Gå til innhold

familie medlem har vunnet masse penger..

Anonym 86

Anbefalte innlegg

Jeg holder med dem. Sterk misunnelse og bunnløs sjalusi er ikke egenskaper jeg hadde belønnet.  

Folk som vinner veldig store summer, får rådgiver(e) rundt seg. Noen blir jo truet på livet, når det kommer ut. Ville vært uhyre forsiktig med å dømme for tidlig. 

Endret av Tradegy
  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, huff så fæl "sånne som trådstarter" er.... Det er ikke greit hvis familiemedlemmer maser, men har TS sagt at hun har gjort det? 

Jeg hadde uansett delt ut litt penger til nære familimedlemmer uansett, men kun som et engangsbeløp. 

Anonymkode: 76260...07f

Det kommer vel an på summen man vinner. Har jeg gjeld på et par mill i boliglån og vinner en mill, betaler jeg heller ned på lånet en å gi bort, faktisk

Anonymkode: 900f9...35e

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis dere sliter med økonomien så er dere de siste jeg ville gitt penger uansett. Det er som å legge vann på steinene i badstuen i et forsøk på å kjøle ned rommet. 

Mer penger løser ikke problemene deres. 

Anonymkode: 06fe1...5cc

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig de ikke er så godt stilt som du tror. Mange tilsynelatende ‘’rike’’ har høy gjeld. Kanskje de prioriterer nedbetaling av egne lån? Sikre egne barns fremtid? 

Er det nær slekt (foreldre f eks) skjønner jeg det bedre, men mindre dere har vist at dere er uansvarlige med egen økonomi.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonym 86 skrev (29 minutter siden):

Hei. Nå er jeg kjempe frustrert og sint.  Et familie medlem og kona har vunnet masse penger i et Lotto spill.  Jeg trodde vi skulle få noe da vi sliter sånn med økonomien.  Det er snakk om mye penger. Men de nekter å gi noe til noen. De trenger ikke så mye penger. Jeg vet at vi ikke har rett til å kreve noe men det er så frustrerende. Blir lei meg. Jeg hadde delt noe om det var meg som vant så mye.  Jeg kan vel ikke si noe heller ….

Skjønner deg godt. Hvis de er nære og vet at dere ikke har det bra, så bør de hjelpe. Men det viser bare hvilke egoister de er. Sånn som de fleste andre i denne tråden, som støtter dem... "hadde jeg vunnet, hadde jeg ikke sagt noe, særlig når det finnes sånne som deg". Herregud 🙄

Anonymkode: b3ea8...04c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og derfor deler man ikke informasjon om at man vinner store pengebeløp... 

Og hva er mye penger? Hvis de har vunnet 100 millioner så hadde det kanskje vært greit å dele litt med de nærmeste, men er det snakk om 3 millioner er det kanskje snakk om 1/5 bolig. Hadde vi vunnet 5 millioner hadde vi nok betalt ned boliglån, og ikke sløst bort noe på noe unødvendig til oss selv eller de nærmeste. 

Er det noe spesifikt dere trenger? Vet de som vant at dere trenger pengene til noe spesifikt? Hvis det bare er snakk om dårlig økonomi generelt, vil jo ikke en pengegave fra dem løse noe på sikt.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skjønner deg godt. Hvis de er nære og vet at dere ikke har det bra, så bør de hjelpe. Men det viser bare hvilke egoister de er. Sånn som de fleste andre i denne tråden, som støtter dem... "hadde jeg vunnet, hadde jeg ikke sagt noe, særlig når det finnes sånne som deg". Herregud 🙄

Anonymkode: b3ea8...04c

Vi vet ingenting om hvordan TS er med penger. Har hun jobbet hardt, har et fornuftig forbruk, vært fornuftig osv, eller vil hun bare ha enkle penger rett i lomma?

Vi vet ingenting om den som vant. Hvor mye? Om de f.eks har to mill i boliggjeld, ønsker å sette av til pensjonsalder, trenger å pusse opp huset osv.

Anonymkode: 99d53...07a

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lotto-gevinster har gjerne den effekten at det kan skape forventninger, sjalusi og attpåtil krav fra familiemedlemmer som splitte opp familier siden vinnerne ikke ønsker eller kan dele - eventuelt ønsker eller kan dele nok.

Har hørt om flere tilfeller.

Spørsmålet er hvor mye gevinsten var på. Vinner noen under 10 mill så er det ikke såå mye penger gjennom et helt liv. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker som de andre - hva er "mye penger"? Beløp under 10 mill hadde ikke vi heller delt med noen, men hadde vi nærmet oss en gevinst på 30-40 mill hadde vi sikkert gjort ting som å betale ned lånene til våre foreldre osv. 

Men du som oppgir at dere "sliter" med økonomien - som regel (sier ikke at det nødvendigvis gjelder i deres tilfelle) er det selvforskyldt, og mer penger vil ikke løse problemet. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts svarer ikke på hvor mye de vant som er ganske vesentlig for svara som blir gitt her. Antar da at dette er en tulletråd laget av noen  som kjeder seg

Anonymkode: 900f9...35e

• Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Folk som tigger er usmakelige. Ta ansvar for din egen økonomi. Misunnelse er en grusom greie som gnager sjelen din i stykker. Prøv heller å være glad på deres vegne.

Jeg er delvis enig, men samtidig kan jeg skjønne at ts blir sjalu om dem sliter økonomisk om personene som vant pengene feks skryter om det. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor dem i det hele tatt følte behov for at det ble delt med ts dersom de vet om ts situasjon. 

Jeg har en søster som er slik, hun har giftet seg inn i en familie med masse penger. Vi feiret julen med dem, og hun satt hele kvelden å fortalte om hvor mye penger og dyre gaver de fikk. Sånn i tillegg visste de at vi hadde dårlig råd, og at barna kun fikk 2 gaver hver. Selv hadde de kjøpt sånn omtrent 20 gaver til sin unge + dyre gaver og penger fra mannens hennes familie. Så for hver gave våre fikk, så fikk hun 4-5 gaver. Det blir aldri noen julefeiring med dem igjen for å si det slik. 

Anonymkode: a6b31...588

• Liker 4
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor mye penger er det snakk om egentlig? Og hva er relasjonen deres?

forskjell på om det er 10 eller 150mill, om det er tanta di, eller mammaen din..

Anonymkode: 63623...d1b

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor mye penger er det snakk om egentlig? Og hva er relasjonen deres?

forskjell på om det er 10 eller 150mill, om det er tanta di, eller mammaen din..

Anonymkode: 63623...d1b

Nettopp. Det må TS svare på, før hen kan forvente å få svar som står til problemstillingen her inne. Hva slags relasjon en har til de som har vunnet, er nok viktigst her. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er delvis enig, men samtidig kan jeg skjønne at ts blir sjalu om dem sliter økonomisk om personene som vant pengene feks skryter om det. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor dem i det hele tatt følte behov for at det ble delt med ts dersom de vet om ts situasjon. 

Jeg har en søster som er slik, hun har giftet seg inn i en familie med masse penger. Vi feiret julen med dem, og hun satt hele kvelden å fortalte om hvor mye penger og dyre gaver de fikk. Sånn i tillegg visste de at vi hadde dårlig råd, og at barna kun fikk 2 gaver hver. Selv hadde de kjøpt sånn omtrent 20 gaver til sin unge + dyre gaver og penger fra mannens hennes familie. Så for hver gave våre fikk, så fikk hun 4-5 gaver. Det blir aldri noen julefeiring med dem igjen for å si det slik. 

Anonymkode: a6b31...588

Man må da kunne omgås, selv om man har ulik økonomi? Du kan vel ta en prat med søsteren din vedr julefeiring. Kanskje hun kan slutte å skryte, og justere litt ned på gaver. Det vet du ikke før du har prøvd. Eller rett og slett lære barna dine at det er helt normalt at folk har ulik økonomi, uten å legge noe bitterhet i det.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er fullt mulig å stå i en vanskelig økonomisk situasjon uten å ha så mye skyld i det. Dårlig arbeidsmarked, nedsatt arbeidsevne, skilsmisse…

Hvis jeg hadde vunnet mye penger så hadde jeg muligens delt litt med søskenet mitt. Forelder og besteforeldre er uansett i en situasjon hvor de klarer seg, men om de var i en knipe så ville jeg ha hjulpet dem.

Utenom det så er det sambo og barn som står fremst til å overta evt overskudd. Jeg er enig med andre at opp til 10 millioner så hadde pengene primært gått til gjeld og egen sparing.

Anonymkode: a0efe...2eb

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, huff så fæl "sånne som trådstarter" er.... Det er ikke greit hvis familiemedlemmer maser, men har TS sagt at hun har gjort det? 

Jeg hadde uansett delt ut litt penger til nære familimedlemmer uansett, men kun som et engangsbeløp. 

Anonymkode: 76260...07f

Hadde muligens gjort det men IKKE til de som maser om å få det ihvertfall.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man må da kunne omgås, selv om man har ulik økonomi? Du kan vel ta en prat med søsteren din vedr julefeiring. Kanskje hun kan slutte å skryte, og justere litt ned på gaver. Det vet du ikke før du har prøvd. Eller rett og slett lære barna dine at det er helt normalt at folk har ulik økonomi, uten å legge noe bitterhet i det.

Jeg har begrenset toleranse for skryt eller hovering, og forventer visse sosiale antenner.

Mye av det samme gjelder forøvrig de som ikke har truffet «jackpot» men likevel er opptatt av eget gods og gull.

Anonymkode: a0efe...2eb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er så lei av folk som klager over dårlig økonomi. Hva med å faktisk gjøre noe med det? Antar at du enten jobber i et lavtlønnede yrke eller prioriterer feil. Du har alle slags muligheter til å ta utdanning som gir deg bedre råd, eller sette ned levestandarden din. Du bor i Norge. 

Anonymkode: 3edcb...6ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Både premiesum og slektsnærhet er viktig informasjon. 

De fleste vil nok gi til sine barn. Søsken er ikke like selvsagt. De er jo voksne, og eventuell gave vil tas fra fremtidig arv til barna. 

Naboen her vant 5 millioner for flere år siden. Nedbetaling huslån, ny bil, nødvendig oppussing av huset og penger til hennes 3 barn. Tror ikke hun er millionær mer. 

Anonymkode: 91f5e...331

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...