Djækklåsst Skrevet 22 timer siden #21 Del Skrevet 22 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke spent. Vet at jeg får planlagt restskatt på litt over 300 000. Anonymkode: 8d27b...b0f Kudos til deg! Jeg og kona tjente noen kroner i fjor ved følgende metodikk: Førte alt av gjeldsrenter på den som hadde penger til gode fremfor å gjøre det motsatt, som ville ført til at begge hadde gått ca. i 0. I stedet fikk da den ene ca. 100 000 i restskatt og den andre ca. 100 000 til gode. Konsekvensen av det var at den ene kunne betale 100 000 uten renter til staten, og den andre fikk 1000 000 med renter tilbake. Husker ikke rentefoten, men om den f.eks. var 3,5 %, så tjente vi 3500 kroner på dette, fremfor å ordne det slik at begge gikk i 0. Endret 22 timer siden av Djækklåsst 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #22 Del Skrevet 22 timer siden Like spent hvert år. Har dyskalkuli, så det er bare flaks jeg ikke går på en stor smell. Har ikke råd til skattesmell (ufør, så ikke romslig økonomi). Så dette blir spennende å se om jeg har gjort noe galt eller ikke. Anonymkode: 1dfc0...04d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 22 timer siden #23 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Er spent på om kona i år også får like mye tilbake siden hun fremdeles ikke har endret noe på skattekortet. I fjor endret skatteetaten praksis til at huslån er delt 50/50, slik at hun plutselig fikk 20 000 tilbake og jeg fikk en solid baksmell. Hun mente da at all skatt er helt personlig og at jeg har gjort en feil og at siden hun har "tabelltrekk" ikke trenger å sjekke skattekortet sitt............. Anonymkode: e6c4c...231 Se innlegget mitt like over, stor fordel å sørge for at den ene får mest mulig restskatt og den andre mest mulig til gode. Antar da man har felles økonomi for øvrig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 22 timer siden #24 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Det blir jo rett det om dere betaler halvparten hver. Det er du som må justere i såfall. Anonymkode: d17ef...d7d Det er ingenting som er "rett". Som ektefeller fordeler man dette slik man selv ønsker. Men det må jo gå opp samlet sett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #25 Del Skrevet 22 timer siden Nja ikke veldig spent, jeg vet jo at tallet blir feil uansett ettersom jeg har inntekt som enda ikke er oppgitt. Jeg gidder ikke å regne på det før jeg må. Anonymkode: e8fc7...d6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #26 Del Skrevet 22 timer siden Djækklåsst skrev (17 minutter siden): Det er ingenting som er "rett". Som ektefeller fordeler man dette slik man selv ønsker. Men det må jo gå opp samlet sett. Det blir riktig om de betaler halvparten hver. Tallene i skatte meldingen hennes blir riktig. Hvis hun ikke har betalt de gjeldsrenter som står oppført i skattemeldingen så blir det jo ikke riktig ført. Det gjelder for samboere også. Anonymkode: d17ef...d7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 21 timer siden #27 Del Skrevet 21 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det blir riktig om de betaler halvparten hver. Tallene i skatte meldingen hennes blir riktig. Hvis hun ikke har betalt de gjeldsrenter som står oppført i skattemeldingen så blir det jo ikke riktig ført. Det gjelder for samboere også. Anonymkode: d17ef...d7d Ektefeller med felles økonomi kan fordele dette akkurat som de selv vil. Det er ingenting som er mer "riktig" enn noe annet. Dette kan man f.eks. utnytte som beskrevet ovenfor. Endret 21 timer siden av Djækklåsst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #28 Del Skrevet 21 timer siden Djækklåsst skrev (4 minutter siden): Ektefeller med felles økonomi kan fordele dette akkurat som de selv vil. Det er ingenting som er mer "riktig" enn noe annet. Dette kan man f.eks. utnytte som beskrevet ovenfor. Jo men en ektemann kan ikke tvinge sin kone til å skrive at hun har betalt mindre skatt enn hun har når hun ikke selv ønsker å endre det. Det er mange former for psykisk vold og kontroll også mellom ektepar, deriblant økonomisk. Om hun har betalt halvparten av gjeldsrentene og ønsker skattepengene på sin konto har hun lov til det. Men hvis han endrer sin skattemeldingen og ikke hun så blir det feil. Derved blir det også rett om halvparten står på henne. Anonymkode: d17ef...d7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 21 timer siden #29 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jo men en ektemann kan ikke tvinge sin kone til å skrive at hun har betalt mindre skatt enn hun har når hun ikke selv ønsker å endre det. Det er mange former for psykisk vold og kontroll også mellom ektepar, deriblant økonomisk. Om hun har betalt halvparten av gjeldsrentene og ønsker skattepengene på sin konto har hun lov til det. Men hvis han endrer sin skattemeldingen og ikke hun så blir det feil. Derved blir det også rett om halvparten står på henne. Anonymkode: d17ef...d7d Ingen har sagt at noen kan tvinge andre til noe som helst. Men et ektepar med felles økonomi har altså muligheten til å utnytte systemet til å spare noen tusenlapper, om de i fellesskap ønsker dette, som man skulle tro de fleste burde ønske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #30 Del Skrevet 20 timer siden Djækklåsst skrev (19 minutter siden): Ingen har sagt at noen kan tvinge andre til noe som helst. Men et ektepar med felles økonomi har altså muligheten til å utnytte systemet til å spare noen tusenlapper, om de i fellesskap ønsker dette, som man skulle tro de fleste burde ønske. Det var du som begynte å kverulere på mitt innlegg når jeg sa at det ble riktig fordeling om de betaler 50/50… og med det mente jeg riktig ført i skattemeldingen. Jeg svarte til han som skrev at kona nektet å endre det. Anonymkode: d17ef...d7d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 18 timer siden #31 Del Skrevet 18 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Det var du som begynte å kverulere på mitt innlegg når jeg sa at det ble riktig fordeling om de betaler 50/50… og med det mente jeg riktig ført i skattemeldingen. Jeg svarte til han som skrev at kona nektet å endre det. Anonymkode: d17ef...d7d Det virker som om du tror at ektefeller må føre opp gjeld og gjeldsrenter på en bestemt måte, alt etter hva de betaler (og ev. eier), men det stemmer jo ikke. Ellers har ikke han du svarte skrevet noe mer, men det er vel rimelig å anta at hans poeng er at kona betaler mindre enn 50 %, og at han mener det er «urettferdig» at det fordeles 50/50 i skattemeldingen, slik at kona får penger tilbake og han muligens får restskatt. Men som nevnt: er man ektefeller med felles økonomi, så er det ikke noe som er mer rett enn noe annet. Endret 18 timer siden av Djækklåsst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #32 Del Skrevet 18 timer siden Ifølge kalkulatoren skal jeg få tilbake 2000, så jeg satser på det Anonymkode: 729b2...e48 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #33 Del Skrevet 18 timer siden Gaia skrev (5 timer siden): Du kan legge inn tallene på Skatteetatens sider for å beregne hva du skulle ha betalt i skatt, og så sjekker du hva du faktisk har betalt. Da slipper du å være så spent. Tja, jeg hadde sammen jobben i 6 år, fastlønn. Noen får fikk jeg baksmell, andre år fikk jeg masse igjen. Uten gjeld, uten formue. Så jeg venter spent🤣 Anonymkode: 66735...771 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #34 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Noen har enorme mengder tall, så jeg forstår godt at de ikke gidder ta jobben med det for å få nøyaktig resultat i forkant. Anonymkode: 8d27b...b0f Ja, jeg har altfor mange tall til at jeg gidder. Fond som er på mange kontoer i flere banker, krypto, pendling, barn… nei. Anonymkode: 249aa...f36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #35 Del Skrevet 17 timer siden Ifølge kalkulatoren skal jeg få tilbake 4000kr og mannen 25 000kr. Skriver det her og sjekker tilbake etter vi har fått den😂 Anonymkode: fe0fe...300 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #36 Del Skrevet 17 timer siden Gjelder skattemeldingen for 2024, fra 01.01.2024 - 31.12.2024? Grunnen til at jeg spør er at jeg gikk fra AAP til uføretrygd i mai. Så er spent på hvordan skattemeldingen blir seende ut. Har selvsagt vært inne og korrigert skatten etter at inntekten ble endret. Da jeg gikk på AAP pleide jeg å betalte litt ekstra i skatt, så både i 2023 og 2024 fikk jeg mellom 10 - 14 000 kr tilbake. Vet ikke hvor mye jeg kommer til å få tilbake i år. Tror ikke jeg betaler så mye ekstra nå. Anonymkode: 0e685...0cf 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #37 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Gjelder skattemeldingen for 2024, fra 01.01.2024 - 31.12.2024? Grunnen til at jeg spør er at jeg gikk fra AAP til uføretrygd i mai. Så er spent på hvordan skattemeldingen blir seende ut. Har selvsagt vært inne og korrigert skatten etter at inntekten ble endret. Da jeg gikk på AAP pleide jeg å betalte litt ekstra i skatt, så både i 2023 og 2024 fikk jeg mellom 10 - 14 000 kr tilbake. Vet ikke hvor mye jeg kommer til å få tilbake i år. Tror ikke jeg betaler så mye ekstra nå. Anonymkode: 0e685...0cf Ja Anonymkode: 804ca...4ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #38 Del Skrevet 16 timer siden Jeg aner ikke. Jeg tar vare på alle årsmeldinger som kommer inn, men jeg jeg har ikke orket å forhåndsberegne selv ennå. Siden sist har jeg fått et ekstra barn i barnehage, jobbet litt mindre, men gått opp i lønn, byttet fagforening, betalt mer renter, men skattet mindre. 😅 Fikk igjen 40 000 i fjor. Regner med å få igjen litt i år også. Blir overrasket om jeg får baksmell eller mer enn 20k tilbake, annet enn det har jeg ikke klart å regne ut i mitt hode 😅 Anonymkode: 8289f...888 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #39 Del Skrevet 12 timer siden Det er fader meg like spennende hvert år. Jeg er sjanseløs med skattemeldingen fra før av, og så er det er stadige endringer i både regler, lønn og renter som jeg heller ikke klarer å holde meg oppdatert på. Det får gå som det går, jeg har råd til å betale eventuell restskatt, og det passer meg fint å få tilbake også 🤷🏻♂️ Anonymkode: aebf4...64e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #40 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Gjelder skattemeldingen for 2024, fra 01.01.2024 - 31.12.2024? Grunnen til at jeg spør er at jeg gikk fra AAP til uføretrygd i mai. Så er spent på hvordan skattemeldingen blir seende ut. Har selvsagt vært inne og korrigert skatten etter at inntekten ble endret. Da jeg gikk på AAP pleide jeg å betalte litt ekstra i skatt, så både i 2023 og 2024 fikk jeg mellom 10 - 14 000 kr tilbake. Vet ikke hvor mye jeg kommer til å få tilbake i år. Tror ikke jeg betaler så mye ekstra nå. Anonymkode: 0e685...0cf Jeg gikk fra aap til uføretrygd 1 juli. Har lest om mange som har fått en skikkelig baksmell når de har gjort det. Endret også skattekortet, men er nervøs likevel. Anonymkode: 319f8...311 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå