Gå til innhold

Kan de virkelig…Arrangement 17 mai.

Maide

Anbefalte innlegg

Rosalilje84 skrev (4 minutter siden):

Inngangspenger per person. I tillegg må is og brus kjøpes separat, til en pris som er det dobbelte av butikkprisen. Man skal ta med seg gevinst til lotteriet, 50 kroner per barn. Så skal man bruke masse penger på ingredienser til festkake eller rundstykker med variert pålegg osv. 

Oi, da lurer jeg på hva slags sted du er fra.

Jeg har vært på diverse arrangementer på et sted mellom 10 og 15 barneskoler. Aldri i mitt liv betalt inngangspenger. Is og brus kjøpes inn, kaker medbringes av aktuelt klassetrinn (typisk 5. klasse), og selges til helt normale priser ift hva de koster på butikk. Gevinster til lotteri har vært donert fra lokale bedrifter. Overskuddet fra salgene etter fratrekk av utgifter går tilbake til 17. maikomiteen for påfølgende år.

Høres ut som dere har latt en lokal Olav Thon eller Petter Stordalen få styre sjappa hos dere.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvordan har det vært på dugnadsfronten til nå TS? Har du stilt opp, eller sluntret unna? 

Har ungene dine deltatt på korps, fotball og ishockey, uten at du har tatt dine vakter i kiosken, moppa gulv og bakt kaker til basar? 

Det er jo de samme folkene som står med dette hver gang - mens andre forventer at ungene skal ha fritidstilbud og at andre skal ta jobben. Har du vært en som har sluntret unna, og allerede to måneder før 17 mai vet du at du ikke orker å bake en toro-kake så skjønner jeg at de som til stadig stiller opp - de som har sett at du ikke stiller opp - blir frustrert over holdningen. Hadde du sagt: Jeg har fått kreft, og vet ikke hvordan formen er om to måneder - er jeg frisk stiller jeg selvsagt opp! så hadde det vært noe annet -men at du allerede nå kaster inn hånkle - det får meg til å ane at det ikke er første gangen du ikke kan stille opp. 

Når det er sagt - er du sjuk når 17.mai kommer så har FAU ingenting med det. Går det ikke, så går det ikke. Men det ER noe spesielt å vite det to måneder i forkant. Du kan når som helst mellom nå og 17 mai bake boller som du fryser ned - kanskje tilogmed hos noen andre som kan ta de med for deg. 

Eller som flere sier - la 13 åringen bake boller, brownie eller noe annet. 

Anonymkode: d1620...90f

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Da blir det ikke arrangement da. Jeg personlig synes disse arrangementene er en uting. 17 mai har jeg mange andre plasser jeg vil være, ikke på skolen. På de 4 årene har vi ikke vært med på dette en eneste gang. Hadde vært nydelig om disse tulle dugadene ble borte.

Anonymkode: 21723...bcf

Hvor skal du være da, om ingen skal gjøre noe frivillig? Det blir ingen barnetog da foreldre må stille opp. Det blir ingen arrangementer i byen da, og ikke på skolen heller. Det blir ingen flaggheisinger da frivillige må stille opp. Det blir hvertfall ingen korps - hvem skulle arrangert det mener du?

Og det gjelder alle andre arrangementer ellers i året også. Tror du koret som synger julen inn er profesjonelt og lønnet? Tror du idretten vil ha et tilbud om ingen foreldre stiller opp? Tror du det blir julemarked noe sted? St Hans feiring? You name it? 

Det er jo nettopp dette fellesskapet som gjør det fint å bo her. Alle må ikke gjøre alt, men alle må gjøre noe. Ingen liker gratispassasjerer. 

Maleficenta skrev (51 minutter siden):

Syns det skulle vært 7 klassen. De går siste året på barneskolen.

7 trinn går i flaggborg og er litt «på» denne dagen - og foreldrene vil gjerne få det med seg. 5-6 trinn er en bedre løsning.

Anonymkode: 2b677...14a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makavelli skrev (8 minutter siden):

Oi, da lurer jeg på hva slags sted du er fra.

Jeg har vært på diverse arrangementer på et sted mellom 10 og 15 barneskoler. Aldri i mitt liv betalt inngangspenger. Is og brus kjøpes inn, kaker medbringes av aktuelt klassetrinn (typisk 5. klasse), og selges til helt normale priser ift hva de koster på butikk. Gevinster til lotteri har vært donert fra lokale bedrifter. Overskuddet fra salgene etter fratrekk av utgifter går tilbake til 17. maikomiteen for påfølgende år.

Høres ut som dere har latt en lokal Olav Thon eller Petter Stordalen få styre sjappa hos dere.

På butikk koster et kakestykke 60 kroner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I byen jeg bor er det ingen av skolene som har ansvaret for selve barnetoget. Utenom noen klassekontakter som går med barna per trinn. Er det virkelig normalt andre steder?

På barneskolene er det aktiviteter på ettermiddagen, dette faller da til et trinn.

Anonymkode: 2c61d...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Og det er vel rimelig når man på selveste 17 mai kan komme til rigget kiosk med hjemmebakst? 

Det er ikke kjøpetvang heller, man kan bake hjemme og spise kaken man har laget akkurat når man vil. Til og med som matpakke uten å bli kastet ut (som du ville blitt på en cafe). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I byen jeg bor er det ingen av skolene som har ansvaret for selve barnetoget. Utenom noen klassekontakter som går med barna per trinn. Er det virkelig normalt andre steder?

På barneskolene er det aktiviteter på ettermiddagen, dette faller da til et trinn.

Anonymkode: 2c61d...a5d

Tror du barnetoget hadde gått uten de frivillige i barnetoget? For Oslo: 100 skoler * 7 trinn * 4 paralleller * 3 frivillige per klasse = 8400 voksne som bruker hele formiddagen sin på å ta buss med elevene, et kaotisk opplegg i byen og ta buss med elevene tilbake til skolen. Det er ikke «bare et par voksne» det er snakk om her.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er veldig på at alle kan bidra litt, men det er alltid unntak. 

Her hadde jeg sendt ganske krass melding tilbake. "Det er ingenting jeg heller ønsker enn å stille opp for barna, men jeg har ikke selv valgt å få kreft og da måtte gå igjennom tung behandling. Det lille jeg har av overskudd velger jeg selvfølgelig å bruke med mine nærmeste. Jeg er helt sikker på at dere klarer denne 17.maien uten meg, og hvis alt går som vi håper kan jeg stille på nok andre ting i fremtiden".

Anonymkode: e08a3...45e

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvor skal du være da, om ingen skal gjøre noe frivillig? Det blir ingen barnetog da foreldre må stille opp. Det blir ingen arrangementer i byen da, og ikke på skolen heller. Det blir ingen flaggheisinger da frivillige må stille opp. Det blir hvertfall ingen korps - hvem skulle arrangert det mener du?

Og det gjelder alle andre arrangementer ellers i året også. Tror du koret som synger julen inn er profesjonelt og lønnet? Tror du idretten vil ha et tilbud om ingen foreldre stiller opp? Tror du det blir julemarked noe sted? St Hans feiring? You name it? 

Det er jo nettopp dette fellesskapet som gjør det fint å bo her. Alle må ikke gjøre alt, men alle må gjøre noe. Ingen liker gratispassasjerer. 

7 trinn går i flaggborg og er litt «på» denne dagen - og foreldrene vil gjerne få det med seg. 5-6 trinn er en bedre løsning.

Jeg personlig foretrekker å bruke slike dager med de som betyr noe for meg, altså familien. Vi har stort familie selskap hjemme 17 mai, og feirer på mye hyggeligere vis enn nede på den slitne skolen. Barnetoget går jeg i hvert år, men det er koselig sammenlignet med å bruke hele dagen på tull. Ikke får man vært sammen med de som betyr noe for meg heller. Jeg mener disse tullete arrangementene bør avvikles. I verste fall MÅ det være valgfritt å delta. Og før du nevner andre dugnader. Jeg stiller ALLTID opp ellers, men 17 mai er hellig!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (14 minutter siden):

Det var alt du hadde å svare.....?

Sist 17. mai betalte jeg 20-30 kr for et kakestykke for øvrig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i 17.mai komite, og ja vi var sikker litt stramme i tonen ut for å være litt klare på at når et klassetrinn engang har denne jobben, så er det forventet at folk stiller opp.  Det er et stort arrangement og ville blitt helt uhåndterlig om alle bare meldte seg ut og forventet at komiteen skal løse alt.

Men:

Hadde noen sendt meg melding om at de har kreft ville jeg ikke drømt om å komme med noen krav om bevis om dette, jeg hadde nok at most spurt om familien kanskje hadde lyst til å lage Toro-brownies kvelden før eller noe sånt minimumsopplegg. 

Endret av Sunnfjording
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg personlig foretrekker å bruke slike dager med de som betyr noe for meg, altså familien. Vi har stort familie selskap hjemme 17 mai, og feirer på mye hyggeligere vis enn nede på den slitne skolen. Barnetoget går jeg i hvert år, men det er koselig sammenlignet med å bruke hele dagen på tull. Ikke får man vært sammen med de som betyr noe for meg heller. Jeg mener disse tullete arrangementene bør avvikles. I verste fall MÅ det være valgfritt å delta. Og før du nevner andre dugnader. Jeg stiller ALLTID opp ellers, men 17 mai er hellig!

Og i tillegg velger vi selv om vi ønsker å ha ungene på idrett eller ikke. Skolen er ikke valgfri.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Og det er vel rimelig når man på selveste 17 mai kan komme til rigget kiosk med hjemmebakst? 

Det er ikke kjøpetvang heller, man kan bake hjemme og spise kaken man har laget akkurat når man vil. Til og med som matpakke uten å bli kastet ut (som du ville blitt på en cafe). 

Nei, det er ikke rimelig at skolen tjener penger på elevene. Grunnskole i Norge er gratis. Nei, det er ikke kjøpetvang, men man blir skikkelig sulten av å sitte der i mange timer. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Forslag til skriftlig tilbakemelding til FAU.

"Jeg vet det er mer enn to måneder til 17.mai, men vil likevel nå si fra at min mulighet til å stille opp er høyst usikker. Jeg er under behandling for alvorlig sykdom. Formen varierer mye, og det er helt umulig å si hvordan tilstanden min er 17.mai. 

Av hensyn til planleggingen er det lurest å legge opp til at jeg ikke stiller denne dagen. Det jeg kan stille opp med er en kake eller boller som jeg kan lage/kjøpe på forhånd og fryse ned. 

Jeg har blitt bedt om legeerklæring for å dokumentere sykdom. Jeg får meg ikke til å be legen om legeerklæring for å ikke stille opp nok  på 17.mai. Jeg kan heller ikke se at det å ikke ha mulighet til å stille på en dugnad skal bety at man må levere legeerklæring. 

Er helsesituasjonen min slik at jeg kan bidra med noe ut over å levere  kake/boller på selve dagen skal jeg si fra. 

Med vennlig hilsen xxxxxx"

Jeg ville vurdert å sette rektor på skolen på kopi. Evt se om det blir noe mer rundt dette, og så informere rektor. 

Anonymkode: 581d8...249

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan har det vært på dugnadsfronten til nå TS? Har du stilt opp, eller sluntret unna? 

Har ungene dine deltatt på korps, fotball og ishockey, uten at du har tatt dine vakter i kiosken, moppa gulv og bakt kaker til basar? 

Det er jo de samme folkene som står med dette hver gang - mens andre forventer at ungene skal ha fritidstilbud og at andre skal ta jobben. Har du vært en som har sluntret unna, og allerede to måneder før 17 mai vet du at du ikke orker å bake en toro-kake så skjønner jeg at de som til stadig stiller opp - de som har sett at du ikke stiller opp - blir frustrert over holdningen. Hadde du sagt: Jeg har fått kreft, og vet ikke hvordan formen er om to måneder - er jeg frisk stiller jeg selvsagt opp! så hadde det vært noe annet -men at du allerede nå kaster inn hånkle - det får meg til å ane at det ikke er første gangen du ikke kan stille opp. 

Når det er sagt - er du sjuk når 17.mai kommer så har FAU ingenting med det. Går det ikke, så går det ikke. Men det ER noe spesielt å vite det to måneder i forkant. Du kan når som helst mellom nå og 17 mai bake boller som du fryser ned - kanskje tilogmed hos noen andre som kan ta de med for deg. 

Eller som flere sier - la 13 åringen bake boller, brownie eller noe annet. 

Anonymkode: d1620...90f

Fordi en med kreft ofte går på "kurer" - du vet fast dag innom sykehuset for å sitte der X antall timer for å få medisin? Dette skjer på faste dager.  9 uker til midten av mai. Mange er på sykehuset annenhver uke. Dvs 3 til 5 kurer frem i tid. Kanskje flere. Eller planlagt stråling? Derfor vet folk med kreft at de også er syke 2 måneder frem i tid.

Anonymkode: 5e614...fcb

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rosalilje84 skrev (17 minutter siden):

Nei, det er ikke rimelig at skolen tjener penger på elevene. Grunnskole i Norge er gratis. Nei, det er ikke kjøpetvang, men man blir skikkelig sulten av å sitte der i mange timer. 

Ta med matpakke da! Det er ikke obligatorisk å være der, det er ikke obligatorisk å kjøpe noe og det er ditt eget ansvar å ta med mat om du blir sulten når du er der om du ikke vil handle. Skolen tjener ikke penger på dette - FAU får inn midler fra foreldre som har lyst til å handle, og det dekker arrangementet (nei, det er ikke gratis, det må handles inn tallerkener, kopper, glass, duker, is, brus, kjøleskap, premier, utstyr, pynt osv). 

Argumentet ditt faller på sin egen urimelighet da premisset om at det er obligatorisk er helt feil.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Makavelli skrev (49 minutter siden):

Det var alt du hadde å svare.....?

Sist 17. mai betalte jeg 20-30 kr for et kakestykke for øvrig. 

Samme her, alltid vært helt nøktern priser. Heller ikke inngangspenger. 

Anonymkode: 67848...67a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ta med matpakke da! Det er ikke obligatorisk å være der, det er ikke obligatorisk å kjøpe noe og det er ditt eget ansvar å ta med mat om du blir sulten når du er der om du ikke vil handle. Skolen tjener ikke penger på dette - FAU får inn midler fra foreldre som har lyst til å handle, og det dekker arrangementet (nei, det er ikke gratis, det må handles inn tallerkener, kopper, glass, duker, is, brus, kjøleskap, premier, utstyr, pynt osv). 

Argumentet ditt faller på sin egen urimelighet da premisset om at det er obligatorisk er helt feil.

Det fremstilles som obligatorisk, noe TS også har opplevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Overhodet ikke.

Nå er vi langt fra TS' spesifikke problemstilling, og det handler ikke om henne lenger (bare så det er klinkende klart), men jo flere kretsyke mennesker du kjenner, jo mer ser du at variasjonen er like stor der som ellers i samfunnet. Man blir ikke plutselig moralsk høyverdig fordi om man blir syk, og unnasluntrere som får kreft melker selvfølgelig situasjonen til det fulle. Flertallet (og særlig foreldre!) gjør selvsagt så godt de kan, mange er dessuten udiskutabelt for syke til å kunne konsentrere seg om noe annet enn å bli frisk eller klare seg gjennom dagen.

Men har du sittet på gangen på Radiumhospitalet og hørt friske og oppegående unge folk krangle seg til taxi ukentlig er det lett å se at bildet er mer sammensatt enn kreft = syk = klarer ingenting = må slippe alt bare fordi.

Igjen, null relevans til TS' helse og situasjon. Bare en generell bettaktning etter mange år i systemet.

Anonymkode: ae33b...d71

Jo - det er noe spesielt av noen som har erfaring med det selv og gjerne vet hvor jævlig det kan være. De fleste er oppegående nok til å skjønne at behandlingen kan oppleves ulikt. Ts sier hun har en dårlig opplevelse og spør om oppførselen til FAU er innafor og da blir det irrelevant å snakke om at det finnes mange med kreft som fint kunne stilt opp. Hva hjelper det ts? 

Selv om behandlingen går greit for enkelte betyr det uansett ingenting i denne saken, selvsagt skal FAU ikke mase på et sykt menneske når de sier de ikke kan. 

Anonymkode: af529...27a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...