Supernaut Skrevet 11. mars #1 Skrevet 11. mars (endret) Det blir ikke rentekutt med det første, nei. Noen som egentlig hadde trodd det? Mulig renten økes senere i år? Hvem vet. https://www.nettavisen.no/okonomi/okonomer-i-sjokk-alle-arets-rentekutt-kan-na-ryke/s/5-95-2327519 Handelsbankens sjeføkonom Marius Gonsholt Hov tror Norges Bank nå vil legge til grunn en mye høyere rente enn tidligere varslet. - Norges Bank har et betydelig inflasjonsproblem; rentebanen skal (mye) opp, skriver han i bankens morgenrapport. Endret 11. mars av Supernaut 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars #2 Skrevet 11. mars Nei, rentekutt har jeg ikke hatt tro på. Jeg tror det blir mye verre enn tidligere varslet, gitt situasjonen verden er i. Anonymkode: 5d4a0...129 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars #3 Skrevet 11. mars Det er bare for Jens og Jonas å overkjøre Norges bank og sette ned renten. Anonymkode: 75939...e73
Ny Bruker Skrevet 11. mars #4 Skrevet 11. mars Det er derfor jeg betaler raskest mulig på boliglånet. 5
stan Skrevet 11. mars #5 Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det er bare for Jens og Jonas å overkjøre Norges bank og sette ned renten. Anonymkode: 75939...e73 Har de myndighet til det? 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars #6 Skrevet 11. mars You will own nothing and be "happy". Anonymkode: 155c9...066 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars #7 Skrevet 11. mars stan skrev (1 time siden): Har de myndighet til det? Da må det nok en lovendring til. Norge hadde politisk styrt rente frem til ca. midten av 80-tallet, og det var med på å bygge opp til krakket i 1987 fordi politikerne holdt renta for lav over lang tid. Dagens tankegang er at Norges Bank skal være uavhengig av politisk styring. Anonymkode: b80e5...b85 6
AnonymBruker Skrevet 11. mars #8 Skrevet 11. mars Ny Bruker skrev (16 timer siden): Det er derfor jeg betaler raskest mulig på boliglånet. Raskest mulig er sikkert ikke så dumt valg det. For tiden så er det ikke så veldig mye til overs så følger bare nedbetalingsplanen på lånet uten å betale noe ekstra. Kanskje ikke det lureste men kommer ikke så hakkande gale ut av det totalt sett. Anonymkode: 4e62f...82d
AnonymBruker Skrevet 11. mars #9 Skrevet 11. mars Fikk melding fra banken min i dag om at renten settes ned fra 1. april. Handelsbanken Anonymkode: 9683f...e37 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars #10 Skrevet 11. mars Men er det egentlig noen effekt av all denne rentehevingen? Det er jo tydelig at inflasjonen ikke skyldes at folk flest har fått bedre råd? Folk flest har jo langt dårligere råd nå enn noen år tilbake. Det er det ingen tvil om. Virker som om verdensmarkedet har mye større påvirkning enn rentenivået. Så - kanskje på tide å jobbe med andre virkemidler, enn å konstant flytte denne renta opp og ned? Jeg er jo ikke noen økonom, så forklar meg det gjerne dere som skjønner🤷♀️ Anonymkode: 4f631...cbb 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars #11 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 7.55): Da må det nok en lovendring til. Norge hadde politisk styrt rente frem til ca. midten av 80-tallet, og det var med på å bygge opp til krakket i 1987 fordi politikerne holdt renta for lav over lang tid. Dagens tankegang er at Norges Bank skal være uavhengig av politisk styring. Anonymkode: b80e5...b85 Politisk styrt rente må vi aldri få tilbake. Vi kan ikke ha det slik at renta settes ned fordi det snart er valg og høy rente er upopulært. Tross alt bra at Stoltenberg aldri ble sentralbanksjef, selv om vi ikke ble kvitt ham likevel. Anonymkode: e4f61...74a 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars #12 Skrevet 13. mars Jeg tror renta skal opp til 6%. Minst. Anonymkode: 393a3...dd2 3
Grå Skrevet 13. mars #13 Skrevet 13. mars At en måned skal vippe lasset og utsette rentenedsettelse er helt urimelig med tanke på at disse pengene nå går til bankenes overskudd. Forbannet være landets matbaroner som er så grådig at de snart sprekker, og er villige til å la sine kunder svi mens de spiser sin thiny mint - håper den setter seg i vranga... 5 2
Grå Skrevet 13. mars #14 Skrevet 13. mars (endret) Ny Bruker skrev (På 11.3.2025 den 6.26): Det er derfor jeg betaler raskest mulig på boliglånet. Det gjør jeg også. Jeg opprettet en konto jeg kalte boliglån i tillegg til regningskonto, og satt inn litt mer en trekket var, så når lånet er betalt står det igjen noe til ekstra innbetaling, neste måned er trekket bittelitt mindre så bittelitt mer blir betalt inn og sånn går dagan... Tok faktisk bilde for motivasjon og når du ser at sluttsummen på boliglånet ligger måneder foran så er det lett å fast sette inn enda litt til... Endret 14. mars av Grå
Supernaut Skrevet 13. mars Forfatter #15 Skrevet 13. mars https://e24.no/norsk-oekonomi/i/gwOEvJ/nordea-markets-snur-om-rentekutt Nordea Markets snur om rentekutt Tror ikke det blir rentekutt hverken i år – eller neste år! 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars #16 Skrevet 13. mars Grå skrev (4 timer siden): At en måned skal vippe lasset og utsette rentenedsettelse er helt urimelig med tanke på at disse pengene nå går til bankenes overskudd. Nei, det er ikke urimelig gitt situasjonen nå. Inflasjonen er høyere enn ventet igjen, og da er det naturlig å utsette. Skulle den gå nedover igjen er det jo bare å senke renten neste gang isteden. Anonymkode: e4f61...74a
Grå Skrevet 14. mars #17 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nei, det er ikke urimelig gitt situasjonen nå. Inflasjonen er høyere enn ventet igjen, og da er det naturlig å utsette. Skulle den gå nedover igjen er det jo bare å senke renten neste gang isteden. Anonymkode: e4f61...74a Ta en titt på fortjenesten til bankene nå - synes du rentenivået skal holdes oppe for å fortsette å øke bankenes overskudd? Skulle en rentenedsettelse skape problemer så er det bare å sette den opp igjen... 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars #18 Skrevet 14. mars Grå skrev (5 timer siden): Ta en titt på fortjenesten til bankene nå - synes du rentenivået skal holdes oppe for å fortsette å øke bankenes overskudd? Skulle en rentenedsettelse skape problemer så er det bare å sette den opp igjen... Ja, jeg er glad for at vi har trygge banker med gode marginer. I Norge er det visst en uting å drive noe med overskudd. Anonymkode: e4f61...74a
AnonymBruker Skrevet 14. mars #19 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, jeg er glad for at vi har trygge banker med gode marginer. I Norge er det visst en uting å drive noe med overskudd. Anonymkode: e4f61...74a Gull | Gullprisen bikker 3000 dollar for første gang Skulle ha kjøpt gull for noen måneder siden. Anonymkode: b0dc5...781
AnonymBruker Skrevet 14. mars #20 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 23.39): Fikk melding fra banken min i dag om at renten settes ned fra 1. april. Handelsbanken Anonymkode: 9683f...e37 På sparekonto eller på lån? Jeg har kun sparekonto der, og lo godt av den e-posten. Jeg gikk ut fra at de ikke ville sette NED renta på lån basert på at de TROR det skal bli lavere styringsrente. 🤣 Frister virkelig å bytte bort Handelsbanken, det må jeg bare si. Anonymkode: bab1d...a0c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå