Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg skjønner ikke at folk oppriktig forsvarer kjøp fra Temu med at de bare vasker plagget for eksempel. Hvor havner de giftstoffene da tror du? I vann og avløp her i Norge. Mikroplasten går i naturen vår og vi finner nå mikroplast i brystmelken til Norske kvinner. Vi aner ikke hva konsekvensene faktisk er på lang sikt men at det neppe er dirkete bra for miljøet med tilskudd av giftsoffer og plast er vel de fleste enige om håper jeg?

Hva skjedde med samfunnet og enkeltpersoner når det har blitt så normalisert med den typen egoisme? Jeg tror ikke det skader meg så da driter jeg i det?

Anonymkode: 79cd9...843

Jeg tror ærlig talt ikke at det er så normalisert, heldigvis. Jeg liker å tro at de fleste av oss er oppegående mennesker som forstår at dette ikke er bra. Men det å ønske å kjøpe billige varer henger kanskje litt sammen med økonomi, som igjen kan ha litt sammenheng med utdanningsnivå og så videre...

Anonymkode: f84f0...9c3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg kjøper ikke klær derfra. Er opptatt av å handle lokalt, og bærekraftig. 

Nettopp derfor er jeg ekstra godt inne i produksjon, import, juss, miljøfaktorer og kontrollmekanismer. 

Din påstand var at produsenter og leverandører som sender rett fra utlandet ikke må følge norske regler - når vi snakker om å bruke hodet? 

Anonymkode: 094a3...e0b

Ja vi vet at fabrikkene som leverer til Temu ikke bryr seg om de holder seg innenfor europeiske grenseverdier til ulike giftstoffer. Det vet vi fordi vi har testet produkter og funnet ut at produkter derifra inneholder store mengder giftige og hormonforstyrrende stoffer. 

Om man ønsker å gamble på egen helse og ikke bryr seg om man selv eller barna sine får kreft eller blir steril etc, så må man for all del bruke disse produktene altså. 

Anonymkode: 166f2...40f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 13.55):

Det er lite kontroll med varene på Temu. De behøver ikke forholde seg til norske lover, for det finnes ingenting vi i Norge kan gjøre med det dersom de selger oss noe helsefarlig.

Du vet ikke hva stoffet er innsatt med. Det kan være kreftfremkallende, hormonforstyrrende, allergifremkallende og så videre. Du sier du har vasket det, men hvis det har 1000 ganger over grenseverdier for eksempel, så vil det kanskje ikke hjelpe om du vasker det 10 ganger heller. Og disse stoffene blir vaska ut i vårt vann og natur...

Ja, det finnes mye dritt å få i Norge også. Kontrollen er en annen og sjansene er mye bedre for at det ikke er helse- og miljøskadelig. Prøv i det minste å ikke gjøre ting verre enn de "må" være. Kjøp klær fra norske produsenter, rene stoffer og ikke plast. Vær smart.

Anonymkode: f84f0...9c3

Problemet for mange er at de ikke har råd til å handle i Norge. Temu, shein og slike platformer redder økonomien til veldig mange familier, spesielt nå med dagens priser. Da snakker jeg ikke om ting man kjøper bare for å kjøpe siden det er billig, men ting som er nødvendige som f.eks klær. Man må bare anerkjenne at ikke alle har et valg. Det er ikke sikkert det er like lett for alle å kjøpe brukt heller. Det er noe med å prøve å forstå og tenke at ikke alle shopper billig ting man ikke trenger bare på gøy.

Anonymkode: fde73...996

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Problemet for mange er at de ikke har råd til å handle i Norge. Temu, shein og slike platformer redder økonomien til veldig mange familier, spesielt nå med dagens priser. Da snakker jeg ikke om ting man kjøper bare for å kjøpe siden det er billig, men ting som er nødvendige som f.eks klær. Man må bare anerkjenne at ikke alle har et valg. Det er ikke sikkert det er like lett for alle å kjøpe brukt heller. Det er noe med å prøve å forstå og tenke at ikke alle shopper billig ting man ikke trenger bare på gøy.

Anonymkode: fde73...996

Dette er selvsagt ikke riktig. 99% som handler på temu handler faktisk Ræl. Det handles ikke basis klær og antall pakke som kommer til Norge hver uke tilsvarer at hele Norden er stupfattig og kun handler på temu. 

Så dette gjelder vel heller for 0,1%. 

Kjenner flere med veldig dårlig råd, som handler på temu. Det er stort sett till og vas som handles, ikke nye vintersko til ungene. Det handles heller på salg og er av god kvalitet.  

Anonymkode: c3dc3...720

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er godt fornøyd med det jeg har kjøpt. Hvor?  - noe jeg fant på nett 😂

Anonymkode: 57114...179

AnonymBruker
Skrevet

Dere er for rike. Har man dårligere økonomi, må man kjøpe billigere klær. Heldigvis fins det fine billige klær også, til og med på Temu.

Anonymkode: 90934...cc6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke en gang for alle bli ferdig med å pjatte og diskutere denne temu-dritten? Nå har det blitt "diskutert" side opp og side ned hele tiden i måneder og år.

Anonymkode: e5854...1bf

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvorfor hetse Temu slik.  Har kjøpte mange fine gode kjoler. En del truser og noe ledlykter og litt dårleg verktøy.  Har fått det jeg betaler for og vel så det.

• Liker 3
  • 3 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 8.14):

Jeg kjøpte meg ett par gensere fra Temu og er fornøyd med de selv.

Jeg hadde en av de på meg da jeg besøkte ei venninne. Hun syntes genseren var kjempefin og ville ha samme. Det endret seg fort. Jeg fikk nærmest voksen kjeft av henne fordi den genseren var kreftfremkallende. Virket som genseren var full av penetrerende kreftceller.

Jeg bruker aldri klær før de er vasken 1 gang, så vær så snill og belær meg en ting: Hvorfor er Temu klær så kreftfarlige? 

Anonymkode: a5789...45c

Har et familiemedlem som handlet klær fra temu. Etter bruk fikk hn masse utslett over magen. Fikk magesmerter i 4 uker etterpå, og legen spurte om det var magekreft i familien. Lege konkluderte med kraftig magevirus.

Mulig dette var tilfeldig, men leste om ei annen i avisen som hadde akkurat tilsvarende utslett etter bruk av klær fra temu. Jeg styrer unna Temu varer. I tillegg til mulige giftstoffer, er det mye bsrnearbeid i Kina desverre. Håper fok kan begynne å bruke hodet litt, og slutte å handle billig dritt fra Kina. 

Anonymkode: 71d38...719

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har et familiemedlem som handlet klær fra temu. Etter bruk fikk hn masse utslett over magen. Fikk magesmerter i 4 uker etterpå, og legen spurte om det var magekreft i familien. Lege konkluderte med kraftig magevirus.

Mulig dette var tilfeldig, men leste om ei annen i avisen som hadde akkurat tilsvarende utslett etter bruk av klær fra temu. Jeg styrer unna Temu varer. I tillegg til mulige giftstoffer, er det mye bsrnearbeid i Kina desverre. Håper fok kan begynne å bruke hodet litt, og slutte å handle billig dritt fra Kina. 

Du tror man får mange virus av klær?

Så det kunne ikkje vært noe hun faktisk spiste,drakk, stress, medisin etc? Nei...temu genser 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Har aldri kjøpt noen klær fra Temu ikke noe imot det heller. Men har kjøpt en del kamera overvingskamera de har brukt over to år nå og de virker fortsatt supert  

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (24 minutter siden):

Du tror man får mange virus av klær?

Så det kunne ikkje vært noe hun faktisk spiste,drakk, stress, medisin etc? Nei...temu genser 

Joda, det kan ha vært noe annet. Men veldig påfallende at flere har fått samme utslett RETT etter bruk av temu klær. Nei man får ikke virus av klær, ikke sikkert det var virus heller. Legen konkluderte med det, da han ikke fant årsaken. 

Myndighetene har testet masse varer fra Temu og funnet ut at de inneholder masse skadelige stoffer. 

Skal ikke legge meg opp i hva andre kjøper, men jeg holder meg unna Temu og andre kinesiske nettbutikker i hvertfall. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har kjøpt mye klær fra Temu, mest kjoler og nattkjoler.   Jeg vasker alltid klærne på  finvask før jeg bruker dem. Har aldri hatt noen problemer med desse. Jeg gjørdet samme med klær fra HM og andre billig butikker. Jeg er klar for å bestille mer fra Temu, men ikke klær, det har jeg nok av.

AnonymBruker
Skrevet

Bare fantastiske fine kjoler og nattkjoler

Anonymkode: 6e3e5...d24

Annonse
Skrevet

Jeg har nå en uke bare brukt kjoler og nattkjoler fra Temu. Har brukt dem hele nesten døgnet, har ikke oppdaget noe galt ved dem. 

Anonymkode: 6e3e5...d24

Skrevet

Nå er jeg en forkjemper av at alle som selger klær,  skal også vite og kvalitets sikre hele veien til  fabrikk.

Dettecer selvsagt krevende,  men burde absolutt  ginnes et system på det internasjonalt,  som ikke finnes i dag.

Klær er ett av produktene som forurenser mest,  også direkte i vann og elver. Så jo det er sykt  mye giftstoffer  i enkelte klær. 

Noe skylles vekk ved vask, men giftstoffene kommer i vårt rene vann.  Andre stoffer blir  ikke borte pg feks direkte  kreft fremkallende direkte på huden. De innholder stofger som er billig å produsere,  men forbudt  å bruke. Netopp pga miljø hensyn.

I dag øker også antall slavearbeid. Når du kjøper hindisdes billig på temu, så bør du iallefall  sjekke timelønn til tekstil bransjen  i landet det  produseres. I tillegg  er det dårlige  arbeidsfohold og lokaler der , de også får lønn, og de får luselønn. 

Utrolig  trist,  man har glemt  help lapper sydd inn i klær, og syfabrikker som har begravd sine ansatte pga dårlige bygninger. 

Det finnes bla en dokumentar serie på Netflix,  hva som er ille med å kjøpe fake. Så hvis du ikke vet hvorfor du ikke bør kjøpe på temu  og andre steder så bør du se den. Nå husker jeg ikke  navnet. Men mulig noen andre kommer på det. Der tar de for seg flere type produkter. Dvs jeg har holdt meg laaaaangt unna slike nettsteder etter jeg så den.

På wish var det milig å kunne skjekke fabrikken. Iallefall,  og fant ut at en type vare gruppe  var ganske  ok. Noen fabrikker kunne ikke sjekkes og da kjøpe jeg heller ingenting  der.

Anonymkode: 56bf8...39d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.6.2025 den 3.05):

Joda, det kan ha vært noe annet. Men veldig påfallende at flere har fått samme utslett RETT etter bruk av temu klær. Nei man får ikke virus av klær, ikke sikkert det var virus heller. Legen konkluderte med det, da han ikke fant årsaken. 

Myndighetene har testet masse varer fra Temu og funnet ut at de inneholder masse skadelige stoffer. 

Skal ikke legge meg opp i hva andre kjøper, men jeg holder meg unna Temu og andre kinesiske nettbutikker i hvertfall. 

Jeg forstår godt ditt utgangspunkt, men det rasjonelle vil vel være å holde seg unna å kjøpe KLÆR fra Temu. Mye annet må vel fortsatt være greit å handle derfra.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 18.02):

Dere er for rike. Har man dårligere økonomi, må man kjøpe billigere klær. Heldigvis fins det fine billige klær også, til og med på Temu.

Anonymkode: 90934...cc6

Men må man kjøpe nye klær hele tiden, da? Det er mange steder i Norge man får kjøpt rimelige klær, men hvis man prøver å være influenser og skifte ut halve garderoben hver sesong blir det jo fort dyrt. Men det er ingen menneskerett å være trendy og shoppe masse klær.
Hvis folk virkelig ikke har råd til å kjøpe en genser på finn, tise, h&m eller noe annet sted en gang eller to i året bør man jo virkelig ta tak i økonomien sin.

Anonymkode: ab79e...1a1

• Liker 2
Skrevet
Mannisinbestealder skrev (2 timer siden):

Jeg forstår godt ditt utgangspunkt, men det rasjonelle vil vel være å holde seg unna å kjøpe KLÆR fra Temu. Mye annet må vel fortsatt være greit å handle derfra.

Problemet er at når det er så billig kjøper folk mengder med ræl de ikke har behov for. 

Anonymkode: ab79e...1a1

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...