Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For 6 mdn gikk jeg ned fra 100% til 80%. Nå ønsker jeg å gå opp til 100%. Vi jobber på en liten butikk med 6 ansatte til sammen. Jeg og sjefen jobber 80% og 100%, mens de andre er  en 20% og 3 10%.

Hun som er 20% får 2-3 vakter i uken etter jeg gikk ned i stillingsprosent. Jeg er redd sjefen skal si at det ikke er nok timer til meg, men samtidig så er det jo hun som er 20% som får «mine» vakter, og hun har jo trossalt krav på bare 1 vakt i uken.

Hva gjør jeg om sjefen sier det ikke er nok timer for meg til å kunne gå opp til 100%?

Anonymkode: 29fbf...3fd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har vel ikke rett på det hvis du reelt, med kontrakt, har gått ned til 80%. Hvis kontrakten din sier 100% kan du ha rett til det. Uansett er det vel lurt å lufte det litt først, og ikke komme med det som et krav.

Anonymkode: d039b...380

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på hvordan du har redusert stillingen din. Har du sagt opp 20% av den har du ikke rettigheter til noe. Har du tatt 20% permisjon så har du rett til stillingen din tilbake når permisjonen er over (skal finnes en dato?).

Anonymkode: 9de9f...5a6

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har vel ikke rett på det hvis du reelt, med kontrakt, har gått ned til 80%. Hvis kontrakten din sier 100% kan du ha rett til det. Uansett er det vel lurt å lufte det litt først, og ikke komme med det som et krav.

Anonymkode: d039b...380

Men hvordan skal jeg si det? Det burde vel være mulig for meg å gå opp til 100% når det er nok timer for det? Og spesielt om jeg er assisterende leder

AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet er jo om du har permisjon  de 20%, eller om du har gått ned 20% permanent. ER det det siste som gjelder så kan arbeidsgiver gi de vaktene til hvem hun vil.

Så her er det avtalen rundt ned til 80% som er førende.

Anonymkode: 1720c...76a

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For 6 mdn gikk jeg ned fra 100% til 80%. Nå ønsker jeg å gå opp til 100%. Vi jobber på en liten butikk med 6 ansatte til sammen. Jeg og sjefen jobber 80% og 100%, mens de andre er  en 20% og 3 10%.

Hun som er 20% får 2-3 vakter i uken etter jeg gikk ned i stillingsprosent. Jeg er redd sjefen skal si at det ikke er nok timer til meg, men samtidig så er det jo hun som er 20% som får «mine» vakter, og hun har jo trossalt krav på bare 1 vakt i uken.

Hva gjør jeg om sjefen sier det ikke er nok timer for meg til å kunne gå opp til 100%?

Det var du selv som ville gå ned i stilling, ingen har tatt i fra deg dine vakter. Du kan ikke kreve å få full jobb, men vente til det trengs.

Anonymkode: f82a3...a70

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kommer helt an på hvordan du har redusert stillingen din. Har du sagt opp 20% av den har du ikke rettigheter til noe. Har du tatt 20% permisjon så har du rett til stillingen din tilbake når permisjonen er over (skal finnes en dato?).

Anonymkode: 9de9f...5a6

Har sagt opp 20% av den ja. Ikke tatt noe permisjon.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var du selv som ville gå ned i stilling, ingen har tatt i fra deg dine vakter. Du kan ikke kreve å få full jobb, men vente til det trengs.

Men som jeg sier, så er det noen andre med 20% som får ekstra vakter når de bare egentlig skulle ha hatt 1 gang i uken. Så jeg vet jo at det er nok timer for meg, sånn sett. Hvordan blir dette da?

AnonymBruker
Skrevet

Men hvordan skal jeg si det? Det burde vel være mulig for meg å gå opp til 100% når det er nok timer for det? Og spesielt om jeg er assisterende leder

Du sier til lederen din at du ønsker 100% igjen, så er det opp til han om han gir deg det eller ikke. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er jo umulig for oss å svare på. Snakk med sjefen.

Alt kommer jo an på hva kontraktene sier

AnonymBruker
Skrevet

Du sier til lederen din at du ønsker 100% igjen, så er det opp til han om han gir deg det eller ikke. 

Okei, men hvordan sier jeg det? 

AnonymBruker
Skrevet

Men som jeg sier, så er det noen andre med 20% som får ekstra vakter når de bare egentlig skulle ha hatt 1 gang i uken. Så jeg vet jo at det er nok timer for meg, sånn sett. Hvordan blir dette da?

Du må forstå at noen andre har fått dine tidligere vakter fordi du sa til sjefen din du ikke ville ha dem. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Si bare at du ønsker full jobb igjen, er det behov får du det med en gang, hvis ikke må du nesten vente. Alltid lurt å tenke seg godt om før en tar en avgjørelse, selv om det kan være vanskelig av og til. Lykke til.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Assisterende leder, sier du? Også er du helt hjelpesløs? Tenker sjefen din synes det var dumt at du ikke gikk enda mer ned i stilling…

Anonymkode: c418a...ce3

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må forstå at noen andre har fått dine tidligere vakter fordi du sa til sjefen din du ikke ville ha dem. 

Jeg har jo ikke sagt at jeg ikke forstår? Men poengterer at det burde være mulig for meg å gå opp til 100% når noen andre som har mindre i stillingsprosent får mer enn hva de skulle ha hatt

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Og du har bare krav på 80%. Du skulle ikke sagt de ifra deg, men tatt permisjon. 

Du må bare spørre om det er en mulighet å gå opp til 100% igjen.

Hun andre tar ikke dine vakter, da du sa de ifra deg.

Anonymkode: 2acf5...9d9

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Assisterende leder, sier du? Også er du helt hjelpesløs? Tenker sjefen din synes det var dumt at du ikke gikk enda mer ned i stilling…

Anonymkode: c418a...ce3

Herregud, hva er grunnen til å være så frekk? Blir du så irritert, så bla videre.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke din stilling lenger når du har sagt den opp. Hadde du bedt om permisjon i 20% av stillingen hadde det vært noe annet.

Men det er jo bare å si hva du ønsker, så får du tåle det svaret du får.

Anonymkode: c2504...0f6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo hende hun med 20% stilling har fått kontrakt på flere prosent uten at du vet det? I så fall er det jo ingen "ledige" timer der.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke din stilling lenger når du har sagt den opp. Hadde du bedt om permisjon i 20% av stillingen hadde det vært noe annet.

Men det er jo bare å si hva du ønsker, så får du tåle det svaret du får.

Jeg fikk ikke permisjon når jeg spurte, så var nødt til å gå ned til 80%. Hva gjør jeg om jeg har spurt om å gå opp til 100%, sjefen sier nei, også plutselig gir flere timer til noen andre? Har hun lov til å gjøre det dersom man har vært tydelig på at man ønsker å gå opp i stilling?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...