Gå til innhold

Skattemeldingen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Snakker du om feriepenger? Feriepenger skattes av samme året som de utbetales. 

Anonymkode: 1eeb5...5d0

Feriepenger ja, okei, for på lønnslippen hvor feriepengene blir utbetalt står det 0,- trekt til skatt. Jeg har fastlønn om det har noe å si

Anonymkode: ee113...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere går ikke i pluss. Dette er jo penger dere kunne fått utbetalt i løpet av året og feks investert. Strengt tatt går dere potensielle renter i minus. 

Anonymkode: 79dbb...e17

Det er nok bare en talemåte. 
Vi justerte skatten litt opp helt bevisst fra juli i fjor..for å unngå restskatt pga omstendigheter rundt jobbbytte osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Feriepenger ja, okei, for på lønnslippen hvor feriepengene blir utbetalt står det 0,- trekt til skatt. Jeg har fastlønn om det har noe å si

Det trekkes ikke skatt men de inngår i skattbar inntekt. Det trekkes litt mer resten av året for å kompensere for det. Det samme gjelder «halv skatt» i desember.

Anonymkode: 91327...071

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vera skrev (16 minutter siden):

Det er nok bare en talemåte. 
Vi justerte skatten litt opp helt bevisst fra juli i fjor..for å unngå restskatt pga omstendigheter rundt jobbbytte osv.

Ja, det er bare en talemåte. Takk for at du påpeker det.

Tror at noen her inne ville ha godt av å ta innover seg at det er ulik kompleksitet i folks skattesituasjon, og at folk noen ganger opplever livskriser som kompliserer livet litt. 

F.eks. kan alvorlig sykdom kanskje utløse skilsmisse, salg av bolig eller sekundærbolig og at man blir avhengig av støtte fra ulike offentlige instanser som ofte beregner ytelser feil. Da kan man fort havne i en skattesituasjon som er mer komplisert enn vanlig, samtidig som man har liten kapasitet til å sitte å niregne på skatten fortløpende 🙄

Anonymkode: c13f5...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Okei, mulig jeg er litt fjern, men har jeg ikke allerede skattet av de i 2023, de jeg får utbetalt i 2024?

Om den logikken skulle hatt noe for seg, så måtte du jo ha betalt skatt i 2024 for de feriepengene du kommer til å få utbetalt i 2025. Men det er altså brutto utbetalt for 2024, inkludert feriepenger utbetalt det året, som gjelder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Man må jo følge med. Og en innse det skattemelding kan man korrigere. Innen 3 år kan man bare korrigere selv.

Anonymkode: 980f4...89f

Jeg har jo forklart at jeg prøvde å endre det så snart det ble klart for meg hva som har skjedd. Det gikk ikke å endre digitalt på skattemeldingen, og det ble sendt klage til skatte-etaten, og den ble ikke tatt til følge. Så den med å korrigere selv etter 3 år, er ikke riktig i alle tilfeller.

Anonymkode: 0f695...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg fikk min på torsdag og får restskatt, fordi min mann har formue. Selv har jeg formue under innslagspunktet på 1;7 mill. Fryktelig irriterende utregning, siden vi har helt separat økonomi. 

Anonymkode: c84b1...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (7 timer siden):

Jeg sparer jo selv. Det er en aktiv handling.

Det er forøvrig ikke min eneste form for sparing.

Beklager at jeg ikke passer inn i rammen for fordommene dine.

Hvorfor velger du aktivt å spare såpass store summer til helt elendig rente?

Anonymkode: 8d27b...b0f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk min på torsdag og får restskatt, fordi min mann har formue. Selv har jeg formue under innslagspunktet på 1;7 mill. Fryktelig irriterende utregning, siden vi har helt separat økonomi. 

Anonymkode: c84b1...d4a

Om dere har helt separat, burde han vel strengt tatt kompensere deg for dette.

Han sparer jo til og med formueskatt på at du har under 1,7 mill, så han burde kompensere deg.

Anonymkode: 9f506...831

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen som vet om de sender ut i helgen og?

Anonymkode: 77ce9...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså om skattemelding sendes ut i helgene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner virkelig ingenting av skatt dessverre 😭 skal jeg regne med feriepengene når jeg legger inn tall i skattekalkulatoren? Skal jeg plusse (og trekke fra der det står minus) alt dette sammen for å vite hva jeg skal legge inn? Jeg trodde man la feriepengegrunnlaget i kalkulatoren 😅 HVERT eneste år er det totalt bingo hvordan dette går, og hvert år sier jeg at jeg skal gå inn for å skjønne det, men jeg gjør jo aldri det...

Screenshot_20250315_182929_Gallery.jpg

Anonymkode: 3c5a0...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som sagt tidligere, det er brutto som gjelder, ikke feriepengegrunnlaget. Feriepenger er skattepliktige i utbetalingsåret.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Som sagt tidligere, det er brutto som gjelder, ikke feriepengegrunnlaget. Feriepenger er skattepliktige i utbetalingsåret.

Så feriepengene i 2024 skulle jeg skattet for i 2024, da må jeg vel legge dem inn i tillegg til lønnen i skattekalkulatoren? 🤔 vet jeg virker/er dum her, men jeg er smart på andre områder altså 😅 Jeg har ikke fått noen lønnsslipp som sier nøyaktig hva jeg har fått utbetalt i 2024, eller da må jeg regne sammen det du ser i innlegget mitt overfor. Der står det feriepengegrunnlag 632000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så feriepengene i 2024 skulle jeg skattet for i 2024, da må jeg vel legge dem inn i tillegg til lønnen i skattekalkulatoren? 🤔 vet jeg virker/er dum her, men jeg er smart på andre områder altså 😅 Jeg har ikke fått noen lønnsslipp som sier nøyaktig hva jeg har fått utbetalt i 2024, eller da må jeg regne sammen det du ser i innlegget mitt overfor. Der står det feriepengegrunnlag 632000.

Feriepengene du fikk utbetalt i 2024 skattet du av da ved at det var en del av den totale summen du skattet i 2024.

Feriepengene du får utbetalt i år skatter du av i år ved at det er en del av den totale summen du skatter i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Feriepengene du fikk utbetalt i 2024 skattet du av da ved at det var en del av den totale summen du skattet i 2024.

Feriepengene du får utbetalt i år skatter du av i år ved at det er en del av den totale summen du skatter i år.

Ja jeg skjønner, men da må de vel regnes med når jeg skal se på hva jeg har tjent og legge det inn i skattekalkulator for å prøve å finne ut av om jeg får restskatt i år? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ja jeg skjønner, men da må de vel regnes med når jeg skal se på hva jeg har tjent og legge det inn i skattekalkulator for å prøve å finne ut av om jeg får restskatt i år? 

Ja, som sagt, du skal ha med alt.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor velger du aktivt å spare såpass store summer til helt elendig rente?

Fordi jeg liker en lite bonus før sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså om skattemelding sendes ut i helgene?

Ingen som kan svare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som kan svare?

Hvorfor spør du? Er det viktig for deg om det er en liten sjanse for at du kan få den i morgen, eller om første mulighet er på mandag?

Men for å svare: i fjor ble det samme spørsmålet stilt, og der svarte flere at det ikke sendes ut i helga:

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...