Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid vært naturlig slank og hatt en "smal" kroppsbygning, men har blitt redd for at jeg egentlig burde veid mer. Er 163 cm høy, og veier 49,3 kg om morgenen før jeg har spist og etter å ha gått på do. Er jo ikke så langt unna å være undervektig kategori 1 i henhold til BMI da. Hvor mye kan man egentlig stole på BMI?

Har en sunt kosthold bestående av protein, langsomme karbohydrater og sunt fett, men spiser meg alltid mett 3 ganger om dagen + 1 litt lettere mellommåltid enkelte dager.

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har begynt å ta opp treningen igjen og jeg blir så sliten av det, særlig å løpe! Er akkurat som at kroppen er helt død og utmattet i mange dager etterpå.. så begynte å lure på om det kunne være at jeg rett og slett ikke har nok å gå på. Men så spiser jeg jo meg jo mett og jeg tenker jo selv at det egentlig burde være nok, så da skulle jeg jo tro at jeg får i meg det jeg trenger?

Noen råd/tanker? :) 

Anonymkode: 23a87...6f8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og er det vekten på morgenen som er riktig å ta utgangspunkt i? Jeg veier jo litt mer utover dagen naturligvis :) 

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du spiser deg mett og spiser sunt og variert så tenker jeg at du ikke skal bry deg så mye om vekt.

Anonymkode: a5d91...220

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at vekt er irrelevant her. Kroppen din sier i fra om at du ikke fyller nok på i forbindelse med trening. Prøv å spis et ekstra måltid etter du har trent. Jeg skjønner du føler deg mett av det du allerede spiser, og at det kanskje ikke frister, men jeg ville gitt det et forsøk. Noe karbo før trening kan kanskje også fungere, for da føler ikke kroppen at den tømmer alt av lagre.

Anonymkode: 6d94a...f38

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være dårlig kondis bare? Hva med ikke trene så hardt i begynnelsen, men ta det mer gradvis ? Mer som lett jogging. Ikke tren for tungt og brått etter en periode med inaktivitet. En form for oppvarming.ing er kjempe viktig

Anonymkode: 63303...176

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

så lenge du veier deg til samme tid under samme forutsetning spiller det ikke noen rolle når på dagen osv du veier deg, jeg bruker morgen etter toalettet selv. Jeg er 163 og veier litt mer, 54 kilo.. 
Dersom du trener er det viktig å få i seg nok mat og drikke knyttet til dette, har du ikke trent før kan det være du må spise mer for å orke mer.. 

Anonymkode: cdca6...e37

Skrevet

Jeg er øike høysom deg, og går jeg under 50 kg blir jeg slapp og mister mensen. Fikk også dunhår og kaliumbrist, noe som jo er kjempeskummelt pga faren for hjertestans. Fikk de typiske dunhårene i annsiket og på ryggen også.

Jeg er voksen, men dersom du er veldig ung bør du tenke på bentetthete  din også. 

Få i deg mere næring, så du kan bygge mer mer muskler. Kroppen din tærer på seg selv slik du holder på nå. Du vil fortsatt være slank bare med noen  få kilo til og du vil kunne få tilbake muskler og overskudd. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier som de andre her: Vekten er ikke et problem. Du må trene opp kondisen din, og også sørge for skikkelig god ernæring når du trener.

Anonymkode: 0a8b8...be5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Spiser du mer etter du har trenet? 

Anonymkode: 9791f...655

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Spiser du mer etter du har trenet? 

Anonymkode: 9791f...655

Ja, da er jeg alltid mer sulten så da spiser jeg litt mer.

AnonymBruker
Skrevet
Perle skrev (30 minutter siden):

Jeg er øike høysom deg, og går jeg under 50 kg blir jeg slapp og mister mensen. Fikk også dunhår og kaliumbrist, noe som jo er kjempeskummelt pga faren for hjertestans. Fikk de typiske dunhårene i annsiket og på ryggen også.

Jeg er voksen, men dersom du er veldig ung bør du tenke på bentetthete  din også. 

Få i deg mere næring, så du kan bygge mer mer muskler. Kroppen din tærer på seg selv slik du holder på nå. Du vil fortsatt være slank bare med noen  få kilo til og du vil kunne få tilbake muskler og overskudd. 

Er 27. Har menstruasjon, dog noen dager forsinket noen sykluser, men ikke merket noe til noen symptomer på undervekt. 

Har ikke noe i mot å gå mer opp i vekt, men skjønner ikke helt hvordan? Hvis jeg spiser meg stappmett blir jeg bare tung og uvel, og føler ikke det er riktig å spise mer etter at kroppen har sagt ifra om at den er mett? :) 

AnonymBruker
Skrevet

Kan være at jeg tar den for hardt ut som noen skriver her. Sist løp jeg 1 time og ganske fort, så tenker jeg skal prøve meg på 30-45 min og løpe litt roligere neste gang :) 

AnonymBruker
Skrevet

Og jeg løp på morgenen, spiste en banan og en neve nøtter før jeg løp, og spiste en solid frokost når jeg var ferdig. Er det kanskje dumt? Bør man vente til etter å ha spist et ordentlig måltid?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Og jeg løp på morgenen, spiste en banan og en neve nøtter før jeg løp, og spiste en solid frokost når jeg var ferdig. Er det kanskje dumt? Bør man vente til etter å ha spist et ordentlig måltid?

Jeg løper alltid på tom mage hvis jeg løper på morgenen. Gjerne en mil. Så spiser jeg godt etterpå. 

Anonymkode: af1be...377

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt meg et glass melk og en banan, noen nøtter, som du sier. Å løpe i en time når du har begynt å ta opp igjen trening nå synes jeg er mye. Jeg ville begynt lavere og synes 30 minutter holder, kanskje 20 de første gangene. Fort gjort å holde på litt lenger når man kommer inn i flyten, men... Fort gjort å få skader hvis man overdriver.

Anonymkode: 18faa...ed5

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å spise litt ekstra trege karbohydrater før trening, altså legg på litt mer mat med dette enn du ville gjort ellers, det gir deg bedre utholdenhet samt du trenger litt ekstra kcal dagene du trener for å ikke gå ytterligere ned i vekt.

Anonymkode: 488e4...437

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har alltid vært naturlig slank og hatt en "smal" kroppsbygning, men har blitt redd for at jeg egentlig burde veid mer. Er 163 cm høy, og veier 49,3 kg om morgenen før jeg har spist og etter å ha gått på do. Er jo ikke så langt unna å være undervektig kategori 1 i henhold til BMI da. Hvor mye kan man egentlig stole på BMI?

Har en sunt kosthold bestående av protein, langsomme karbohydrater og sunt fett, men spiser meg alltid mett 3 ganger om dagen + 1 litt lettere mellommåltid enkelte dager.

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har begynt å ta opp treningen igjen og jeg blir så sliten av det, særlig å løpe! Er akkurat som at kroppen er helt død og utmattet i mange dager etterpå.. så begynte å lure på om det kunne være at jeg rett og slett ikke har nok å gå på. Men så spiser jeg jo meg jo mett og jeg tenker jo selv at det egentlig burde være nok, så da skulle jeg jo tro at jeg får i meg det jeg trenger?

Noen råd/tanker? :) 

Trener du mye og har muskelmasse? Vekt er ikke alt, man må se på hva som er fett/ muskler. Jeg veide det samme som deg som tenåring og er 168. Jeg trente flere ganger i uka( drev med sport).

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Om du ikke er vant til å trene er dette for lite. Du må bygge kroppen opp og sørge for at du får nok næring og ikke begynne for hardt.  Om du fikk en "krasj" etterpå kan det være at du går for hardt ut på lite næring

AnonymBruker
Skrevet

Ja du veier for lite og du vet det selv også. 

Metthet er ikke alltid en god nok indikasjon på om man spiser nok eller ikke. Jeg eier ikke sultfølelse og kan spise en liten beger yoghurt om dagen og føler ingen sult resten av dagen. Jeg føler meg også full og mett i 20 timer etterpå. 

Det at kroppen ikke tåler trening er et tegn på at du ikke spiser nok i forhold til aktiviteten. 

Anonymkode: edcaf...961

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja du veier for lite og du vet det selv også. 

Metthet er ikke alltid en god nok indikasjon på om man spiser nok eller ikke. Jeg eier ikke sultfølelse og kan spise en liten beger yoghurt om dagen og føler ingen sult resten av dagen. Jeg føler meg også full og mett i 20 timer etterpå. 

Det at kroppen ikke tåler trening er et tegn på at du ikke spiser nok i forhold til aktiviteten. 

Anonymkode: edcaf...961

Jeg vet ikke det selv, nei. Jeg tenker egentlig at kroppen min klarer å regulere seg godt selv, men så blir man jo i tvil fordi jeg synes vekten høres lav ut i henhold til BMI, og derfor spør jeg her. 

Jeg føler på sult hver 3.-4. time, og spiser godt til jeg er mett da. Kjenner tydelig at jeg er mett. Hvis jeg spiser mer enn det blir jeg oppblåst og stinn/stappmett, og det tenker jeg ikke kan være helt riktig at man skal bli.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...