Gå til innhold

Har jeg rett på mine timer på arbeidsplassen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg fikk ikke permisjon når jeg spurte, så var nødt til å gå ned til 80%. Hva gjør jeg om jeg har spurt om å gå opp til 100%, sjefen sier nei, også plutselig gir flere timer til noen andre? Har hun lov til å gjøre det dersom man har vært tydelig på at man ønsker å gå opp i stilling?

Anonymkode: 29fbf...3fd

Ja

Anonymkode: 2acf5...9d9

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg fikk ikke permisjon når jeg spurte, så var nødt til å gå ned til 80%. Hva gjør jeg om jeg har spurt om å gå opp til 100%, sjefen sier nei, også plutselig gir flere timer til noen andre? Har hun lov til å gjøre det dersom man har vært tydelig på at man ønsker å gå opp i stilling?

Selvfølgelig har hun lov til å gjøre det.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Herregud, hva er grunnen til å være så frekk? Blir du så irritert, så bla videre.

Nei takk. Ta det som et hjelpende dytt mot selvutvikling og selvinnsikt. En assisterende butikkleder burde ha litt begrep om egen og andres arbeidskontrakter, arbeidsmiljøloven og en viss formuleringsevne… For ikke å snakke om selvstendighet!!

Anonymkode: c418a...ce3

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har jo ikke sagt at jeg ikke forstår? Men poengterer at det burde være mulig for meg å gå opp til 100% når noen andre som har mindre i stillingsprosent får mer enn hva de skulle ha hatt

Du er assisterende butikksjef, noe som betyr at du er flink i jobben din, som igjen betyr at du får full jobb igjen med en gang det blir behov. Snakk med sjefen idag. Ha tro på deg selv, så går dette veldig fint.

Anonymkode: f82a3...a70

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel, du sa opp 20% av stillinga si. De andre har muligens/sannsynligvis fått tilbud om større stilling på bakgrunn av dette. Den eneste som vet det, er sjefen din. Da går du til vedkommende og sier "Hei du! Hvis det er ledige timer til overs, er jeg veldig interessert i å ta disse. Jeg kan gjerne jobbe 100% igjen hvis det er mulig."  Og så godtar du det hvis det IKKE er mulig, ettersom det tross alt var ditt eget ønske å ikke jobbe 100% lenger.

Anonymkode: 1efaf...810

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men det jeg har unnlatt å informere om er at jeg vet bedriften ønsker at ass. Ledere skal læres opp og ønske å bli fremtidige ledere, det er målet til bedrfiten. Så det sier jo seg selv at det lønner seg for meg å gå opp til 100%?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det kan jo være kollegaen din med 20 % også ønsker økt stilling. Hvorfor skal du evt ha førsterett? 

Anonymkode: 8ef0a...c62

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan jo være kollegaen din med 20 % også ønsker økt stilling. Hvorfor skal du evt ha førsterett? 

Hun er student.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun er student.. 

Kan jo være hun ønsker å jobbe 40 % likevel. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når du har sagt opp prosent, så har du ikke rett på å få de tilbake nei. Helt opp til arbeidsgiver å velge hva som skjer med disse 20%. 

Ang rett på ekstravakter så spørs det om den andre har en fast stilling i en viss prosent eller ikke. 

Deltidsansatte har fortrinnsrett på ledige vakter, og arbeidsgiver skal gi en viss tid til at deltidsansatte skal kunne takke ja eller nei til en ledig vakt. 

Har den andre ansatte en fast stilling har hun/han like stor rett på ledige vakter som du.

Anonymkode: 5c320...206

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hun er student.. 

Hva så? Studenter trenger ikke penger å leve av mener du? Det er så dyrt å leve i dag at studiestøtten ofte ikke strekker til. Du valgte selv å gå ned i stilling og så er du frekk nok til å klage over at en student ønsker å jobbe to ganger i uken. 

Anonymkode: 1414c...7ff

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da du sa opp de 20% så sluttet det å være dine timer. Det som utgjør 80% er nå dine time, verken mer eller mindre.

Du kan si ifra at du ønsker mer når det er tilgjengelig, men du har ikke krav på noe og sjefen kan selv fordele de timene etter hvordan vedkommende synes det passer best og hvem som foretrekkes på jobb.

At du automatisk ikke får økt igjen kan skyldes  flere ting. Det gir mer frihet og flere å ta av ved sykdom og ferie da du har 20% tilgjengelighet. Det er lettere å sette opp timelister. 20% kan ha fått løfte om disse timene ekstra fast. Eller kanskje er sjefen ikke så fornøyd med deg og liker at du jobber litt mindre. 

Anonymkode: 88766...d95

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har rett på dine timer ja, men siden du sa opp de 20% så er ikke det dine timer lenger. Du må nesten bare spør. Enten så får du ja eller så får du nei. 

Anonymkode: d10ab...1a1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du har rett på dine timer ja, men siden du sa opp de 20% så er ikke det dine timer lenger. Du må nesten bare spør. Enten så får du ja eller så får du nei. 

Anonymkode: d10ab...1a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har sagt opp 20% av den ja. Ikke tatt noe permisjon.

Da har du ikke noe rett til å krevet å ha 100% stilling. 

Du kan ta dette opp på medarbeidersamtalen. Si at du ønsker å øke stillingen. Men du trenger ikke å kommentere at du vil ta timene fra andre. Hvordan sjefen løser dette er opptil ham/henne.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Assisterende leder, sier du? Også er du helt hjelpesløs? Tenker sjefen din synes det var dumt at du ikke gikk enda mer ned i stilling…

Anonymkode: c418a...ce3

Hva er det med anonyme brukere som har glede av å trykke ned andre?

Ts stiller et helt greit spørsmål. Dette er tydeligvis en liten bedrift, og da er det ikke nødvendigvis store formelle krav, hverken til butikksjef eller til assisterende butikksjef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Herregud, hva er grunnen til å være så frekk? Blir du så irritert, så bla videre.

Er du ikke på talefot med sjefen din å er det jo vanskelig...

Anonymkode: 6617c...b10

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Selvsagt kan sjefen din ansette noen andre i de 20% du har sagt opp. 

Anonymkode: 7873f...9a5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 7.51):

Har sagt opp 20% av den ja. Ikke tatt noe permisjon.

Da har du ingen rettigheter, og sjefen gjør som hen vil. Kan hende hen ønsker å ha færrest mulig ansatte og mest mulig kontinuitet. Kan hende hen ønsker å ha flere deltidsansatte som kan gå inn ved ferier og sykdom. 

Anonymkode: 118fb...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 7.59):

Jeg har jo ikke sagt at jeg ikke forstår? Men poengterer at det burde være mulig for meg å gå opp til 100% når noen andre som har mindre i stillingsprosent får mer enn hva de skulle ha hatt

Hun som har hatt ekstra vakter står sterkere enn deg hvis hun ønsker å beholde de ekstra vaktene da hun har stått i en høyere stillingsprosent over tid. Du har ingen rett til å få økt din stilling til 100 %, men du kan forhøre deg med din leder om det er mulig. 

Anonymkode: 72497...63c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...