Gå til innhold

Skattemeldingen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  Celestia skrev (På 20.3.2025 den 9.50):

Nei, slik er det ikke.

Og ja, det er fakta om hvordan det er nå.

Men det er ikke slik det burde være, og det må det også være lov til å mene.

Ekspander  

Dere får foreslå noen løsninger til skatteetaten. Eventuelt endre på skattekortet. 

Anonymkode: 75488...e6c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 9.25):

De aller fleste får utbetalt så snart skattemeldingen er levert. 

Anonymkode: 066d1...814

Ekspander  

Hører folk sier det. Har aldri fått enda ikke noe spesielt med min. Uføretrygdet ingen fond eller aksjer.

Får aldri igjen før i oktober.  Samme gjør gubben. Helt vanlig inntekt på ham. Og vi leverer samtidig

Anonymkode: 04362...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

er vel ett fett om man forandrer på skatte kortet, problemstillingen med at det er u oversiktlig , og random puljer . Man er jo like spent uansett til gode eller restskatt. Bedre å få vite det med en gang så kan man hvert fall legge en plan hvis man må tilbakebetale noe.

Lite poeng å skrive at man må gjøre ditten å datten . Skal ha respekt for at folk venter spent. Skjønner veldig godt at man stusser på måten skatte etaten gjør det på. 

Jeg har ikke fått forresten og har som regel god kontroll på min skatt. Venter fortsatt spent og i fjor fikk jeg ikke melding eller noe fra det  offentlige. Men merker det er provoserende når 80% av mine kollegaer har fått skatte meldingen og ikke vi andre. 

Men hold ut til alle som venter. gjerne kommenter når ca dere fikk melding og slikt så kan man jo forsøke og tenke seg til ett system. 

Anonymkode: 04021...238

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 10.10):

Dere får foreslå noen løsninger til skatteetaten. Eventuelt endre på skattekortet. 

Ekspander  

Det kan det tenkes at mange gjør. Og jeg har gjort alt riktig med skattekortet mitt. Jeg er ikke bekymret i det hele tatt. Og jeg har mer enn nok penger til at jeg trenger å bekymre meg for det, heldigvis. Ikke stresser jeg med når skattemeldingen og skatteoppgjøret kommer heller. Men jeg har empati for de som kanskje ikke har så god råd. Som trenger forutsigbarhet, og som trenger å vite og planlegge. Det er ikke alle som har det like lett.

AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 10.18):

er vel ett fett om man forandrer på skatte kortet, problemstillingen med at det er u oversiktlig , og random puljer . Man er jo like spent uansett til gode eller restskatt. Bedre å få vite det med en gang så kan man hvert fall legge en plan hvis man må tilbakebetale noe.

Lite poeng å skrive at man må gjøre ditten å datten . Skal ha respekt for at folk venter spent. Skjønner veldig godt at man stusser på måten skatte etaten gjør det på. 

Ekspander  

Nettopp.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Celestia skrev (På 20.3.2025 den 10.23):

Det kan det tenkes at mange gjør. Og jeg har gjort alt riktig med skattekortet mitt. Jeg er ikke bekymret i det hele tatt. Og jeg har mer enn nok penger til at jeg trenger å bekymre meg for det, heldigvis. Ikke stresser jeg med når skattemeldingen og skatteoppgjøret kommer heller. Men jeg har empati for de som kanskje ikke har så god råd. Som trenger forutsigbarhet, og som trenger å vite og planlegge. Det er ikke alle som har det like lett.

Nettopp.

Ekspander  

Da kan jeg foreslå å få hjelp til utfylling av skattekortet. Har selv snakket med skatteetaten flere ganger og fått god veiledning. Det gir forutsigbarhet at skattekortet er riktig utfylt, så får man ingen store overraskelser i økonomien. Må da være mye bedre enn å stresse seg ihjel rundt denne skattemeldingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 10.34):

Da kan jeg foreslå å få hjelp til utfylling av skattekortet. Har selv snakket med skatteetaten flere ganger og fått god veiledning. Det gir forutsigbarhet at skattekortet er riktig utfylt, så får man ingen store overraskelser i økonomien. Må da være mye bedre enn å stresse seg ihjel rundt denne skattemeldingen. 

Ekspander  

Altså hvorfor foreslå det når hovedproblemstillingen er ventingen på dette pulje systemet som ikke har noen mening. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 10.46):

Altså hvorfor foreslå det når hovedproblemstillingen er ventingen på dette pulje systemet som ikke har noen mening. 

Ekspander  

At et puljesystem for utsending av skattemeldingene over noen få uker kan være et så stort frustrasjonsmoment må jo skyldes at man har null peiling på om man får skattesmell eller tilbakebetalt, så ja det er et godt forslag å få hjelp med skattekortet. Det kan man få når som helst under skatteåret. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 10.46):

Ekspander  

Det har mening jo. Det kræsjer systemene hvis alle logger inn samtidig. Og hvorfor skal man rigge systemene etter at alle skal kunne logge inn en eneste dag i året? Legger man opp alfabetisk vil alle med etternavn på Å sutre i ukevis hvert år.

Det var vanskelig nok å levere en mva-oppgave i dag.

Anonymkode: 91327...071

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 9.32):

Når det skjer år etter år etter år at de samme får til sist, så er det ikke lenger tilfeldig. Da er det et mønster i det.

Anonymkode: 1b2f3...3b5

Ekspander  

Det har ikke vært utsending puljevis i mange nok år til å se noe mønster i det. Du begynner jo på nytt hvert år. Om du fikk sist i fjor, er det fortsatt like stor sjanse som før til å få sist i år. Eller først, eller midt i. Det er som når du kaster en terning, får du en ener på første kast er det fortsatt like stor sjanse til å få en ener på neste kast. 

Anonymkode: f29e7...651

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som sjekker mest, bør få skattemeldingen først. Da går trafikken på skatteetaten.no ned.

Har ikke skatte etaten skjønt dette enda? Dette må vel være målbart, eller?

De som logget seg inn mest i 2024, bør få skattemeldingen først i 2025. De mest nysgjerrige får skattemeldingen først.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 18.01):

Ifølge kalkulatoren skal jeg få tilbake 4000kr og mannen 25 000kr. Skriver det her og sjekker tilbake etter vi har fått den😂

Anonymkode: fe0fe...300

Ekspander  

Fikk i dag. Jeg får 5000kr tilbake og mannen 23 000kr. Tenker jeg var ganske nærme. Fikk forsåvidt mail ganske samtidig som den kom, hadde sjekket litt før mailen og da var den ikke der😅

Anonymkode: fe0fe...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har tilgode må vente lengst..rentebærende kroner for staten.. intet nytt med andre ord..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Baktus2024 skrev (På 20.3.2025 den 12.35):

De som har tilgode må vente lengst..rentebærende kroner for staten.. intet nytt med andre ord..

Ekspander  

Nei, det må de ikke. Mange får jo utbetalingen allerede nå i mars. Jeg fikk tidlig i fjor og sent året før, har alltid kalkulert restskatt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 11.40):

Det har ikke vært utsending puljevis i mange nok år til å se noe mønster i det. Du begynner jo på nytt hvert år. Om du fikk sist i fjor, er det fortsatt like stor sjanse som før til å få sist i år. Eller først, eller midt i. Det er som når du kaster en terning, får du en ener på første kast er det fortsatt like stor sjanse til å få en ener på neste kast. 

Ekspander  

Jeg har fått i siste pulje ihvertfall i 3 eller 4 år, så da er det ikke lenger tilfeldig. Ikke en gang har jeg fått tidlig eller midt i. 

Anonymkode: 1b2f3...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen som har fått utbetalt pengene som sjekket først om det stod noe på utbetalinger inne på min side - utbetalinger?

Anonymkode: 2388e...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet alltid at jeg får igjen. I år er det 18 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

kan ikke de som har fått skattemeldingen si når de fikk mailen/sms og sjekke opp i altinn aktivitets gikk igjennom mine og jeg får varsel alltid sendt ut 2 timer etter at altinn har fått det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 12.57):

kan ikke de som har fått skattemeldingen si når de fikk mailen/sms og sjekke opp i altinn aktivitets gikk igjennom mine og jeg får varsel alltid sendt ut 2 timer etter at altinn har fått det. 

Ekspander  

Det kommer nesten alltid senere, det har med det rent tekniske rundt utsending av SMS-er og e-post å gjøre.

Man kan ikke sende ut 500 000 SMS-er eller e-post i ett og samme øyeblikk, derfor blir de porsjonert ut.

Sånn er det bare, og det må vi tåle.

I ditt tilfelle er det 2 timers forsinkelse. Det er jo ingenting. Det har heller ingen praktisk betydning.

Om det er SÅ viktig for deg at du MÅ vite dette, har du et spesielt behov og må nesten ta ansvar for det ved å lære deg å regne ut skatten selv. Alt det som allerede står i skattemeldingen er tall du kan hente selv andre steder fra, og legge inn i skattekalkulatoren.

Anonymkode: 9f506...831

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktus2024 skrev (På 20.3.2025 den 12.35):

Ekspander  

Nei. Jeg fikk i april i fjor, bare to og en halv uke etter innlevering. Tidlig tilbakebetalte skattepenger fikk min voksne sønn også, han fikk enda tidligere enn meg. Og man leser jo her hele tiden om folk som har fått penger på konto alt (husker også fra samme periode i fjor i skattetråden som var da).

Det er ikke å vente lengst, synes jeg. De som venter lengst får tilbake i november, men har inntrykk av at det er få. Som skatteetaten sier får de fleste på våren og forsommeren. 

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 9.55):

Men hvorfor endrer du ikke bare skattekortet ditt slik at du ikke har penger du trenger vente på?

Anonymkode: 8d27b...b0f

Ekspander  

Det er som å si "hvorfor leser du ikke bare hele pensum så trenger du ikke være spent på den eksamenskarakteren".

Funker sikkert knall for mange, for andre er det veldig varierende og nervepirrende uansett hva slags innsats man har lagt ned. Jeg tror selvsagt hvert eneste år at jeg har gjort det riktig, men jeg ANER ikke før jeg før fasit. 

Anonymkode: aebf4...64e

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...