AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:54 #1041 Del Skrevet søndag kl 13:54 Spørsmål Skattemelding og Svensk inntekt. Noen Svensk eller Norsk her som bodd i Norge og sen flyttet til Sverige? Kan noen hjelpe meg. Jeg har nå holdt på i en måneds tid. Jeg har vart i kontakt med skatteetaten, skatteverket men også grensetjenesten og alle sier forsjellige ting. Endte opp med at jeg leste igjenom hele Lovdata og overrenskomsten Nordisk avtale på 20 sider med veldig vanskelig og byråkratisk text. Og for å være helt ærlig så skjønner jeg ikke mye av det. Som jeg tolker overrenskomsten skal renter kun skattelegges i landet man er bosatt i, i Norden og inntekt opptjent i kontraherende stat hos et fast driftsted altså arbeisgiver kun skattelegges i arbeidslandet. Men myndighetene sier noe annet når jeg kontakter disse. Jeg har bodd i Norge i 12 år (er Svensk) så regnes som Skattemessigt bosatt i Norge selvom jeg flytter ut fra Norge, på lik linje som en Norsk som flytter til Sverige. Og i 3 år etter flytt. Jeg flyttet ut av Norge 1 November 2024. Og jobber og bor i Sverige for Svensk arbeidsgiver og har betalt full Svensk skatt på mine Svenske inntekter. 30%. Sveriges myndighet mener at jeg siden flytten regnes som skattemessig bosatt i Sverige fra 1 november og må da skatte på mine Norske renter (altså fra min bankkontoe i Norge) i Sverige , kun dem opptjent fra 1 November. Norges skatteetat mener at disse også ska skattelegges i Norge. Men probleme er at når jeg fører opp disse på Norsk skattemelding og krever kreditfradrag på den skatt jeg har betalt i Sverige (for å unngå dobbeltskatt) så tas ikke hele Svenske skatten i med. Uten kun 22%. Vilket betyr at jeg vil ha skattet langt mer på min rente en hva en "kun norsk" eller "kun svensk" skattes. Som ikke bodd mellom lendene. Så jeg vil altså ha betalt ca 36%-38% skatt totalt- svensk og norsk på mine renter. Men grensetjenesten mener at Renter kun ska skattelegges i Landet man bor i altså 10 måneder i Norge og 2 måneder i Sverige. At norge ikke ska ta skatt på renter opptjent etter 1 november i det hele tatt. Sveriges skatteverk sier samme sak. Men ikke skatteetaten. Men dette får jeg ikke til i Skattemeldingen? Har noen andre vært med om samme sak? Hva gjorde dere? Samme princip kreditmetoden gjelder på Lønn. Så den lønna som jeg tjener mens jeg bor i Sverige legger jeg opp på skattemeldingen også krever jeg kreditfradrag på skatten jeg betalt i Sverige. Men her skjer samme ting. Jeg har betalt 26 000 i svensk skatt men får kun kreditfradrag på 19000 vilket betyr at jeg kommer å skattes 36-38% på min svenske inntekt sammen Norsk og svensk skatt. Og jeg får det ikke til i skattemeldingen å ta vekk, slil at svenske lønna kun skattelegges i sverige. Slil grensetjenesten mener skal lønn kun skattes i landet man arbeider og bor i. All Norsk lønn som jeg tjent fra 1 januar-1 November har Sverige ikke engang tatt med i Deklarationen. Den skattes kun i Norge og den har jeg betalt full Norsk skatt på allrede. Jeg har også 104 000 i minstefradrag på skattemeldingen? Kan det stemme selvom jeg flyttet ut 1 November? Jeg har registrert flytten! Tingen er. At hvis jeg nå regnes som skattemessigt bosatt i både Sverige og Norge og Norge i 3 år etter utflytt. Med kreditmetoden. Så vil jo jeg dette år altså 2025 skatte på samme intekt i 2 land. Hvilket i praxis betyr at min lønn som blir 350 000 i 2025 (altså neste skattemelding 2026) vil da skattelegges 30% i Sverige og fradraget via kreditmetoden på norsk skattemelding beregner kun fradrag opp til 22%. Vilket betyr at jeg kommer til å trenge å betale norge ca 25-30 000 på min svenske inntekt i tillegg. Hvartfall når jeg tester metoden nå i beregn skatt for neste år skatteetaten. Det betyr at jeg kommer å få en lønn per måned som bosatt i Sverige på ca 30 000 og skatte i sverige 9000 og sen extra til Norge 3000. Vilket betyr at jeg kommer å få ut en lønn på 17-18000 pr måned i Sverige! Når alle andre svenske som aldri bodd i Norge får ut 21-23 000 på samme 30 000 intekt. Jeg kommer altså måtte betale ca 40% på en lav inntekt? Altså 17000-18000 for fulltidarbeid i turnus 174 timer per måned i Sverige skal jeg altså kun ha råd til å betale leie, mat men ikle kunne spare noe. Vada i 3 år?? Jeg eier ikke bolig, jeg har ikke formueskatt? og all tid jeg har jobbet i Norge i 12 år har jeg skattet og gjort rett for meg. Altså formueskatt kan jeg skjønne den hade jeg fint betalt selvom jeg flyttet ut av landet i 3 år. Eller om jeg selges lelighet eller hus og går i vinst. Men på en svensk inntekt? og renter fra en bankkonto? Det høres ikke riktig ut. Og Trygd? Er det noen her som kan hjelpe meg? Noen som gjørt dette eller kan dette? Og hva med minstefradraget hva ska det være? Hva med trygdeavgift? Takk! Ble en lang melding, men håper dere skjønner min desperasjon. Og beklager også hvis min Norsk er lit rar men det er fordi jeg er Svensk. Anonymkode: dd70d...64c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:12 #1042 Del Skrevet søndag kl 15:12 AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 13.54): Spørsmål Skattemelding og Svensk inntekt. Noen Svensk eller Norsk her som bodd i Norge og sen flyttet til Sverige? Kan noen hjelpe meg. Jeg har nå holdt på i en måneds tid. Jeg har vart i kontakt med skatteetaten, skatteverket men også grensetjenesten og alle sier forsjellige ting. Endte opp med at jeg leste igjenom hele Lovdata og overrenskomsten Nordisk avtale på 20 sider med veldig vanskelig og byråkratisk text. Og for å være helt ærlig så skjønner jeg ikke mye av det. Som jeg tolker overrenskomsten skal renter kun skattelegges i landet man er bosatt i, i Norden og inntekt opptjent i kontraherende stat hos et fast driftsted altså arbeisgiver kun skattelegges i arbeidslandet. Men myndighetene sier noe annet når jeg kontakter disse. Jeg har bodd i Norge i 12 år (er Svensk) så regnes som Skattemessigt bosatt i Norge selvom jeg flytter ut fra Norge, på lik linje som en Norsk som flytter til Sverige. Og i 3 år etter flytt. Jeg flyttet ut av Norge 1 November 2024. Og jobber og bor i Sverige for Svensk arbeidsgiver og har betalt full Svensk skatt på mine Svenske inntekter. 30%. Sveriges myndighet mener at jeg siden flytten regnes som skattemessig bosatt i Sverige fra 1 november og må da skatte på mine Norske renter (altså fra min bankkontoe i Norge) i Sverige , kun dem opptjent fra 1 November. Norges skatteetat mener at disse også ska skattelegges i Norge. Men probleme er at når jeg fører opp disse på Norsk skattemelding og krever kreditfradrag på den skatt jeg har betalt i Sverige (for å unngå dobbeltskatt) så tas ikke hele Svenske skatten i med. Uten kun 22%. Vilket betyr at jeg vil ha skattet langt mer på min rente en hva en "kun norsk" eller "kun svensk" skattes. Som ikke bodd mellom lendene. Så jeg vil altså ha betalt ca 36%-38% skatt totalt- svensk og norsk på mine renter. Men grensetjenesten mener at Renter kun ska skattelegges i Landet man bor i altså 10 måneder i Norge og 2 måneder i Sverige. At norge ikke ska ta skatt på renter opptjent etter 1 november i det hele tatt. Sveriges skatteverk sier samme sak. Men ikke skatteetaten. Men dette får jeg ikke til i Skattemeldingen? Har noen andre vært med om samme sak? Hva gjorde dere? Samme princip kreditmetoden gjelder på Lønn. Så den lønna som jeg tjener mens jeg bor i Sverige legger jeg opp på skattemeldingen også krever jeg kreditfradrag på skatten jeg betalt i Sverige. Men her skjer samme ting. Jeg har betalt 26 000 i svensk skatt men får kun kreditfradrag på 19000 vilket betyr at jeg kommer å skattes 36-38% på min svenske inntekt sammen Norsk og svensk skatt. Og jeg får det ikke til i skattemeldingen å ta vekk, slil at svenske lønna kun skattelegges i sverige. Slil grensetjenesten mener skal lønn kun skattes i landet man arbeider og bor i. All Norsk lønn som jeg tjent fra 1 januar-1 November har Sverige ikke engang tatt med i Deklarationen. Den skattes kun i Norge og den har jeg betalt full Norsk skatt på allrede. Jeg har også 104 000 i minstefradrag på skattemeldingen? Kan det stemme selvom jeg flyttet ut 1 November? Jeg har registrert flytten! Tingen er. At hvis jeg nå regnes som skattemessigt bosatt i både Sverige og Norge og Norge i 3 år etter utflytt. Med kreditmetoden. Så vil jo jeg dette år altså 2025 skatte på samme intekt i 2 land. Hvilket i praxis betyr at min lønn som blir 350 000 i 2025 (altså neste skattemelding 2026) vil da skattelegges 30% i Sverige og fradraget via kreditmetoden på norsk skattemelding beregner kun fradrag opp til 22%. Vilket betyr at jeg kommer til å trenge å betale norge ca 25-30 000 på min svenske inntekt i tillegg. Hvartfall når jeg tester metoden nå i beregn skatt for neste år skatteetaten. Det betyr at jeg kommer å få en lønn per måned som bosatt i Sverige på ca 30 000 og skatte i sverige 9000 og sen extra til Norge 3000. Vilket betyr at jeg kommer å få ut en lønn på 17-18000 pr måned i Sverige! Når alle andre svenske som aldri bodd i Norge får ut 21-23 000 på samme 30 000 intekt. Jeg kommer altså måtte betale ca 40% på en lav inntekt? Altså 17000-18000 for fulltidarbeid i turnus 174 timer per måned i Sverige skal jeg altså kun ha råd til å betale leie, mat men ikle kunne spare noe. Vada i 3 år?? Jeg eier ikke bolig, jeg har ikke formueskatt? og all tid jeg har jobbet i Norge i 12 år har jeg skattet og gjort rett for meg. Altså formueskatt kan jeg skjønne den hade jeg fint betalt selvom jeg flyttet ut av landet i 3 år. Eller om jeg selges lelighet eller hus og går i vinst. Men på en svensk inntekt? og renter fra en bankkonto? Det høres ikke riktig ut. Og Trygd? Er det noen her som kan hjelpe meg? Noen som gjørt dette eller kan dette? Og hva med minstefradraget hva ska det være? Hva med trygdeavgift? Takk! Ble en lang melding, men håper dere skjønner min desperasjon. Og beklager også hvis min Norsk er lit rar men det er fordi jeg er Svensk. Anonymkode: dd70d...64c Ekspander Kontaktet nå en advokat som ska ha 3500 i timen for denne skattemeldingen for å hjelpe meg, det vil ta 3-5 h sier han. Er det virkelig ingen her som kan hjelpe? Har kontaktet skatteetaten via altin med samme henvendelse men sem svarer kun samme som i telefon- les her og vidersender meg til skatteetaten. Dem kan ikle engang gi riktig svar. Og jeg har lest allt. Anonymkode: dd70d...64c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:35 #1043 Del Skrevet søndag kl 16:35 AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 16.11): Fikk en kjip baksmell, noe som fikk meg til å gå gjennom tallene ekstra nøye. Har tidligere kun sett på summene, men alltid stusset over at boligens markedsverdi var fryktelig høyt priset. Alltid tenkt at dette er nok en måte for staten å flå oss enda litt ekstra. Inntil jeg i dag oppdaget at boligen i deres system står oppført med 174 kvm, mens den i virkeligheten kun er 128. Jeg skjønner helt ærlig ikke hvor de får de tallene fra? Noen som vet? Så at man kunne få tidligere skattemeldinger endret inntil 3 år tilbake i tid dersom man oppdager feil, og jeg er heldigvis innenfor det. Jeg kan umulig være den eneste det har skjedd med, så sjekk dette folkens! God helg Anonymkode: d3f36...17a Ekspander Nå vet ikke jeg hvor lenge du har hatt boligen, men det er skattyters ansvar å legge inn byggeår og kvm når man kjøper ny bolig nå. Anonymkode: 26c6e...777 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 02:23 #1044 Del Skrevet mandag kl 02:23 AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 9.40): takk men dette hjelper ikke siden dette er snakk om norden, norden har en speciale avtale og jeg har lest igjenom hele lovdata men det er veldig vansklig å lese å skjønne. Anonymkode: dd70d...64c Ekspander Helt nederst på siden jeg linket til er denne linken som går spesielt på Norden. https://nordisketax.net/language/ Anonymkode: 8d27b...b0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:15 #1045 Del Skrevet mandag kl 09:15 AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 13.54): Spørsmål Skattemelding og Svensk inntekt. Noen Svensk eller Norsk her som bodd i Norge og sen flyttet til Sverige? Kan noen hjelpe meg. Jeg har nå holdt på i en måneds tid. Jeg har vart i kontakt med skatteetaten, skatteverket men også grensetjenesten og alle sier forsjellige ting. Endte opp med at jeg leste igjenom hele Lovdata og overrenskomsten Nordisk avtale på 20 sider med veldig vanskelig og byråkratisk text. Og for å være helt ærlig så skjønner jeg ikke mye av det. Som jeg tolker overrenskomsten skal renter kun skattelegges i landet man er bosatt i, i Norden og inntekt opptjent i kontraherende stat hos et fast driftsted altså arbeisgiver kun skattelegges i arbeidslandet. Men myndighetene sier noe annet når jeg kontakter disse. Jeg har bodd i Norge i 12 år (er Svensk) så regnes som Skattemessigt bosatt i Norge selvom jeg flytter ut fra Norge, på lik linje som en Norsk som flytter til Sverige. Og i 3 år etter flytt. Jeg flyttet ut av Norge 1 November 2024. Og jobber og bor i Sverige for Svensk arbeidsgiver og har betalt full Svensk skatt på mine Svenske inntekter. 30%. Sveriges myndighet mener at jeg siden flytten regnes som skattemessig bosatt i Sverige fra 1 november og må da skatte på mine Norske renter (altså fra min bankkontoe i Norge) i Sverige , kun dem opptjent fra 1 November. Norges skatteetat mener at disse også ska skattelegges i Norge. Men probleme er at når jeg fører opp disse på Norsk skattemelding og krever kreditfradrag på den skatt jeg har betalt i Sverige (for å unngå dobbeltskatt) så tas ikke hele Svenske skatten i med. Uten kun 22%. Vilket betyr at jeg vil ha skattet langt mer på min rente en hva en "kun norsk" eller "kun svensk" skattes. Som ikke bodd mellom lendene. Så jeg vil altså ha betalt ca 36%-38% skatt totalt- svensk og norsk på mine renter. Men grensetjenesten mener at Renter kun ska skattelegges i Landet man bor i altså 10 måneder i Norge og 2 måneder i Sverige. At norge ikke ska ta skatt på renter opptjent etter 1 november i det hele tatt. Sveriges skatteverk sier samme sak. Men ikke skatteetaten. Men dette får jeg ikke til i Skattemeldingen? Har noen andre vært med om samme sak? Hva gjorde dere? Samme princip kreditmetoden gjelder på Lønn. Så den lønna som jeg tjener mens jeg bor i Sverige legger jeg opp på skattemeldingen også krever jeg kreditfradrag på skatten jeg betalt i Sverige. Men her skjer samme ting. Jeg har betalt 26 000 i svensk skatt men får kun kreditfradrag på 19000 vilket betyr at jeg kommer å skattes 36-38% på min svenske inntekt sammen Norsk og svensk skatt. Og jeg får det ikke til i skattemeldingen å ta vekk, slil at svenske lønna kun skattelegges i sverige. Slil grensetjenesten mener skal lønn kun skattes i landet man arbeider og bor i. All Norsk lønn som jeg tjent fra 1 januar-1 November har Sverige ikke engang tatt med i Deklarationen. Den skattes kun i Norge og den har jeg betalt full Norsk skatt på allrede. Jeg har også 104 000 i minstefradrag på skattemeldingen? Kan det stemme selvom jeg flyttet ut 1 November? Jeg har registrert flytten! Tingen er. At hvis jeg nå regnes som skattemessigt bosatt i både Sverige og Norge og Norge i 3 år etter utflytt. Med kreditmetoden. Så vil jo jeg dette år altså 2025 skatte på samme intekt i 2 land. Hvilket i praxis betyr at min lønn som blir 350 000 i 2025 (altså neste skattemelding 2026) vil da skattelegges 30% i Sverige og fradraget via kreditmetoden på norsk skattemelding beregner kun fradrag opp til 22%. Vilket betyr at jeg kommer til å trenge å betale norge ca 25-30 000 på min svenske inntekt i tillegg. Hvartfall når jeg tester metoden nå i beregn skatt for neste år skatteetaten. Det betyr at jeg kommer å få en lønn per måned som bosatt i Sverige på ca 30 000 og skatte i sverige 9000 og sen extra til Norge 3000. Vilket betyr at jeg kommer å få ut en lønn på 17-18000 pr måned i Sverige! Når alle andre svenske som aldri bodd i Norge får ut 21-23 000 på samme 30 000 intekt. Jeg kommer altså måtte betale ca 40% på en lav inntekt? Altså 17000-18000 for fulltidarbeid i turnus 174 timer per måned i Sverige skal jeg altså kun ha råd til å betale leie, mat men ikle kunne spare noe. Vada i 3 år?? Jeg eier ikke bolig, jeg har ikke formueskatt? og all tid jeg har jobbet i Norge i 12 år har jeg skattet og gjort rett for meg. Altså formueskatt kan jeg skjønne den hade jeg fint betalt selvom jeg flyttet ut av landet i 3 år. Eller om jeg selges lelighet eller hus og går i vinst. Men på en svensk inntekt? og renter fra en bankkonto? Det høres ikke riktig ut. Og Trygd? Er det noen her som kan hjelpe meg? Noen som gjørt dette eller kan dette? Og hva med minstefradraget hva ska det være? Hva med trygdeavgift? Takk! Ble en lang melding, men håper dere skjønner min desperasjon. Og beklager også hvis min Norsk er lit rar men det er fordi jeg er Svensk. Anonymkode: dd70d...64c Ekspander Jeg har en bekjent som er litt i samme situasjon som deg (hvis jeg skjønner deg riktig, det var litt komplisert på grunn av språket ditt). Det hun gjør er å fylle ut så godt det går, og så legger hun med en forklaring. Dermed overlater man ansvaret til den som sitter med reglene. Så vidt jeg veit har ingen kontakta henne seinere, men bare tatt det til etterretning. Selv har jeg hytte i Sverige som jeg betaler skatt på til den svenske statskassa, mens hytta blir registrert som formue i Norge uten at jeg betaler skatt på den her. Du skal selvfølgelig ikke betale skatt på samme inntekt i begge land, men du må betale trygdeavgift til Norge hvis du ikke har meldt flytting til Sverige. Som er en avgift du må søke på, og ikke å regne som "skatt" i klassisk betydning. Anonymkode: 59726...85b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:56 #1046 Del Skrevet mandag kl 13:56 AnonymBruker skrev (På 14.4.2025 den 2.23): Helt nederst på siden jeg linket til er denne linken som går spesielt på Norden. https://nordisketax.net/language/ Anonymkode: 8d27b...b0f Ekspander Har allrede lest denne. Hjelper lite. Anonymkode: dd70d...64c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:59 #1047 Del Skrevet mandag kl 13:59 AnonymBruker skrev (På 14.4.2025 den 9.15): Jeg har en bekjent som er litt i samme situasjon som deg (hvis jeg skjønner deg riktig, det var litt komplisert på grunn av språket ditt). Det hun gjør er å fylle ut så godt det går, og så legger hun med en forklaring. Dermed overlater man ansvaret til den som sitter med reglene. Så vidt jeg veit har ingen kontakta henne seinere, men bare tatt det til etterretning. Selv har jeg hytte i Sverige som jeg betaler skatt på til den svenske statskassa, mens hytta blir registrert som formue i Norge uten at jeg betaler skatt på den her. Du skal selvfølgelig ikke betale skatt på samme inntekt i begge land, men du må betale trygdeavgift til Norge hvis du ikke har meldt flytting til Sverige. Som er en avgift du må søke på, og ikke å regne som "skatt" i klassisk betydning. Anonymkode: 59726...85b Ekspander Tusen takk for svar! Men vet du om vedkommende satte det som ikke skattepliktig eller trygdepliktig (skattemedsig unnatak) isteden for kreditfradrag? På inntekt og renter på bank? Hvor skrev hun en medling? Sendte hun in på papir? det går ikke legge til melding digitalt. Jeg har meldt flytting og betaler trygd i sverige ikke norge siden 1 november. Har ikke med norsk trygd å gjøre lengre siden jeg ikke bor der 😊 Takk for svar virkelig! Anonymkode: dd70d...64c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå