AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:29 #761 Del Skrevet søndag kl 09:29 Jeg fikk nylig skattemeldingen min med et lite restkrav, men det står at jeg ikke trenger å betale rentene hvis jeg gjør opp for meg innen 31.5. Betyr dette egentlig da at jeg kan sette 5% skattetrekk i skattekort for inneværende år, legge pengene på en høyrentekonto (ca. 5%) og så betale rentefritt tilbake neste år innen 31.5? Hvis jeg betaler 250k i skatt i år, så er det jo en gevinst på 12.500kr.... Jeg ser ingenting på skatteetaten sine sider om noen andre regler som gjelder.... Men finnes det noe her jeg må være oppmerksom på, slik at jeg ikke går på en gedigen smell her.....? Anonymkode: ad035...8ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:37 #762 Del Skrevet søndag kl 09:37 Ja,det kan du. Anonymkode: e393d...497 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hengebuksvinet Skrevet søndag kl 09:52 #763 Del Skrevet søndag kl 09:52 Ja, kan man det? Jeg har tsbelltrekk, og har hatt samme jobb i 6 år. Kan jeg da kjøre ned skattekortet? Og betale så lavt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellie Italia Skrevet søndag kl 10:10 #764 Del Skrevet søndag kl 10:10 Fortsatt ingen skattemelding her Forventer en baksmell. Prøvde å justere skattekortet mitt, men uansett hvilke tall jeg legger inn så insisterer Skatteetaten på at jeg skal betale 21 % skatt. Det høres jo veldig lite ut.. Må jeg bare betale baksmell resten av livet da? Jeg har ringt og snakket med de, men de sier at det ikke går å endre. Jeg blir så frustrert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:20 #765 Del Skrevet søndag kl 10:20 Ellie Italia skrev (På 30.3.2025 den 10.10): Fortsatt ingen skattemelding her Forventer en baksmell. Prøvde å justere skattekortet mitt, men uansett hvilke tall jeg legger inn så insisterer Skatteetaten på at jeg skal betale 21 % skatt. Det høres jo veldig lite ut.. Må jeg bare betale baksmell resten av livet da? Jeg har ringt og snakket med de, men de sier at det ikke går å endre. Jeg blir så frustrert. Ekspander Merkelig, jeg endrer på forventet årsinntekt på skattekortet, i tillegg til at jeg skatter 1000kr ekstra fra arbeidsgiver hver måned. Får du utbetalt fra NAV, kanskje det blir annerledes da? Anonymkode: 98e66...1d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:21 #766 Del Skrevet søndag kl 10:21 Ellie Italia skrev (På 30.3.2025 den 10.10): Fortsatt ingen skattemelding her Forventer en baksmell. Prøvde å justere skattekortet mitt, men uansett hvilke tall jeg legger inn så insisterer Skatteetaten på at jeg skal betale 21 % skatt. Det høres jo veldig lite ut.. Må jeg bare betale baksmell resten av livet da? Jeg har ringt og snakket med de, men de sier at det ikke går å endre. Jeg blir så frustrert. Ekspander Selvsagt går det å endre, hvis du absolutt vil betale for mye skatt på forhånd istedenfor å sette dem til side og få avkastning. Anonymkode: f29e7...651 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellie Italia Skrevet søndag kl 10:49 #767 Del Skrevet søndag kl 10:49 AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 10.21): Selvsagt går det å endre, hvis du absolutt vil betale for mye skatt på forhånd istedenfor å sette dem til side og få avkastning. Anonymkode: f29e7...651 Ekspander Hvordan? Jeg har lagt inn forventet inntekt som er 600.000 kr. På tabelltrekk så trekkers det 11.000 kr i skatt, som virker lite. Prøver jeg å endre til prosent-trekk så insisterer skattekalkulatoren på 21 % trekk. Jeg har prøvd å endre tallene, til 630.000 / 650.000 / 700.000 kr forventet inntekt, men uansett om jeg oppjusterer tallene så endres ikke prosent-trekket. Jeg har bedt lønnskontoret trekke 500 kr ekstra i mnd. Vil helst unngå baksmell neste år og. Hvorfor går det ikke an å velge prosent-trekk selv? Hvis jeg ville betale 34 % skatt i mnd for eksempel. Finner ikke noe sted det går an velge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellie Italia Skrevet søndag kl 10:51 #768 Del Skrevet søndag kl 10:51 AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 10.20): Merkelig, jeg endrer på forventet årsinntekt på skattekortet, i tillegg til at jeg skatter 1000kr ekstra fra arbeidsgiver hver måned. Får du utbetalt fra NAV, kanskje det blir annerledes da? Anonymkode: 98e66...1d5 Ekspander Ingenting fra NAV nei, jeg jobber 100 % i fast stilling. Hadde et par mnd under NAV i fjor pga jeg mistet jobben min, vet ikke om det er derfor det blir krøll i år? Da ble det trukket 25 % skatt av dagpenger. Men det burde jo blitt endret da jeg begynte i fast jobb. Skatteetaten påstod det var riktig at jeg skulle skatte 25 % ut året da jeg ringte de. Så når de gir feil råd er det jo håpløst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:55 #769 Del Skrevet søndag kl 10:55 Ellie Italia skrev (På 30.3.2025 den 10.49): Hvordan? Jeg har lagt inn forventet inntekt som er 600.000 kr. På tabelltrekk så trekkers det 11.000 kr i skatt, som virker lite. Prøver jeg å endre til prosent-trekk så insisterer skattekalkulatoren på 21 % trekk. Jeg har prøvd å endre tallene, til 630.000 / 650.000 / 700.000 kr forventet inntekt, men uansett om jeg oppjusterer tallene så endres ikke prosent-trekket. Jeg har bedt lønnskontoret trekke 500 kr ekstra i mnd. Vil helst unngå baksmell neste år og. Hvorfor går det ikke an å velge prosent-trekk selv? Hvis jeg ville betale 34 % skatt i mnd for eksempel. Finner ikke noe sted det går an velge. Ekspander Du må justere fradrag og kapitalinntekter. Tabellen endrer seg ikke av at du endrer lønnsinntekt. Anonymkode: 91327...071 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellie Italia Skrevet søndag kl 10:55 #770 Del Skrevet søndag kl 10:55 AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 10.55): Du må justere fradrag og kapitalinntekter. Tabellen endrer seg ikke av at du endrer lønnsinntekt. Anonymkode: 91327...071 Ekspander Ok, så boliglånet f.eks må jeg bare sette høyere enn det er? Blir ikke det feil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dellen Skrevet søndag kl 11:06 #771 Del Skrevet søndag kl 11:06 Är det nån som är gift där båda får tillbaka på skatten, men där den ena gjort ändringar som körning fram och tillbaka på jobb. Har den som inte gjorde ändringar fått utbetalt sina pengar än? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:08 #772 Del Skrevet søndag kl 11:08 Ellie Italia skrev (På 30.3.2025 den 10.55): Ok, så boliglånet f.eks må jeg bare sette høyere enn det er? Blir ikke det feil? Ekspander Hm, jeg har også fått 21 prosent skatt i år, syntes også det var lite. Hadde 24 i fjor. Tidligere har jeg kunnet justere på lønn og så har prosenttrekket endret seg det, er det noen endring i systemet? Velger alltid prosenttrekk. Anonymkode: 75488...e6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:09 #773 Del Skrevet søndag kl 11:09 Ellie Italia skrev (På 30.3.2025 den 10.55): Ok, så boliglånet f.eks må jeg bare sette høyere enn det er? Blir ikke det feil? Ekspander Du kan sette opp at du forventer mer gjeld. Eller mer formue og kapitalinntekter. Eller hvis du allerede ber lønningskontoret om å trekke ekstra kan du jo fortsette med det. Det beste er å sette av ekstra på en høyrentekonto og betale skattesmellen rentefritt når den tid kommer. Anonymkode: f29e7...651 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:10 #774 Del Skrevet søndag kl 11:10 AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 10.55): Du må justere fradrag og kapitalinntekter. Tabellen endrer seg ikke av at du endrer lønnsinntekt. Anonymkode: 91327...071 Ekspander Hvis man vil endre på prosenttrekk skal det holde og endre på lønnsinntekt, det har jeg alltid gjort tidligere. Anonymkode: 75488...e6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:13 #775 Del Skrevet søndag kl 11:13 Ja, du kan det. Man skal jo i utgangspunktet gi mest mulig riktige opplysninger, men siden skattekortet bare er en spådom for kommende år, kan man i praksis oppgi hva man vil. Anonymkode: 1ddc0...c7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:16 #776 Del Skrevet søndag kl 11:16 AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 7.16): Er det noen som leverte den en av de første dagene, som ikke har fått den opp på mine krav og betalinger enda? Anonymkode: d17ef...d7d Ekspander Leverte den 15. med én endring og har ikke fått noe Anonymkode: 8adfd...d1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:24 #777 Del Skrevet søndag kl 11:24 AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 11.08): Hm, jeg har også fått 21 prosent skatt i år, syntes også det var lite. Hadde 24 i fjor. Tidligere har jeg kunnet justere på lønn og så har prosenttrekket endret seg det, er det noen endring i systemet? Velger alltid prosenttrekk. Anonymkode: 75488...e6c Ekspander Man kan fremdeles justere lønn for å endre prosenten. Jeg testet nettopp, og det fungerte helt fint, så det må være noe feil vedkommende gjør. Anonymkode: 80c53...cc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:41 #778 Del Skrevet søndag kl 13:41 Jeg gjør det hvert år. Anonymkode: 13135...b7f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:47 #779 Del Skrevet søndag kl 13:47 Ja, restskatt lønner seg. Jeg har frikort for å sikre meg at jeg beholder mest mulig av mine egne penger, lengst mulig. Å gi staten et rentefritt lån lønner seg ikke. Anonymkode: 98673...f96 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:50 #780 Del Skrevet søndag kl 13:50 AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 11.13): Ja, du kan det. Man skal jo i utgangspunktet gi mest mulig riktige opplysninger, men siden skattekortet bare er en spådom for kommende år, kan man i praksis oppgi hva man vil. Anonymkode: 1ddc0...c7b Ekspander Og juridisk sett? Er dette ok? Også for oss som har ganske jevn inntekt? Anonymkode: 387bc...696 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå