AnonymBruker Skrevet 12. mars #21 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (På 12.3.2025 den 9.15): Glutenfritt brød. Anonymkode: a3e15...ba6 Ekspander God bruschetta krever godt brød, så hvorfor velge en slik forrett når man vet fra starten at den må være glutenfri? Anonymkode: 678d6...ba7 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #22 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (På 12.3.2025 den 9.15): Svært mange spiser ikke lammelår? Det var nytt for meg 🙃 Anonymkode: a3e15...ba6 Ekspander Da har du ikke fulgt med enkelt og greit. Anonymkode: f86e5...297 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #23 Del Skrevet 13. mars Ts her. Så mange gode forslag! Takk! Selv liker jeg ikke lam/får/sau, så akkurat det utgår for meg. Valnøtter og mandler, kan nøtte allergiske spise det? Jeg spør, fordi jeg ikke vet. Jeg kan selvfølgelig høre en ekstra gang med gjestene. Jeg kan ikke servere mat med gluten eller nøtter, er det jog må forholde meg til. Ferdig kjøpt mat hadde vært bra for meg, som ikke har kapasitet til å stå lenge på kjøkkenet, men utgår pga ikke verdens beste økonomi. Det er et par mnd til jeg skal ha samlingen og jeg skal nok ha det både nå til våren og til høst/vinter igjen, så det er super hyggelig med flere forslag 👍 Anonymkode: c396c...24d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #24 Del Skrevet 14. mars Siden du skal ha det om et par mnd tenker jeg mai og blir inspirert av ting vi gjerne spiser 17.mai. Spekeskinke og melon er allerede foreslått som forrett, en kombinasjon som både er god og lett å lage. Røkelaks er også godt til forrett. Alternativt kan du velge annen forrett, som for eksempel en salat, og heller ha spekemat som hovedrett med annet tilbehør og for eksempel rømmegrøt i tillegg. Is er aldri feil som dessert, og det går for eksempel an å marinere bær eller frukt i likør eller lignende om man vil lage det litt mer fancy. På høsten kan suppe som forrett passe fint, eller en gryterett om man velger noe annet enn suppe som forrett. Her tenker jeg først og fremst på noe som varmer, siden vi er i en årstid der det begynner å bli kaldere og man liker å sitte inne og varme seg. Anonymkode: d8601...7de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #25 Del Skrevet 14. mars Forrett: melon og spekeskinke som flere alt har nevnt, enkelt og godt Middag: Laks eller en hel kylling i ovnen, ovnsbakte poteter. Tzatziki til, pluss tomatsalat (tomat og rødløk med olje/eddik-dressing) Dessert: noen gode oster, oppskåret frukt, honning, glutenfri kjeks/brød Anonymkode: dfcb6...342 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #26 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (På 12.3.2025 den 8.46): Bruschetta er da ikke glutenfritt? Kanskje du kunne bruke en tomat og mozarella salat som forrett, også kalt caprese? Det er enkelt, og jeg synes det er veldig godt om du får tak i gode tomater og god mozarella. En gryterett du lager selv, der har du full kontroll på at det ikke er mel i. Coq a vin e godt, eller finnbiff, viltgryte, noe med storfe? Eventuelt moussaka der du tykner sausen med Snøfrisk i stedet for hvetemel? Du kan lage den dagen før og sette i ovnen så den er klar til dere skal spise. Ostefat med druer, syltetøy, valnøtter i honning (om noen tåler det), oppkuttede grønnsaker. Du kan eventuelt bake brie eller en annen ost i ovnen med litt honning. Anonymkode: faef3...90b Ekspander Er du helt idiot, eller later du bare som? For sist jeg sjekket, så lages bruchetta av …brød… Om man da velger brød _uten_ gluten, så er det jo fortsatt en bruchetta?? Anonymkode: 83977...2f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #27 Del Skrevet 15. mars Smørdampet asparges med spekeskinke Ovnsbakt laks med poteter, grønnsaker og purreløkssmør eller rømme/ tzatziki Bær og vaniljekesam Anonymkode: 3f33d...f88 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #28 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 11.42): Er du helt idiot, eller later du bare som? For sist jeg sjekket, så lages bruchetta av …brød… Om man da velger brød _uten_ gluten, så er det jo fortsatt en bruchetta?? Anonymkode: 83977...2f3 Ekspander Jeg skal på ingen måte påberope meg å ha spist alt glutenfritt brød i verden, men glutenfri loff smaker vanligvis ganske kjipt etter min gane. Og godt brød er jo halve poenget med bruschettaen, derfor skjærer det litt i mine ører også at det skal være et godt tips til glutenfri forrett. Ja, du kan fint lage den glutenfri, men blir den GOD liksom. Det er jo sikkert ikke umulig, om man gidder å prøve å bake seg ihjel til man finner det perfekte. Men det finnes jo så mange forretter som bare er naturlig glutenfrie, og som vil være et mye bedre tips. Anonymkode: dcf25...8a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #29 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 8.49): Jeg skal ha en liten samling. Skal være 3 retter. Gluten og nøttefritt. Jeg er ikke glad i å lage mat, så ønsker noe som ikke tar for lang tid (jeg bruker lang tid selv på enkle matretter) og ikke er for dyrt. Jeg ønsker ikke å stå lenge på kjøkkenet når gjestene har kommet. Har noen tips om hva jeg kan lage? Vi blir 6 personer og gjester trenger tilpasset mat uten gluten og nøtter. Uformell setting, men hyggelig med venninner der vi pynter oss. Vi er i 40-50 åra. Anonymkode: c396c...24d Ekspander Det er jo en litt håpløs oppgave. Tre retter til seks personer, altså 18 porsjoner mat. Det skal være glutenfritt og nøttefritt (det er ikke så vanskelig), men det skal også være raskt og egnet for en helt utrent kokk som ikke liker å lage mat, det skal være billig og det skal ikke kreve tid på kjøkkenet etter gjestenes ankomst. Altså, hvis man skal servere 6 personer 3 retter hver (altså 18 porsjoner) så må man faktisk bruke både tid, penger og innsats. Anonymkode: 5b5d9...916 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #30 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 12.28): Jeg skal på ingen måte påberope meg å ha spist alt glutenfritt brød i verden, men glutenfri loff smaker vanligvis ganske kjipt etter min gane. Og godt brød er jo halve poenget med bruschettaen, derfor skjærer det litt i mine ører også at det skal være et godt tips til glutenfri forrett. Ja, du kan fint lage den glutenfri, men blir den GOD liksom. Det er jo sikkert ikke umulig, om man gidder å prøve å bake seg ihjel til man finner det perfekte. Men det finnes jo så mange forretter som bare er naturlig glutenfrie, og som vil være et mye bedre tips. Anonymkode: dcf25...8a7 Ekspander Jeg har smakt mye glutenfritt brød og bakverk oppgjennom årene grunnet kolleger med allergi. Det er med glutenfritt bakverk som med vanlig bakverk: noen er flinkere enn andre til å bake, både glutenfritt og med gluten. En glutenfri bruchetta kan smake godt den ogsp. Men poenget var at selve begrepet bruchetta ikke avhenger av gluten. For basisen er brød. Anonymkode: 83977...2f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #31 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (På 13.3.2025 den 11.14): Ts her. Så mange gode forslag! Takk! Selv liker jeg ikke lam/får/sau, så akkurat det utgår for meg. Valnøtter og mandler, kan nøtte allergiske spise det? Jeg spør, fordi jeg ikke vet. Jeg kan selvfølgelig høre en ekstra gang med gjestene. Jeg kan ikke servere mat med gluten eller nøtter, er det jog må forholde meg til. Ferdig kjøpt mat hadde vært bra for meg, som ikke har kapasitet til å stå lenge på kjøkkenet, men utgår pga ikke verdens beste økonomi. Det er et par mnd til jeg skal ha samlingen og jeg skal nok ha det både nå til våren og til høst/vinter igjen, så det er super hyggelig med flere forslag 👍 Anonymkode: c396c...24d Ekspander Jeg ville få hørt meg med vedkommende som ikke tåler nøtter da nøtter er et veldig vidt begrep og selv om man i prinsippet kan være allergisk mot alle nøtter vil de fleste som har nøtteallergi tåle enkelte nøtter, men ikke andre. Selv tåler jeg overhodet ikke hasselnøtter,valnøtter og pecannøtter, mandler kan jeg spise om de varmebehandlet og alt annet av nøtter kan jeg trygt spise. men om jeg f.eks skal spise ute,er invitert i større selskap etc. er det enklere å bare si at jeg ikke tåler nøtter uten å spesifisere ytterligere Anonymkode: 9f5b3...0bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #32 Del Skrevet 15. mars Forrett: blomkålsuppe Hovedrett: fylte bakepoteter (feks tacokjøtt, mais, ost eller svinestrimler med paprika og løk) (lett å lage, lett å holde varmt så du slipper stå og kokkelere) desssert: varm pære med smeltet after eight og en kule vaniljeis. Anonymkode: fc8b5...d35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 15. mars #33 Del Skrevet 15. mars (endret) Når jeg skal ha gjester, liker jeg å lage en av mine favorittgryteretter i en stor jerngryte. Favoritten jeg lager mest er "boeuf bourguignon", fransk for "Biffkjøtt fra Burgund". Den kan forberedes mye tidligere på dagen, og er glutenfri og nøttefri. Den skal stå og småputre i tre timer på ovnen, og bruker du jerngryte, kan du slå av varmen en time før servering, så er den passe spisetemperatur etter en time, for jerngryter holder lenge på varmen. Du kan servere glutenfritt brød til, om det finnes noe som er godt og smaker litt a la "fransk landbrød" eller noe? Jeg har aldri spist glutenfritt så jeg vet ikke hva utvalget er og hva det smaker. Jeg serverer brød til om jeg har gjester, men når jeg lager det bare her hjemme til meg og sønnen, så spiser vi kun gryteretten, uten noen ris eller brød etc til. Jeg har oppdelte potetbiter i min utgave av "Biffkjøtt fra Burgund", så den blir god og mettende, og potetene smaker så godt etter å ha kokt i sausen - nam! Men gulrøtter og poteter skal ikke ligge i gryten hele koketiden da, fordi da koker de til grøt. De to skal ikke has oppi gryten før det er 30-40 minutter igjen av koketiden. Det finnes mange oppskrifter på nettet til denne, så det er bare å google. Og som sagt; du kan lage den på forhånd og la den koke før gjestene kommer. Man må innom kjøkkenet og røre litt nå og da, smake til og ev tilføre mer pepper e.l., men dette slipper du om gryta er ferdigkokt og bare står på ettervarmen med lokket på når gjestene kommer. PS! Det er forresten rødvin i denne gryteretten... er det noen nøtter i rødvin? Leser av og til at viner har "nøtteaktig smak" e.l. men vet ikke om det betyr at det faktisk er nøtter i rødvin? Og dette er hovedretten selvsagt. Forslag til forrett (om det trengs når en mektig kjøttgryte med storfekjøtt er hovedretten?) har jeg ikke, og jeg er ingen dessertspiser heller, så disse forslagene får du forhåpentligvis av andre Endret 15. mars av Million byttet et ord 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #34 Del Skrevet 15. mars Forrett: Capresesalat. Kjøp gode tomater, del i skiver. Legg annenhver med skiver av mozarella. Pynt med basilikum. Drypp over litt god olivenolje og balsamico. Hovedrett: Delemat/antipasti. Parmaskinke, en god salami/spekepølse/ulike typer skinke, noen gode oster, marmelade, kjeks (også glutenfrie), gode oliven, honningmelon. Dessert: Pannacotta (lages dagen før, feiler du så har du sjans å ordne noe annet) eller Afogatto (is med espresso over, kan sikkert vært godt med en kaffelikør el oppi også) Da har du et tema for middag. Italiensk. Forrett og middag krever svært lite. Er bare å kjøpe gode varer og legge pent opp. Velger du Affogsto blir det bare anrettning også. Kjøp en god vaniljeis. Anonymkode: 55f17...496 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå