Gå til innhold

Skattemeldingen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Million skrev (1 time siden):

Lurer på hvor mange pr pulje de sender ut til?

Leste i en artikkel fra i fjor at totalt sendte de ut hele 5.1 millioner skattemeldinger. Det hadde jeg ikke trodd. Fler enn jeg trodde. Trodde det var flere barn og andre som ikke har lønnet, skattbar inntekt i Norge. Totalt innbyggertall er iflg statistisk sentralbyrå pr siste kvartal 2024: 5.594.340 stk.

Så det betyr at det er bare knappe en halv million barn (?) tilsammen her som aldri har jobbet og skattet? 

Du har jo skattemeldinger til alle enkeltmannsforetak også blant annet.

Anonymkode: 00b56...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har jo skattemeldinger til alle enkeltmannsforetak også blant annet.

Nei. 

Anonymkode: 25ae3...647

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

I fjor fikk jeg på første dagen de sendte ut, fikk ikke noe mail. Pengene kom inn noen dager etterpå. Så satser på det samme i år 🙈 Men tror ikke jeg er like heldig i år egentlig. 

Anonymkode: 804ca...4ac

Jeg er spent. Jeg fikk skattemeldingen blant de første i fjor, men jeg har ikke fått beskjed om den ennå. Håper den kommer i dag 😊. Jeg tror at jeg får igjen ca 5500 kr (etter egen utregning). 

Endret av Eloise12345
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei. 

Anonymkode: 25ae3...647

Jo

"Når kommer skattemeldingen 2025?

For privatpersoner og enkeltpersonforetak, blir skattemeldingen sendt ut fra midten av mars 2025. Den sendes ut fortløpende når den er klar, og du kan forvente å ha fått den mellom 14. mars og 31. mars 2025."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo

"Når kommer skattemeldingen 2025?

For privatpersoner og enkeltpersonforetak, blir skattemeldingen sendt ut fra midten av mars 2025. Den sendes ut fortløpende når den er klar, og du kan forvente å ha fått den mellom 14. mars og 31. mars 2025."

Det vedkommende nok mente var at det ikke sendes ut til enkeltpersonforetak i tillegg til personen som har det. Har man et enkeltpersonforetak, får man likevel bare èn skattemelding,.

Anonymkode: aba34...31d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Eget firma? 

Anonymkode: 550be...a6f

Ja, så det er utbytter som drar i vei slik at det blir restskatt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Vi endte begge i null, mot at den ene fikk 20k i restskatt. Det vil jeg kalle lønnsomt.

Anonymkode: 9bdeb...452

Selvsagt lønner det seg å føre fradrag slik at samlet skatt går ned. Men det er likevel ingen lønnsom fordeling, kontra hva som kunne vært mulig. Bedre at den ene får 20k i restskatt og den andre 20k til gode. For man kan betale restskatten rentefritt, og så får man renter (3,5 % ca.) på det man får til gode. Går begge i null, så får man ingen rente. Om man f.eks. ordner det slik at den ene får 100k i restskatt og den andre 100k til gode, så sparer man 3500 kroner, så fremt man betaler restskatten innen 31. mai.

Endret av Djækklåsst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 10.36):

Er det andre som er spente på årets skattemelding?

Jeg har vanligvis god kontroll, men i fjor byttet jeg jobb to ganger, samt hadde to jobber en periode, og det ble kluss med tabell- vs prosenttrekk i den ene stillingen, så brått har jeg ikke anelse på om jeg går i null, eller må betale eller får igjen. 

Men satser på at fjorårets boliglånsrente gjør at jeg ikke skylder mye skatt! 

Anonymkode: 07b49...ce9

Jeg pleier å regne ut selv i januar, når jeg vet hva jeg har tjent og betalt i skatt. 

Anonymkode: a8196...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Eget firma? 

Anonymkode: 550be...a6f

Ikke meg du spør, men jeg får rundt det samme i restskatt, og jeg har i hvert fall ikke firma.

Anonymkode: 8d27b...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen som har fått skattemeldingen enda? 

Anonymkode: c4a16...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ingen som har fått skattemeldingen enda? 

Anonymkode: c4a16...ddc

Ingenting enda her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, snart kommer "kan mørkhudede gå i bunad", "dårlig mor lagde kransekake med bare 17 ringer" og "hvorfor skal barnløse ha sommerferie" :popcorn:

Men før det, de vanlige spekulasjonene i om man får skattemeldingen ut fra alfabetet (nei), om ektefeller alltid får samtidig (nei), om det går ut fra landsel (nei) osv. Og så overbelastes altinn fordi alle vil sjekke før de har fått beskjed (som forsåvidt er forståelig når det sjelden stemmer at man får melding med en gang det er lagt ut). 

Anonymkode: b1eaa...af4

Åååh, jeg har alltid lurt på hvordan det er å være slik som deg. Å være kulere enn alle andre? 🤩 Og liksom være over oss andre, liksom 😘 Nesten noe guddommelig med det altså! Kan du fortelle om hvordan det er å være sånn?

:ironi:🤢

Anonymkode: c4a3c...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 12.22):

Ikke spent. Vet at jeg får planlagt restskatt på litt over 300 000.

Anonymkode: 8d27b...b0f

Går det virkelig ant å få sånne summer tilbake. Hva skal man jobbe med for å sånne summer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 14.08):

Prøver å ligge der at jeg får rundt 5000kr igjen hvert år. Har brukt noen år på å lære meg alt som har med skatt å gjøre. Så de siste årene vet jeg i forkant hva jeg skal få igjen :) Men alikvel er det jo spennende :P 

Anonymkode: bc1dc...09c

kan man få sånne summer selv om betaler skatt med tabellkort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (4 timer siden):

Lurer på hvor mange pr pulje de sender ut til?

Leste i en artikkel fra i fjor at totalt sendte de ut hele 5.1 millioner skattemeldinger. Det hadde jeg ikke trodd. Fler enn jeg trodde. Trodde det var flere barn og andre som ikke har lønnet, skattbar inntekt i Norge. Totalt innbyggertall er iflg statistisk sentralbyrå pr siste kvartal 2024: 5.594.340 stk.

Så det betyr at det er bare knappe en halv million barn (?) tilsammen her som aldri har jobbet og skattet? 

Jeg synes jeg hørte om 500.000 pr dag på nyhetene, men er ikke sikker.  Det er jo bedre enn at de prøver å sende ut alt på en gang, så nettet krasjer.

I fjor fikk jeg den i mars for første gang, spent på når jeg får den i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Egenskap skrev (9 minutter siden):

Går det virkelig ant å få sånne summer tilbake. Hva skal man jobbe med for å sånne summer? 

Han skriver jo at han får restskatt, ikke penger tilbake. Altså er han (hun?) skyldig ca 300 000 i skatt for fjoråret. 
Det kan være et bevisst valg å skru ned skatten sin dramatisk i starten av året, og så bruke de "skattepengene" til å investere i stedet, på steder som lønner seg og gir avkastning. Når det så er tid for å betale restskatten året etter, tar man de ut igjen, betaler og koser seg med fortjenesten (forhåpentligvis var det fortjeneste der).

Gjetting fra min side men det er vel sånn mange gjør det når de planlegger å få restskatt. 300 000 er ikke noen overraskelse, så det er nesten garantert planlagt.

Anonymkode: 929d5...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (16 minutter siden):

🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Egenskap skrev (27 minutter siden):

Nå skrev vedkommende at hen fikk 300.000 i restskatt. 

Men om du ønsker å få 300.000 tilbake på skatten så er det bare å betale 300.000 for mye i skatt i løpet av året. Det er ikke sånn at de som får tilbake på skatten får det i gave fra staten. Det er fordi de har betalt for mye i løpet av året. 

Anonymkode: 66f2f...9f8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...