Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (42 minutter siden):

Fordi jeg liker en lite bonus før sommeren.

Men hvorfor vil du ikke heller ha en større bonus?🤔

Anonymkode: 8d27b...b0f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Han liker vel kanskje at det på en måte blir tvangssparing, i form av at det trekkes litt for mye automatisk hver måned av lønnen hans, som går til sparing uten at han trenger å foreta seg noe?

Han er ikke alene om å gjøre det sånn. Mange mennesker liker denne måten å tvangsspare på, for da får de heller ikke "tatt tilbake" eller brukt opp pengene før året etter når de blir tilbakebetalt.
Jeg ser ikke noe galt i å styre skattetrekket sitt på den måten, om det nå er sånn at man liker det. Ja, man kan gå glipp av noen renter, men det er kanskje verdt det, for å ha klart å "spare litt med tvang"?

Jeg bare spekulerer litt på andres vegne her, han får svare selv :)

Endret av Million
  • Liker 7
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (16 minutter siden):

Han liker vel kanskje at det på en måte blir tvangssparing, i form av at det trekkes litt for mye automatisk hver måned av lønnen hans, som går til sparing uten at han trenger å foreta seg noe?

Han er ikke alene om å gjøre det sånn. Mange mennesker liker denne måten å tvangsspare på, for da får de heller ikke "tatt tilbake" eller brukt opp pengene før året etter når de blir tilbakebetalt.
Jeg ser ikke noe galt i å styre skattetrekket sitt på den måten, om det nå er sånn at man liker det. Ja, man kan gå glipp av noen renter, men det er kanskje verdt det, for å ha klart å "spare litt med tvang"?

Jeg bare spekulerer litt på andres vegne her, han får svare selv :)

Men han sier jo at han også sparer på andre måter, så han er tydeligvis i stand til å spare uten tvang.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men han sier jo at han også sparer på andre måter, så han er tydeligvis i stand til å spare uten tvang.

Har han nevnt noe om at han klarer å la all den andre sparingen stå i fred ett år eller mer?  Jeg vet ikke, men jeg bare ser at flere enn han snakker om at de liker å få de "ekstra pengene" til sommeren, og ser på de som en slags bonus.

Selv prøver jeg etter beste evne å få skattekortet til å stemme så godt som overhodet mulig, og har greid det ganske greit de siste par - tre årene. I fjor fikk jeg en baksmell på skarve 300 kroner, og det kaller jeg egentlig å gå i null. så godt som. Men jeg klarer å spare uten tvang, da 😆

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

I like the element of surprise.

Endret av Snok1
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 10.01):

Svarer meg selv da jeg måtte sjekke opp i det. Det fremgår av Skatte-ABC at «Ektefellene kan ikke kreve å bli skattlagt som ektefeller år 1…». Se skjermbilde under.  Unntak gjelder kun for felles bedrift.

IMG_5421.thumb.jpeg.e11bc44cde280187a4267978621d6c4c.jpeg

Anonymkode: 66f2f...9f8

Beklager, jeg tok feil. Det var sånn da vi giftet oss, men det kom visst nye regler f.o.m. 2020. 

IMG_8083.thumb.jpeg.fc2b0a6664d8b9dad25222e770486d7c.jpeg

Anonymkode: e4548...932

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ingen som kan svare?

Anonymkode: 77ce9...db5

Jeg fikk den på en lørdag i fjor. Dvs meldingen, det kan godt være at selve skattemeldingen kom tidligere.

Anonymkode: f29e7...651

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei fikk i fjor restskatt og er redd for å få det igjen i år 😥 har to inntekter å har 26% skatt på hver, betaler lån og har litt gjeld men har ikke så mye inntekt at det skal gi meg restskatt? Litt under 500.00kr i året etc. burde jeg gå opp til 30% på hver inntekt for 2025? Ett annet spørsmål: huslån og annen gjeld når det kommer til renter burde jeg plusse dem sammen på skattekortet mitt?

Anonymkode: 97123...01e

AnonymBruker
Skrevet

Du burde legge inn tallene på skattekalkulatoren på Skatteetatens nettsider, så ser du. Hvorfor har du ikke tabellkort?

Anonymkode: 14d66...c2e

AnonymBruker
Skrevet

Tabellkort passer dårlig hvis man har to ganske like inntekter.  Alle betalte renter skal være med, spiller ingen rolle hvor de kommer fra.

Anonymkode: 02c29...a28

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen som har fått den i dag?

Anonymkode: 9fc58...6dc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk siste dagen siste to årene. Har ingen håp i år for tidligere😫 

Anonymkode: 2398f...a59

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ett annet spørsmål: huslån og annen gjeld når det kommer til renter burde jeg plusse dem sammen på skattekortet mitt?

Hvis du ikke liker baksmell er det dumt å føre opp fradrag. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er sikkert lettere sagt enn gjort, men du bør ha en buffer til å kunne håndtere slike svingninger i økonomien, som når det kommer en baksmell. Betaler du for lite, så vil jo bufferen bygge seg opp raskere også.

Anonymkode: 11d8b...bbf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk litt opp i lønn etter lønnsforhandlingene, beregnet fra og med juni i fjor. Skal jeg legge inn det ekstra (ble vel 14.000 for de sju månedene i 2024) i skattemeldingen som jeg skal sende inn? 

Beklager dumt spørsmål, men blir veldig glad for svar 😄

Anonymkode: 089ea...83b

AnonymBruker
Skrevet

Nei, arbeidsgiver rapporterer inn inntekter, så det er helt usannsynlig at lønnsforhøyelsen ikke er med. Du skal bare  sjekke inntekt mot årsoppgaven du har fått stemmer.

Anonymkode: d6b1e...9bb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei, arbeidsgiver rapporterer inn inntekter, så det er helt usannsynlig at lønnsforhøyelsen ikke er med. Du skal bare  sjekke inntekt mot årsoppgaven du har fått stemmer.

Anonymkode: d6b1e...9bb

Ja, det jeg glemte å nevne i HI, som selvsagt er ganske viktig informasjon, er at vi ikke fikk utbetalt dette før i år (mars-lønna) på grunn av streik i staten som forsinket lønnsforhandlingene. Vanligvis gjør jeg ikke noe med det, men tenkte kanskje det ble annerledes i år på grunn av dette. Beklager at det ikke fremgår i HI. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, det jeg glemte å nevne i HI, som selvsagt er ganske viktig informasjon, er at vi ikke fikk utbetalt dette før i år (mars-lønna) på grunn av streik i staten som forsinket lønnsforhandlingene. Vanligvis gjør jeg ikke noe med det, men tenkte kanskje det ble annerledes i år på grunn av dette. Beklager at det ikke fremgår i HI. 

Om du fikk det utbetalt i år går det på skatten for 2025 og skal ikke med på skattemeldingen for 2024.

Anonymkode: 01caf...021

• Liker 5
Skrevet

Venter spent, ja ☹️ ikke fått noe

AnonymBruker
Skrevet
Flamme skrev (10 minutter siden):

Venter spent, ja ☹️ ikke fått noe

Hva er poenget med å gå inn her og skrive at man ikke har fått skattemeldingen?

Anonymkode: 5cb7e...d89

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...