Gå til innhold

Skattemeldingen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men uansett vil du vel aldri slippe unna rentene fram til forfall i mai? Så de må man vel betale uansett når man betaler? 

Anonymkode: 13135...b7f

Jo, hele poenget er jo å slippe å betale rente hvis man betaler før 31. mai.

Om du betaler restskatten innen 31.05.25. så betaler du 0 i rente på restskatten fra i fjor.

Om du velger å vente med å betale til 20.08.25 må du betale 3,51% i rente, og renten beregnes da fra 01.07.24 til 20.08.25. Så da må du betale rente for litt over ett år.

Forøvrig har jeg opplevd at banken har gitt meg "høl-i-huet"-råd. Så rådgivere i banken er bare vanlige mennesker de og.

Anonymkode: 0f0b5...92c

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elsker sjokolade skrev (2 timer siden):

Det er vel noe å vente på.

Hadde jeg fått tilbake 800.-  så hadde det ikke betydde noe, men når jeg får tilbake 7000.- så er det 7000.- å plusse på feriebudsjettet. Og det er positivt.

Du kan jo vel legge det til feriebudsjettet enten du får det nå eller om en måned. Med mindre du skal ha ferie nå.

Anonymkode: 62789...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan jo vel legge det til feriebudsjettet enten du får det nå eller om en måned. Med mindre du skal ha ferie nå.

Anonymkode: 62789...7d5

Drar i påsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja :) 

Anonymkode: 7ae88...af8

Ja, at de ble utbetalt på en onsdag?😊 

Anonymkode: d3976...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at renter på bankinnskudd er skattepliktige med 22%, så det må også tas med i regnestykket. 

Anonymkode: d5dfa...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Husk også at renter på bankinnskudd er skattepliktige med 22%, så det må også tas med i regnestykket. 

Anonymkode: d5dfa...c0a

Så du vil ikke tjene ekstra penger fordi du må betale skatt av det...?

Anonymkode: dbaa6...1c1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til😅 Når på dagen ble de utbetalt, var de der om morgenen, eller kan de kommer utpå dagen på onsdagen?

Anonymkode: d3976...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Skattemeldingen viser at du får restskatt. Du kan derfor få skatteoppgjøret ditt tidligst i juni. Vi kan dessverre ikke svare på akkurat når, men du får beskjed.

Beskjeden over står på Skatteetatens hjemmeside, når jeg logger inn for å sjekke skattemeldingen min. I tillegg står det:

Sitat

Det kan være flere grunner til at ditt skatteoppgjør kommer senere, for eksempel:

• Du har gjort mange endringer eller lagt til vedlegg.
  • Du er næringsdrivende eller har søkt om utsettelse
  • Du er tatt ut til tilfeldig kontroll.
  • Du har ikke oppgitt alle nødvendige opplysninger i skattemeldingen din, for eksempel om eiendommer du eier.
  • Du har fått etterbetaling fra Nav eller andre pensjonsutbetalere. Da tar det lengre tid fordi vi beregner skatten på etterbetalingen slik at du får lavest mulig skatt.

Vi kan dessverre ikke svare på hvorfor akkurat ditt skatteoppgjør tar lengre tid. Du får beskjed når ditt er klart.

Andre som får samme beskjed ved innlogging? 

Selv skulle jeg gjerne betalt restskatten min senest 31. mai (for å unngå renter), men siden jeg tydeligvis ikke får oppgjøret før i juni, er det kanskje ikke vits i? 

Anonymkode: 5983c...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supernaut skrev (2 minutter siden):

Jo, du slipper rentene hvis du betaler restskatten innen 31. mai.

Men jeg vet jo ennå ikke hvor stor den endelige restskatten blir, bare det som er estimert i skattemeldingen? Jeg mottar ikke det endelige oppgjøret før tidligst i juni, står det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (2 timer siden):

Burde ikke revisor hjelpe deg med dette? 
Men tok du ut utbytte på 1mill i 2024 skal du betale rundt 380’000 i skatt (37,48%). Om du sørger for å betale det inn før 1.juni betaler du null i rentekostnader 

Jeg har ikke spurt revisor, fordi jeg trodde det jeg trodde.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo, hele poenget er jo å slippe å betale rente hvis man betaler før 31. mai.

Om du betaler restskatten innen 31.05.25. så betaler du 0 i rente på restskatten fra i fjor.

Om du velger å vente med å betale til 20.08.25 må du betale 3,51% i rente, og renten beregnes da fra 01.07.24 til 20.08.25. Så da må du betale rente for litt over ett år.

Forøvrig har jeg opplevd at banken har gitt meg "høl-i-huet"-råd. Så rådgivere i banken er bare vanlige mennesker de og.

Anonymkode: 0f0b5...92c

Tusen takk, da betaler jeg før 31 mai. Jeg burde sikkert spurt revisor som skrevet over, men da forstår jeg bedre. 

Er god på det jeg jobber med og håpløs på tall. Men noe gjør jeg riktig i hvert fall, ellers kunne jeg ikke tatt utbytte i tillegg til god lønn ;) 

Anonymkode: 13135...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men jeg vet jo ennå ikke hvor stor den endelige restskatten blir, bare det som er estimert i skattemeldingen? Jeg mottar ikke det endelige oppgjøret før tidligst i juni, står det. 

Du vet hvor mye du får i restskatt ved å se på det som ble beregnet i skattemeldingen du mottok eventuelt den ny beregningen du får opp hvis du har gjort endringer. De som får restskatt får aldri endelig skattemelding før juni da eventuell renteberegning skal hensyntas. Hvis du betaler inn det du får opp at du skylder når du leverer skattemeldingen før 31.mai så slipper du renter, hvis du ikke betaler blir renter lagt på og det foreløpig beregnede beløpet blir høyere pga renter.

Anonymkode: f807a...2ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det har vært stilt en del spørsmål om skattemeldingen her, men håper noen likevel orker å svare om de vet dette 🙃

Jeg har et par lån som ikke er tatt med i skattemeldingen, sikkert fordi det er hos utenlandske banker. Det jeg lurer på, er om jeg må laste opp årsoppgavene fra disse bankene, eller om det holder å bare legge inn opplysningene fra oppgavene. 

Håper vel helst jeg skal slippe å laste opp noen vedlegg, siden jeg leste at de som gjør dette, får skatteoppgjøret senere....🙈 Hos den ene banken har jeg betalt over kr. 7000 i renter, så jeg kan nesten ikke bare droppe å ta med opplysningene heller 😏

Setter stor pris på om noen kan hjelpe meg med et svar på dette 🙂

Anonymkode: 2a4e0...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal holde bare å oppdatere opplysningene som er fra disse årsoppgavene. Om du blir tatt ut i kontroll, så kan Skatteetaten spørre om årsoppgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke så enkelt lenger. Det var mulig før, hvis du med vilje setter ned skatteprosenten så vil du bli oppdaget ved du ikke før skattekort med 5 %.

Du kan prøve kanskje det går for deg.

Endret av Båtsjåfør
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båtsjåfør skrev (15 minutter siden):

Det skal holde bare å oppdatere opplysningene som er fra disse årsoppgavene. Om du blir tatt ut i kontroll, så kan Skatteetaten spørre om årsoppgaven.

Takk for svar!

TS

Anonymkode: 2a4e0...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båtsjåfør skrev (14 minutter siden):

Når får man eventuelt beskjed ang. om man er tatt ut i kontroll? 

Og risikerer man straff hvis man f.eks. sender inn en ufullstendig skattemelding i mars, og deretter oppdager ufullstendigheten, korrigerer den og sender inn en fullstendig melding i april? 

Anonymkode: dc1ed...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når får man eventuelt beskjed ang. om man er tatt ut i kontroll? 

Og risikerer man straff hvis man f.eks. sender inn en ufullstendig skattemelding i mars, og deretter oppdager ufullstendigheten, korrigerer den og sender inn en fullstendig melding i april? 

Anonymkode: dc1ed...dbc

Du får tilleggsskatt om man bevisst unnlater å betale skatten ved fylle inn uriktige opplysninger i skattemeldingen.

Alle skattemeldinger sendes til kontroll, men de fleste blir bare kontrollert maskinelt. Det først når skattemeldingen tas ut manuelt at vi på folkemunnet kaller det "kontroll", når du tas ut til en slik kontroll får du skatteoppgjøret etter sommeren vil jeg tro.

Jeg vet ikke hva som er praksis nå, men for flere år siden fikk man beskjed om at skatteoppgjøret blir forsinket fordi du er tatt ut i kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...