Gå til innhold

Hvordan regne ut kalorier av hjemmelaget mat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har lastet ned lifesum appen. Appen er fin å bruke. Men sliter med å finne ut kalorier på hjemmelaget mat som er laget fra bunnen av. Det er masse forskjellige ting man tilsetter. For eksempel i dag skal vi ha gryte som er laget av squash og kylling. Utenom squash og kylling skal det tilsettes olje, ingefær tomat, hvitløkfedd, løk, forskjellige type krydder osv. Gryten skal være på rundt 3  kg når den er klar. men jeg spiser kanskje et skål av den med 2 eller 3 skiver brød.

Hvordan skal jeg legge inn i lifesum appen?

Anonymkode: d56f0...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kjøkkenvekt. Jeg veier alt. Summerer hele gryta i kalorier, og deler på antall porsjoner eller gram spist.

Anonymkode: 682da...ca1

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utenom appen: Vei og regn ut kaloriinnholdet i hver av ingrediensene. Krydder hadde jeg ikke brydd meg om, men få med olje og alt annet. Når hele gryten er ferdig, veier du alt for å finne ut hvor mye suppe det ble. Da kan du regne ut hvor mye kalorier det er per gram/porsjon suppe, som kan legges inn i appen. 

Anonymkode: d94fd...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sier det seg ikke selv da? Man må veie/måle alt og føre opp i appen. 

Anonymkode: 4a3ef...610

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker MyFitnessPal.

Der kan jeg legge inn oppskrifter. Det eneste minuset er at jeg må oppgi porsjoner og kan ikke skrive inn vekt. Så det blir jo litt ca der også. Men den legger nå sammen greit nok kaloriene i en oppskrift. 

Anonymkode: 5e819...59f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sier det seg ikke selv da? Man må veie/måle alt og føre opp i appen. 

Ved stor gryte må du så dele totalen opp i antall porsjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kjøkkenvekt. Jeg veier alt. Summerer hele gryta i kalorier, og deler på antall porsjoner eller gram spist.

Anonymkode: 682da...ca1

Ok så før jeg tilsetter noe oppi gryta så skal det veies? Veie tomatene, veie løk, ingefør hvitløk osv...altså veie alt? Og føre det inn i appen

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ok så før jeg tilsetter noe oppi gryta så skal det veies? Veie tomatene, veie løk, ingefør hvitløk osv...altså veie alt? Og føre det inn i appen

Ts

Skal du først telle kalorier så er det sånn man gjør det, ja.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skal du først telle kalorier så er det sånn man gjør det, ja.

Ok så da får jeg vite hvor mange kalorier det er tilsammen i en gryte. Men hvordan regner jeg ut hvor mye jeg har spist? Jeg skal jo ikke spise opp hele gryte selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ok så da får jeg vite hvor mange kalorier det er tilsammen i en gryte. Men hvordan regner jeg ut hvor mye jeg har spist? Jeg skal jo ikke spise opp hele gryte selv

Hvis du selv fyller på tallerknene og lager på øyemål like porsjoner så er det lettest å dele på f.eks 4 på den måten så blir det hvertfall ca kalorier per porsjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker chat gpt;

Jeg har laget en gryte med 400 gram kylling, en brokkoli, en gulløk, 2 ss olje, 400 gram mutti hakkede tomater, 1 gulrot, en terning kyllingbuljong, 1dl matfløte. 

Hvor mange kalorier er det?  1127

Jeg spiste 300 gram, hvor mye er det? 235 (kan bare raskt sette skålen på kjøkkenvekten, nulle, og fylle på) 

Og så spiste jeg 100 gram ris. 230. 

Alstå var middagen min 465 kalorier

Gidder ikke veie grønnsaker. Er nøye på ting som olje og fløte. Og i dette tilfellet stod vekt på pakkene. Ellers drar jeg bare frem kjøkkenvekten raskt. 

Anonymkode: b5053...4fe

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må veie alt du putter oppi. Legg det inn. Vei gryta (altså, innholdet da) når den er ferdig. Legg sammen alt du har lagt inn, antall kalorier altså. Del det på vekta på hele gryta. Så veier du den porsjonen du tar (er det feks 5 kalorier pr gram, og du spiser 100 grams porsjon, så er det 500 kalorier).

Er veldig enkelt, tar bare litt tid. Det viktigste er selvfølgelig smør, olje, fløte, avokado, nøtter, kjøtt, ost, dressinger, brød osv, det er ikke SÅ nøye med grønnsaker ellers. Ris og pasta må du veie. 

Bruker du samme oppskrift hver gang, så trenger du jo bare legge inn den første gangen, så har du det til neste gang hvis du noterer.

Anonymkode: 4ef27...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten veier du rå vekt eller når gryta er ferdig. Ikke noe poeng å veie ferdig gryte. Kcal i tabeller er stort sett basert på rå råvare.

Jeg er ikke supernøye på ulike grønnsaker. Jeg fører faktisk nesten alt som blomkål eller salatmix, men angir feks hakket tomat siden det er bokser og enkelt å beregne. Det er ikke i rene grønnsaker kaloriene gjemmer seg. Det er 1 vs 2 spiseskjeer olje. Avocado, nøtter og krutonger på toppen av salaten. Om du spiser Humus vs pannestekte kikerter 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du må veie alt du putter oppi. Legg det inn. Vei gryta (altså, innholdet da) når den er ferdig. Legg sammen alt du har lagt inn, antall kalorier altså. Del det på vekta på hele gryta. Så veier du den porsjonen du tar (er det feks 5 kalorier pr gram, og du spiser 100 grams porsjon, så er det 500 kalorier).

Er veldig enkelt, tar bare litt tid. Det viktigste er selvfølgelig smør, olje, fløte, avokado, nøtter, kjøtt, ost, dressinger, brød osv, det er ikke SÅ nøye med grønnsaker ellers. Ris og pasta må du veie. 

Bruker du samme oppskrift hver gang, så trenger du jo bare legge inn den første gangen, så har du det til neste gang hvis du noterer.

Anonymkode: 4ef27...51b

Det blir jo på ingen måte rett.

Da har mye av vannet i grønnsakene, tomatsausen, med mer, fordampet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Summeer skrev (1 minutt siden):

Enten veier du rå vekt eller når gryta er ferdig. Ikke noe poeng å veie ferdig gryte. Kcal i tabeller er stort sett basert på rå råvare.

Jeg er ikke supernøye på ulike grønnsaker. Jeg fører faktisk nesten alt som blomkål eller salatmix, men angir feks hakket tomat siden det er bokser og enkelt å beregne. Det er ikke i rene grønnsaker kaloriene gjemmer seg. Det er 1 vs 2 spiseskjeer olje. Avocado, nøtter og krutonger på toppen av salaten. Om du spiser Humus vs pannestekte kikerter 🙂

Dette er veldig sant. Og akkurat slik jeg gjør det.

Jeg tror man bare blir lei, og mulig også slurver, om man skal begynne å veie ting som tomater, brokkoli og løk. Det er virkelig ikke der kaloriene ligger. 

Nå har jeg brukt chapt gpt en god stund, så da sier jeg "en gulrot", og "en løk", utelukkende fordi det er så raskt. Men før hoppet jeg gjerne bare over det, eller to det på ca basert på hukommelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Dette er veldig sant. Og akkurat slik jeg gjør det.

Jeg tror man bare blir lei, og mulig også slurver, om man skal begynne å veie ting som tomater, brokkoli og løk. Det er virkelig ikke der kaloriene ligger. 

Nå har jeg brukt chapt gpt en god stund, så da sier jeg "en gulrot", og "en løk", utelukkende fordi det er så raskt. Men før hoppet jeg gjerne bare over det, eller to det på ca basert på hukommelsen. 

Ja sant det man kan fort bli lei om man må veie absolutt alt.

Hvordan gjør du det når du er hos noen andre på hjemmelaget middag? Vet jo ikke helt hva eller hvor mye ingrediensene de har brukt i retten..hva gjør man da?

Her om dagen så jeg en reklame der man bare tar bilder av maten så regner den  ut alt selv🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg tar bare bildet i LS-appen og lar den regne ut for meg. 

Anonymkode: eef66...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ved stor gryte må du så dele totalen opp i antall porsjoner.

Det beste er faktisk å dele en stor gryte opp i gram. Altså du velger porsjoner, men så skriver du inn vekta i gram isteden. Du lager f.eks. en kyllinggryte og skriver inn alle ingredienser, så veier du gryta til 1200gram. Da er det 1200 porsjoner i den gryta. Så når du da spiser av den, så veier du porsjonen din og skriver inn at du spiste 428 porsjoner. Da blir det pinlig nøyaktig. Ellers risikerer man å tro at man spiste èn porsjon, men i realiteten var det faktisk 1,75 porsjoner og nesten dobbelt så mange kalorier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja sant det man kan fort bli lei om man må veie absolutt alt.

Hvordan gjør du det når du er hos noen andre på hjemmelaget middag? Vet jo ikke helt hva eller hvor mye ingrediensene de har brukt i retten..hva gjør man da?

Her om dagen så jeg en reklame der man bare tar bilder av maten så regner den  ut alt selv🤔

Litt slik som med grønnsakene; skal du regne inn alt slik blir du sprø. 

Det er hva du putter i deg i hverdagene du blir tykk av. Ikke det du spiser når det er besøk. Selvfølgelig forutsatt at du ikke bruker hver anledning til å spise mest mulig, men utøver moderasjon, og blir passe mett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 11.42):

Det blir jo på ingen måte rett.

Da har mye av vannet i grønnsakene, tomatsausen, med mer, fordampet. 

Nettopp derfor må man veie etter at gryten er ferdig. 250 g av en ferdig gryte vil jo inneholde flere kalorier enn 250 g av gryten før vannet er fordampet.

Så hvis man regner ut hvor mange kalorier f.eks 1 gram gryte inneholder før koking og så bruker dette tallet til å regne ut hva en ferdig porsjon på 250 g inneholder, blir det feil.

Anonymkode: b9b8d...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...