik ordning. 1500 pr måned på en liten sokkelleilighet er mye. Be om å få se hva som er grunnlaget. Anonymkode: 7e767...7ef 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:51 #26 Del Skrevet i går, 10:51 Det er ikke antall dusjer som har noe å si, men lengde og temperatur. Hvilken innetemperatur har hun egentlig? Skrur hun ned temperaturen når hun ikke er hjemme? Hvor mye lufter hun? Ser hun på strømprisene før hun dusjer eller setter på vaskemaskinen? Anonymkode: 39751...b7c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:06 #27 Del Skrevet i går, 11:06 Synes ikke det hørtes mye ut, med mindre hun bor langt nord. Anonymkode: a22f4...e72 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sandpapirhode Skrevet i går, 11:07 #28 Del Skrevet i går, 11:07 Enebolig 140kvm ...10 år gammel bolig...betaler 4000kr i mnd for strøm.... Så 1500kr høres "normal" ut. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:12 #29 Del Skrevet i går, 11:12 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Nettopp pga dette er det ALLTID en fordel å leie et sted med egen strømmåler framfor at utleier skal komme og si hvor mye man skal betale. Enten det eller at strøm er inkludert i husleien. Er håpløst når man har en slik ordning. 1500 pr måned på en liten sokkelleilighet er mye. Be om å få se hva som er grunnlaget. Anonymkode: 7e767...7ef Det må ikke være håpløst, men man må ha en klar avtale. Jeg leier ut tilsvarende stor kjellerleilighet med fast 800 kr i måneden til strøm. Det kan være noen sommermåneder hvor de er bortreist de ikke har spesielt stort strømforbruk, men det er også noen vintermåneder hvor de har betydelig større strømforbruk. Jeg tror de anser det som en svært god løsning, og er fornøyde med forutsigbarheten. Vi har en enighet i kontrakten om at den kan reguleres ved store avvik fra et normalt forbruk. Jeg får også mindre oppvarmingsbehov i min egen del da varmen fra kjellerleiligheten gagner meg, så jeg anser litt av oppvarmingen deres som min også. Anonymkode: 132b1...59f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet i går, 11:13 #30 Del Skrevet i går, 11:13 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Synes ikke det hørtes mye ut, med mindre hun bor langt nord. Anonymkode: a22f4...e72 Langt nord har de jo nesten gratis strøm, hadde du skrevet langt sør kunne jeg vært enig med deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:17 #31 Del Skrevet i går, 11:17 Er jo derfor jeg sier at det ikke hørtes mye ut Nettopp med mindre hun bor langt nord, DA hadde jeg tenkt at det var mye. Anonymkode: a22f4...e72 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaia Skrevet i går, 11:17 #32 Del Skrevet i går, 11:17 Dette høres helt innafor ut når det er oppvarming med varmekabler og panelovner på vinterstid. Sjekk om det er en tilhørende måler for leiligheten og be om dokumentasjon da? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:12 #33 Del Skrevet i går, 13:12 Høres helt greit ut? Sokkel kan jo bli kald, og varmekabler pleier å være dyre. Bor i et gammelt hus i andre etasje (57 m2), har varmepumpe og varmekabler på bad, ellers med matlaging og dusj hadde jeg strømregning på 1000 forrige måned. Anonymkode: 3a22a...454 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:26 #34 Del Skrevet i går, 13:26 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvor mener du dette fremgår av? Det er helt normalt at utleieleiligheter ikke har egen måler. Det er ikke noe godkjenningssystem for hybler, annet enn at rommet må være godkjent til den bruk det leies ut til. Altså kan du ikke leie ut en bod som et soverom, det må være godkjent av bygningsmyndighetene som soverom. Her står det litt om fordeling av strømutgifter når det er felles måler: https://www.huseierne.no/nyheter/hvordan-dele-stromutgiftene-og-stromstotten-med-leieboeren/ Anonymkode: 3df3a...914 Forundrer meg alltid om at folk snakker om "godkjent utleieenhet" - det er jo ikke en greie i Norge. Det som er viktig, er tilstrekkelige rømningsveier og slikt. Anonymkode: d1fad...9cb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:34 #35 Del Skrevet i går, 13:34 Det burde være egen måler der hun bor. Varme i gulv drar jo litt. Jeg har 86 kvadrat og betaler ca 1000 pr måned. Dusjer ikke hver dag. har ikke varmekabler men har ovn på hele døgnet. Kommer jo an på hvilken leverandør man har og. Jeg har Lyse. Hun burde få spesifisert regningen. Anonymkode: 53e08...d2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:39 #36 Del Skrevet i går, 13:39 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Datter leier en 50 kvm stor leilighet i sokkel hos utleier, hun er der kun i ukedager, hjemme i helgene. Dusjer kanskje 3 ganger i løpet av ei arbeidsuke og vasker klær en gang i uka. Fyrer med varmekabler i gang, kjøkken og bad, liten varmeovn på soverom. Hun får en tekstmelding hver måned på hvor mye strømmen er på. I januar og februar var denne på kr 1500,- i måneden. Syntes dette høres mye ut, og hvordan er det vanlig å dele nettleien? det er ikke egen strømmåler i hybelen så aner egentlig ikke hvordan de regner ut dette. Hvor mye betaler dere som bor i ca like store leiligheter i gjennomsnitt strøm pr. måned? Anonymkode: 26af1...e6c Hvor i landet er dette? Jeg bor på vestlandet og leier 80 kvm sokkel, har varmekabler på litt i de fleste rom pga inneklima, dusjer hver dag, bruker stekeovn, vaskemaskin og tørketrommel mye. Deler nettleie med huseier og bruker ca 800 i strøm. Fyrer en del med ved jeg kjøper. Synes det høres MYE ut mes 1500 på den str og bruken. Anonymkode: cf64b...4cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet i går, 13:41 #37 Del Skrevet i går, 13:41 (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor i landet er dette? Jeg bor på vestlandet og leier 80 kvm sokkel, har varmekabler på litt i de fleste rom pga inneklima, dusjer hver dag, bruker stekeovn, vaskemaskin og tørketrommel mye. Deler nettleie med huseier og bruker ca 800 i strøm. Fyrer en del med ved jeg kjøper. Synes det høres MYE ut mes 1500 på den str og bruken. Anonymkode: cf64b...4cd Jente som bor for seg selv for første gang, med varmekabler? Det blir fort dyrt det, når man skal ha det badstu-varmt innendørs. Endret i går, 13:41 av Makavelli 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:47 #38 Del Skrevet i går, 13:47 3 hours ago, AnonymBruker said: Høres helt normalt ut. Anonymkode: 715a9...f81 Kanskje for vinter. For sommer er dette unormalt dyrt. Er det mulig å time oppvarmingen automatisk slik at varmen kan skrus av og på til visse klokkeslett på visse dager? Trenger man 22°C om natta og når man er på jobb/helgetur? Kan være mye å spare. Snakk eventuelt med en elektriker om han kan komme å se og om mulighetene. Men huseier må godkjenne. Enklere sparegrep er å gå med fyrstikk eller stearinlys langt vinduskantene og se om det blafrer. Kjøp i så fall billige tetningslister/-tråder av gummi, tror de har på Biltema og sånne steder, kanskje Clas Olson. Eller varmefotografer rundt huset for å se hvor varmelekkasjene er størst. Hvis det er gamle vinduer kan være raskt innspart å bytte til trelangsvinduer. Er det mulig å installere varmepumpe om ikke en slik finnes allerede? Innspart på 3-5 år i de beste tilfellene, men det er vel i så fall noe eier må stå for. Mange tenkelige tiltak finnes ved å google litt rundt. Anonymkode: a10de...d1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:52 #39 Del Skrevet i går, 13:52 https://www.enova.no/privat/inspirasjon/ti-enkle-rad-for-lavere-stromregning/ Der nevnes karbad. Det de ikke nevner er at det er dumt å tappe ut varmtvannet før det har nådd romtemperatur. Sålenge vannet er varmere enn rommet sparer du strøm ved å ikke tappe det ut. Man kan også dusje oppi en balje og oppnå litt av det samme ved å ikke tømme balja for tidlig. Om trener på steder med dusj kan de fleste dusjene tas der. Anonymkode: a10de...d1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:54 #40 Del Skrevet i går, 13:54 Alder på bolig er relevant i denne sammenheng eller om det etterisolert. Hvilken temperatur hun har inne har veldig mye å si. Anonymkode: 6e80f...049 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå