AnonymBruker Skrevet 11. mars #1 Skrevet 11. mars Er krypto valuta bare en fancy form for pyramide spill? De første som kjøper tjener jo på de senere kjøpernes tap. Fullstendig et nullsums spill. Anonymkode: d15c7...bc9 1
stan Skrevet 12. mars #2 Skrevet 12. mars Selve teknologien er jo spennende. Men slike krypto som Trump og fruen holdt på med virker å være åpen svindel. Kjøp denne verdiløse token fra meg for store summer. Når du har kjøpt så er det ingen å selge til.
korr Skrevet 12. mars #3 Skrevet 12. mars Jeg vil si at når det kommer til krypto, er det ikke det samme å snakke feks. om Bitcoin eller Ethereum enn en tilfeldig altcoin som ikke bringer noe nytt og brukes jo bare som en form for gambling 1 1
Schmuhu Skrevet 12. mars #4 Skrevet 12. mars Når jeg kjøper en aksje så kjøper jeg eierskap og stemmerett i et selskap. Når jeg kjøper bitcoin så kjøper jeg ... hva da? Schmuhu 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars #5 Skrevet 12. mars Krypto er det verste mennesker har funnet på i moderne tid. Anonymkode: 889f1...2b5 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars #6 Skrevet 12. mars Schmuhu skrev (4 timer siden): Når jeg kjøper en aksje så kjøper jeg eierskap og stemmerett i et selskap. Når jeg kjøper bitcoin så kjøper jeg ... hva da? Schmuhu Hvor mange kjøper aksjer for å få eierskap og stemmerett i f.eks Apple? Vil tro 99% av alle aksjer kjøpes utelukkende for å kunne selge dem dyrere, akkurat som med kryptovaluta. Forøvrig har kryptovaluta en verdi for enkelte fordi det muliggjør anonym betaling osv, så spekulasjon er ikke den eneste grunnen til å kjøpe det. Anonymkode: aa98e...0db 1
newman01 Skrevet 12. mars #7 Skrevet 12. mars (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor mange kjøper aksjer for å få eierskap og stemmerett i f.eks Apple? Vil tro 99% av alle aksjer kjøpes utelukkende for å kunne selge dem dyrere, akkurat som med kryptovaluta. Forøvrig har kryptovaluta en verdi for enkelte fordi det muliggjør anonym betaling osv, så spekulasjon er ikke den eneste grunnen til å kjøpe det. Anonymkode: aa98e...0db Et gledelig aspekt ved aksjer i et selskap er at det finnes en gitt mengde av dem. Ja, aksjekapitalen kan endres, men det krever en generalforsamling, selskapets vedtekter skal følges og det finnes et sett regler for slikt som myndighetene følger med på. Bitcoin er også "regulert" ved at det finnes en gitt mengde bitcoins. En god del alternative digitale "valutaer" har ingen grense, så det kan pøses ut milliarder av dem uten forvarsel. Endret 12. mars av newman01 1
Schmuhu Skrevet 12. mars #8 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vil tro 99% av alle aksjer kjøpes utelukkende for å kunne selge dem dyrere, akkurat som med kryptovaluta. Jeg tviler på at 99% av bedriftseiere er aksjespekulanter ! Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 12. mars #9 Skrevet 12. mars 15 hours ago, stan said: Selve teknologien er jo spennende. Men slike krypto som Trump og fruen holdt på med virker å være åpen svindel. Kjøp denne verdiløse token fra meg for store summer. Når du har kjøpt så er det ingen å selge til. Trumpcoin og melaniacoin er ikke ekte kryptovaluta. De er mer å sammenligne med digitale samleobjekter. Anonymkode: 86bd4...d96 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars #10 Skrevet 12. mars 7 hours ago, AnonymBruker said: Krypto er det verste mennesker har funnet på i moderne tid. Anonymkode: 889f1...2b5 Det brukes i hvert fall vanvittige mengder strøm for å såkalt mine (egentlig: søke etter og kanskje finne) bitcoins og andre tilsvarende digitale koder. Det snakkes om strømforbruket til mellomstore land. Pga måten algoritmene rent matematisk fungerer på så kreves det også stadig mer strøm for å finne neste bitcoin. Ikke holdbart. Anonymkode: 86bd4...d96 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars #11 Skrevet 12. mars On 3/11/2025 at 6:46 AM, AnonymBruker said: Er krypto valuta bare en fancy form for pyramide spill? De første som kjøper tjener jo på de senere kjøpernes tap. Fullstendig et nullsums spill. Anonymkode: d15c7...bc9 Det er jo valuta på samme måte som de tradisjonelle valutaene der verdien avgjøres av troen på de. Hvis mange nok tror på at bitcoin har verdi, så har det verdi. Akkurat samme med norske kroner. Alle som ikke straks de får den veksler månedslønnen sin inn i utenlandsk valuta tror i praksis på den norske kronen. Utenlandske finansinstitusjoner og spekulanter som tror på at norske bedrifter og Norge generelt skal gjøre det bra kjøper norske kroner og driver kursen opp. Enten det eller så er det illuminati som vedtar alle kursene daglig. Anonymkode: 86bd4...d96 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars #12 Skrevet 12. mars On 3/11/2025 at 6:46 AM, AnonymBruker said: Er krypto valuta bare en fancy form for pyramide spill? De første som kjøper tjener jo på de senere kjøpernes tap. Fullstendig et nullsums spill. Anonymkode: d15c7...bc9 Ikke helt. For å tjene på pyramidespill er alle avhengige av å lure stadig flere inn i schemen sånn at disse igjen kan bli ververe i neste omgang. Det er bare det at det finnes ikke uendelig mange idioter så før eller siden må de gå galt og folk vil prøve å redde seg ut og alle blir sinte på de som vervet dem. Det var slik det ble smått borgerkrigslignende tilstander i Albania på 90-tallet pga et pyramidespill som også mange samfunnstopper promoterte og en lettlurt befolkning som var totalt uerfarne med økonomi etter mange tiårs undertrykkelse under kommunisme. Anonymkode: 86bd4...d96
AnonymBruker Skrevet 13. mars #13 Skrevet 13. mars korr skrev (På 12.3.2025 den 12.35): Jeg vil si at når det kommer til krypto, er det ikke det samme å snakke feks. om Bitcoin eller Ethereum enn en tilfeldig altcoin som ikke bringer noe nytt og brukes jo bare som en form for gambling Hvordan er bitcoin og ethereum anderledes? Anonymkode: d15c7...bc9
stan Skrevet 13. mars #14 Skrevet 13. mars Ser flere sammenligner krypto med aksjer. Det er jo helt feil. Med aksjer eier man noe. At både krypto og aksjer er investeringsobjekter stemmer, men er ikke krypto mer likt valuta? Begge er basert på tillit, mens med valuta kan man direkte kjøpe noe. Det kan man bare i liten grad med krypto.
newman01 Skrevet 13. mars #15 Skrevet 13. mars stan skrev (1 time siden): Ser flere sammenligner krypto med aksjer. Det er jo helt feil. Med aksjer eier man noe. At både krypto og aksjer er investeringsobjekter stemmer, men er ikke krypto mer likt valuta? Begge er basert på tillit, mens med valuta kan man direkte kjøpe noe. Det kan man bare i liten grad med krypto. Jo, det blir jo det. Pr. idag er 180 valutaer anerkjent av FN. Ifølge Coinmarketcap er det rundt 25'000 kryptovalutaer (pr.mars 2025). Så det spørs hvor mange av dem man kan ta seriøst
stan Skrevet 13. mars #16 Skrevet 13. mars newman01 skrev (4 timer siden): Jo, det blir jo det. Pr. idag er 180 valutaer anerkjent av FN. Ifølge Coinmarketcap er det rundt 25'000 kryptovalutaer (pr.mars 2025). Så det spørs hvor mange av dem man kan ta seriøst Slik jeg har forstått det så selges mange kryptovalutaer først til et lite invitert utvalg av investorer. Så inviteres flere inn mens salgsprisen økes. Så slippes det ut til markedet. Verdien øker gjennom disse trinnene. De som kommer inn tidlig tjener mye penger fort. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det noen tjener er penger andre taper.
korr Skrevet 25. mars #17 Skrevet 25. mars (endret) AnonymBruker skrev (På 13.3.2025 den 6.59): Hvordan er bitcoin og ethereum anderledes? Anonymkode: d15c7...bc9 De er ganske populære allerede og kan brukes for å sende penger uten mellommann, så man slipper jo mye tull man skal finne seg i med alternativene som feks. paypal osv. (som feks. når de finner ut av unnskyldninger for å holde pengene... eller når de gir etter uredelige tilbakeføringer... det er altfor mye galt med paypal...). Ønsker man ikke dele personlig informasjon med den andre delen eller noe, så er de også ganske bra. Har brukt crypto mange ganger for sånne greier når jeg orket ikke noe andre. Selv om det ikke er like populært som Bitcoin, så er Ethereum også ganske populært og har funksjoner som Bitcoin ikke har. Men de fleste altcoin er jo helt meningsløse. Endret 25. mars av korr
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå