AnonymBruker Skrevet 10. mars #1 Skrevet 10. mars Jeg jobber i en liten bedrift med kun to ansatte, meg og sjefen. Vi jobber tett og har en grei relasjon, men jeg føler han legger mye ansvar på meg. Jeg står for mesteparten av inntektene til bedriften, jobber mest, og trekker alltid det korteste strået. Hvis jeg skulle gjøre en minimal feil, få avslag fra kunde etc. står han klar til å gi meg preken. Han kan si ting som at hvis jeg ikke selger til den og den kunden så går vi konkurs og da har vi ikke jobb lenger. Han snakker mye om økonomien og at vi må selge mer. Jeg forstår at vi må selge for å overleve, men å «true» med at vi går til grunne om jeg ikke gjør det bedre er frustrerende. Det er jo tross alt hans ansvar at bedriften overlever, og det fungerer absolutt ikke motiverende. Han forventer også at jeg jobber tider som er utenfor min arbeidstid fordi han finner ut at han vil gjøre noe annet enn å være på jobb, jobbe røde dager uten tillegg (generelt uten tillegg) og være tilgjengelig for han og kunder 24/7. På toppen av dette betaler han meg luselønn fordi «vi må spare penger» samtidig som han betaler seg selv godt over gjennomsnittet. Jeg ble lovet mer lønn etterhvert, men siden han konstant tar opp bedriftens økonomi vet jeg at det er totalt uaktuelt en god stund fremover. Dette begynner å tære på både økonomien og familielivet, da jeg går glipp av verdifull tid med min datter på 2 år, og mannen min må ta mye av støyten hjemme. Jeg vil vekk, til en større, mer etablert bedrift og en bedre betalt jobb. Men om jeg skulle slutte så er jeg sikker på at den bedriften ikke overlever lenge, hvertfall ut ifra det han hat fortalt meg. Jeg vet at dette er hans ansvar, men jeg klarer ikke å ikke føle ansvar og at jeg antageligvis ødelegger for mye dersom jeg slutter. Jeg føler meg helt fanget og vet ikke hvordan jeg skal komme meg ut. Jeg har gått gjennom sykdom tidligere og var ute av arbeid i to år, gledet meg til å komme tilbake til samfunnet også er det dette jeg får! Hva gjør jeg? Anonymkode: 09ae3...395 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars #2 Skrevet 11. mars Du bytter jobb uten dårlig samvittighet. Om det er slik at bedriften ikke overlever uten deg er den ikke bærekraftig. Det er ikke din feil. Det går kun utover deg og din helse om du blir og nå får du ikke godt betalt for det engang. Anonymkode: 1e119...9ce 4
AnonymBruker Skrevet 11. mars #3 Skrevet 11. mars Nei herlighet, bytt jobb. Hadde han enda vist takknemlighet, så hadde det vært noe annet. Du jobber deg i hjel og får ingen kred. Si at du trenger en mindre stressende jobb nå som du er småbarnsmor. D Ikke uvanlig å bytte jobb Anonymkode: 65bf1...ad4 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars #4 Skrevet 11. mars Les kontrakten din og kundene sine. Kan du feks slutte og heller begynne freelance? Kan du ta med kunder inn i ny bedrift? Egen helse og trivsel kommer først, det du holder på med nå, er oppskriften til å bli utbrent! Trives du mer generelt, får du bedre resultater og. Anonymkode: 62615...1d9
AnonymBruker Skrevet 11. mars #5 Skrevet 11. mars Er det noe jeg burde ta opp med han, at jeg ønsker å bytte jobb? Eller vente til jeg eventuelt har en ny? Jeg vet han kommer til å bli skikkelig forbanna og det kommer til å være utrolig kjipt (kjipere enn nå) å dra på jobb fremover etter det. Jeg er også usikker på om han kan la bitterheten ligge til siden og gi meg en rettferdig referanse. ts Anonymkode: 09ae3...395
AnonymBruker Skrevet 11. mars #6 Skrevet 11. mars Ikke si noe før du har fått ny jobb. Om han er troende til å gi deg dårlig referanse så ikke bruk han som det og husk du har rett på nøytral attest som viser hvor lenge du har vært der om han skulle være så kjip. Du må tenke på deg, hvorfor skal du sørge for at han har god lønn samtidig som han gir deg dårlig arbeidsmiljø og lav lønn 🤷♀️Det er ikke du som ødelegger, det er helt legitimt og sunt å gå videre når en blir behandlet dårlig. Anonymkode: 1e119...9ce 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars #7 Skrevet 11. mars Næææ herregud en sjef som vil tjene penger? Og som antagelig eier firmaet? Og som har ansatt noen for å få litt mer fritid? Helt utrolig altså. Velkommen til arbeidslivet. Anonymkode: f4769...6c9 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars #8 Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Les kontrakten din og kundene sine. Kan du feks slutte og heller begynne freelance? Kan du ta med kunder inn i ny bedrift? Kjenner til en servicetekniker, han planla alt over lang tid laget visittkort med firmaets navn og sitt arbeidstid nummer som også var hans private på slik de ringte han når de trengte hjelp til nettopp det han gjorde hos dem, når han startet selv forsvant 90 % av kundene over til ham, ikke ulovlig det Anonymkode: 3b94f...30b
AnonymBruker Skrevet 11. mars #9 Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Næææ herregud en sjef som vil tjene penger? Og som antagelig eier firmaet? Og som har ansatt noen for å få litt mer fritid? Helt utrolig altså. Velkommen til arbeidslivet. Anonymkode: f4769...6c9 Og nå lærer vedkommende at det er lurt å ta godt vare på sine ansatte og behandle de rettferdig, hvis ikke forsvinner de. Velkommen til arbeidslivet. Anonymkode: 1e119...9ce 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå