Makavelli Skrevet 18 timer siden #141 Del Skrevet 18 timer siden Rosalilje84 skrev (21 minutter siden): Og overalt må man KJØPE noe Hvorfor svarer du absolutt alle andre, bortsett fra meg som har poengtert at din skildring av et 17. mai arrangement på en skole ikke beskriver normalen i Norge i dag? 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaia Skrevet 18 timer siden #142 Del Skrevet 18 timer siden Rosalilje84 skrev (7 minutter siden): Kostnadskrevende aktiviteter er ekskluderende og stressende for foreldre med veldig dårlig økonomi. Det må dere forstå nå som renta stiger, matpriser stiger, stømpriser stiger osv, og det eneste som ikke stiger, er lønningene. Slutt å presse folk for penger, de har nok utgifter fra før. Minlillelykke skrev (4 minutter siden): Da får de velge rimeligere turer. Skolen er gratis, og det skap være frivillig og delta. At skolen lar ungene bestemme er faktisk ikke mitt problem. For min del kan alt slikt utgå. Jeg hatet det på skolen, var sjeleglad jeg ble syk og ikke fikk vært med på hvite busser turen i 9 klasse. Leirskolen var ett mareritt, og liseberg er totalt uinteresant. Det som ble satt pris på var telt turer og kano turer. Hvor klassen faktisk var samlet. Er i prinsippet helt enig, men mye av det vi gjør i Norge er tuftet på frivillighet. Denne frivilligheten som mye er tuftet på, har begynt å smuldre bort. Vi nordmenn orker ikke å engasjere oss verken i lokalmiljøet eller for barna våre lenger. Jeg synes det er bekymringsverdig, men er enig i at man like greit kan ta en overnatting med kanotur i stedet for å dra en helg for å kjøre slalåm på et svindyrt vintersportssted eller i en klatrepark. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #143 Del Skrevet 18 timer siden Kan du ikke få en venninne, bestemor, far ol til å bake en kake da? Skal ungene få en fin 17 mai så må jo alle budra med noe. Kjipt når man er syk men sånn er det jo. Anonymkode: 904c7...934 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 18 timer siden #144 Del Skrevet 18 timer siden Makavelli skrev (1 minutt siden): Hvorfor svarer du absolutt alle andre, bortsett fra meg som har poengtert at din skildring av et 17. mai arrangement på en skole ikke beskriver normalen i Norge i dag? Jeg har erfaring med tre skoler fra kommunen og nabokommunen, og der er det inngangspenger for både voksne og barn, samt at et kakestykke koster 50 pluss og en brus koster det dobbelte av butikken. Altså det er greit at de skal gjøre litt penger på 17 mai, men slike summer er ran. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #145 Del Skrevet 18 timer siden Maide skrev (14 timer siden): TS her. Ettersom jeg ikke vet hvordan helsen min er til ei hver tid og sånn som det er nå, så meldte jeg ifra tidlig om at jeg ikke kan stille opp på noe. Til deg som mente jeg heller skulle tilby ting tidligere: Jeg er kreftsyk og hvordan kan jeg melde ifra og tilby ting tidlig når jeg ikke er frisk? De har sagt det til meg muntlig og skriftlig. Tok det opp med FAU ja, men de godtar og godtok ikke det uten legeerklæring, først da kunne de vurdere. Da hadde jeg tatt det opp med rektor. Hvis ikke det hjelper, hadde jeg rett og slett gått til avisen! Dette er IKKE greit! Anonymkode: 1e307...5ea 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #146 Del Skrevet 18 timer siden Ulven skrev (2 minutter siden): Jeg har erfaring med tre skoler fra kommunen og nabokommunen, og der er det inngangspenger for både voksne og barn... Inngangspenger? Anonymkode: a0ab0...7f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #147 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Og motsatt: jeg var i relativt god form under kreftbehandling (1,5 år, og ja, vi hadde dugnader under den tiden) og kunne helt klart påtatt meg noen småoppgaver. Det at en person har kreft er ikke ensbetydende med at vedkommende ikke kan gjøre noen som helst, det varierer fra person til person Anonymkode: ae33b...d71 Nei, men i dette tilfellet sier jo TS at hun ikke klarer det, og det bør respekteres! Anonymkode: 1e307...5ea 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #148 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan du ikke få en venninne, bestemor, far ol til å bake en kake da? Skal ungene få en fin 17 mai så må jo alle budra med noe. Kjipt når man er syk men sånn er det jo. Anonymkode: 904c7...934 Det stemmer ikkje. Her i bygda er ca halvparten reist på hytta eller til famile andre stader i landet. 17. mai er ein kjekk dag likevel. Eg har vore på med 17. mai-feiring på skulen og i barnehagen kvart år sidan eg fekk barn. Og det er ingen som fører fraver eller spør om folk har gyldig grunn for å vere borte. Ingen merkar om det er ei kake "for lite". 17, mai er fridag i Norge, og sånn må det fortsette. Viss ein begynner å presse og true folk til å delta, så forsvinn hyggen. Slutt å ver dugnadspoliti og la dei som vil og kan bidra gjere det. Eg baker gjerne, men vil vurdere å slutte med det viss det blir innført tvangsarbeid. Anonymkode: 5da54...863 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillelykke Skrevet 18 timer siden #149 Del Skrevet 18 timer siden Gaia skrev (8 minutter siden): Er i prinsippet helt enig, men mye av det vi gjør i Norge er tuftet på frivillighet. Denne frivilligheten som mye er tuftet på, har begynt å smuldre bort. Vi nordmenn orker ikke å engasjere oss verken i lokalmiljøet eller for barna våre lenger. Jeg synes det er bekymringsverdig, men er enig i at man like greit kan ta en overnatting med kanotur i stedet for å dra en helg for å kjøre slalåm på et svindyrt vintersportssted eller i en klatrepark. Det handler ikke om å ikke gidde! Det handler om at det er for MYE! Jeg ser ikke nødvendigheten av det. La familiene få tid til å være sammen. Det hjelper ikke min familie at en foresatt skal komme dausliten hjem fra ett arrangement vi ikke benytter oss av uansett. Vi har aldri vært der, og kommer ikke til å dra dit. Vi som foresatte har ekstremt lite tid sammen med barna våre, for min del grunnet ubeleilig arbeidstid. Da ønsker jeg å bruke de få fridagene jeg har til min egen disposisjon. Ikke dette tullet. For arrangementet er tull! Jeg tar en koselig familie og venne lunsj over dette anyday! 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #150 Del Skrevet 18 timer siden Maleficenta skrev (4 timer siden): Syns det skulle vært 7 klassen. De går siste året på barneskolen. Der vi bor er det 7 klasse. Så er det 8 klasse som står for vinterbalet på ungdomskolen, 9 klasse foreldre for skoleavslutningen for 10 klasse, serverer mat, og er vakter på festen Anonymkode: 6f102...a7e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillelykke Skrevet 18 timer siden #151 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kan du ikke få en venninne, bestemor, far ol til å bake en kake da? Skal ungene få en fin 17 mai så må jo alle budra med noe. Kjipt når man er syk men sånn er det jo. Anonymkode: 904c7...934 Mine barn har en magisk 17 mai hvert år de, uten fjaset på skolen. Man kan lage slike dager så fine man bare ønsker, på egne premisser. Ts er syk og skal selvfølgelig hverken be søster eller venninner om å ta denne jobben. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 18 timer siden #152 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Inngangspenger? Anonymkode: a0ab0...7f3 For å komme inn på 17 mai arrangementet som FAU har på skolen ja. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Skrevet 18 timer siden #153 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): De kan selvsagt ikke tvinge deg. Men på den annen side: Hvordan skal det bli om ingen stiller? Alle må faktisk ta ansvar. Kan du virkelig ikke gjøre noe? Bake litt, eller ringing og organisering i forkant? Hva med den andre forelderen? Besteforeldre, tante eller onkel som kan steppe inn? Anonymkode: f8893...bab Grusomt at du skriver slike ting, det er typisk folk som aldri har vært alvorlig syk. Ved kreftbehandling så blir man såpass sliten at den minste ting kan velte lasset i ukesvis, det burde alle og enhver respektere. Du har sakt i fra, send melding til rektor neste. Selvfølgelig skal du ikke levere legeerklæring. Bare skriv en mail til både rektor og komiteleder om at sånn er det. 7 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaia Skrevet 18 timer siden #154 Del Skrevet 18 timer siden Ulven skrev (2 minutter siden): For å komme inn på 17 mai arrangementet som FAU har på skolen ja. Oj. Det var spesielt. Her er det enten at man kjøper det man skal ha, eller så er det inkludert i inngangspengene. Det er aldri både inngangspenger og at det skal kjøpes kaker/ kaffe/ brus. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #155 Del Skrevet 18 timer siden Eg skreiv eit par innlegg over her men kom på eit poeng til: De som bur på plassar der alle møter på 17. mai, korleis i alle dagar får de trykka alle menneska inn på barnehagens/ skulens område? Det er smekkfullt av folk her og omtrent umulig å finne sitteplass, sjølv om folk blir oppfordra til å ta med klappstolar og sitteunderlag. Viss de skal ha tvungent oppmøte for kvar elev, har de maksgrense på antall personar frå kvar familie slik med har for innandørs arrangement? Anonymkode: 5da54...863 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 18 timer siden #156 Del Skrevet 18 timer siden Gaia skrev (16 minutter siden): Er i prinsippet helt enig, men mye av det vi gjør i Norge er tuftet på frivillighet. Denne frivilligheten som mye er tuftet på, har begynt å smuldre bort. Vi nordmenn orker ikke å engasjere oss verken i lokalmiljøet eller for barna våre lenger. Jeg synes det er bekymringsverdig, men er enig i at man like greit kan ta en overnatting med kanotur i stedet for å dra en helg for å kjøre slalåm på et svindyrt vintersportssted eller i en klatrepark. Frivillighet og pengepress er to forskjellige ting. Frivillighet er å stå og steke vafler på en fotballkamp, lese for eldre, være med på sykkelkurs for skolebarn osv osv. Å selge svindyrt julenek og pålegge foreldre masse utgifter i form av PENGER, er ikke frivillighet. Jeg engasjerer meg i idretten. Men skolen skal være gratis. Her skulle skoleungene til Oslo for å ha omvisning på Stortinget. At kun flybillett frem og tilbake per ungdom koster i overkant av 2000 kroner, har de ikke problematisert, liksom. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 18 timer siden #157 Del Skrevet 18 timer siden Gaia skrev (Akkurat nå): Oj. Det var spesielt. Her er det enten at man kjøper det man skal ha, eller så er det inkludert i inngangspengene. Det er aldri både inngangspenger og at det skal kjøpes kaker/ kaffe/ brus. Her er det dyre inngangspenger, og brus/is må kjøpes separat. Inngangspenger inkluderer kun rundstykker, kaffe og hjemmelagde kaker. Brus og is betaler man per stykk i tillegg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 18 timer siden #158 Del Skrevet 18 timer siden Minlillelykke skrev (8 minutter siden): Det handler ikke om å ikke gidde! Det handler om at det er for MYE! Jeg ser ikke nødvendigheten av det. La familiene få tid til å være sammen. Det hjelper ikke min familie at en foresatt skal komme dausliten hjem fra ett arrangement vi ikke benytter oss av uansett. Vi har aldri vært der, og kommer ikke til å dra dit. Vi som foresatte har ekstremt lite tid sammen med barna våre, for min del grunnet ubeleilig arbeidstid. Da ønsker jeg å bruke de få fridagene jeg har til min egen disposisjon. Ikke dette tullet. For arrangementet er tull! Jeg tar en koselig familie og venne lunsj over dette anyday! Dette. Norske foreldre = "De som sender ungene i barnehagen som ettåringer, de som sender ungene i barnehagen når de har fri, er dårlige foreldre!!!!! De som lar ungene ha lange dager i barnehagen er dårlige foreldre!!!! De burde gå ned i stilling!!!" Også norske foreldre = "De som ikke deltar på ørten dugnader borte fra barna hver uke, er dårlige foreldre!!!! Det er ikke viktig for barn og foreldre å være sammen, det er viktig med dugnad-dugnad-dugnad!!! Salg-salg-salg!!!" Logikk? 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaia Skrevet 18 timer siden #159 Del Skrevet 18 timer siden Rosalilje84 skrev (1 minutt siden): Frivillighet og pengepress er to forskjellige ting. Frivillighet er å stå og steke vafler på en fotballkamp, lese for eldre, være med på sykkelkurs for skolebarn osv osv. Å selge svindyrt julenek og pålegge foreldre masse utgifter i form av PENGER, er ikke frivillighet. Jeg engasjerer meg i idretten. Men skolen skal være gratis. Her skulle skoleungene til Oslo for å ha omvisning på Stortinget. At kun flybillett frem og tilbake per ungdom koster i overkant av 2000 kroner, har de ikke problematisert, liksom. Det har du helt rett i. Tenker at dette er noe man må ta en diskusjon på i klassen. Det er ikke alle som er friske nok til å stille på alskens arrangementer, og det er heller ikke alle som har så stort nettverk at de kan greie å selge 30 bambussokker eller kakebokser. Kjempedyre klasseturer er et problem for veldig mange, og helt sikkert stadig flere, slik som situasjonen er i Norge i dag. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 18 timer siden #160 Del Skrevet 18 timer siden Gaia skrev (3 minutter siden): Det har du helt rett i. Tenker at dette er noe man må ta en diskusjon på i klassen. Det er ikke alle som er friske nok til å stille på alskens arrangementer, og det er heller ikke alle som har så stort nettverk at de kan greie å selge 30 bambussokker eller kakebokser. Kjempedyre klasseturer er et problem for veldig mange, og helt sikkert stadig flere, slik som situasjonen er i Norge i dag. Jeg har i mange år boikottet salgsdugnader. Jeg har ikke noe nettverk, og ingen å selge til. Å tigge og presse overprisede, dårlige varer på arbeidskolleger er uaktuelt. Jeg ønsker heller ikke å overbetale for disse varene. Så jeg tilbyr alltid å betale det overraskende lille mellomlegget som klubben sitter igjen med etter salget. Det faller ikke i god jord, for å si det slik. De vil helst at vi selger selve varen, ikke bare betaler klubbens andel. Rart. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå