AnonymBruker Skrevet 11. mars #1 Skrevet 11. mars Jeg hadde sett for meg å skeie ut en dag i uken nå under vektnedgang. Da tenker jeg å spise f.eks. en bedre frokost eller en middag som er mer usunn enn ellers i uken. Men denne uken ble tøff. Vi hadde vinterferie uken som var. Første kvelden med utskeielse ville barna på kino som betyr popcorn, klarte ikke å holde meg unna den. Så lot vi dem få ønsket om «Northug burger» på burger King etterpå og jeg kjøpte lik til meg selv. Dagen etter var vi i bursdag hvor jeg tok et lite kakestykke. På kvelden var vi ut med venner, treretters og vin. Og en dag til var jeg heldig å få møte venner til lunsj, taco sted med tortillalefser med mye godt og et par glass vin. Jeg skal ikke ha dårlig samvittighet. For alt i alt i hverdagen så har jeg få av slike dager. Fra jul til nå så kan jeg knapt huske at jeg har vært ute å spist. Jeg faster 16-18 timer ellers i døgnet, og spiser mindre enn før. Men nå viser vekten 2-3 kg mer enn før forrige uke. Om det er fortsatt av alkohol og sukker og fett fra helgen, er uvisst. Har ikke veid meg i dag. Jeg kan bare ikke unngå å tenke om det va feil av meg, og hvordan jeg kunne valgt annerledes? Anonymkode: 36a4f...4ec
AnonymBruker Skrevet 11. mars #2 Skrevet 11. mars Hvorfor "skeie ut" i det hele tatt? Høres ikke ut som du er helt "der" enda mentalt for å leve sunt. Når du kommer dit har du ikke behov for å bruke mat som kos/belønning/whatever. Anonymkode: ff2a9...05a 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars #3 Skrevet 11. mars Du må virkelig slutte å bruke begrep som 'skeie ut', 'kos' og så videre. Om du skal lykkes må du snu hele tankesettet ditt. Maten og hendelsene du beskriver er en del av hverdagen, og helt normalt i de settingene. Du må bare lære deg å jevnt over ta litt sunnere valg, ikke ta det siste tacoskjellet, droppe rømme, klare deg med 2-3 never popcorn. Spise veldig lett til middag om det ble en burger til lunsj. Og la det bli en helt naturlig del av hvem du er. Slik de fleste som har en naturlig lav vekt har det. Anonymkode: 8d77b...fc1 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars #4 Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Du må bare lære deg å jevnt over ta litt sunnere valg, ikke ta det siste tacoskjellet, droppe rømme, klare deg med 2-3 never popcorn. Spise veldig lett til middag om det ble en burger til lunsj. Takk. Det er slike svar jeg trenger. Anonymkode: 36a4f...4ec
AnonymBruker Skrevet 11. mars #5 Skrevet 11. mars Hva er det DU vil? Utskeielsene dine var en del av livet, og vil du virkelig ned i vekt må du justere mengdene og ta smarte valg. Spiser du nok protein så slipper du å tenke på "kos" og utskeielser. Anonymkode: 1e371...c56
AnonymBruker Skrevet 11. mars #6 Skrevet 11. mars Enig i at alle eksemplene du nevner, er en del av hverdagen, i ulike settinger og scenarioer. Om ikke det er å spise ute med venninner, så er det søndagsmiddag med storfamilien, eller en bursdag for svigers, eller en date med mannen. Det er er alltid en grunn til å feire noe, eller til å unne seg noe godt, og da er det lett å la seg rive med. Mentaliteten er litt "jeg skal bare", og dessverre, mange slike små avgjørelser blir raskt det som ødelegger for vektnedgangen. Eller til og med fører til økning. Jeg sliter veldig med moderasjon og trives ikke med små porsjoner av ting jeg burde moderere meg med. Derfor velger jeg å heller unngå disse tingene helt, og heller ha noen få dager i måneden hvor jeg skeier skikkelig ut. For mange vil dette kanskje ha motsatt effekt, men det er det eneste som fungerer for meg over tid. Jeg synes det er enormt mye lettere å si nei til popcorn og kinokos, enn å ta to kun to never, og et par smågodtting fra posen resten av familien koser seg med. Får jeg smaken på det, så vil jeg - må jeg - ha mer. Jeg er åpen med venner og familie og mitt ønske og om mine vansker. Hvis vi blir invitert et sted, sier jeg med det samme: "jeg vil gjerne komme! Men jeg forsøker å unngå sukker for tiden, så jeg kommer ikke til å smake kaken du har bakt dessverre, håper ikke det blir frekt." Da har man klargjort forventningene allerede, og det har fjernet alle de småkommentarene som familien ofte kom med. "Men du kan jo ha bare bittelitt da vel?" (Sånt er jeg veldig svak for å gi etter for). I tillegg har jeg alltid med meg noe slags sunn snacks. Alltid! Det finnes en haug av ting man kan lage selv på enkelt vis, ellers kan man kjlpe. Jeg lager noe hver uke som jeg spider gjennom uken. Og skal jeg på middagsselskap hvor de skal spise noe usunt, spør jeg gjerne om jeg kan ta med en salat eller ligbende til alle, så serverer jeg meg mest av den og litt av det usunne. Anonymkode: ebef8...618 3
Nooni Skrevet 11. mars #7 Skrevet 11. mars Jeg er enig med det som skrives over. Vil bare føye til at det du skriver som oftest grunnen til at folk går opp igjen når de sier seg ferdig med en slankekur. Selvfølgelig gjør man det. Det er bare en livsstilsendring som kan sikre at man holder seg på den vekten man ønsker, evt går ned/opp i vekt. Når man har "satt" en livsstilsendring, så trenger man ikke lengre tenke på hva man gjør og spiser fordi man har automatisert tanker og handlinger. Motivasjonen ligger i helse, overskudd og en kropp man trives i fremfor å vente på helgen når man belønne seg med usunn mat. En slik motivasjon og adferd vil nå aldri gi deg det resultatet du ønsker over tid. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars #8 Skrevet 11. mars Godt tips å kutte ut alt. Det burde jeg ha gjort ang popcornet. For jeg gjør jo dette hjemme i helgene. Og når vi har middag hjemme, med familien, til svigers og lignende eller venner, så er det enklere å velge sunt. F.eks. som siste skrev, ta med ekstra salat eller andre grønnsaker og forsyne seg mer av det enn f.eks. ris/pommes og saus osv. Jeg kunne også ha overstått desserten på restaurant og droppet kaken i bursdagen. På burger king kunne jeg valgt noe annet enn burger. Er dere enige? Anonymkode: 36a4f...4ec
AnonymBruker Skrevet 11. mars #9 Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hva er det DU vil? Utskeielsene dine var en del av livet, og vil du virkelig ned i vekt må du justere mengdene og ta smarte valg. Spiser du nok protein så slipper du å tenke på "kos" og utskeielser. Anonymkode: 1e371...c56 Jeg ønsker flere konkrete tips og råd, så jeg kan øve på å få den livsstilen jeg ønsker. Anonymkode: 36a4f...4ec
Nooni Skrevet 11. mars #10 Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg ønsker flere konkrete tips og råd, så jeg kan øve på å få den livsstilen jeg ønsker. Anonymkode: 36a4f...4ec Mitt tips er å holde øynene fast på målet. Ikke fokuser på hva andre sier, om andre blir skuffet eller at du ikke lever opp til andres forventninger. Si nei takk, jeg spiser ikke kake. Og gi fan i hvordan andre reagerer på det. Lær deg å kos deg med selvkontroll ❤️ 2
Makavelli Skrevet 11. mars #11 Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Du må virkelig slutte å bruke begrep som 'skeie ut', 'kos' og så videre. Om du skal lykkes må du snu hele tankesettet ditt. Dette minner meg om en annen tråd der en mor fortalte at hun regulerte sinneutbruddene til sitt barn med mat. Snakk om å skape dårlige koblinger i hjernen for det barnet. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars #12 Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Godt tips å kutte ut alt. Det burde jeg ha gjort ang popcornet. For jeg gjør jo dette hjemme i helgene. Og når vi har middag hjemme, med familien, til svigers og lignende eller venner, så er det enklere å velge sunt. F.eks. som siste skrev, ta med ekstra salat eller andre grønnsaker og forsyne seg mer av det enn f.eks. ris/pommes og saus osv. Jeg kunne også ha overstått desserten på restaurant og droppet kaken i bursdagen. På burger king kunne jeg valgt noe annet enn burger. Er dere enige? Anonymkode: 36a4f...4ec Du må visualisere hvem du ønsker å være resten av livet. Ikke bare en periode. Tenk virkelig godt gjennom det; resten av livet. For i HI skriver du en ting som er oppskriften på å aldri lykkes. "....nå under vektnedgang" Kutt kan være riktig (jeg valgte selv det med sjokolade, da jeg ikke klarte bare litt). Men generelt ville jeg være en person som hadde et helt naturlig forhold til mat, spiste det jeg ønsket, spiste det som ble servert. Generelt tok sunne valg. Aldri spiste meg stapp mett. Spiste det som ble servert. Og så videre. Anonymkode: 8d77b...fc1
AnonymBruker Skrevet 11. mars #13 Skrevet 11. mars Anbefaler å unne deg favorittgodtet ditt nå og da, men i mindre mengder. For eks er min favoritt Smash, jeg kjøper en pose 100 gram (bensinstasjon) eller bar 61 gram istedenfor 200-350g pose. Da blir det ukens «skeie ut». Anonymkode: 5df40...8f0
Gjest StumpyHero Skrevet 11. mars #14 Skrevet 11. mars potetgull på 250 gram gir 1300 kcal, mens en pose poppet popcorn på 75 gram gir 365 kcal. Jeg velger alltid popcorn når jeg skal kose meg. Ser på det som et litt "sunnere" alternativ Ofrer heller å pirke ut popcornskall i et par uker etterpå 😆
AnonymBruker Skrevet 11. mars #15 Skrevet 11. mars Makavelli skrev (4 minutter siden): Dette minner meg om en annen tråd der en mor fortalte at hun regulerte sinneutbruddene til sitt barn med mat. Snakk om å skape dårlige koblinger i hjernen for det barnet. Jeg tror mange som sliter i voksen alder, har lært seg den type koblinger gjennom oppveksten. TS skriver det jo rett ut i HI; Kino betyr popcorn. Hvorfor? Kan ikke kino være kos i seg selv? Må man lære seg denne koblingen? Og ikke bare det. Etter popcorn på kino så er det rett på burgerking. Igjen kos=mat. Har man dette båndet så blir det slik som i HI. Ved enhver anledning så er mat en viktig del av kosen. En normalvektig person uten dette båndet ville mulig droppet popcorn på kino, eller tenkt at de har jo sittet to timer med popcorn, brus og mulig godteri, så burger er kanskje ikke det riktige som neste stopp, verken for små eller store. Tenkt at man jo skal i en treretters middag med vin på kvelden, så heller bare nytt bursdagen og det sosiale, og stått over det kakestykket. Fordi det tross alt ikke er en så viktig del av "kosen". Anonymkode: 8d77b...fc1 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars #16 Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Etter popcorn på kino så er det rett på burgerking. Igjen kos=mat Dette ble ikke rett. Vi delte en popcorn, så litt popcorn på alle. Og etter filmen var det over tre timer siden forrige måltid, så burger king ble middagen, da vi hadde den i nærheten og det er kjempe lenge siden sist. Det handler om at barna skal få velge en gang i blant. Vi velger tross alt mye fisk og magert i hverdagen. Anonymkode: 36a4f...4ec
AnonymBruker Skrevet 11. mars #17 Skrevet 11. mars Jeg har veid 10 kg mer enn jeg gjør nå, så jeg har måttet endre "livsstil" en del. Jeg er veldig svak for god mat og godis. Som deg dropper jeg frokost og spiser varmlunsj på jobb + middag. På jobb er jeg alltid sulten til lunsj, så jeg passer på å begynne med en skål med salat før jeg forsyner meg av varmmaten (kan bli alt for grådig med den når jeg er sulten). Hvis jeg skal noe på kvelden (feks er jeg med i forening der vi koser oss med kake og vin annenhver onsdag), da tar jeg som oftest bare en skive til middag. Jeg velger å spise mest mulig råvarebasert, da det er mye vanskeligere å overspise på slik mat. Om jeg skal kose meg hjemme en kveld lager jeg en "plukketallerken" med litt popcorn, noe oppskjært frukt/bær, dadler, mørk sjokolade også kanskje litt smågodt. Det gir mye mer kos og mindre kalorier enn bare en stor pose godteri/potetgull. Anonymkode: 52fdb...36c 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars #18 Skrevet 11. mars Ts, jeg merker meg at du er opptatt av at andre skal bekrefte dine konklusjoner og samtidig opptatt av å forklare deg - jeg kjenner meg vanvittig igjen i dette, så jeg vil tipse om noe som har hjulpet meg veldig i kostholdsreisen. Jeg hadde en ustødig selvfølelse og stolte ikke nok på meg selv, mine tanker og mine følelser. Jeg søkte råd og bekreftelser, og jeg følte et sterkt behov for å rette opp i, og å forklare meg, hvis noen misforstod noe om meg. Jeg begynte å jobbe med dette uavhengig av kostholdsreisen min, men så ser jeg i etterkant at herregud - det var jo absolutt en direkte link mellom de to! Ved å øke min egen trygghet i meg selv, ble jeg også tryggere på at jeg tar gode valg for meg og min kropp. Jeg ble flinkere til å holde løftene jeg ga meg selv. Det siste jeg sa der, det er faktisk dér mye av løsningen også ligger. Hver gang vi setter oss et mål, et løfte, og bryter det; da svikter vi oss selv og underbevisstheten merker seg dette. Pp motsatt side, hver gang vi setter et mål og fullfører, så styrker vi vår selvfølelse og vår trygghet i oss selv. Så det hjelper enormt å sette små mål som du VET du vil klare. Da bygger du deg opp, ett lite mål av gangen. Tenk at det viktigste målet skal være å ikke sette mål som du risikerer å bryte. Et annet tips for å øke selvfølelse, på generell basis dersom det er et problem hos deg, er to ting (studiebasert!); 1. Ikke lyve, verken til deg selv eller andre. Det betyr også å være ærlig om hva du føler, hva du ikke vil osv. Hver gang vi lyver, påvirker det faktisk vår selvfølelse. 2. Gjøre gode gjerninger for andre. For familie, for venner, for bekjente, for fremmede. Ved å gjøre gode ting for andre - uten å forvente noe i retur, øker vår selvfølelse drastisk. Alt dette jeg beskriver har snudd mitt liv fra 0 til 100 på nokså kort tid, og jeg håper det kan hjelpe andre også ❤️ (Hilsen ei som aldri trodde hun ville klare å elske seg selv, men nå føler det helt inn i beinmargen) Anonymkode: ebef8...618 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars #19 Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Dette ble ikke rett. Vi delte en popcorn, så litt popcorn på alle. Og etter filmen var det over tre timer siden forrige måltid, så burger king ble middagen, da vi hadde den i nærheten og det er kjempe lenge siden sist. Det handler om at barna skal få velge en gang i blant. Vi velger tross alt mye fisk og magert i hverdagen. Anonymkode: 36a4f...4ec Dette høres jo ut som et balansert og sunt syn på mat. Så da er spørsmålet - hvorfor er du overvektig om du kun tar litt popcorn på kino. Og stort sett spiser fisk og magert i hverdagen? Anonymkode: 8d77b...fc1 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars #20 Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ts, jeg merker meg at du er opptatt av at andre skal bekrefte dine konklusjoner og samtidig opptatt av å forklare deg - jeg kjenner meg vanvittig igjen i dette, så jeg vil tipse om noe som har hjulpet meg veldig i kostholdsreisen. Jeg hadde en ustødig selvfølelse og stolte ikke nok på meg selv, mine tanker og mine følelser. Jeg søkte råd og bekreftelser, og jeg følte et sterkt behov for å rette opp i, og å forklare meg, hvis noen misforstod noe om meg. Jeg begynte å jobbe med dette uavhengig av kostholdsreisen min, men så ser jeg i etterkant at herregud - det var jo absolutt en direkte link mellom de to! Ved å øke min egen trygghet i meg selv, ble jeg også tryggere på at jeg tar gode valg for meg og min kropp. Jeg ble flinkere til å holde løftene jeg ga meg selv. Det siste jeg sa der, det er faktisk dér mye av løsningen også ligger. Hver gang vi setter oss et mål, et løfte, og bryter det; da svikter vi oss selv og underbevisstheten merker seg dette. Pp motsatt side, hver gang vi setter et mål og fullfører, så styrker vi vår selvfølelse og vår trygghet i oss selv. Så det hjelper enormt å sette små mål som du VET du vil klare. Da bygger du deg opp, ett lite mål av gangen. Tenk at det viktigste målet skal være å ikke sette mål som du risikerer å bryte. Et annet tips for å øke selvfølelse, på generell basis dersom det er et problem hos deg, er to ting (studiebasert!); 1. Ikke lyve, verken til deg selv eller andre. Det betyr også å være ærlig om hva du føler, hva du ikke vil osv. Hver gang vi lyver, påvirker det faktisk vår selvfølelse. 2. Gjøre gode gjerninger for andre. For familie, for venner, for bekjente, for fremmede. Ved å gjøre gode ting for andre - uten å forvente noe i retur, øker vår selvfølelse drastisk. Alt dette jeg beskriver har snudd mitt liv fra 0 til 100 på nokså kort tid, og jeg håper det kan hjelpe andre også ❤️ (Hilsen ei som aldri trodde hun ville klare å elske seg selv, men nå føler det helt inn i beinmargen) Anonymkode: ebef8...618 Takk! Denne var fin, skal lese den flere ganger og jobbe med med meg selv på dette. Anonymkode: 36a4f...4ec 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå