Gå til innhold

Skattemeldingen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Perine skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke at du ville fått godkjent det, se linken jeg delte. Det står "Dette er aktuelt for deg som ufrivillig lever på svært lave inntekter over flere år. Skattebegrensning gis til svært få, og bare til de som varig er ute av stand til å forsørge seg selv.

Ung ufør er varig. Og slik de tolker varig så er det over 3 år, da midlertidig er 1-3 år. 🤷‍♀️

Anonymkode: 1dfc0...04d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jo, men det går ned uansett, siden de som regel legger ut skattemeldingen lenge før de sender ut meldingen.

Anonymkode: f29e7...651

Elendig ordning. 

I fjor fikk jeg vel beskjed om at skattemeldingen var klar ca. to døgn etter at jeg selv hadde funnet den da jeg tilfeldigvis logget meg inn i Altinn. Et annet år fikk jeg ikke beskjed i det hele tatt 🙃

De kan ikke klage på at folk ikke følger opplegget de har satt opp, når opplegget er så dårlig. Det hadde vært mye ryddigere dersom de ga beskjed på forhånd, ikke i etterkant. 

Ja, jeg kommer til å logge meg inn og sjekke flere ganger om dagen frem til jeg har fått den.

Anonymkode: c13f5...4ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ung ufør er varig. Og slik de tolker varig så er det over 3 år, da midlertidig er 1-3 år. 🤷‍♀️

Ja, det er en varig ytelse, men "ikke varig i stand til å forsørge deg selv"?  Man kan forsørge seg selv på uføretrygd, selv om det har sine begrensninger.

Nå er det dessverre uansett for sent å søke om dette, da ordningen har blitt faset ut fra 2017.  Det er også andre skatteregler som har blitt endret, lagt til eller fjernet i løpet av noen år.  Mye forandret seg i 2015, da uførepensjon ble omregnet til uføretrygd.

Les om utfasingen av ordningen f.eks. her Prop. 1 LS (2018–2019) - regjeringen.no se kap. 5.4

Endret av Perine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det høres rart ut at ung ufør skal kvalifisere for denne ordningen. Det er mange som lever på mindre enn det :)

Vil anta at ordningen er beregnet for folk som ikke fanges opp av andre støtteordninger, de som går urimelig lenge på AAP på minstesats, eller de som går på sosialstønad i svært mange år.

Har for eksempel en person i min omgangskrets som fikk aggressiv hjernekreft i 30-årene. Personen var under tung behandling og medisinering i mange år, men NAV ville ikke konkludere med varig uførhet før det hadde gått 8-9 år.

Slik jeg har forstått det hadde vedkommende levd på AAP i mellomtiden, sannsynligvis minstesats. I dag tilsvarer dette 253 000 i året. Personen hadde forsørgeransvar for 3 barn i hele perioden.

Vil tro at lovbestemmelsen er tiltenkt folk som havner i en slik situasjon over mange år, ikke de som har fast uføretrygd med ung-tillegg (som staten har beregnet at man kan leve på, og som omtrent er den mest gunstige trygdeordningen man kan ha).

Så nei, du har nok ikke gått glipp av penger via denne ordningen. Ville ha blitt svært overrasket dersom de innvilget dette til noen som får ung ufør. Prinsippet bak velferdsstaten er jo at alle i utgangspunktet skal betale skatt, også folk som får uføretrygd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Perine skrev (10 minutter siden):

Ja, det er en varig ytelse, men "ikke varig i stand til å forsørge deg selv"?  Man kan forsørge seg selv på uføretrygd, selv om det har sine begrensninger.

Nå er det dessverre uansett for sent å søke om dette, da ordningen har blitt faset ut fra 2017.  Det er også andre skatteregler som har blitt endret, lagt til eller fjernet i løpet av noen år.  Mye forandret seg i 2015, da uførepensjon ble omregnet til uføretrygd.

Enig. Ung ufør er ikke varig ute av stand til å forsørge seg selv.

Det er ikke en ideell situasjon, men satsen skal fint være mulig å leve av. Og satsen er bedre enn det mange andre på trygdeytelser får.

Dersom vi skulle gi skattefritak for alle uføre (selv de som har de mest gunstige ordningene) ville det ha enorme samfunnsøkonomiske konsekvenser…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Blir skattemeldingen sendt ut hver virkedag ? Eller er det bare torsdager de sender den ut? 😅 mulig dumt spørsmål men.. 

Anonymkode: 7ae8b...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Blir skattemeldingen sendt ut hver virkedag ? Eller er det bare torsdager de sender den ut? 😅 mulig dumt spørsmål men.. 

Anonymkode: 7ae8b...173

Leste i stad noe om at de sendte ut på "ulike dager" i perioden 13/3 til 4/4. De trenger nok flere dager enn bare torsdager til å få sendt ut alle i disse tre ukene. De sendte vel ut bare 500 000 i dag, og det er jo bare 10% av alle de har å sende ut og knapt det.

Dette står det på https://www.skatteetaten.no/person/

"

Skattemeldingen kommer på ulike dager

Alle får den senest 4. april. Du får beskjed når du kan sjekke din.

Endret av Million
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg og fruen har fått. Fikk mail ved lunsjtider idag. Litt mer restskatt enn forventet, men det går bare gå. 

Anonymkode: 4f4b6...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk den i dag 😊 Får igjen 5000kr. Leverte med én gang så regner med at det kommer inn på konto i neste uke. 

Anonymkode: 0e0f7...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...