Gå til innhold

Tips til base/grunn-garderobe penklær? Jeg har vært hjemmeværende i over 10år så eier igrunn kun joggebukser. Ønsker meg blazere osv. Hjelp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har funnet ut at jeg trenger penklær i skapet.... Til feks, konfirmasjon, dåp, bregravelse..
Jeg eier ikke penklær! Kun 1 kjole, bokstavelig talt.

Trenger dette i skapet mitt (ASAP)

Kjole svart som passer flere anledninger.
Blazer og bukse. Skjorte eller topp til dette
Skjørt med høyt liv.

Helsen min er ikke helt bra , så jeg orker ikke gå i mange butikker å lete og prøve. Hvor er det billig og bra som jeg kan dra til å prøve? Str 44/XL. 

Takk på forhånd for svar ❤️

Anonymkode: cfa5e...670

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har ingen anbefalinger vedr butikk, men tenk kvalitet så har du plaggene i åresvis. Masse lykke til 🥰

Anonymkode: be46a...2fc

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du ikke orker å gå rundt i butikker, er det ikke enklere å bestille hjem fra Zalando eller Boozt.com, eventuelt Ellos?

Hvis ikke er det vel kjedebutikkene som har billigere klær. Det spørs om du finner så mye sort/marine nå, siden det er mye pasteller og grått/beige (vårsesong). 

Anonymkode: 800fe...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvis du ikke orker å gå rundt i butikker, er det ikke enklere å bestille hjem fra Zalando eller Boozt.com, eventuelt Ellos?

Hvis ikke er det vel kjedebutikkene som har billigere klær. Det spørs om du finner så mye sort/marine nå, siden det er mye pasteller og grått/beige (vårsesong). 

Anonymkode: 800fe...86d

Orker ikke å gå å lete og lete.
men om jeg får spesifike tips om hvilke butikk osv kan jeg dra rett tid å handle om jeg er heldig at det passer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Orker ikke å gå å lete og lete.
men om jeg får spesifike tips om hvilke butikk osv kan jeg dra rett tid å handle om jeg er heldig at det passer :)

Hvilke butikker har du i nærheten av der du bor, da? Vanskelig å foreslå spesifikke butikker om vi ikke vet det :) 

Endret av Roci
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har god erfaring med å ta mål av kroppen og kjøpe på zalando etter størrelseguide. Men krever jo at du følger og returnerer om noe blir feil likevel. 

Jeg syns ingen fysiske butikker klarer å tilby tilsvarende utvalg og sparer dermed tur i mange ulike butikker...

Skulle gjerne støttet lokale klesbutikker men opplever at det er mye vanskeligere å finne klær i riktig størrelse og passform. 

Anonymkode: b9463...54a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har tatt fargeanalyse hos Wenche Veiersted, og det har hjulpet meg enormt med å ikke feilkjøpe klær. Har fått utrolig mye mer glede av klær, stiler, shopping og å bygge opp garderoben. Vet at hun også tilbyr å være med på shopping for å hjelpe med å bygge opp garderoben, med fokus på grunngarderobe. Dette trengte ikke jeg, kjente at jeg med en gang ble superivrig på å gå selv, ha med meg fargeboka mi og kose meg med å finne akkurat det som passer meg. Er så overrasket over farger jeg aldri ville vurdert passer så bra.

Tips: de færreste kler svart, utrolig nok. Jeg kler det heller ikke, og er mye mer tjent med å gå for brunt og marineblå i grunngarderoben.

HM har billige klær som passer til de klærne du har ramset opp som du trenger. Men kvaliteten vil alltid være deretter..

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Roci skrev (14 timer siden):

Hvilke butikker har du i nærheten av der du bor, da? Vanskelig å foreslå spesifikke butikker om vi ikke vet det :) 

Det går fint, jeg er flyttbar med både venner som har lappen og kollektivt. Bor i ok avstand fra oslo så det går an å ta seg en tur dit om det skulle være slik, men oslo høres dyrt ut  å jeg har ikke så voldsomt mye cash.
hva med H&M og kappahl feks? Har de noe av god kvalitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt råd er å gå for en blå kjole fremfor sort, da sort egentlig ikke egner seg i dåp, konfirmasjon, bryllup, 17.mai osv. Kun i begravelse, møter, og enkelte fester (som ikke er på sommerhalvåret). Kan godt være marineblå dersom du liker mørke farger. 

Anonymkode: 5885a...0f7

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøp klespakker på finn.

Anonymkode: 9a7df...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selected har mye fint, litt dyrere, men har blazer fra både selected og hm og den fra selected er penere og i bedre stoff. 

Anonymkode: 6883a...89d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det går fint, jeg er flyttbar med både venner som har lappen og kollektivt. Bor i ok avstand fra oslo så det går an å ta seg en tur dit om det skulle være slik, men oslo høres dyrt ut  å jeg har ikke så voldsomt mye cash.
hva med H&M og kappahl feks? Har de noe av god kvalitet?

Det er fullt mulig å finne klær av god kvalitet både på H&M, Lindex og KappAhl, noe av trikset er å styre unna de aller billigste produktene og plagg med mye syntet som polyester, polyamid og akryl. Spesielt syntetiske strikkeplagg blir fort stygge og nuppete, og selv synes jeg også at bluser/skjorter i polyester kjennes klamme og stive. KJoler i polyester går av en eller annen grunn bra. Se ellers etter naturmaterialer som ull, kasjmir, bomull og lin. Et unntak er dressbukser og blazere, der fungerer det greit med bukser som inneholder en blanding av f.eks. polyester, viskose og elastan. Se etter bukser som kjennes litt tykke og "tunge" i stoffet, de ser penere ut og holder lenger. Sjekk gjerne også at sømmer er pene og at knapper er ordentlig sydd fast.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først burde du få en forståelse for kroppsfasong og snitt som passer deg. Også hvilke farger og undertoner du kler (hvis du vet om kjendiser som er lik deg i fargepalett - google de og vurder hvilke farger som får de til å se bra ut). Eventuelt dra på en klesbutikk og hold plagg i forskjellige farger opp mot et usminket ansikt og ta en vurdering i speilet. Ikke gå amok å kjøp masse på en gang, ta heller plagg for plagg og vurder hva som får deg til å føle deg fin, og hva du faktisk bruker.

Støtter forslaget til Roci angående materialer. 

Det viktigste for meg er i hvert fall å ha klær jeg bruker, ikke klær jeg skulle ønske jeg hadde brukt. Det skal være komfortabelt og passe til hverdagen din.

Kjøp gjerne brukt. På tise kan du sortere etter materiale, pris og farger.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dra på Match eller VIC (eller begge). Ikke helt billig, men ikke rådyrt heller. Begge butikkene (de har tildels de samme varene) er gode på klassiske klær både til hverdag og finere anledninger. Sjekk gjerne ut nettsidene før du drar i fysisk butikk. 

Anonymkode: 28c11...55f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HM har mye fint, syns de har helt ok bukser, fine skjorter og bluser, og kjoler. Har vært litt mer så der fornøyd med blazere og skjørt, men her er noen spesifikke linker

Skjorte: https://www2.hm.com/no_no/productpage.0925212032.html 

Bluse: https://www2.hm.com/no_no/productpage.1256527001.html sjekk de ulike mønstrene

Bukse: https://www2.hm.com/no_no/productpage.1261038004.html

Svart kjole: https://www2.hm.com/no_no/productpage.1217576015.html

Annen svart kjole: https://www2.hm.com/no_no/productpage.1265571002.html

Enda en svart kjole, her med blomstermønster: https://www2.hm.com/no_no/productpage.1275645001.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...