Gå til innhold

Barnehagestart tidspunkt og økonomi

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok - jeg har spurt om erfaringer fra andre i samme situasjon og så langt fått svært lite. Jeg har blitt kalt bortskjemt og snylter, men ikke fått så mye ut av denne diskusjonen. Klart det er andre som har/har hatt det verre. Men jeg lurer på hvorfor det skal være så vanskelig å benytte løsninger som finnes fordi man har født på»feil» tidspunkt. Syns det er veldig trist. 

Anonymkode: 368ed...3e9

Barnet ditt er jo født på det perfekte tidspunktet i forhold til barnehagestart.

Anonymkode: bb76b...1ba

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ok - jeg har spurt om erfaringer fra andre i samme situasjon og så langt fått svært lite. Jeg har blitt kalt bortskjemt og snylter, men ikke fått så mye ut av denne diskusjonen. Klart det er andre som har/har hatt det verre. Men jeg lurer på hvorfor det skal være så vanskelig å benytte løsninger som finnes fordi man har født på»feil» tidspunkt. Syns det er veldig trist. 

Hva er det du spør etter da? Ingen her som har fått beholde en plass de ikke benyttet, gratis. Og ingen får kontantstøtte når de har bhg-plass. Så hvem vil du ha erfaringer fra? Du er bortskjemt. 

Anonymkode: a9870...7b4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er det du spør etter da? Ingen her som har fått beholde en plass de ikke benyttet, gratis. Og ingen får kontantstøtte når de har bhg-plass. Så hvem vil du ha erfaringer fra? Du er bortskjemt. 

Anonymkode: a9870...7b4

Fra folk som allikevel har prioritert å ha barnet hjemme lenger. 

i Norge er vi alle «bortskjemt». Men jeg forsøker å bruke systemet som er på plass, ikke snylte. Jeg ber ikke om mer enn det som er meningen at man skal kunne gjøre. Personkarakteristikker er umodent i en sånn diskusjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere vil være hjemme med barnet noen mnd. Så en av dere tar ulønnet permisjon disse månedene? For å beholde plassen i en barnehage dere ønsker, så må dere betale fra september. Tenker du at det er rettferdig at dere holder av en plass "gratis"? Hvis dere ikke takker ja til plassen, så gir de den jo til et annet barn. Det er mange barn som trenger barnehageplass. 

Hvis dere ønsker å beholde kontantstøtten og ikke betale for en barnehageplass dere ikke bruker, så er det jo bare å søke om plass senere. Dere får helt sikkert plass i en eller annen barnehage. Det kan hende dere ikke får førstepri bare. 

Anonymkode: cb958...56c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

i Norge er vi alle «bortskjemt». Men jeg forsøker å bruke systemet som er på plass, ikke snylte. Jeg ber ikke om mer enn det som er meningen at man skal kunne gjøre. Personkarakteristikker er umodent i en sånn diskusjon. 

Jeg har to kolleger som har fått plass i barnehage andre tidspunkt i året enn august. Det var ei som fikk nå i februar, så det går an. :) Hvor bor dere? 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere vil være hjemme med barnet noen mnd. Så en av dere tar ulønnet permisjon disse månedene? For å beholde plassen i en barnehage dere ønsker, så må dere betale fra september. Tenker du at det er rettferdig at dere holder av en plass "gratis"? Hvis dere ikke takker ja til plassen, så gir de den jo til et annet barn. Det er mange barn som trenger barnehageplass. 

Hvis dere ønsker å beholde kontantstøtten og ikke betale for en barnehageplass dere ikke bruker, så er det jo bare å søke om plass senere. Dere får helt sikkert plass i en eller annen barnehage. Det kan hende dere ikke får førstepri bare. 

Ja, det er jo sånne svar jeg var på jakt etter. Har noen gjort dette og det ordnet seg? Sitter jo og er bekymret for at enten så må jeg ut med over 30000 i tapte «inntekter» og utgift for en pass vi ikke bruker, eller så må jeg muligens ta flere måneder ulønnet permisjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har to kolleger som har fått plass i barnehage andre tidspunkt i året enn august. Det var ei som fikk nå i februar, så det går an. :) Hvor bor dere? 

Takk! Endelig et vennlig svar 😅 og oppløftende med gode erfaringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjenner at jeg er veldig provosert over ordningen med barnehageopptak. Om man ikke føder på riktig tidspunkt blir man jo økonomisk lidende for det. Og ikke bare litt heller. Mitt barn er født i juli - men vi har gått for 80% versjonen og vil ikke han skal begynne i barnehage før han er 1,5 år. Dette har vi gjort med storesøster som ble født på vinteren og det funket utmerket for oss. Vi måtte jo også da ta litt ulønnet permisjon,’men det gikk akkurat. Siden de er ganske tette (ikke planlagt slik) er økonomien ganske strukket nå. Men vi vil fortsatt at han skal vente med å begynne til han er 1,5 og da starte i desember eller januar. Men da må vi f*** meg betale fra september. Så, med 80% lønn skal man ikke bare betale for en barnehageplass man ikke bruker, men også si fra seg kontantstøtten. Så da ender man jo med et tap på nærmere 10.000kr per måned. Det har vi ikke råd til. Det går ikke. Så nå må vi sjanse på å få plass et eller annet sted i januar. Skjønner jo at barnehagen må forholde seg til sine ordninger, det er ikke det, men politikkken rundt dette er jo helt Kokkelimonke. Flere som befinner seg i samme situasjon? Hva gjør dere?

Så for å vente 6 mnd så er du villig til å ha barna i hvert sin barnehage? Så du i tillegg mister søskenmoderasjon på 30%? 

Anonymkode: 741ac...c0f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så for å vente 6 mnd så er du villig til å ha barna i hvert sin barnehage? Så du i tillegg mister søskenmoderasjon på 30%? 

Anonymkode: 741ac...c0f

Mister jeg den om de ikke er i samme barnehagen?? Omg! Tuller du?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at jeg er veldig provosert over ordningen med barnehageopptak. Om man ikke føder på riktig tidspunkt blir man jo økonomisk lidende for det. Og ikke bare litt heller. Mitt barn er født i juli - men vi har gått for 80% versjonen og vil ikke han skal begynne i barnehage før han er 1,5 år. Dette har vi gjort med storesøster som ble født på vinteren og det funket utmerket for oss. Vi måtte jo også da ta litt ulønnet permisjon,’men det gikk akkurat. Siden de er ganske tette (ikke planlagt slik) er økonomien ganske strukket nå. Men vi vil fortsatt at han skal vente med å begynne til han er 1,5 og da starte i desember eller januar. Men da må vi f*** meg betale fra september. Så, med 80% lønn skal man ikke bare betale for en barnehageplass man ikke bruker, men også si fra seg kontantstøtten. Så da ender man jo med et tap på nærmere 10.000kr per måned. Det har vi ikke råd til. Det går ikke. Så nå må vi sjanse på å få plass et eller annet sted i januar. Skjønner jo at barnehagen må forholde seg til sine ordninger, det er ikke det, men politikkken rundt dette er jo helt Kokkelimonke. Flere som befinner seg i samme situasjon? Hva gjør dere?

Noen må betale for gildet. Man kan ikke få i pose og sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Men tenker du ikke at det er trist? At du fratas dette valget pga økonomi? Barndommen til dine barn får du aldri igjen. 

Klart det er trist, men jeg kan ikke kritisere systemet for at jeg selv ikke har økonomi til å realisere mine valg. Og for å være litt flåsete: jeg skulle ønske at vi hadde en tryggere familiebil istedetfor den 12 år gamle Subaruen vi har nå. Men vi har dessverre ikke økonomi til en ny bil slik ting er nå. Så jeg blir dessverre nødt til å velge det bort. (joda - jeg skjønner at det ikke er helt det samme, men .....)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Systemet er jo enkelt...du søker plass og betaler fra da du får plass.

Om du ikke vil at barnet skal starte før desember.. hvorfor søkte du ikke å begynne i januar?

Det blir jo som at man kjøper en bil i september.. da begynner man p betale ned lånet...du kan ikke be om at bilen skal være gratis til desember..da vil du begynne å kjøre den.

Kan du ikke heller ringe barnehagen og be om plass fra januar 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (2 minutter siden):

Systemet er jo enkelt...du søker plass og betaler fra da du får plass.

Om du ikke vil at barnet skal starte før desember.. hvorfor søkte du ikke å begynne i januar?

Det blir jo som at man kjøper en bil i september.. da begynner man p betale ned lånet...du kan ikke be om at bilen skal være gratis til desember..da vil du begynne å kjøre den.

Kan du ikke heller ringe barnehagen og be om plass fra januar 

Kan jeg endre til å søke i januar? Spiller det noen rolle? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan jeg endre til å søke i januar? Spiller det noen rolle? 

Ring barnehagen. Det er de som bestemmer opptaket. Søkte du nå før 1 mars? Og fått plass alt? Eller tenker du desember 2026?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er forbudt for barnehager å ta betalt for plassen som ikke benyttes. Så det spørs om dere får det til.

Løsningen er å sende barnet korte dager til barnehagen fra det er 13 mnd eller søke opptak fra januar og slippe å betale hva som helst + få kontantstøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ny Bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror det er forbudt for barnehager å ta betalt for plassen som ikke benyttes. Så det spørs om dere får det til.

Løsningen er å sende barnet korte dager til barnehagen fra det er 13 mnd eller søke opptak fra januar og slippe å betale hva som helst + få kontantstøtte.

Ok - hvordan funker det å søke fra januar? Jeg trodde det var det samme om jeg søkte desember eller januar. Skjønner ikke helt systemet…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
mommyaka skrev (7 minutter siden):

Ring barnehagen. Det er de som bestemmer opptaket. Søkte du nå før 1 mars? Og fått plass alt? Eller tenker du desember 2026?

Jeg søkte før 1. mars og har fått beskjed om at det er plass, men da må jeg betale fra september 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (10 minutter siden):

Kommunen, ikke barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel søke plass fra den 29. november.

Da slipper du å betale for høstmånedene som du ikke bruker OG du vil få betalt kontantstøtte for august-oktober.

image.png.a5d2896ea4c569647570b4a8b188bd43.png

Endret av Ny Bruker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal dere ha noen som helst sjanse til å få utsatt oppstart bør dere søke med opptak i november. (Fristen for å søke har vel gått ut de fleste steder, så får håpe dere som flergangsforeldre har satt dere inn i disse relativt enkle reglene). Barnehager får støtte for det neste halvåret basert på antall barn de har 10. desember, derfor er det økonomisk ruin å ta inn barn senere enn dette. Og nei, de lusepengene du betaler for plassen dekker ikke opp for at de da ikke får subsidiene for plassen vs kostnadene de har på et ekstra barn selv om det er fysisk plass i barnehagen. 

Anonymkode: 6689b...609

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...