Gå til innhold

Hva er rettighetene mine her? Gravid nyansatt, kontroll osv.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg begynte i ny jobb forrige mandag. Før det hadde jeg to uker ferie fra min forrige arbeidsplass, og før det igjen hadde jeg mammapermisjon. Jeg er snart 28 uker på vei. Om noen dager har jeg glukosebelastningstest på morgenen som tar over to timer, så jeg blir vel akkurat ferdig til lunsj. Klokka 13 har jeg vanlig svangerskapskontroll hos fastlegen, og uten ventetid tar det en halvtimes tid.

Jeg har tatt glukosebelastningstesten to ganger før og blitt ganske uvel etterpå. Kan jeg evt. kombinere de timene hos legen med egenmelding på slutten av dagen dersom det skulle være behov for det?

Har jeg rett på lønn for disse timene som nyansatt når jeg kommer rett fra permisjon? I følge arbeidsmiljøloven har gravide rett på fri med lønn for svangerskapskontroller som ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstid. Men gjelder det meg i min situasjon, siden jeg er ny i jobben?

Anonymkode: c0e33...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dytter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor skulle det ikke gjelde deg?

Anonymkode: 89161...db0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor skulle det ikke gjelde deg?

Anonymkode: 89161...db0

Fordi jeg er nyansatt tenkte jeg 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fri til svangerskapspermijson er nedfelt i loven og så lenge du er medlem av Folketrygden så har du rett til fri med lønn dersom den med rimeligehet ikke kan foretas uten for arbeidstiden. Dette betyr at om du fx har fast fridag i uken eller jobber turnus med turnusfrie dager (i legens åpningstid)  så kan du bli nektet fri andre dager for da kan kontrollen med rimelighet foretas andre dager enn dine arbeidsdager. Dette gjelder også om du er nyansatt.

Du kan ikke bruke egenmelding før du har vært ansatt i minst 2 måneder. Om du ikke klarer gå på jobb senere på dagen om du blir dårlig av undersøkelsen så må din lege skrive ut sykmelding. Om din arbeidsgiver forskuttere lønn under sykdom så vil de da søke Nav om refusjon av sykepenger for dagen, mens du får utbetalt vanlig lønn. Om de ikke forskuttere lønn så vil du bli trukket i lønn og Nav vil utbetale sykepenger til deg for dagen med sykmelding.

Anonymkode: a185b...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det #5 sa.

Det er ingen opptjeningstid på denne rettigheten. 

Anonymkode: 3404e...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fri til svangerskapspermijson er nedfelt i loven og så lenge du er medlem av Folketrygden så har du rett til fri med lønn dersom den med rimeligehet ikke kan foretas uten for arbeidstiden. Dette betyr at om du fx har fast fridag i uken eller jobber turnus med turnusfrie dager (i legens åpningstid)  så kan du bli nektet fri andre dager for da kan kontrollen med rimelighet foretas andre dager enn dine arbeidsdager. Dette gjelder også om du er nyansatt.

Du kan ikke bruke egenmelding før du har vært ansatt i minst 2 måneder. Om du ikke klarer gå på jobb senere på dagen om du blir dårlig av undersøkelsen så må din lege skrive ut sykmelding. Om din arbeidsgiver forskuttere lønn under sykdom så vil de da søke Nav om refusjon av sykepenger for dagen, mens du får utbetalt vanlig lønn. Om de ikke forskuttere lønn så vil du bli trukket i lønn og Nav vil utbetale sykepenger til deg for dagen med sykmelding.

Anonymkode: a185b...0ae

Takk 😊 Gjelder siste avsnitt selv om jeg kommer rett fra et annet ansettelsesforhold? Blir jo litt tullete å måtte ha sykmelding for de timene evt., for jeg kan ikke akkurat be legen om sykmelding på forskudd når jeg er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk 😊 Gjelder siste avsnitt selv om jeg kommer rett fra et annet ansettelsesforhold? Blir jo litt tullete å måtte ha sykmelding for de timene evt., for jeg kan ikke akkurat be legen om sykmelding på forskudd når jeg er der.

De fleste kommer jo fra et annet ansettelsesforhold når de begynner i ny jobb. Så ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Norja skrev (4 minutter siden):

De fleste kommer jo fra et annet ansettelsesforhold når de begynner i ny jobb. Så ja.

Med mindre man nettopp har studert eller vært arbeidsledig. Er jo ikke så utenkelig. Bare en merkelig regel at man må starte på nytt, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...