Gå til innhold

Tips til å gjøre sunnere valg når det er tid for å skeie ut?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 9.12):

Anbefaler å unne deg favorittgodtet ditt nå og da, men i mindre mengder. For eks er min favoritt Smash, jeg kjøper en pose 100 gram (bensinstasjon) eller bar 61 gram istedenfor 200-350g pose. Da blir det ukens «skeie ut».

Anonymkode: 5df40...8f0

Ekspander  

Slik gjør jeg det også.  Ikke med smash, nødvendigvis, men jeg spiser en "usunn" ting i uka - i moderasjon.  Jeg har redusert BMI fra 40 til 20 og holdt meg der en del år.

For ordens skyld kan jeg nevne at jeg spiser mye proteiner, mye grønnsaker, variert og tilstrekkelig med fett, men har tidvis likevel et helt enormt søtsug.  Jeg kuttet ut absolutt alt av sukker i "slankefasen" og var innimellom helt desperat etter noe søtt.  Bare som et kontrapunkt til de som sier at høyprotein/lavkarbo/keto/lchf/whatever fjerner søtsuget (og sulten!) for absolutt alle.  Jeg vil alltid føle det.

Anonymkode: bad74...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 10.38):

Dette høres jo ut som et balansert og sunt syn på mat.

Så da er spørsmålet - hvorfor er du overvektig om du kun tar litt popcorn på kino. Og stort sett spiser fisk og magert i hverdagen? 

Anonymkode: 8d77b...fc1

Ekspander  

Skal svare flere senere. Hadde lyst å svare på dette mest for å konfrontere meg selv.

Har bikka 40 år, og er på toppen av normal bmi. Men jeg ønsker ikke være her på tur inn i overgangsalderen. Spisemønsteret er hovedsakelig sunt over hele linja. Men jeg ser jeg har mye å endre likevel. Som for eksempel mindre måltid, forsyne meg en gang og ikke spise for mye. I tillegg har jeg spist litt av alt, dvs aldri takket nei til kake i bursdag f.eks. Men har ikke spist for mye kake heller. Men det blir jo mye med litt for stor middag, i tillegg til kake og snacks i bursdag. Det forklarer en bmi på nesten 25.

Anonymkode: 36a4f...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 10.56):

For ordens skyld kan jeg nevne at jeg spiser mye proteiner, mye grønnsaker, variert og tilstrekkelig med fett, men har tidvis likevel et helt enormt søtsug.  Jeg kuttet ut absolutt alt av sukker i "slankefasen" og var innimellom helt desperat etter noe søtt.  Bare som et kontrapunkt til de som sier at høyprotein/lavkarbo/keto/lchf/whatever fjerner søtsuget (og sulten!) for absolutt alle.  Jeg vil alltid føle det.

Ekspander  

La meg gjette:

Du spiser/drikker en del ting med kunstig søtning?

Anonymkode: 22ae8...480

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 10.56):

Slik gjør jeg det også.  Ikke med smash, nødvendigvis, men jeg spiser en "usunn" ting i uka - i moderasjon.  Jeg har redusert BMI fra 40 til 20 og holdt meg der en del år.

Ekspander  

Takk for kontra svar og for at du forstår når jeg sier «nå i vektnedgangen/slankefasen». Regner med du forstår dette med å være litt ekstra streng nå, og at det da føles feil med burger og treretters så ofte som det ble denne uken. For jeg hadde kanskje bare sett for meg en dag. Likevel vet jeg at det jevner seg ut over tid. Jeg vil bare raskere ned i denne fasen, for så å ikke leve fult like strengt på vedlikeholds vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere på kino så ta turen innom dagligvaren og kjøp kosen der, mye billigere er det også og du kan velge feks jordbær ol , evt noe sukkerfritt istedenfor. Er dere ute og spiser kan du jo feks foreslå restauranter som har et litt sunnere utvalg som fek salater, kylling, fisk ol. Dropp alkoholen og drikk vann eller sukkerfritt. Sørg også for å ha sunnere utvalg i skuffer og skap. Feks så kunne Burger King heller vært takeaway og du kunne dermed heller spist noe annet når du kom hjem, dessuten er det enklere å avstå i drivethruen enn når du fysisk går inn og bestiller. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 11.00):

La meg gjette:

Ekspander  

Jeg kom også for å nevne dette etter at je leste svaret om søtsuget. 

For jeg var HELT lik, og økte med protein og fett, rene matvarer osv, men søtsuget ga seg bare ikke. Helt til jeg kuttet ut alt av kunstig søtning. Jrg var hekta på pepsi max, og det var en kamp å gi det opp. Men siden den gang har søtsuget forsvunnet hele måneden bortsett fra kanskje to dager rett før mensen. En ny verden!

Anonymkode: ebef8...618

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bananskiver med peanøttsmør i mellom, litt smeltet mørk sjokolade over det hele, dryss av nøtter på toppen. Settes kjørlig eller i frysen. 

Anonymkode: 543f5...bf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 11.02):

Takk for kontra svar og for at du forstår når jeg sier «nå i vektnedgangen/slankefasen». Regner med du forstår dette med å være litt ekstra streng nå, og at det da føles feil med burger og treretters så ofte som det ble denne uken. For jeg hadde kanskje bare sett for meg en dag. Likevel vet jeg at det jevner seg ut over tid. Jeg vil bare raskere ned i denne fasen, for så å ikke leve fult like strengt på vedlikeholds vekten.

Ekspander  

Trene vekter litt ekstra den uka du spiser mer?

Anonymkode: 364a8...608

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 11.12):

Jeg kom også for å nevne dette etter at je leste svaret om søtsuget. 

For jeg var HELT lik, og økte med protein og fett, rene matvarer osv, men søtsuget ga seg bare ikke. Helt til jeg kuttet ut alt av kunstig søtning. Jrg var hekta på pepsi max, og det var en kamp å gi det opp. Men siden den gang har søtsuget forsvunnet hele måneden bortsett fra kanskje to dager rett før mensen. En ny verden!

Anonymkode: ebef8...618

Ekspander  

Jepp. Den kunstige søtningen gir deg kanskje ingen ekstra kalorier, men det er med å vedlikeholde sukkeravhengigheten. Og når man da ligger på kaloriunderskudd, blir dette sukkersuget ekstra jævlig - og sjansen for å sprekke blir langt større.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 11.00):

La meg gjette:

Ekspander  

Det eneste jeg kan komme på, er 2-3 sukkerfrie pastiller i løpet av arbeidsdagen (jeg snakker mye og blir tørr i halsen).  Ellers får jeg fryktelig løs mage av kunstig sukker og må holde meg unna for å slippe og løpe på toalettet hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 11.22):

Jepp. Den kunstige søtningen gir deg kanskje ingen ekstra kalorier, men det er med å vedlikeholde sukkeravhengigheten. Og når man da ligger på kaloriunderskudd, blir dette sukkersuget ekstra jævlig - og sjansen for å sprekke blir langt større.

Ekspander  

Jeg drikker MYE Cola Zero, og jeg har ikke søtsug lenger.

Kunne derimot drept for potetgull når jeg har lyst på noe ;) Men tviler på at det er Cola Zeroen sin skyld ;) 

Anonymkode: 7d38c...4f0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...