AnonymBruker Skrevet 14. mars #21 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 23.46): Men er det egentlig noen effekt av all denne rentehevingen? Det er jo tydelig at inflasjonen ikke skyldes at folk flest har fått bedre råd? Folk flest har jo langt dårligere råd nå enn noen år tilbake. Det er det ingen tvil om. Virker som om verdensmarkedet har mye større påvirkning enn rentenivået. Så - kanskje på tide å jobbe med andre virkemidler, enn å konstant flytte denne renta opp og ned? Jeg er jo ikke noen økonom, så forklar meg det gjerne dere som skjønner🤷♀️ Anonymkode: 4f631...cbb Det er forholdene i verdensøkonomien som er årsaken, ja. Rentenivået i Norge har mindre å si. Det hadde nok hjulpet å bli med i EU og innføre euro. Mye av problemene skyldes jo svak krone. I tillegg til at Norge er en liten og åpen økonomi. Og at oljealderen snart er over. Anonymkode: bab1d...a0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #22 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er forholdene i verdensøkonomien som er årsaken, ja. Rentenivået i Norge har mindre å si. Det hadde nok hjulpet å bli med i EU og innføre euro. Mye av problemene skyldes jo svak krone. I tillegg til at Norge er en liten og åpen økonomi. Og at oljealderen snart er over. Anonymkode: bab1d...a0c Men i EU kunne vi takket farvel til den allerede lave grensen som er garantert gjennom sikringsfondet. Den har stått på to millioner så lenge jeg kan huske, og en gang i tiden var det mer enn nok for nesten alle. Men i dag er det annerledes, mange pensjonister og andre som har høyere beløp enn det og ikke ønsker å spare i fond. Typisk den gruppen som rammes hardest av formuesskatten, også det grunnet lavt innslagspunkt. Får vi det som svenskene så blir bare 100 000 euro sikret, altså bare litt over halvparten. Da må man fordele på flere banker, ikke barebare for spesielt mange mindre digitale kunder. Og hvis vi gjør som svenskene og går inn i EU, men beholder kroner, så får vi i tillegg den åpenbare ulempen at grensen for hva som er sikret bankinnskudd varierer fra dag til dag. Man må altså legge seg godt under for å være trygg. Anonymkode: e4f61...74a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heijasmiiil Skrevet 14. mars #23 Del Skrevet 14. mars Klarer ikke helt forstå de som har trodd det skulle komme et rentekutt. Følger de ikke med på inflasjonstallene? Forstår de ikek hvilke mål sentralbanken styrer etter? Jeg syns hele dette rentekuttet er mediaskapt og jeg tror ikke folk flest har forventet et kutt i mars. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå