Gå til innhold

Barnehagestart tidspunkt og økonomi

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

De har bare opptak en gang i året. Men barn fødes jo hele året, så det burde jo være mulig å starte ulike tider uten å måtte betale før de starter. Vet at noen venner av oss begynte å betale da barnet var bare 7 måneder for å få dem inn da de var 1 år… 

Anonymkode: 368ed...3e9

Derfor de ofte et opptaket er for tilvenning,plass og økonomi.

De fleste som søker før 1 mars begynner i august. Da er det naturlig med tilvenning i for de som begynner og da vet du hvor mange nye barn de vil få.

I en barnehage har de også bare plass til så og så mange barn. Da vet at at til høsten får de inn 6 nye barn. Om vi foreldre snu søke i hytt og pine kan jo plutselig en avdeling ha 2 barn i august..5 barn i september og 20 i januar. Det handler jo om tilvenning, økonomi og ansatte 

Du kan jo søke plass i desember..men da er det jo ikke noe garanti på at du får plass noe sted 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

De har bare opptak en gang i året. Men barn fødes jo hele året, så det burde jo være mulig å starte ulike tider uten å måtte betale før de starter. Vet at noen venner av oss begynte å betale da barnet var bare 7 måneder for å få dem inn da de var 1 år… 

Det er greit nok at barn fødes hele året, og at foreldre har behov for barnehageplass fra forskjellige tider på året. 
Men det som stort sett frigir plasser i en barnehage, er at de eldste barna begynner på skolen. Og det gjør de EN gang i året, i August. 

Dermed er det i august at det finnes en god del ledige plasser i alle barnehager. 
Om det blir ledige plasser gjennom året, så tildeles jo de plassene gjennom året. Men for det store hovedopptaket, så er det i august, når skolebarna har sluttet. 

Så man kan ønske å få plass når man vil. Men barnehager kan ikke tildele plasser de ikke har ledige. Og jeg tror ingen av oss ønsker å betale det det koster å ha overkapasitet i alle barnehager for å kunne ta inn barn fortløpende hele året. For det hadde blitt veldig dyrt. Både med areal, bemanning og øvrig drift av en barnehage. 

Om vi tenker oss at en (stor) barnehage har 20 barn pr årskull. Da har de i utgangspunktet 20 plasser som blir ledige hver august, og kan ta inn 20 nye barn da. 
Men hvis barnehagen skal ha fortløpende opptak, så må barnehagen ha plass til 20 ekstra barn, for å ta inn disse ettersom de ønsker plass gjennom året. 
(Og hvis de har plass til 20 ekstra, hvordan kan de da forsvare at de tar inn 20 og ikke 40 i august, hvis det er så mange på søkelisten? ) 

Anonymkode: fb798...826

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så jeg skal bortprioritere mitt barns velferd for å spare penger? Poenget mitt er jo at man fratas valget pga økonomi. Jeg må kunne få lov til å prioritere hva jeg mener er best for mitt barn uten å gå under økonomisk? 

Nei, man sparer før man planlegger barn når man ønsker en annen ordning enn den utrolig gode ordningen vi har i dette landet. 

Anonymkode: 3e465...51b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (6 timer siden):

Du mener at du skal ha barnehagen plass fra august ( for at barnet skal få plass)

Mrm du skal ikke bruke fra desember?

Og da må dere betale...og dere syter over å ikke få kontantstøtte? For at dere har jo barnet hjemme?

Dere har jo barnehagen plass 

Da får dere gå hjemme til barnet er 2 år og få plass årer etter

Hadde man bare vært garantert plass i opptaket i august, men det er man ikke. Takker man nei til plassen idet man har rett på den, så har man ikke rett på plass senere (og siden mange andre har rett på plass betyr det å komme sist i køen). Ganske håpløst at det er superrisikabelt å bli lengre hjemme med ungene, når det er noe som minker trykket på barnehageplassene...

Anonymkode: 7502a...95e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "barn" på 22,17 og 14. Du skal faktisk ikke lenger tilbake enn 16 år før det var færre barnehageplasser og man ikke hadde krav på plass. Fikk du ikke plass i opptaket måtte du risikere å gå hjemme i tre år før det var nytt lotteri med storbarns plass. Det var heller ikke maxpris på plass, en plass kostet ca 25% av bruttolønna mi. Til mellomste fikk jeg ikke plass, så fire uker før permisjonen (den var også kortere) måtte jeg søke om 6mnd ulønnet permisjon. De 6 mnd gikk jeg og to fra barselgruppa sammen om å passe hverandres barn så vi fikk jobbet 50% hver. Så kom barnehagereformen og vi fikk plass alle sammen. Med yngste på 14 var det noe helt annet. Jeg måtte ta fire mnd ulønnet permisjon, men jeg visste at jeg fikk plass i august, så dialogen med arbeidsplassen og planleggingen ble en helt annen!

Så nei. Jeg har ikke sympati med en måned med manglende valgfrihet. Vi har kommet kjempelangt med valgfrihet til å velge å gå tilbake i jobb på 15 år!

Endret av Summeer
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hadde man bare vært garantert plass i opptaket i august, men det er man ikke. Takker man nei til plassen idet man har rett på den, så har man ikke rett på plass senere (og siden mange andre har rett på plass betyr det å komme sist i køen). Ganske håpløst at det er superrisikabelt å bli lengre hjemme med ungene, når det er noe som minker trykket på barnehageplassene...

Anonymkode: 7502a...95e

Du får jo svar i juni om du får plass eller ikke. Derfor du også får 5 barnehagen du kan velge mellom. 

Selfølgelig sier man nei...så må du søke på nytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ikke noe problem å søke om plass året rundt, men er det ikke ledig så er det ikke ledig. Derfor sikrer mange seg plass til hovedopptak i august og betaler for ubenyttet plass. Ikke fordi de tvinges til det, men for å ikke risikere at det er fult når de søker senere på året. De sikrer seg. Men har de ikke fylt alle plassene er det bare å søke i desember, januar og februar osgå.

Anonymkode: c533d...e19

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så jeg skal bortprioritere mitt barns velferd for å spare penger? Poenget mitt er jo at man fratas valget pga økonomi. Jeg må kunne få lov til å prioritere hva jeg mener er best for mitt barn uten å gå under økonomisk? 

Jeg forstår hva du mener. Jeg er heldig og har barn født i februar.
Heldig på den måten at barnet ikke fikk plass før 1,5 år, ferdig snakka. Jeg ville heller ikke sendt i barnehage før 1,5 år.

Flott om dere har anledning til å vente likevel, til tross for at det urettferdig nok, går utover økonomien. Jeg ville nok kanskje syns det var verre(for oss)dersom jeg ikke fikk «holdt av» plass til barnet ble 1,5 år, enn at jeg måtte betale noen måneder uten å benytte plassen.

Anonymkode: cb01d...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg forstår hva du mener. Jeg er heldig og har barn født i februar.
Heldig på den måten at barnet ikke fikk plass før 1,5 år, ferdig snakka. Jeg ville heller ikke sendt i barnehage før 1,5 år.

Flott om dere har anledning til å vente likevel, til tross for at det urettferdig nok, går utover økonomien. Jeg ville nok kanskje syns det var verre(for oss)dersom jeg ikke fikk «holdt av» plass til barnet ble 1,5 år, enn at jeg måtte betale noen måneder uten å benytte plassen.

Anonymkode: cb01d...53f

Første er født i februar og det passet oss perfekt. Andremann kom bare litt kjappere enn planlagt, så hadde ikke rukket å spare opp penger enda. Men det skal jo selvfølgelig ikke gå utover barnet, så han starter ikke før han er 1,5 år. Men da var liksom regnestykket beregnet på kontantstøtta de siste månedene av permisjonen. Som jeg får passe tyn for her nå. Syns personlig permisjonstida er for kort. Med 100% må mor ut i arbeid før ungen har begynt skikkelig med fast føde og det er fortsatt stort behov for amming. Dessuten vil man jo gjerne bli kjent med barnet sitt før man sender det avgårde i barnehagen hele dagen. Syns det er trist at så mange barn må ha en institusjonalisert barndom. WHO anbefaler også amming til 2 år, mens i Norge er det 1 år. Er det til barnets beste eller bare politikk for å få folk tilbake i jobb fortest mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså det kunne jo vært verre. Vi har desemberbarn. Han hadde ikke rett på plass før han var over1,5 år. Vi hadde ikke råd til ulønnet perm i 8 mnd. Så vi måtte betale for barnehageplass fra august når han bare var 8 mnd. Plassen ble stående tom til han var 1 år. 

Hvis de først skal endre på noe kan de garantere alle plass fra den mnd de fyller 1 år 😅

Anonymkode: b31f6...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Første er født i februar og det passet oss perfekt. Andremann kom bare litt kjappere enn planlagt, så hadde ikke rukket å spare opp penger enda. Men det skal jo selvfølgelig ikke gå utover barnet, så han starter ikke før han er 1,5 år. Men da var liksom regnestykket beregnet på kontantstøtta de siste månedene av permisjonen. Som jeg får passe tyn for her nå. Syns personlig permisjonstida er for kort. Med 100% må mor ut i arbeid før ungen har begynt skikkelig med fast føde og det er fortsatt stort behov for amming. Dessuten vil man jo gjerne bli kjent med barnet sitt før man sender det avgårde i barnehagen hele dagen. Syns det er trist at så mange barn må ha en institusjonalisert barndom. WHO anbefaler også amming til 2 år, mens i Norge er det 1 år. Er det til barnets beste eller bare politikk for å få folk tilbake i jobb fortest mulig?

Jeg tenker du skal akseptere at folk er forskjellige, og barn er forskjellige. 

Vi har enormt gode ordninger i Norge, og bør forstå hvor mye valgfrihet vi faktisk har. 

At andre velger annerledes enn deg, må du også respektere. Som deg, så gjør de det de mener er best for sine barn. 

Jeg hadde 7 mnd permisjon, før mannen overtok resten. Men så hadde jeg også 7, 5 timers dag, og 2 timer ammefri hver dag. Så i praksis var jeg hjemmefra 6 timer hver dag på hverdager, mens mann og barn var hjemme. 
Istedenfor at mannen måtte jobbe 8 timers dag og være hjemmefra 9 timer hver dag. 
Baby "vant" da 3 timer med foreldrene sine hver dag. Noe vi mente var best for oss som familie. 
Jeg ammet da om morgenen før jeg dro, og så spiste ungen et måltid fast føde midt på dagen, og så ammet jeg igjen etter jobb, og på kveld/natt. 

Da barna var 1 år, startet de i barnehage. Vi hadde fortsatt amming morgen og kveld. (Og jeg tok fortsatt ut ammefri.) 
Startet i en liten barnehage med 3 ansatte på 8 barn. Og vi foreldre vekslet på å reise tidlig på jobb, og hente, eller levere og jobbe litt lenger. Så i praksis var ungen i barnehagen 8-14, og sov 2 t av den tiden. 
Vi hadde altså masse tid sammen i de årene, til tross for at vi begge jobbet 100%. (Men jeg da med mye ammefri, så i praksis jobbet jeg bare 80% med 100% lønn.) 

Vi avsluttet ammingen ved 1,5 års alder på begge barna. Da begynte det å bli mer stress enn kos. Og barnet tålte at jeg var borte lenger hver dag. 

Det er altså fullt mulig med ordningene i Norge å få til både amming og pappaperm og barnehagestart ved 1 års alder. Men det krever at man har en god dialog med arbeidsgiver, og at man er villig til å sette egne behov litt til sides for familiens behov. 

Jeg opplevde ikke at det var stort behov for amming på dagtid fra 7 mnd alder. Da var vi godt i gang med fast føde midt på dagen. 

Anonymkode: fb798...826

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er ikke egentlig politikk, det handler om kostnader. Barnehagen blir subsidiert med en liten netto årslønn (ca 300 000 kr) per barn per år allerede. Hvor mye mer skal du ha egentlig? 

Barnets beste er å være sammen med foreldrene sine de første årene. Da må du gjerne bo på bygda for å ha plass og råd til å gå hjemme. Eller så må en av dere tjene nok til å ha råd til å bo i byen på én inntekt. 

Du som forelder har, og kommer alltid til å ha, hovedansvaret for omsorgen til barnet ditt. Visste du forresten at vi ikke har skoleplikt i Norge? Vi har kun opplæringsplikt og ansvaret for den ligger på DEG som forelder. Kommunen er ikke engang ansvarlig for skolegangen til barnet ditt, det er DU.

Jeg er drittlei av klaging og syting fra historiens heldigste foreldre. Ta ditt forbanna selvforskyldte ansvar selv. 

Anonymkode: 2a301...3a1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kjenner at jeg er veldig provosert over ordningen med barnehageopptak. Om man ikke føder på riktig tidspunkt blir man jo økonomisk lidende for det. Og ikke bare litt heller. Mitt barn er født i juli - men vi har gått for 80% versjonen og vil ikke han skal begynne i barnehage før han er 1,5 år. Dette har vi gjort med storesøster som ble født på vinteren og det funket utmerket for oss. Vi måtte jo også da ta litt ulønnet permisjon,’men det gikk akkurat. Siden de er ganske tette (ikke planlagt slik) er økonomien ganske strukket nå. Men vi vil fortsatt at han skal vente med å begynne til han er 1,5 og da starte i desember eller januar. Men da må vi f*** meg betale fra september. Så, med 80% lønn skal man ikke bare betale for en barnehageplass man ikke bruker, men også si fra seg kontantstøtten. Så da ender man jo med et tap på nærmere 10.000kr per måned. Det har vi ikke råd til. Det går ikke. Så nå må vi sjanse på å få plass et eller annet sted i januar. Skjønner jo at barnehagen må forholde seg til sine ordninger, det er ikke det, men politikkken rundt dette er jo helt Kokkelimonke. Flere som befinner seg i samme situasjon? Hva gjør dere?

Hvordan tenker du det hadde vært fr barna i om det stadig var tilvenning på avd? Det hadde ikke blitt en god hverdag for de

Anonymkode: c338b...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det gjør jeg med storesøster nå da hun startet da hun var 1,5. fordi jeg er i permisjon med lillebror nå.  Mener det er veldig gunstig. Har trygge og fine barn. Tenker at om lillebror ikke får plass får vi forsøke å finne en løsning hvor han kommer inn neste høst i samme barnehage. Men det er uaktuelt å sende ungen i barnehagen tidligere enn 1,5 år. Da får jeg selvfølgelig ta regninga for det, men kjenner det irriterer meg at staten skal tvinge meg til å gjøre det slik. Og de fleste nordmenn er helt hjernevaska på at vi har så «gode løsninger» at vi ikke en gang skal kunne stille kritiske spørsmål. 

Hvor mye tenker du staten skal legge til rette egentlig? Litt ansvar må man ta seglv også og du velger frivillig å ha barnet hjemme lenger å da må du stå for kostnadene 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ny Bruker skrev (6 timer siden):

Jeg tror det er forbudt for barnehager å ta betalt for plassen som ikke benyttes. Så det spørs om dere får det til.

Løsningen er å sende barnet korte dager til barnehagen fra det er 13 mnd eller søke opptak fra januar og slippe å betale hva som helst + få kontantstøtte.

Nei det er ikke forbudt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som jeg skrev i HI så skjønner jeg selvfølgelig at barnehagen må følge det systemet.  Men syns det er synd at man både må betale OG miste kontantstøtte. Det gjør jo at veldig mange må få barn inn i barnehage så tidlig som mulig selv om de ikke ønsker det 

Da må man spare på forhånd da, ingen kontantstøtte her men hadde barnet hjemme lenger 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

For mange går det fint å fortsette å amme selv om mor drar tilbake på jobb. Pappaen kan komme innom jobb, mamma kan pumpe og det er lønnet ammefri frem til barnet er 1 år. Jeg dro tilbake på jobb da barnet var 7 måneder gammelt og han ammet frem til han var 2,5 år. Det gikk kjempefint. 

Anonymkode: 85288...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Juli er jo den beste tid å få barn i forhold til barnehageplass. Hvorfor tror du at det lenge har vært sommer måneden som det fødes flest barn i?

Selv fikk jeg barn i februar og april og sfrygtet (pga økonomi) at vi måtte ha lang ulønnet permisjon etter foreldrepermisjonen fordi det er vanskelig å få barnehageplass for barn født rett etter søknadsfrist og for barn som kun vil være 6-7 md ved tildeling av plass i august (for barnet født i januar/februar).

Heldigvis for oss ble det byggd ny barnehage ikke lang unna oss med oppstart i september og vi var villige til å betale for plassen fra september til desember uten å benytte plassen. Enda mer flaks var det at de ikke klarte bli ferdig med bygget til tiden og først hadde oppstart i desember. Nr 2 fikk plass fra januar i samme barnehage, men kun fordi den enda ikke var full etter bygging.

Synes vi er heldige i Norge som har så bra støtte for barn- lang foreldrepermisjon og billig barnepass når foreldrene må på jobb. Og ja det går faktisk ann å leve på kun en lønn i Norge også om en foreldre ønsker gå hjemme med barna. Har en venninne som er hjemmeværende og de klarer seg helt fint (ja er noen ting de må droppe som utlandsferier og fine biler, men de har det bra). Har et familie medlem i Usa som måtte på jobb 6 uker etter barnet ble født ellers ville hun miste jobben (og dermed sitt visa).

Anonymkode: 56f19...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan få informere dere om at løpende oppstart aldri kommer til å gå fordi det er et gitt antall plasser som blir fylt opp ila august. Og da er det fullt gitt og man må nå, og vil også fremover måtte vente til noen slutter eller til året etter. Alternativet er å holde av plasser og gjøre om grupper fra 9 til 12 plassers og ansette en ekstra ansatt for de 3 barna i januar, for kun et halvt år. Det er ustabilitet på et fat. Løpende oppstart ja

Anonymkode: 96401...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke bedt om løpende oppstart, men kanskje muligheten til å beholde kontantstøtten mens barnet ikke er i barnehagen. Det letter tross alt dagene til de ansatte i barnehagen med færre barn. Men nå er jeg lei av å krangle og bli nedrakket. Jeg ønsket råd fra andre som har erfaring med samme situasjon. Jeg kommer uansett til å bli hjemme med barnet mitt. Og jeg kommer til å beholde kontantstøtten. Og jeg satser på at det ordner seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...