catman Skrevet i går, 06:21 #1 Del Skrevet i går, 06:21 Er ikke dette litt underlig? Da kan han ikke fagfeltet sitt særlig godt: Sitat Høyres energipolitiske talsperson Bård Ludvig Thorheim reagerer. – Støre-prisen slår stadig nye sprekker. Først var den 40 øre, så var den 50 øre, og nå over 70 øre. Vi betaler alle også nettleie, som betyr at prisen fort blir over 1 kroner, sier han og fortsetter: – Det er over dobbelt så mye som Støre-regjeringen lovet at det skulle koste. Her har Arbeiderpartiet ført velgerne bak lyset. https://www.nrk.no/rogaland/dette-koster-_norgespris_-med-alle-avgiftene-1.17322400 Det er ingen strømpriser som inkluderer merverdiavgift, nettleie og alt der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 23 timer siden #2 Del Skrevet 23 timer siden Poenget hans er vel heller at Støre og Aasland ikke har vært tydelig nok på at 40 øre er kun en del av regnestykket. Både avgifter og nettleie er variable faktorer, der særlig nettleien vil kunne øke hvis kraftselskapene må subsidiere "Norgesprisen" (noe som kan skje, hvis det ikke bevilges nok penger til ordningen). Her jeg bor var den gjennomsnittlige prisen på strøm (eks alle avgifter og nettleie) 47 øre i 2024. Følger jeg bare litt med på prisene, og bruker strømmen fornuftig, klarer jeg fint å komme under dette snittet. Jeg synes hele ordningene er noe stort tull. I dag snakkes det om at budsjettet må strammes inn på grunn av krig og annen elendighet. Samtidig som kjøpekraften er spådd å øke med 5%, arbeidsledigheten er lav og folk flest har det faktisk ganske greit økonomisk. Er det da riktig å prioritere en dyr ordning som kun fører til at folk hodeløst bruker strøm? Dette med strøm er blitt en populistisk valgkampsak uten grobunn i faktiske behov. Men jo mer folk blir fortalt at strømregningen er det som tar knekken på økonomien, jo mer tror folk på det. Samtidig som de skrur opp til 25 grader inne, og fyller handlevognen med 8 pakker brus og chip i alle varianter og smaker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 23 timer siden Forfatter #3 Del Skrevet 23 timer siden Ja, jeg er enig. Ordningen er idiotisk, særlig fordi den ikke legger opp til sparing. Vi får høye strømpriser, subsidier og ingen priseffekter. Den verst mulige kombinasjonen. Her i NO5 ligger vi på 55 øre/kWt for 2024. Så vi kunne nok ha spart litt med Norgespris. Om kraftselskap, som sitter med overskudd så store som aldri før, mener at nettleien må økes - det går jo til nettselskap, ikke kraftselskap - så er vel dét et skinnargument. I BKK/Eviny-områder er allerede nettleien like dyr eller dyrere enn strømmen uansett. Men det betyr likevel ikke at Ap har feilkommunisert. Høyre-tullingen bidrar til generell fordumming av samfunnet ved å "late som" han ikke forstår hvordan strømpriser fungerer. Det blir bare for dumt og skader både debatten og samfunnet vesentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå