mommyaka Skrevet 22 timer siden #101 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har ikke bedt om løpende oppstart, men kanskje muligheten til å beholde kontantstøtten mens barnet ikke er i barnehagen. Det letter tross alt dagene til de ansatte i barnehagen med færre barn. Men nå er jeg lei av å krangle og bli nedrakket. Jeg ønsket råd fra andre som har erfaring med samme situasjon. Jeg kommer uansett til å bli hjemme med barnet mitt. Og jeg kommer til å beholde kontantstøtten. Og jeg satser på at det ordner seg. Anonymkode: 368ed...3e9rk Men det står jo på svart og hvit For å ha rett til kontantstøtte må barnet ditt være fylt ett år og ikke ha fulltidsplass i barnehage som får offentlig tilskudd Du har full plass ..om den blir brukt eller ikke...dermed får du ikke kontant støtte Om du vil ha kontantstøtte må du ha barnet hjemme til august 2026 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #102 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Har ikke bedt om løpende oppstart, men kanskje muligheten til å beholde kontantstøtten mens barnet ikke er i barnehagen. Det letter tross alt dagene til de ansatte i barnehagen med færre barn. Men nå er jeg lei av å krangle og bli nedrakket. Jeg ønsket råd fra andre som har erfaring med samme situasjon. Jeg kommer uansett til å bli hjemme med barnet mitt. Og jeg kommer til å beholde kontantstøtten. Og jeg satser på at det ordner seg. Anonymkode: 368ed...3e9 Det betyr at staten både skal sponse en barnehageplass som står tom til du er klar for å ta den i bruk, pluss gi deg kontantstøtte. Vi er for godt vant her i Norge, asså. Anonymkode: 94ed0...2e5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #103 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Mister jeg den om de ikke er i samme barnehagen?? Omg! Tuller du?? Anonymkode: 368ed...3e9 Ja. Anonymkode: 741ac...c0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #104 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Har ikke bedt om løpende oppstart, men kanskje muligheten til å beholde kontantstøtten mens barnet ikke er i barnehagen. Det letter tross alt dagene til de ansatte i barnehagen med færre barn. Men nå er jeg lei av å krangle og bli nedrakket. Jeg ønsket råd fra andre som har erfaring med samme situasjon. Jeg kommer uansett til å bli hjemme med barnet mitt. Og jeg kommer til å beholde kontantstøtten. Og jeg satser på at det ordner seg. Anonymkode: 368ed...3e9 Om du betaler for en plass du ikke benytter deg av, vet jo ikke NAV. Da må det i så fall være et system på sånt, med dokumentasjon på at man frasier seg plassen en periode selv om man betaler. Det blir jo urettferdig for de fleste uansett. De som får barn rundt august får plass når barnet er rundt ett år. Noen syns det er for tidlig. De som får barn i f.eks februar, må ta ulønnet permisjon før de får plass i august. Med mindre de får barnehageplass utenom ordinært opptak. Vil man ha barnet i bhg når det er 1,5 år må de aller fleste ta noe ulønnet uansett. Men ja, den eneste løsningen hvis man ikke vil betale for en bhgplass, er å kontakte barnehager i løpet av året og håpe at noen har plass. Anonymkode: cb958...56c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 22 timer siden #105 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Har ikke bedt om løpende oppstart, men kanskje muligheten til å beholde kontantstøtten mens barnet ikke er i barnehagen. Det letter tross alt dagene til de ansatte i barnehagen med færre barn. Men nå er jeg lei av å krangle og bli nedrakket. Jeg ønsket råd fra andre som har erfaring med samme situasjon. Jeg kommer uansett til å bli hjemme med barnet mitt. Og jeg kommer til å beholde kontantstøtten. Og jeg satser på at det ordner seg. Anonymkode: 368ed...3e9 Selvfølgelig er det flott å få i pose og sekk, men igjen: HVEM SKAL BETALE FOR GILDET? Spesielt at du holder barnet hjemme, fremfor å være sikret plass i samme bhg som søskenet sitt… 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #106 Del Skrevet 21 timer siden Velkommen til kvinneguiden Anonymkode: 96401...635 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #107 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Velkommen til kvinneguiden Anonymkode: 96401...635 Jepp…. Uforbederlig vet ikke hvorfor jeg spurte.. Anonymkode: 368ed...3e9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #108 Del Skrevet 20 timer siden Har barn som er født 2 desember. Vi har ikke rett på bhg-plass før høsten 2026. Altså må vi være hjemme til barnet er 1 år og 8 måneder. Med 80% uttak og ferie så ender vi med å være hjemme til starten av april 2026. Hva vi skal gjøre fra april av, aner jeg ikke hvis vi ikke får plass. Skal være sjeleglad hvis vi får plass nå på hovedopptaket selv om vi ikke har rett til det, for det blir billigere å betale 2000 i mnd på en plass vi ikke bruker på 4 mnd enn å gå 3 fulle måneder uten lønn. Anonymkode: 82d00...650 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #109 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har barn som er født 2 desember. Vi har ikke rett på bhg-plass før høsten 2026. Altså må vi være hjemme til barnet er 1 år og 8 måneder. Med 80% uttak og ferie så ender vi med å være hjemme til starten av april 2026. Hva vi skal gjøre fra april av, aner jeg ikke hvis vi ikke får plass. Skal være sjeleglad hvis vi får plass nå på hovedopptaket selv om vi ikke har rett til det, for det blir billigere å betale 2000 i mnd på en plass vi ikke bruker på 4 mnd enn å gå 3 fulle måneder uten lønn. Anonymkode: 82d00...650 Ikke hvis dere får kontantstøtte og sparer den i tillegg til å spare noe annen lønn. Men ja, fryktelig urettferdig Anonymkode: 368ed...3e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petra200 Skrevet 20 timer siden #110 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Har barn som er født 2 desember. Vi har ikke rett på bhg-plass før høsten 2026. Altså må vi være hjemme til barnet er 1 år og 8 måneder. Med 80% uttak og ferie så ender vi med å være hjemme til starten av april 2026. Hva vi skal gjøre fra april av, aner jeg ikke hvis vi ikke får plass. Skal være sjeleglad hvis vi får plass nå på hovedopptaket selv om vi ikke har rett til det, for det blir billigere å betale 2000 i mnd på en plass vi ikke bruker på 4 mnd enn å gå 3 fulle måneder uten lønn. Anonymkode: 82d00...650 Vi har januarbaby men nesten likt som dere, taper nesten 300 000 kr på det 🙈 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 20 timer siden #111 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jepp…. Uforbederlig vet ikke hvorfor jeg spurte.. Anonymkode: 368ed...3e9 Men hvem svar vil du ha...at du vil få kontantstøtte og en barnehage plass? Nå har jo flere gitt deg svaret.. men du liker det jo ikke. Her er et svar til Du kan beholde barnehagen plass...da mister du kontantstøtte...og ja du må betale fra september Eller...gi fra deg plass...ha barn hjemme til august 2026 og få kontantstøtte frem til da. Andre svar vil du ikke få 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 20 timer siden #112 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jepp…. Uforbederlig vet ikke hvorfor jeg spurte.. Anonymkode: 368ed...3e9 Forventet du støtte på å ville ha i pose og sekk, når du har valgt å skaffe deg et problem helt på egen hånd - samtidig som andre får et faktisk problem som ikke er deres skyld?! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #113 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jepp…. Uforbederlig vet ikke hvorfor jeg spurte.. Anonymkode: 368ed...3e9 Du takler altså ikke at folk er uenige med deg,? Anonymkode: c338b...fa2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #114 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Kjenner at jeg er veldig provosert over ordningen med barnehageopptak. Om man ikke føder på riktig tidspunkt blir man jo økonomisk lidende for det. Og ikke bare litt heller. Mitt barn er født i juli - men vi har gått for 80% versjonen og vil ikke han skal begynne i barnehage før han er 1,5 år. Dette har vi gjort med storesøster som ble født på vinteren og det funket utmerket for oss. Vi måtte jo også da ta litt ulønnet permisjon,’men det gikk akkurat. Siden de er ganske tette (ikke planlagt slik) er økonomien ganske strukket nå. Men vi vil fortsatt at han skal vente med å begynne til han er 1,5 og da starte i desember eller januar. Men da må vi f*** meg betale fra september. Så, med 80% lønn skal man ikke bare betale for en barnehageplass man ikke bruker, men også si fra seg kontantstøtten. Så da ender man jo med et tap på nærmere 10.000kr per måned. Det har vi ikke råd til. Det går ikke. Så nå må vi sjanse på å få plass et eller annet sted i januar. Skjønner jo at barnehagen må forholde seg til sine ordninger, det er ikke det, men politikkken rundt dette er jo helt Kokkelimonke. Flere som befinner seg i samme situasjon? Hva gjør dere? Anonymkode: 368ed...3e9 Jeg ser faktisk ikke problemet her. Dette velger dere selv. Det er noe annet med de som ufrivillig ikke får plass Anonymkode: bb675...26a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #115 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Ikke hvis dere får kontantstøtte og sparer den i tillegg til å spare noe annen lønn. Men ja, fryktelig urettferdig Anonymkode: 368ed...3e9 Kontantstøtte er ingenting, sett opp mot lønn. Jeg er ikke den du kommenterte, men hos oss så taper vi 200 000 på at ungen er født på «feil tidspunkt». Etter at vi har regna inn kontantstøtte. Anonymkode: 94ed0...2e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå