AnonymBruker Skrevet 15. mars #241 Del Skrevet 15. mars Snok1 skrev (42 minutter siden): Fordi jeg liker en lite bonus før sommeren. Men hvorfor vil du ikke heller ha en større bonus?🤔 Anonymkode: 8d27b...b0f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 15. mars #242 Del Skrevet 15. mars (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men hvorfor vil du ikke heller ha en større bonus?🤔 Anonymkode: 8d27b...b0f Han liker vel kanskje at det på en måte blir tvangssparing, i form av at det trekkes litt for mye automatisk hver måned av lønnen hans, som går til sparing uten at han trenger å foreta seg noe? Han er ikke alene om å gjøre det sånn. Mange mennesker liker denne måten å tvangsspare på, for da får de heller ikke "tatt tilbake" eller brukt opp pengene før året etter når de blir tilbakebetalt. Jeg ser ikke noe galt i å styre skattetrekket sitt på den måten, om det nå er sånn at man liker det. Ja, man kan gå glipp av noen renter, men det er kanskje verdt det, for å ha klart å "spare litt med tvang"? Jeg bare spekulerer litt på andres vegne her, han får svare selv Endret 15. mars av Million 7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #243 Del Skrevet 15. mars Million skrev (16 minutter siden): Han liker vel kanskje at det på en måte blir tvangssparing, i form av at det trekkes litt for mye automatisk hver måned av lønnen hans, som går til sparing uten at han trenger å foreta seg noe? Han er ikke alene om å gjøre det sånn. Mange mennesker liker denne måten å tvangsspare på, for da får de heller ikke "tatt tilbake" eller brukt opp pengene før året etter når de blir tilbakebetalt. Jeg ser ikke noe galt i å styre skattetrekket sitt på den måten, om det nå er sånn at man liker det. Ja, man kan gå glipp av noen renter, men det er kanskje verdt det, for å ha klart å "spare litt med tvang"? Jeg bare spekulerer litt på andres vegne her, han får svare selv Men han sier jo at han også sparer på andre måter, så han er tydeligvis i stand til å spare uten tvang. Anonymkode: 8d27b...b0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 15. mars #244 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men han sier jo at han også sparer på andre måter, så han er tydeligvis i stand til å spare uten tvang. Anonymkode: 8d27b...b0f Har han nevnt noe om at han klarer å la all den andre sparingen stå i fred ett år eller mer? Jeg vet ikke, men jeg bare ser at flere enn han snakker om at de liker å få de "ekstra pengene" til sommeren, og ser på de som en slags bonus. Selv prøver jeg etter beste evne å få skattekortet til å stemme så godt som overhodet mulig, og har greid det ganske greit de siste par - tre årene. I fjor fikk jeg en baksmell på skarve 300 kroner, og det kaller jeg egentlig å gå i null. så godt som. Men jeg klarer å spare uten tvang, da 😆 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 15. mars #245 Del Skrevet 15. mars (endret) AnonymBruker skrev (13 timer siden): Men hvorfor vil du ikke heller ha en større bonus?🤔 Anonymkode: 8d27b...b0f I like the element of surprise. Endret 16. mars av Snok1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #246 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 10.01): Svarer meg selv da jeg måtte sjekke opp i det. Det fremgår av Skatte-ABC at «Ektefellene kan ikke kreve å bli skattlagt som ektefeller år 1…». Se skjermbilde under. Unntak gjelder kun for felles bedrift. Anonymkode: 66f2f...9f8 Beklager, jeg tok feil. Det var sånn da vi giftet oss, men det kom visst nye regler f.o.m. 2020. Anonymkode: e4548...932 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #247 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (21 timer siden): Ingen som kan svare? Anonymkode: 77ce9...db5 Jeg fikk den på en lørdag i fjor. Dvs meldingen, det kan godt være at selve skattemeldingen kom tidligere. Anonymkode: f29e7...651 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #248 Del Skrevet 16. mars Hei fikk i fjor restskatt og er redd for å få det igjen i år 😥 har to inntekter å har 26% skatt på hver, betaler lån og har litt gjeld men har ikke så mye inntekt at det skal gi meg restskatt? Litt under 500.00kr i året etc. burde jeg gå opp til 30% på hver inntekt for 2025? Ett annet spørsmål: huslån og annen gjeld når det kommer til renter burde jeg plusse dem sammen på skattekortet mitt? Anonymkode: 97123...01e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #249 Del Skrevet 17. mars Du burde legge inn tallene på skattekalkulatoren på Skatteetatens nettsider, så ser du. Hvorfor har du ikke tabellkort? Anonymkode: 14d66...c2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #250 Del Skrevet 17. mars Tabellkort passer dårlig hvis man har to ganske like inntekter. Alle betalte renter skal være med, spiller ingen rolle hvor de kommer fra. Anonymkode: 02c29...a28 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #251 Del Skrevet 17. mars Noen som har fått den i dag? Anonymkode: 9fc58...6dc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #252 Del Skrevet 17. mars Jeg fikk siste dagen siste to årene. Har ingen håp i år for tidligere😫 Anonymkode: 2398f...a59 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 17. mars #253 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ett annet spørsmål: huslån og annen gjeld når det kommer til renter burde jeg plusse dem sammen på skattekortet mitt? Hvis du ikke liker baksmell er det dumt å føre opp fradrag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #254 Del Skrevet 17. mars Det er sikkert lettere sagt enn gjort, men du bør ha en buffer til å kunne håndtere slike svingninger i økonomien, som når det kommer en baksmell. Betaler du for lite, så vil jo bufferen bygge seg opp raskere også. Anonymkode: 11d8b...bbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #255 Del Skrevet 17. mars Jeg gikk litt opp i lønn etter lønnsforhandlingene, beregnet fra og med juni i fjor. Skal jeg legge inn det ekstra (ble vel 14.000 for de sju månedene i 2024) i skattemeldingen som jeg skal sende inn? Beklager dumt spørsmål, men blir veldig glad for svar 😄 Anonymkode: 089ea...83b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #256 Del Skrevet 17. mars Nei, arbeidsgiver rapporterer inn inntekter, så det er helt usannsynlig at lønnsforhøyelsen ikke er med. Du skal bare sjekke inntekt mot årsoppgaven du har fått stemmer. Anonymkode: d6b1e...9bb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #257 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nei, arbeidsgiver rapporterer inn inntekter, så det er helt usannsynlig at lønnsforhøyelsen ikke er med. Du skal bare sjekke inntekt mot årsoppgaven du har fått stemmer. Anonymkode: d6b1e...9bb Ja, det jeg glemte å nevne i HI, som selvsagt er ganske viktig informasjon, er at vi ikke fikk utbetalt dette før i år (mars-lønna) på grunn av streik i staten som forsinket lønnsforhandlingene. Vanligvis gjør jeg ikke noe med det, men tenkte kanskje det ble annerledes i år på grunn av dette. Beklager at det ikke fremgår i HI. Anonymkode: 089ea...83b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #258 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, det jeg glemte å nevne i HI, som selvsagt er ganske viktig informasjon, er at vi ikke fikk utbetalt dette før i år (mars-lønna) på grunn av streik i staten som forsinket lønnsforhandlingene. Vanligvis gjør jeg ikke noe med det, men tenkte kanskje det ble annerledes i år på grunn av dette. Beklager at det ikke fremgår i HI. Anonymkode: 089ea...83b Om du fikk det utbetalt i år går det på skatten for 2025 og skal ikke med på skattemeldingen for 2024. Anonymkode: 01caf...021 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flamme Skrevet 17. mars #259 Del Skrevet 17. mars Venter spent, ja ☹️ ikke fått noe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #260 Del Skrevet 17. mars Flamme skrev (10 minutter siden): Venter spent, ja ☹️ ikke fått noe Hva er poenget med å gå inn her og skrive at man ikke har fått skattemeldingen? Anonymkode: 5cb7e...d89 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå