Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Jeg har fått nytt internett hjemme, og det var lett å finne der nye trådløse nettverket på det jeg har fra Apple. Når det kom til mobilen fra Samsung så finner jeg det ikke. Ingenting kommer opp. Prøvd å skru av og på mobilen, av og på wifi osv, men det går ikke. 
Jeg leier, og signalet er svakt. Det kan jeg se på det jeg har fra Apple, men det virker helt fint. Noen tips? 

Takker for hjelpen! 

Anonymkode: f3c94...70f

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er det du, utleieren eller noen andre som har anskaffet nytt nett?.

Ser at du skriver at du leier men det skal ikke ha noe betydning med mindre du bruker nettet til noen andre, altså noe du ikke burde gjøre. Det høres ut som om signalet er for dårlig og du bør flytte routeren nærmere der du oppholder deg.

Anonymkode: 7479b...8fc

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det du, utleieren eller noen andre som har anskaffet nytt nett?.

Ser at du skriver at du leier men det skal ikke ha noe betydning med mindre du bruker nettet til noen andre, altså noe du ikke burde gjøre. Det høres ut som om signalet er for dårlig og du bør flytte routeren nærmere der du oppholder deg.

Takk! Jeg deler nett med utleier, og de har byttet leverandør. Har hatt egen ruter inne hos meg før, men nå skulle jeg bare finne den de har hos seg. Mener den er plassert i andre enden av huset, så et stykke unna. Går helt fint å dele med utleier her. Er en liten familie og jeg har bodd her i nesten ett tiår. Er kun én utleieleilighet, så føler meg trygg sånn sett. Har det inkludert i leien, så er en stor utgift spart. 

Da må jeg nok ta det med utleier at mobilen ikke finner nettverket. Ser det går an å bruke qr-kode og mulig de har det om de faktisk har fått ny boks 🤔 Dette kan jeg for lite om, og jeg ønsker ikke å lage styr for utleier heller. Utrolig fine folk jeg leier av. 

AnonymBruker
trøndermann38 skrev (2 minutter siden):

Kan være et skjult nettverk, så du må slå på slik at tlf kan koble til det.

Hva mener du med det? 🫣 Fikk det opp på iPaden, og har passordet, og har prøvd å legge det til manuelt på mobilen, søke det opp, men får ikke opp noe forslag til nettverk på mobilen, mens iPaden finner halve nabolaget sine, så helt klart store forskjeller her. 
Setter veldig pris på teknisk hjelp her 🙏🏼

AnonymBruker
trøndermann38 skrev (6 minutter siden):

Kan være et skjult nettverk, så du må slå på slik at tlf kan koble til det.

Ah, mulig jeg skjønner litt mer. Kan det være strengere på Android, og utleier har skjult det, og de må åpne opp så jeg kan finne det? Ser jeg kan velge om nettverket mitt skal være skjult eller ei når jeg studerer innstillinger på mobilen. 

Jeg får spørre de om de har stilt inn på noe spesielt. Ser som sagt at det er et svakt signal på iPaden, mot bedre før, så kan være det er for langt borte også. 🤔 

Tror jeg skal ta med meg telefonen på tur rundt huset og se om jeg finner noe på den måten. 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Takk! Jeg deler nett med utleier, og de har byttet leverandør. Har hatt egen ruter inne hos meg før, men nå skulle jeg bare finne den de har hos seg. Mener den er plassert i andre enden av huset, så et stykke unna. Går helt fint å dele med utleier her. Er en liten familie og jeg har bodd her i nesten ett tiår. Er kun én utleieleilighet, så føler meg trygg sånn sett. Har det inkludert i leien, så er en stor utgift spart. 

Da må jeg nok ta det med utleier at mobilen ikke finner nettverket. Ser det går an å bruke qr-kode og mulig de har det om de faktisk har fått ny boks 🤔 Dette kan jeg for lite om, og jeg ønsker ikke å lage styr for utleier heller. Utrolig fine folk jeg leier av. 

Om nett er med i leia så skal det være dekning hos deg. Det er forskjell på enheter, noen rekker lenger, men skal være god nok dekning til alle enheter. 
En router for flere etasjer er aldri en god ide.

Anonymkode: 37d53...c74

• Liker 2
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ah, mulig jeg skjønner litt mer. Kan det være strengere på Android, og utleier har skjult det, og de må åpne opp så jeg kan finne det? Ser jeg kan velge om nettverket mitt skal være skjult eller ei når jeg studerer innstillinger på mobilen. 

Jeg får spørre de om de har stilt inn på noe spesielt. Ser som sagt at det er et svakt signal på iPaden, mot bedre før, så kan være det er for langt borte også. 🤔 

Tror jeg skal ta med meg telefonen på tur rundt huset og se om jeg finner noe på den måten. 

Har ikke noe med dekningen å gjøre er det dårlig dekning må du ha en extender hos deg. For å se et skjult nettverk må du sette opp tlf til å se de. 

AnonymBruker
trøndermann38 skrev (11 minutter siden):

Har ikke noe med dekningen å gjøre er det dårlig dekning må du ha en extender hos deg. For å se et skjult nettverk må du sette opp tlf til å se de. 

Vil ikke anbefale extender siden de halverer hastigheten på opp og nedlasting, mesh er en mye bedre løsning eller rett og slett få trukket kabel fra routeren og sette opp egen router som fungerer som AP.

Telefonen kan heller ikke settes opp til å se skjulte nettverk, greia med skjulte nettverk er at det sender ikke ut SSID så man må legge inn navnet på nettverket og passord på telefonen.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis utleier har skjult nettverket så må du spørre om hva nettverket heter og hva som er passordet.

Hvis det står i kontrakten at tilgang til internett er inkludert i leien så må du nesten bare får utleier til å ordne opp, alternativet er at du ordner deg med eget abonnement på trådløst bredbånd.

Personlig så synes jeg at deling av nett på denne måten er en stor uting, det står i vilkårene hos de aller fleste leverandører at nettverket ikke skal deles med personer utenfor husstanden. Dessverre så er både utleiere og leietakere veldig slappe på akkurat dette området, sikkerhet blir fort mindre viktig enn penger.

AnonymBruker

Takk dere!

Jeg har fått navn og passord på sms, så det er i orden, og det er inkludert i leien. På ipaden kommer nettverket opp, og det er bare å velge det, og skrive inn passord. Det er svakt, men virker. På mobilen kommer ingen nettverk opp, og hjelper ikke å legge det til manuelt. Har hatt ekstra ruter hos meg selv til nå, så godt mulig det må til nå også.

Kan være mobilen min også selvsagt, men må bare prøve litt her. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk dere!

Jeg har fått navn og passord på sms, så det er i orden, og det er inkludert i leien. På ipaden kommer nettverket opp, og det er bare å velge det, og skrive inn passord. Det er svakt, men virker. På mobilen kommer ingen nettverk opp, og hjelper ikke å legge det til manuelt. Har hatt ekstra ruter hos meg selv til nå, så godt mulig det må til nå også.

Kan være mobilen min også selvsagt, men må bare prøve litt her. 

Om du flytter deg nærmere det routeren står da? 

Mobilen din klarer ikke å finne det trådløse nettverket fordi mobilen din er trolig av eldre teknologi og klarer ikke å fange opp signalene så langt unna. Som du sier ipaden viser "svakt". Så det er forklaringen. 

Så her må husvert fikse så du får bedre signal i din leilighet. 

Anonymkode: 9093a...2f8

• Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Mobilen din klarer ikke å finne det trådløse nettverket fordi mobilen din er trolig av eldre teknologi og klarer ikke å fange opp signalene så langt unna. Som du sier ipaden viser "svakt". Så det er forklaringen. 

Mobilen er en 2021 modell, og iPaden er nyere. Må nok ha ruter inne hos meg også. Jeg har tatt med mobilen ut og får ikke opp noe signal på utsiden av deres enhet heller. 
Jeg liker ikke å være kravstor så ville sjekke her om det kunne være noe annet jeg kunne gjøre, men det er et stort hus, så det blir nok bare for svakt signal ja. 
Jeg får ta det opp med de. De er enkle og fine folk, og jeg pleier ikke å be om så mye så det ordner seg nok 😊

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mobilen er en 2021 modell, og iPaden er nyere. Må nok ha ruter inne hos meg også. Jeg har tatt med mobilen ut og får ikke opp noe signal på utsiden av deres enhet heller. 
Jeg liker ikke å være kravstor så ville sjekke her om det kunne være noe annet jeg kunne gjøre, men det er et stort hus, så det blir nok bare for svakt signal ja. 
Jeg får ta det opp med de. De er enkle og fine folk, og jeg pleier ikke å be om så mye så det ordner seg nok 😊

2021 blir "gammel" teknologi dessverre. Det handler om hva hardwaren i telefonen din takler av nyere trådløs rekkevidde og standarder. 

Kan selvfølgelig være innstillinger på routeren til husverten din som kan gjøre at signalet når over lengre rekkevidde, alt avhengig av router og andre forstyrrende elementer i deres området.

Svært mange i boligområder kjører nettverket sitt på samme frekevens, som da ødelegger for rekkevidde. 5ghz gir bedre hastighet men mye dårlige rekkevidde, så om husvert kun kjører ut signal på 5ghz, er det også en mulig forklaring. 

• Liker 2

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

2021 blir "gammel" teknologi dessverre. Det handler om hva hardwaren i telefonen din takler av nyere trådløs rekkevidde og standarder. 

Kan selvfølgelig være innstillinger på routeren til husverten din som kan gjøre at signalet når over lengre rekkevidde, alt avhengig av router og andre forstyrrende elementer i deres området.

Svært mange i boligområder kjører nettverket sitt på samme frekevens, som da ødelegger for rekkevidde. 5ghz gir bedre hastighet men mye dårlige rekkevidde, så om husvert kun kjører ut signal på 5ghz, er det også en mulig forklaring. 

Tusen takk, jeg skal ta det med de. Ser nettet kommer og går litt her jeg sitter å jobber også, og det er jo ikke så bra. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke noe med teknologien å gjøre bortsett fra et en iPad har mye større antenne enn en mobiltelefon, bare antennen er vel nesten like lang som en mobil.

• Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
Brukernavn84 skrev (11 timer siden):

Hva slags wifi er det snakk om, er det 2,4Ghz, 5Ghz eller begge? Utifra beskrivelsen din vil jeg tro at nettet er 5Ghz mens mobilen din bare støtter 2,4Ghz.

Jeg har ingen anelse faktisk, men har prøvd med på ulike nett rundt fordi, og har ingen problemer, kun hjemme. Tror det er plassert for langt unna, men kan være flere grunner. Takk for svar. 

AnonymBruker

Oppdatering herfra. Internettet er fikset av utleier, og jeg er på nett på både iPad og mobil. Fått egen ruter, og har gode signaler. Gikk veldig fint å gi beskjed til utleier 😊Som sagt jeg leier av veldig fine folk 😊

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oppdatering herfra. Internettet er fikset av utleier, og jeg er på nett på både iPad og mobil. Fått egen ruter, og har gode signaler. Gikk veldig fint å gi beskjed til utleier 😊Som sagt jeg leier av veldig fine folk 😊

Gikk litt fort, men skulle også skrive: takk for hjelpen til dere som har kommentert her 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...