Gå til innhold

Klær fra Temu

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis du bruker hjernen og tenker litt etter, finner du sikkert ut at det er lett for tollen å finne narkotika. Hvordan mener du tollen finner ut om klærne du bestiller følger EU-regler for grenseverdiene av ulike giftstoffer og hormonforstyrrende stoffer? Tror du de har hunder som sniffer opp dette eller noe? 

Veldig merkelig å tro at det er propaganda styrt av norske butikker 🤣 Men det er vel det som kalles naturlig seleksjon, at enkelte mennesker velger å bruke klær som forgifter dem tross at de blir advart om det. 

Anonymkode: 166f2...40f

Altså, det kunne i teorien vært mulig å teste på grensa, men mengdene som kommer inn i landet gjør det fullstendig umulig. Jeg har signert på Temu-kampanjen til Fremtiden i våre hender og håper mange vil gjøre det, så vi kan få et forbud mot dette i og med at folk ikke greier å bruke hodet.

Hadde dette enda bare gått ut over de som kjøper denne dritten så hadde det vært en ting, men det ødelegger for oss alle sammen når det ender opp i vår natur. :( Folk må få seg en annen hobby enn å handle billig skitt fra Kina...

Anonymkode: f84f0...9c3

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er ingen som har spesifisert at det er Øko-tex, GOTS eller hva du nå enn vil kalle de ulike tingene i et forsøk på å grønnvaske firmaet.

Om du vil ha bomull, lin eller resirkulerte ting kan du selvsagt søke etter det. 

https://www.lindex.com/no/p/3005322-6743-rod-midikjole-med-knytbar-detalj?hl=nb

100% polyester (står riktig nok for gjenvunnet)

https://www.lindex.com/no/p/3001595-80-svart-medium-support-shaping-truse?hl=nb

60% polyamid og 40% elestan. 60% er resirkulert polyamid

https://www.lindex.com/no/p/3005322-6743-rod-midikjole-med-knytbar-detalj?hl=nb

100% polyester (gjenvunnet).

I praksis kan de fint ta tøy de aldri fikk solgt og ha det til gjenvinning og deretter få brukt stoffet (etter en drøss med kjemiske prosesser) inn i nytt tøy som er mer moteriktig.

Jeg har kjøpt tøy fra samtlige av de store kleskjedene i Norge i en årrekke, men ikke ett eneste plagg har holdt like godt tøyet jeg har kjøpt fra Kina og USA opp gjennom tidene. De fleste av de mest holdbare plaggene har vært produsert i Asia.

En drøss med selskaper vil nå grønnvaske alt det de kan, men så lenge det produseres ting vil det være utslipp. Spørsmålet er bare i hvilket land utslippet vil skje og hvilke tiltak de landene bør gjøre. Skal de virkelig gjøre noe med prosessen må vi tilbake til kun naturlige fibre som vi karrer og spinner selv før vi vever og syr det. Først da vil det være "godt nok" og kortreist nok. 

Anonymkode: e3386...ef4

Virker ikke som du vet hva disse sertifiseringene innebærer siden du mener det er noe jeg bare velger å kalle det. Som sagt finner du mange produkter på Lindex med de sertifiseringene. Det er strenge regler for å få disse sertifiseringene på produktene, og man kan stole på at disse produktene da er trygge. 

Alle barneklærne fra Lindex som jeg har er 100% og GOTS-sertifisert. Gjerne send meg link til produkter fra Temu som er GOTS-sertifisert.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvis du bruker hjernen og tenker litt etter, finner du sikkert ut at det er lett for tollen å finne narkotika. Hvordan mener du tollen finner ut om klærne du bestiller følger EU-regler for grenseverdiene av ulike giftstoffer og hormonforstyrrende stoffer? Tror du de har hunder som sniffer opp dette eller noe? 

Veldig merkelig å tro at det er propaganda styrt av norske butikker 🤣 Men det er vel det som kalles naturlig seleksjon, at enkelte mennesker velger å bruke klær som forgifter dem tross at de blir advart om det. 

Jeg kjøper ikke klær derfra. Er opptatt av å handle lokalt, og bærekraftig. 

Nettopp derfor er jeg ekstra godt inne i produksjon, import, juss, miljøfaktorer og kontrollmekanismer. 

Din påstand var at produsenter og leverandører som sender rett fra utlandet ikke må følge norske regler - når vi snakker om å bruke hodet? 

Anonymkode: 094a3...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
norw skrev (6 minutter siden):

Tenk på hva slags regime du støtter når du kjøper fra en kinesisk nettside 

Hvor er komponentene i enheten du skrev dette på laget? 

Elektronikk er en utfordring for meg, da jeg er opptatt av etisk handel. I likhet med biler. Tekstiler... For graver du langt nok ned i produksjonskjeden er det ett land som står for det meste av produksjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså, det kunne i teorien vært mulig å teste på grensa, men mengdene som kommer inn i landet gjør det fullstendig umulig. Jeg har signert på Temu-kampanjen til Fremtiden i våre hender og håper mange vil gjøre det, så vi kan få et forbud mot dette i og med at folk ikke greier å bruke hodet.

Hadde dette enda bare gått ut over de som kjøper denne dritten så hadde det vært en ting, men det ødelegger for oss alle sammen når det ender opp i vår natur. :( Folk må få seg en annen hobby enn å handle billig skitt fra Kina...

Sist eksempel jeg så var en toalettmappe jeg valgte å kjøpe fra Temu, da det uansett er der slikt blir produsert. 

Denne har jeg brukt over lang tid, og den har vært gjennom sitt, så jeg kjenner alle detaljene ved denne.

Så tilfeldig samme produkt da jeg var innom en Lindexbutikk. Eksakt samme. Samme print i fôr, samme glidlås. Pris; 250 kroner, jeg betalte 30. Forskjellen; min ble sendt direkte fra fabrikk i kina, i tynn plast. Den i butikk har blitt fraktet via flere distributører og mellomledd, pakket inn, påsatt merkelapper, via lager, inn i fysisk butikk. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hva venninnen din mener er jo likegyldig sll den tid det er du som skal gå med klærne. Når det er sagt har jeg prøvd en del klær fra temu selv, og 80 prosent har gått i søpla pga dårlig kvalitet/passform. Så billigere blir det ikke på sikt. Syntes hm/lindex er 10 ganger bedre. Så er det diskusjonen med giftstoff osv. Noen plagg har ikke det, mens andre har, umulig å vite da de ikke har god nok kvalitetskontroll. Du ser selv om du tar sjansen. 

Anonymkode: 8f52a...3b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sist eksempel jeg så var en toalettmappe jeg valgte å kjøpe fra Temu, da det uansett er der slikt blir produsert. 

Denne har jeg brukt over lang tid, og den har vært gjennom sitt, så jeg kjenner alle detaljene ved denne.

Så tilfeldig samme produkt da jeg var innom en Lindexbutikk. Eksakt samme. Samme print i fôr, samme glidlås. Pris; 250 kroner, jeg betalte 30. Forskjellen; min ble sendt direkte fra fabrikk i kina, i tynn plast. Den i butikk har blitt fraktet via flere distributører og mellomledd, pakket inn, påsatt merkelapper, via lager, inn i fysisk butikk. 

Men det at du har funnet (noe du tror er) en lik vare gjør ikke alle argumentene mot Temu ugyldige. Forstår du ikke det? Forstår du at det handler om at du velger å ta en større risiko? At risikoen for å få giftige varer inn i landet øker mange, mange ganger når man holder på med denne typen shopping? Ja, det kan gå bra eller tilsynelatende "bra", men generelt er det en jævlig dårlig idé. Testene som er gjort viser oss det. Det er mye av det som importeres som er direkte farlig. Det vi taper når vi taper er så verdifullt! Helsa vår! Naturen vår, hvorfor skal vi gamble med det for å tjene småpenger? 90% av det som kjøpes varer vi ikke en gang trenger.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det at du har funnet (noe du tror er) en lik vare gjør ikke alle argumentene mot Temu ugyldige. Forstår du ikke det? Forstår du at det handler om at du velger å ta en større risiko? At risikoen for å få giftige varer inn i landet øker mange, mange ganger når man holder på med denne typen shopping? Ja, det kan gå bra eller tilsynelatende "bra", men generelt er det en jævlig dårlig idé. Testene som er gjort viser oss det. Det er mye av det som importeres som er direkte farlig. Det vi taper når vi taper er så verdifullt! Helsa vår! Naturen vår, hvorfor skal vi gamble med det for å tjene småpenger? 90% av det som kjøpes varer vi ikke en gang trenger.

Aliminiumhatten er på, forstår jeg 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og når de testet produkter fra blant annet Nille og Europris, var det flere giftstoffer enn i Temuprodukter.

Det er bare mye rimeligere fordi det puttes i en liten plastpose, og sendes direkte til postkassen din. I stedet for å gå gjennom fem mellomledd, pakkes om i fancy emballasje, og så kreve lagerplass og fysisk butikk i Norge. 

Appappapp, de norske butikkene må følge åpenhetsloven. Og blir det oppdaget noe galt så må de ta konsekvensene.  For temu er det null ansvar. Kilde til påstanden din?

Anonymkode: beedc...4ff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Appappapp, de norske butikkene må følge åpenhetsloven. Og blir det oppdaget noe galt så må de ta konsekvensene.  For temu er det null ansvar. Kilde til påstanden din?

Anonymkode: beedc...4ff

Åpenhetsloven handler om bærekraft, CSRD erklæringer. 

Om Temu har over 70 milloner i omsetning, og betydelig tilstedeværelse i Norge (netthandel er likestilt her) er de pålagt å følge åpenhetsloven og rapportere om tiltakene de har på plass for å ivareta menneskerettigheter og arbeidsforhold i sine leverandørkjeder. 

Omnibus kan riktignok medføre noen justeringer her. Men for 2024 gjelder kravet Temu på lik linje som andre norske foretak. 

Dette følger av Åpenhetsloven §1, samt Omnibus direktivet, som du sikkert finner en juridisk henvisning til om du googler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Aliminiumhatten er på, forstår jeg 😂

Mmm, ok. Dette er ikke ting jeg finner på. Du kan søke på Temu på f.eks. NRK.no og få opp mange tester som er utført. Jeg vet at risiko er noe som er vanskelig for folk å forstå. Det er ikke et ukjent tema. Men det er frustrerende å være vitne til. Virkelig. Det er derfor jeg håper på en lovendring.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Åpenhetsloven handler om bærekraft, CSRD erklæringer. 

Om Temu har over 70 milloner i omsetning, og betydelig tilstedeværelse i Norge (netthandel er likestilt her) er de pålagt å følge åpenhetsloven og rapportere om tiltakene de har på plass for å ivareta menneskerettigheter og arbeidsforhold i sine leverandørkjeder. 

Omnibus kan riktignok medføre noen justeringer her. Men for 2024 gjelder kravet Temu på lik linje som andre norske foretak. 

Dette følger av Åpenhetsloven §1, samt Omnibus direktivet, som du sikkert finner en juridisk henvisning til om du googler. 

Og beklager sammenblanding i farten. Så du kun peker til åpenhetsloven. Der hvor CSRD strekker seg mye lengre. Har vært så mye snakk om bærekraft og miljø at det gikk litt i surr der.

Uansett. Opererer man i Norge, så gjelder norsk lov. Det er fakta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og når de testet produkter fra blant annet Nille og Europris, var det flere giftstoffer enn i Temuprodukter.

Det er bare mye rimeligere fordi det puttes i en liten plastpose, og sendes direkte til postkassen din. I stedet for å gå gjennom fem mellomledd, pakkes om i fancy emballasje, og så kreve lagerplass og fysisk butikk i Norge. 

Ja, men det er faktisk strenger krav til feks truser når du importerer enn engangsduk i plast fra nille. 

Men inneholde produktet ulovlige stoffer trekkes det fra markedet uansett hva det er. 

Temu trekker derimot ikke produkter som inneholder ulovlige stoffer (som er ulovlige i Norge) fordi det selges rett til forbruker og da har du eget ansvar for hva du velger å bruke og kjøpe. 

Mye på temu er derfor ulovlig å videreselge som norsk firma. 

Anonymkode: c3dc3...720

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som andre skriver: det er pr nå NULL kontroll med hva varene fra Temu inneholder. Det er en hel masse stoffer, særlig farge- og bevaringsstoffer, som er forbudt i det meste av verden men som brukes i Kina. Dere må slutte å tro at det er de samme varene som selges på Cubus og H&M, skaff dere litt peiling og ikke bare påstå ting. Sjekk produksjonskjedene til klær (og annet) som selges i Norge versus Temu!

Anonymkode: 7e21f...c98

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, men det er faktisk strenger krav til feks truser når du importerer enn engangsduk i plast fra nille. 

Men inneholde produktet ulovlige stoffer trekkes det fra markedet uansett hva det er. 

Temu trekker derimot ikke produkter som inneholder ulovlige stoffer (som er ulovlige i Norge) fordi det selges rett til forbruker og da har du eget ansvar for hva du velger å bruke og kjøpe. 

Mye på temu er derfor ulovlig å videreselge som norsk firma. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som andre skriver: det er pr nå NULL kontroll med hva varene fra Temu inneholder. Det er en hel masse stoffer, særlig farge- og bevaringsstoffer, som er forbudt i det meste av verden men som brukes i Kina. Dere må slutte å tro at det er de samme varene som selges på Cubus og H&M, skaff dere litt peiling og ikke bare påstå ting. Sjekk produksjonskjedene til klær (og annet) som selges i Norge versus Temu!

Og som vanlig tipper disse trådene bare over til å handle om å skape mest mulig debatt.... Med fordummende påstander. Det må da finnes bedre hobbyer enn Temu-tråder, og pynte-til-jul tråder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, og en del av dem som skryter av at temu-klærne deres er såååå holdbare skjønner ikke at de er holdbare nettopp fordi det brukes fargestoffer/midler i klærne som er forbudt i EU pga feks fare for at de er kreftfremkallende og lignende.

Anonymkode: 7c5f8...183

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det verste med dette er at staten må ta regningen når Temuavhengige får akutt kontaktallergi eller utvikler kreft. Håper i det minste forsikringsselskapene setter seg på bakbena dersom det kan bevises at man f.eks. ble rammet av brann på grunn av et idiotisk produkt til 10 kroner. Bruktmarkedet blir også fullstendig rasert av all søpla de kjøper og finner ut at ikke er av bra nok kvalitet. «Denne ryker i søpla🤣🤣» ler de på Facebook, og de driter i det mens berget av giftig plast i Afrika vokser seg stadig større. Men det koster så lite i kroner og øre, så da er det tydeligvis helt greit.  Forbrukersamfunnet lenge leve. At dere ikke er flaue. 

Anonymkode: 9367e...185

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Og som vanlig tipper disse trådene bare over til å handle om å skape mest mulig debatt.... Med fordummende påstander. Det må da finnes bedre hobbyer enn Temu-tråder, og pynte-til-jul tråder? 

Debatt?

Det må da være lov å forklare hvordan import til Norge fungerer? 

Kanskje du bør ta litt utdanning ettersom du mener dette er fordummende påstander. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner ikke at folk oppriktig forsvarer kjøp fra Temu med at de bare vasker plagget for eksempel. Hvor havner de giftstoffene da tror du? I vann og avløp her i Norge. Mikroplasten går i naturen vår og vi finner nå mikroplast i brystmelken til Norske kvinner. Vi aner ikke hva konsekvensene faktisk er på lang sikt men at det neppe er dirkete bra for miljøet med tilskudd av giftsoffer og plast er vel de fleste enige om håper jeg?

Hva skjedde med samfunnet og enkeltpersoner når det har blitt så normalisert med den typen egoisme? Jeg tror ikke det skader meg så da driter jeg i det?

Anonymkode: 79cd9...843

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...