Gå til innhold

Skattemeldingen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Himmelen_91 skrev (Akkurat nå):

Fant det nå 😭 men står ingenting der? Jeg skal få 13 000kr tilbake, da kommer det sikkert opp der etterhvert ? 

Det gjør det, men det kan ta tid. De fleste får utbetalt før juli. 

Anonymkode: 75488...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det gjør det, men det kan ta tid. De fleste får utbetalt før juli. 

Ok, Takk 🙂🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!, vet noen om det er skattefradrag fra Innbo, bil eller reise forsikring?

Også lurer på om noen har betalt noe privat helseundersøkelse, er de skattefradrag? og hva med tannregullering til barna (dekket 40% fra Helfo? Er det noe skattefradrag i disse?

takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk en kjip baksmell, noe som fikk meg til å gå gjennom tallene ekstra nøye. Har tidligere kun sett på summene, men alltid stusset over at boligens markedsverdi var fryktelig høyt priset. Alltid tenkt at dette er nok en måte for staten å flå oss enda litt ekstra. Inntil jeg i dag oppdaget at boligen i deres system står oppført med 174 kvm, mens den i virkeligheten kun er 128. Jeg skjønner helt ærlig ikke hvor de får de tallene fra? Noen som vet?

Så at man kunne få tidligere skattemeldinger endret inntil 3 år tilbake i tid dersom man oppdager feil, og jeg er heldigvis innenfor det.

Jeg kan umulig være den eneste det har skjedd med, så sjekk dette folkens! God helg :)

Anonymkode: d3f36...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fikk en kjip baksmell, noe som fikk meg til å gå gjennom tallene ekstra nøye. Har tidligere kun sett på summene, men alltid stusset over at boligens markedsverdi var fryktelig høyt priset. Alltid tenkt at dette er nok en måte for staten å flå oss enda litt ekstra. Inntil jeg i dag oppdaget at boligen i deres system står oppført med 174 kvm, mens den i virkeligheten kun er 128. Jeg skjønner helt ærlig ikke hvor de får de tallene fra? Noen som vet?

Så at man kunne få tidligere skattemeldinger endret inntil 3 år tilbake i tid dersom man oppdager feil, og jeg er heldigvis innenfor det.

Jeg kan umulig være den eneste det har skjedd med, så sjekk dette folkens! God helg :)

Kan nevne at bruksarealet er på ca 174 kvm, men de etterspør jo faktisk P-rom i skattemeldingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen med enkeltpersonforetak som har fått oppgjøret sitt? I så fall, hvor lang tid var det mellom oppgjør og innsendingen din?

Takk og god påsk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Nanaen skrev (27 minutter siden):

Noen med enkeltpersonforetak som har fått oppgjøret sitt? I så fall, hvor lang tid var det mellom oppgjør og innsendingen din?

Takk og god påsk :)

Jeg fikk beløpet opp under tilgode i går, så da er ikke oppgjøret alt for langt unna. Leverte skattemeldingen 18.03. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg fikk beløpet opp under tilgode i går, så da er ikke oppgjøret alt for langt unna. Leverte skattemeldingen 18.03. 

Takk. Penger tilbake her også. De begynner vel med ENKene som får til gode etter påsken for vi håpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nanaen skrev (25 minutter siden):

Takk. Penger tilbake her også. De begynner vel med ENKene som får til gode etter påsken for vi håpe :)

Bare å sjekke under krav og utbetalinger om du har fått beløpet opp der 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei. Er det norn av dere som er skattemessig bosatt i Norge og Sverige? Altså som har flyttey til Sverige og bor og jobber der? Hvordan fører du opp Svensk inntekt på skattemeldingen slik att du ikke blir dobbelbeskattet? Med kreditfradrag blir man jo dobbelbeskattet siden ikke hele Svenske betalte skatten blir tatt vekk? Brukte dere skatteavtale eller ikke skattepliktig inntekt? Og er det norn av dere som bodd i Sverige i flere år og jobba der. Må du fylde ut Svensk inntekt hvart eneste år? 

Takk 

Anonymkode: 0783f...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hvis du bor i Sverige skal du vel bare skatte der?

Anonymkode: 233a4...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Inntil jeg i dag oppdaget at boligen i deres system står oppført med 174 kvm, mens den i virkeligheten kun er 128. Jeg skjønner helt ærlig ikke hvor de får de tallene fra? Noen som vet?

Da de innførte dette tok de tall ut fra registrert kvadratmeter i tinglysing, mener jeg å huske. Det var spesifisert at man måtte gå inn og justere tallene selv, og at det var p-rom som gjaldt. 

Husker dette, for jeg satt og regnet ut antall kvadratmeter for min mor. Det var vel sånn rundt 2008-2014 eller deromkring? Lenge siden, iallefall. 

Men det har jo strengt tatt ingenting å si, med mindre man har formueskatt. Og da er det heller ikke Så mye å si, vil være snakk om noen tusenlapper. 

Anonymkode: 7805a...d27

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Men det kan selvfølgelig ha noe å si for kommunale avgifter, hvis det er registrert feil i kommunens arkiv. Men det kommer an på hvordan det regnes ut i den enkelte kommunen.

Anonymkode: 7805a...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 11.02):

Fy fader så lang tid det tar. Jeg og samboeren fikk skattemeldingen andre dagen det var mulig, og leverte samme dag. Får igjen 50 000 som vi skal bruke til å betale en gjeld, og var så glade for at vi derfor skulle ha råd til å gjøre noe hyggelig i påsken. Men verken jeg eller samboeren har fått utbetalt enda.  For et skikkelig tilfeldig system det her er. 

Anonymkode: d17ef...d7d

Dere har gjeld, men likevel velger dere å låne bort penger til staten til dårlig rente? 🙄

Anonymkode: 8d27b...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
veronicaoslo skrev (21 timer siden):

Hei!, vet noen om det er skattefradrag fra Innbo, bil eller reise forsikring?

Også lurer på om noen har betalt noe privat helseundersøkelse, er de skattefradrag? og hva med tannregullering til barna (dekket 40% fra Helfo? Er det noe skattefradrag i disse?

takk! :)

Nei til alt. 

Anonymkode: 980f4...89f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

takk men dette hjelper ikke siden dette er snakk om norden, norden har en speciale avtale og jeg har lest igjenom hele lovdata men det er veldig vansklig å lese å skjønne. 

Anonymkode: dd70d...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 23.24):

Tenk å ha et så kontrollert og perfekt liv at man kan forutse alle hendelser og alltid ha nok penger til å sette av titusenvis av kroner. Ære være deg som har stålkontroll på alle aspekter i livet 🙌🏼 når vaskemaskina ryker, hunden må ha veterinærbehandling for over 80 000kr og bilen ryker i løpet av 2,5 mnd så er det klart at alle som bare er i forkant har nok buffer til å klare det med glans, og i tillegg ha nok penger til opplevelser for barna. Glem nå høye renter, dyr mat og en arbeidsgiver som nekter oss både å ta en ekstrajobb og å få jobbe overtid fordi kommunen er over på sparebluss.  Du er nå virkelig god som klarer å ha en buffer til å håndtere alt dette og fortsatt være ubekymret og ikke venter spent på de 50 000kr du skal få igjen på skatten en eller annen gang mellom nå og sensommeren. 

Anonymkode: d17ef...d7d

Dette er så dumt at jeg orker ikke. 

Selve er jeg ufør med bolig, boliglån, bil, og alle utgiftene det medfører. Og ikke minst hva det å ha mye utgifter som følge av sykdom i seg selv.
Du tror altså at jeg ikke forstår hvordan det er når man får uventede utgifter på flere titusener i slengen når alt ryker? 

Dette kommer sikkert som et sjokk for deg, men grunnen til at man får penger tilbake er fordi man har betalt for mye i skatt. Du ville ikke hatt mer penger til ny vaskemaskin eller nye sommerdekk til bilen hvis du hadde betalt noen hundrelapper mindre i skatt  hver mnd, og satt disse på egen konto. Hvis man skal få igjen 50 000 kr som du skisserer her, da har man virkelig gjort noen feilberegninger når man har fylt ut selvangivelsen, og heller ikke særlig økonomisk vanskeligstilt. 

Stakkars dere som ikke får gjort noe fint i påsken fordi dere må vente litt ekstra på skattepengene. Man kan gjøre noe fint hver forbanna dag uten å bruke tusenvis av kroner på det. Dere har 50 000 kr å se frem til som dere kan bruke på "kos" senere.

Du trenger både perspektiv og økonomisk forståelse. 

Anonymkode: 46d75...f9f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vet ikke om noen kan hjelpe. Jeg prøvde å ringe skatteetaten, men de kom ikke med mye info. I begynnelsen av mars fikk jeg et utkast til skattemelding hvor jeg skulle få igjen rundt 3000 kr. Mens jeg for et par dager siden fikk en oppdatert versjon med restskatt på opp til 23000 kr. Jeg har prøvd å finlese tallene, men ser ikke hva som er forskjellig. Det står at en tredjepart kan ha levert inn informasjon.  Mannen min er også selvstendig næringsdrivende og opprettet et AS ifjor og leverte nylig inn sitt regnskap. 
Kan dette påvirke? Fordelingen av lånerenter er 50/50 i begge. Jeg får ikke "lov" til å printe ut førsteutkastet fra skatteetaten, bare se på nettet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...