AnonymBruker Skrevet i går, 05:58 #1 Del Skrevet i går, 05:58 Kjenner at jeg er veldig provosert over ordningen med barnehageopptak. Om man ikke føder på riktig tidspunkt blir man jo økonomisk lidende for det. Og ikke bare litt heller. Mitt barn er født i juli - men vi har gått for 80% versjonen og vil ikke han skal begynne i barnehage før han er 1,5 år. Dette har vi gjort med storesøster som ble født på vinteren og det funket utmerket for oss. Vi måtte jo også da ta litt ulønnet permisjon,’men det gikk akkurat. Siden de er ganske tette (ikke planlagt slik) er økonomien ganske strukket nå. Men vi vil fortsatt at han skal vente med å begynne til han er 1,5 og da starte i desember eller januar. Men da må vi f*** meg betale fra september. Så, med 80% lønn skal man ikke bare betale for en barnehageplass man ikke bruker, men også si fra seg kontantstøtten. Så da ender man jo med et tap på nærmere 10.000kr per måned. Det har vi ikke råd til. Det går ikke. Så nå må vi sjanse på å få plass et eller annet sted i januar. Skjønner jo at barnehagen må forholde seg til sine ordninger, det er ikke det, men politikkken rundt dette er jo helt Kokkelimonke. Flere som befinner seg i samme situasjon? Hva gjør dere? Anonymkode: 368ed...3e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:04 #2 Del Skrevet i går, 06:04 Er du klar for å betale den økte skatten løpende opptak vil kreve? Ikke bare mens du har små barn men resten av livet? Og systemet har aldri vært bedre enn nå. Ekstremt rimelige barnehageplasser, og alle får ganske tidlig. Anonymkode: 40b89...ec2 4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:07 #3 Del Skrevet i går, 06:07 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er du klar for å betale den økte skatten løpende opptak vil kreve? Ikke bare mens du har små barn men resten av livet? Og systemet har aldri vært bedre enn nå. Ekstremt rimelige barnehageplasser, og alle får ganske tidlig. Anonymkode: 40b89...ec2 Skatt betaler jeg så det holder uansett. Og ja, plassene er rimelige, men det er mange utgifter når man har barn. Men at man både mister kontantstøtta og må betale for en plass man ikke bruker føles veldig urettferdig fordi barnet er født på «feil tidspunkt» Anonymkode: 368ed...3e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:08 #4 Del Skrevet i går, 06:08 Dere velger jo aktivt å ikke benytte dere av plassen som dere har rett på.. synes det er værre med de som får barn i januar og ikke får plass før i august. Synes deres problemstilling har en ganske så opplagt løsning egentlig.... Anonymkode: 381ef...924 33 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:12 #5 Del Skrevet i går, 06:12 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dere velger jo aktivt å ikke benytte dere av plassen som dere har rett på.. synes det er værre med de som får barn i januar og ikke får plass før i august. Synes deres problemstilling har en ganske så opplagt løsning egentlig.... Anonymkode: 381ef...924 Så jeg skal bortprioritere mitt barns velferd for å spare penger? Poenget mitt er jo at man fratas valget pga økonomi. Jeg må kunne få lov til å prioritere hva jeg mener er best for mitt barn uten å gå under økonomisk? Anonymkode: 368ed...3e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:17 #6 Del Skrevet i går, 06:17 Jeg forstår ikke helt. Dere kan jo ha barnet inn i barnehagen fra august? Verre for dem som MÅ ta ulønnet fordi man ikke får barnehageplass før august. Vi MÅ ta ulønnet i 6 mnd før vi får plass, dere velger å utsette. Ja det er kjipt men har man ikke råd, så har man ikke råd. Anonymkode: b62ab...634 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:21 #7 Del Skrevet i går, 06:21 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg forstår ikke helt. Dere kan jo ha barnet inn i barnehagen fra august? Verre for dem som MÅ ta ulønnet fordi man ikke får barnehageplass før august. Vi MÅ ta ulønnet i 6 mnd før vi får plass, dere velger å utsette. Ja det er kjipt men har man ikke råd, så har man ikke råd. Anonymkode: b62ab...634 Ja, enig. Deres situasjon er jo også veldig kjip. Enda kjipere faktisk. Men poenget mitt er jo at alle skal tvinges inn i samme tralten. Men dere kan vel også «velge» å betale fra september og reservere plass til barnet sånn? jeg vil ikke ha ungen min i barnehagen så tidlig fordi jeg syns det er altfor tidlig å institusjonalisere dem når de knapt kan gå selv. Syns det er utroig trist å se de barna som bare sitter der med de voksne når de er så små. Selvfølgelig ikke noe galt med det eller at andre gjør det, men for meg blir det helt feil. Anonymkode: 368ed...3e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cilla89 Skrevet i går, 06:21 #8 Del Skrevet i går, 06:21 Har dere egentlig fått plass i samme barnehage som storesøster? Jeg hadde ALDRI gitt meg fra den plassen for å skyve på oppstart noen måneder. Det er en så stor trygghet for søsken å få sammen, og ikke minst godt for logistikken deres. La han starte fra 14 eller 15 måneder, og jobb heller litt redusert for å gi han kortere dager. De små sover jo en del, men lever 09/0930 og hent f.eks. 15. Om du da jobber 60 % så vil jeg jo tro regnestykket fint går opp. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:26 #9 Del Skrevet i går, 06:26 cilla89 skrev (2 minutter siden): Har dere egentlig fått plass i samme barnehage som storesøster? Jeg hadde ALDRI gitt meg fra den plassen for å skyve på oppstart noen måneder. Det er en så stor trygghet for søsken å få sammen, og ikke minst godt for logistikken deres. La han starte fra 14 eller 15 måneder, og jobb heller litt redusert for å gi han kortere dager. De små sover jo en del, men lever 09/0930 og hent f.eks. 15. Om du da jobber 60 % så vil jeg jo tro regnestykket fint går opp. Det gjør jeg med storesøster nå da hun startet da hun var 1,5. fordi jeg er i permisjon med lillebror nå. Mener det er veldig gunstig. Har trygge og fine barn. Tenker at om lillebror ikke får plass får vi forsøke å finne en løsning hvor han kommer inn neste høst i samme barnehage. Men det er uaktuelt å sende ungen i barnehagen tidligere enn 1,5 år. Da får jeg selvfølgelig ta regninga for det, men kjenner det irriterer meg at staten skal tvinge meg til å gjøre det slik. Og de fleste nordmenn er helt hjernevaska på at vi har så «gode løsninger» at vi ikke en gang skal kunne stille kritiske spørsmål. Anonymkode: 368ed...3e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:27 #10 Del Skrevet i går, 06:27 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Så jeg skal bortprioritere mitt barns velferd for å spare penger? Poenget mitt er jo at man fratas valget pga økonomi. Jeg må kunne få lov til å prioritere hva jeg mener er best for mitt barn uten å gå under økonomisk? Anonymkode: 368ed...3e9 Andre skal betale for dine valg? Prioriter gjerne å ha barnet hjemme, men betal for det selv. Anonymkode: 40b89...ec2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:31 #11 Del Skrevet i går, 06:31 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Andre skal betale for dine valg? Prioriter gjerne å ha barnet hjemme, men betal for det selv. Anonymkode: 40b89...ec2 Nå spurte jeg etter erfaringer fra andre i samme situasjon. Tenker at du kanskje ikke har barn og ikke skjønner hva dette dreier seg om. Vi foreldre ønsker det beste for barna våre, men penger får verden til å gå rundt for oss også. Så det er vondt når man ikke kan t de valgene man mener er best for barna sine. Anonymkode: 368ed...3e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:32 #12 Del Skrevet i går, 06:32 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå spurte jeg etter erfaringer fra andre i samme situasjon. Tenker at du kanskje ikke har barn og ikke skjønner hva dette dreier seg om. Vi foreldre ønsker det beste for barna våre, men penger får verden til å gå rundt for oss også. Så det er vondt når man ikke kan t de valgene man mener er best for barna sine. Anonymkode: 368ed...3e9 Men idéen om å jobbe redusert var kanskje mulig? Det spørs jo hva slags jobb du har. Anonymkode: 75989...fd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:37 #13 Del Skrevet i går, 06:37 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå spurte jeg etter erfaringer fra andre i samme situasjon. Tenker at du kanskje ikke har barn og ikke skjønner hva dette dreier seg om. Vi foreldre ønsker det beste for barna våre, men penger får verden til å gå rundt for oss også. Så det er vondt når man ikke kan t de valgene man mener er best for barna sine. Anonymkode: 368ed...3e9 Jeg har tre barn. Noen barnehageplass var vi aldri garantert, og de kostet 3-4000 kroner måneden, for 20 år siden. Vi måtte også jobbe, og finne løsninger som fungerte så bra som mulig. Du aner ikke hvor bortskjemt du er. Anonymkode: 40b89...ec2 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet i går, 06:44 #14 Del Skrevet i går, 06:44 Du mener at du skal ha barnehagen plass fra august ( for at barnet skal få plass) Mrm du skal ikke bruke fra desember? Og da må dere betale...og dere syter over å ikke få kontantstøtte? For at dere har jo barnet hjemme? Dere har jo barnehagen plass Da får dere gå hjemme til barnet er 2 år og få plass årer etter 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:44 #15 Del Skrevet i går, 06:44 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har tre barn. Noen barnehageplass var vi aldri garantert, og de kostet 3-4000 kroner måneden, for 20 år siden. Vi måtte også jobbe, og finne løsninger som fungerte så bra som mulig. Du aner ikke hvor bortskjemt du er. Anonymkode: 40b89...ec2 Tja… kostnadene var jo noe helt annet for 20 år siden også. Og mange hadde mulighet til å være hjemme lenger. Anonymkode: 368ed...3e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:53 #16 Del Skrevet i går, 06:53 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tja… kostnadene var jo noe helt annet for 20 år siden også. Og mange hadde mulighet til å være hjemme lenger. Anonymkode: 368ed...3e9 Nei. Det var boligmangel da også, og man betalte så mye man hadde råd til, akkurat som i dag. Alle jobbet. Jeg tror du tenker på 70-tallet, det er litt lengre siden, da var det nok flere som var hjemmeværende. Av nødvendighet, for barnehager fantes jo knapt. De som måtte jobbe måtte ty til dagmammamarkedet. Det er selvsagt bra at det er bedre nå. Man kan gjerne ønske det enda bedre også. Men prøv å ikke være så historieløse og se hvor heldige dere faktisk er. Anonymkode: 40b89...ec2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ToveM Skrevet i går, 06:54 #17 Del Skrevet i går, 06:54 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tja… kostnadene var jo noe helt annet for 20 år siden også. Og mange hadde mulighet til å være hjemme lenger. Anonymkode: 368ed...3e9 Tror du det var så mange hjemmeværende for 20 år siden? Enda lengre siden jeg hadde småbarn og barnehageplass. Ingen i min omgangskrets var hjemmeværende med barn. Jeg begynte å jobbe i 1980. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Buxus Skrevet i går, 06:59 #18 Del Skrevet i går, 06:59 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Så jeg skal bortprioritere mitt barns velferd for å spare penger? Poenget mitt er jo at man fratas valget pga økonomi. Jeg må kunne få lov til å prioritere hva jeg mener er best for mitt barn uten å gå under økonomisk? Anonymkode: 368ed...3e9 Sorry, men her er du dessverre litt uttafor. Din økonomi tilsier ikke at du kan velge den løsningen du ønsker. Vi vil alle det som er best for våre barn, men de fleste av oss må ha barna i barnehage fra tidlig alder. Har ikke vi økonomien til å bli hjemme, så må vi starte i jobb. Så enkelt er det. Jeg kunne godt tenke meg å være hjemme til barnet er 2 år, men det går dessverre ikke rent økonomisk opp. Så da må jeg finne andre løsninger. Jeg kan ikke kreve at andre "ordner opp" for meg", liksom. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:00 #19 Del Skrevet i går, 07:00 Ok - jeg har spurt om erfaringer fra andre i samme situasjon og så langt fått svært lite. Jeg har blitt kalt bortskjemt og snylter, men ikke fått så mye ut av denne diskusjonen. Klart det er andre som har/har hatt det verre. Men jeg lurer på hvorfor det skal være så vanskelig å benytte løsninger som finnes fordi man har født på»feil» tidspunkt. Syns det er veldig trist. Anonymkode: 368ed...3e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:01 #20 Del Skrevet i går, 07:01 Buxus skrev (1 minutt siden): Sorry, men her er du dessverre litt uttafor. Din økonomi tilsier ikke at du kan velge den løsningen du ønsker. Vi vil alle det som er best for våre barn, men de fleste av oss må ha barna i barnehage fra tidlig alder. Har ikke vi økonomien til å bli hjemme, så må vi starte i jobb. Så enkelt er det. Jeg kunne godt tenke meg å være hjemme til barnet er 2 år, men det går dessverre ikke rent økonomisk opp. Så da må jeg finne andre løsninger. Jeg kan ikke kreve at andre "ordner opp" for meg", liksom. Men tenker du ikke at det er trist? At du fratas dette valget pga økonomi? Barndommen til dine barn får du aldri igjen. Anonymkode: 368ed...3e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå