Gå til innhold

Skattemeldingen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og juridisk sett? Er dette ok? Også for oss som har ganske jevn inntekt?

Anonymkode: 387bc...696

Mange gjør det, men blir det før mange kommer det noen regelendringer vil jeg trur.

Anonymkode: de337...17d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg fikk nylig skattemeldingen min med et lite restkrav, men det står at jeg ikke trenger å betale rentene hvis jeg gjør opp for meg innen 31.5. Betyr dette egentlig da at jeg kan sette 5% skattetrekk i skattekort for inneværende år, legge pengene på en høyrentekonto (ca. 5%) og så betale rentefritt tilbake neste år innen 31.5? Hvis jeg betaler 250k i skatt i år, så er det jo en gevinst på 12.500kr.... Jeg ser ingenting på skatteetaten sine sider om noen andre regler som gjelder.... Men finnes det noe her jeg må være oppmerksom på, slik at jeg ikke går på en gedigen smell her.....?

Anonymkode: ad035...8ae

Tror du har misforstått. Restkravet skal betales inn den 31.05 i år ikke neste år. 

Anonymkode: fc132...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tror du har misforstått. Restkravet skal betales inn den 31.05 i år ikke neste år. 

Men da har ts i et år hatt pengene på høyrentekonto.  Staten sine penger. Men, ta får rentene 

Anonymkode: 23045...437

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men, betaler man restskatten i sept/okt, koster det 3,5 % rente. Og hvis man får 5 % på høyrentekonto, vil det faktisk lønne seg å betale enda senere enn sist i mai. 

Som jeg gjør, betaler alltid så sent jeg kan. 

Anonymkode: 13135...b7f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men, betaler man restskatten i sept/okt, koster det 3,5 % rente. Og hvis man får 5 % på høyrentekonto, vil det faktisk lønne seg å betale enda senere enn sist i mai. 

Som jeg gjør, betaler alltid så sent jeg kan. 

Anonymkode: 13135...b7f

Var det jeg også tenkte å gjøre, men så fant jeg ut at renta på 3,5 regnes fra 31. juli året før, altså 2024. 

Og dermed tjener jeg på å betale restskatten innen 31. mai. 

Anonymkode: 98673...f96

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Er nok du som ikke skjønner en dritt

Anonymkode: ec6d8...7ae

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Abra skrev (11 timer siden):

Ja, kan da gå helt til november før de dukker opp der. 

Det er jeg klar over, det var ikke det jeg spurte om :)

Anonymkode: d17ef...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Leverte den 15. med én endring og har ikke fått noe 

Anonymkode: 8adfd...d1e

Jeg også gjorde en liten endring. Gjorde det samme i fjor, da fikk jeg det raskt etter innlevering likevel. Håper ikke det drøyer i år 🤞🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jeg klar over, det var ikke det jeg spurte om :)

Jeg svarte på det du spurte om også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abra skrev (1 time siden):

Jeg svarte på det du spurte om også. 

Så du har også levert den tidlig men ikke fått noe enda? Gjorde du noen endringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så du har også levert den tidlig men ikke fått noe enda? Gjorde du noen endringer?

Ingen endringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellie Italia skrev (18 timer siden):

Ok, så boliglånet f.eks må jeg bare sette høyere enn det er? Blir ikke det feil? 

Fjern boliglånet(og all annen gjeld) og oppgi at du har 100 000 i formue. Da ser du at du kommer til å trekke mer skatt.

Anonymkode: 77477...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 10.17):

Synes det er et mareritt med denne skattemeldingen som kommer på ulike dager. 

Det er de samme som alltid får først, og det er de samme som alltid må vente og vente og vente uviten om når tid den kommer... 

Jeg er en av disse venterne. Som alltid før skattemeldingen sent. Hvorfor er det slik? 

Hvorfor ikke få inn et fast system på skattemeldingene? At alle med etternavn A og B får dag 1, C og D dag 2, E og F dag 3 osv? Da hadde jeg i det minste VISST hvilken dag jeg faktisk fikk skattemeldingen på nå, og kunne slått meg til ro med det. 

Nå logger jeg meg inn hver eneste dag for å sjekke. Hvorfor? For i fjor fikk jeg ikke varsel om at jeg hadde fått skattemeldingen engang... 

Og det har faktisk noe å si om jeg får vite skatten på dag èn og da utbetalt skattepengene i mars, eller om jeg må vente til langt uti april...

M

Urettferdig møkkasystem.

Anonymkode: 066d1...814

Kunne gå tilbake til slik det var før, da de fleste fikk skatteoppgjøret rundt St. Hans? «Møkkasystemet» er jo for at belastningen på systemer og arbeidsoppgaver kan fordeles utover, men kanskje mest for å kunne betale ut så snart som mulig til folk. Og da kan ikke alle få det likt. 
Skjønner at du ikke jobber med it eller i forvaltning, og da er det kanskje ikke så lett å forstå.

Anonymkode: 1d6a3...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har en jeg kjenner fått i dag 08 30. Jeg og noen andre venterspent. men tvil ikke . Vi får garantert skattemeldingen innen fredag:)

Anonymkode: 04021...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke fått skattemeldingen enda og det er så frustrerende.

Anonymkode: d54f6...2ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke en gang i april ennå, så nei, den er ikke "så sein".

Anonymkode: 9a6c3...d9f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...