Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.3.2025 den 0.09):

Problemet for mange er at de ikke har råd til å handle i Norge. Temu, shein og slike platformer redder økonomien til veldig mange familier, spesielt nå med dagens priser. Da snakker jeg ikke om ting man kjøper bare for å kjøpe siden det er billig, men ting som er nødvendige som f.eks klær. Man må bare anerkjenne at ikke alle har et valg. Det er ikke sikkert det er like lett for alle å kjøpe brukt heller. Det er noe med å prøve å forstå og tenke at ikke alle shopper billig ting man ikke trenger bare på gøy.

Anonymkode: fde73...996

Er da bedre å kjøpe brukt enn temu o.l.

Anonymkode: beedc...4ff

AnonymBruker
Skrevet

AZO-fargestoffer, formaldehyd, tungmetaller, ftalater er alle helsefarlige stoffer som er funnet i klær fra blant annet temu. 

Flere produkter og klær ved testing har inneholdt for høye verdier enn hva som er tillatt i Norge  og har blitt fjernet fra markedet. Det betyr ikke at det neste plagget du kjøper fra temu ikke er helseskadelig.

Hvis klær lukter mye/kjemisk har en veldig spesiell lukt eller sterk lukt ville jeg returnert det. 

Se etter sertifiseringer som indikerer lav bruk av skadelige kjemikalier. F eks Oeko-Tex eller GOTS.

Det er absolutt ikke dumt å lese litt, være litt kritisk, for... produsenter av billigklær med ymse kvalitetskontroller bryr seg neppe mye om de selger deg en genser med stoffer av for høye verdier.

Anonymkode: 84d97...ce1

• Liker 2
Skrevet

Her blir jo i tilfelle snakk om den såkalte "coctaileffekten". Summen av alle skadelige stoffer vi eksponeres for gjennom livet. Både varer kjøpt i Norge før reglene kom, varer som ikke ble fanget opp at hadde verdier over grensene av ulike skadelige stoffer, stoffer som er innenfor regelverket, men som likevel er mer skadelige enn antatt. Osv.

Det er ikke slik at et plagg fra Temu isolert sett gir deg kreft!

Uansett, det har jo vært vanlig å handle billige klær på ferie i land som ikke har samme regelverk om giftstoffer som Norge, har aldri hørt at det har vært advart mot. Heller ikke at det er noe mer kreft i f.eks Kina enn i Norge.

Jeg tror dette er noe overdrevet, jeg tror det er summen av alt som teller.

Jeg blir ihvertfall ganske oppgitt av folk som sitter med røyken i hånda og snakker om hvor farlig det er å handle fra Temu...

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.6.2025 den 20.27):

Har et familiemedlem som handlet klær fra temu. Etter bruk fikk hn masse utslett over magen. Fikk magesmerter i 4 uker etterpå, og legen spurte om det var magekreft i familien. Lege konkluderte med kraftig magevirus.

Mulig dette var tilfeldig, men leste om ei annen i avisen som hadde akkurat tilsvarende utslett etter bruk av klær fra temu. Jeg styrer unna Temu varer. I tillegg til mulige giftstoffer, er det mye bsrnearbeid i Kina desverre. Håper fok kan begynne å bruke hodet litt, og slutte å handle billig dritt fra Kina. 

Anonymkode: 71d38...719

Man kan få allergisk reaksjon fra klær, spesielt om df ikke vaskes før bruk og inneholder skadelige stoffer. Men tviler på at man kan gå magrvirus av klær, det har ihvertfall ikke sammenheng med utslett på magen. Virus trenger ikke gjennom nageskknnet, liksom.

• Liker 1
Skrevet
LiseTV skrev (På 28.6.2025 den 8.09):

Jeg har kjøpt mye klær fra Temu, mest kjoler og nattkjoler.   Jeg vasker alltid klærne på  finvask før jeg bruker dem. Har aldri hatt noen problemer med desse. Jeg gjørdet samme med klær fra HM og andre billig butikker. Jeg er klar for å bestille mer fra Temu, men ikke klær, det har jeg nok av.

Er ikke bare fra billige butikker man bør vaske klær før bruk.

Men jeg har også kjøpt en del klær fra Temu i det siste. Både fordi det er billig, men også fordi det er stort utvalg og jeg finner en del klær der som jeg ikke finner andre steder. Jeg sliter generelt med å finne klær jeg liker og passer. Uansett hvor mye penger jeg hadde hatt ville jeg ikke klart å finne såpass mye klær i norske butikker på såpass kort tid. Og garderoben min trengte sårt en oppgradering. Men nå begynner jeg å gå nok klær for en stund.

Mannisinbestealder skrev (På 10.7.2025 den 11.50):

Jeg forstår godt ditt utgangspunkt, men det rasjonelle vil vel være å holde seg unna å kjøpe KLÆR fra Temu. Mye annet må vel fortsatt være greit å handle derfra.

Jeg unngår kosmetikk, ting som kan spises eller kommer i kontakt med mat, smokker, biteleker og andre leker til barn som kan bli puttet i munnen/ sitter på. Samt elektronikk.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.7.2025 den 6.50):

Jeg har nå en uke bare brukt kjoler og nattkjoler fra Temu. Har brukt dem hele nesten døgnet, har ikke oppdaget noe galt ved dem. 

Anonymkode: 6e3e5...d24

En ting er om man får eksem innen kort tid. Men det kan også påvirke langt frem i tid, hormonforstyrrende eller kreftfremkallende stoffer. De som røyker får ikke lungekreft etter en uke, men etter flere år. Samme med alle stoffene vi får fra feks temu klær, stoffer (kjemikalier i farge osv) som er forbudt i Norge pga kreftrisiko (men du vil ikke merke det etter en uke). 

Anonymkode: 17b65...a38

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En ting er om man får eksem innen kort tid. Men det kan også påvirke langt frem i tid, hormonforstyrrende eller kreftfremkallende stoffer. De som røyker får ikke lungekreft etter en uke, men etter flere år. Samme med alle stoffene vi får fra feks temu klær, stoffer (kjemikalier i farge osv) som er forbudt i Norge pga kreftrisiko (men du vil ikke merke det etter en uke). 

Anonymkode: 17b65...a38

Det er ikke slik at man får kreft om noen år fordi man bestilte en bukse fra Temu heller. Om man har mange klær fra Temu (som inneholder de farlige stoffene, alle klær fra Temu gjør ikke det!) kan det virke inn sammen med andre ting man eksponeres for. For norske lover og regler beskytter oss ikke mot all farlig eksponering utenom Temu...

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.7.2025 den 14.19):

Men må man kjøpe nye klær hele tiden, da? Det er mange steder i Norge man får kjøpt rimelige klær, men hvis man prøver å være influenser og skifte ut halve garderoben hver sesong blir det jo fort dyrt. Men det er ingen menneskerett å være trendy og shoppe masse klær.
Hvis folk virkelig ikke har råd til å kjøpe en genser på finn, tise, h&m eller noe annet sted en gang eller to i året bør man jo virkelig ta tak i økonomien sin.

Anonymkode: ab79e...1a1

Du mener at alle burde bli rike arvinger heller? Det er dessverre ikke alle fattige som har muligheter til å øke inntektene sine. 

Anonymkode: 90934...cc6

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg er fattig og handler på Temu med god samvittighet. Ikke oftere der enn ellers at ting må returneres.

I dag var hele antrekket untatt undertøy fra Temu 👌

For 1300 kr fikk jeg klær som lett ville kostet 5000 via andre steder.

Anonymkode: fcb4f...948

• Liker 2
Skrevet

I varmen går jeg i mine fine linjaler fra Temu. Folk spør hvor de er kjøpt, svaret er på nettet. Temu får ingen vite at kjolene kommer fra, da blir det for mye «støy».

Anonymkode: f5a9f...a6d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...