Gå til innhold

Kan de virkelig…Arrangement 17 mai.

Maide
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kjære dere som syns det er så forferdelig å hjelpe til på 17.mai. Hvor mange barn har dere? Jeg har to. Dermed har jeg bidratt på to 17.maifeiringer. TO! Alle andre av mine over 40 år med 17.maifeiringer har jeg deltatt som gjest,og nytt godt av kaker,leker,tog,pynt og underholdning arrangert av andre. Helt ok altså! 

Anonymkode: 5d005...e4e

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjære dere som syns det er så forferdelig å hjelpe til på 17.mai. Hvor mange barn har dere? Jeg har to. Dermed har jeg bidratt på to 17.maifeiringer. TO! Alle andre av mine over 40 år med 17.maifeiringer har jeg deltatt som gjest,og nytt godt av kaker,leker,tog,pynt og underholdning arrangert av andre. Helt ok altså! 

Jeg har to, og har aldri i voksen alder deltatt på disse pengeslukene av arrangementer. Etter barnetoget er vi samlet som storfamilie. Vi kommer heller aldri til å delta på eller «nyte godt» av andres arbeid. Jeg ser virkelig ikke poenget.

Anonymkode: 21723...bcf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud ,Fau hos dere må jo være helt hjerne døde 😳😳 de kan ikke tvinge noen til noe . Men hvis ingen foreldre bidrar så blir det heller ikke gjort noe for ungene deres , og da mener jeg ikke deg ts som er syk og selvfølgelig ikke skal stille opp .
Men det er mye late foreldre der ute som ikke gidder å stille opp en dritt , det ser vi hver gang noe skal arrangeres her , kan ikke ofre en time av dagen sin selv om barna deres skal på arrangementet , så er ikke snakk om at de er bortreist . 

Anonymkode: d26d7...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (1 time siden):

Skjønner heller ikke hvorfor 17 mai ikke kan feires sammen med familie på slike dager. Må det være offentlig arrangement på skolen?

Må det være korps eller skal alle sitte inne i stua/ute i hagen? Må alle ha fri samme dag, eller er det denne fridagen som skal fjernes og gå til inntekt for Forsvaret?

Anonymkode: 2b677...14a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hos oss kommer beskjeden over alt skolen vil få gjort fra rektor, men det er ikke rektor som gir beskjeden til foreldrene, for det er ikke lov. 

Dugnader vi har fått beskjed om er

Maling av aula, elektriker arbeid om det var en foresatt var elektriker, samme med rørleggerarbeid. Maling av klasserom, ryddig og feiing av skolegåren, planting av blomser som vi selvsagt må ha med selv. Dette fordi kommunen ikke har penger til å finansiere dette. Samme med baking pg arrangement til sommeravslutning. Dette kommer i tillegg til obligatoriske arrangementene skolen ønsker. Dette er halloween, påske arrangement, friluftstreff, juleavslutning, og sommeravslutningen da.

I alle dager!? Dette er jo ikke lov. Elektrikere og rørleggere har ikke lov til å ta på seg arbeid utenom eget firma. 

Hos oss har FAU organisert montering av et klatrestativ som de kjøpte, samt maling av paradiser etc. i skolegården. Ingen foreldre blir bedt om det som er vaktmester- og håndtverkerarbeid. Deres situasjon høres helt horribel ut. 

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Kommunen har ikke råd, derfor ville de ha oss til gratis arbeid. Ingen som meldte seg,. Og arbeidet kunne ikke utføres av ufaglærte. De måtte ha fagbrev. 

Bra ingen meldte seg. Det er veldig ugreit å be om sånt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gaia skrev (6 minutter siden):

I alle dager!? Dette er jo ikke lov. Elektrikere og rørleggere har ikke lov til å ta på seg arbeid utenom eget firma. 

Hos oss har FAU organisert montering av et klatrestativ som de kjøpte, samt maling av paradiser etc. i skolegården. Ingen foreldre blir bedt om det som er vaktmester- og håndtverkerarbeid. Deres situasjon høres helt horribel ut. 

Bra ingen meldte seg. Det er veldig ugreit å be om sånt. 

Det er først og fremst ikke lov. Offentlige bygg, aller helst alle bygg skal ha dokumentasjon på slikt arbeid, det har ikke fagfolk lov til å skrive ut uten og ta betalt for jobben de gjør. 

Og ja, situasjonen er håpløs,  nå skal det spares enda mer så jeg venter spent på hva som kommer til våren.

Når det står så dårlig til må de kutte de unødvendige tingene, leirskole er en av de. Skolen har ikke økonomi til det rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Må det være korps eller skal alle sitte inne i stua/ute i hagen? Må alle ha fri samme dag, eller er det denne fridagen som skal fjernes og gå til inntekt for Forsvaret?

Det er en vesentlig forskjell på å delta på dugnad man har valgt selv. Melder man barna på korps vet man at 17 mai blir hektisk, skolearrangement er unødvendlig. Jeg vet at når jeg meldte barna på feks fotball innebærer det kioskvakter, rydding av baner, kjøring til kamper og cuper. Det er faktisk en stor forskjell. I vår kommune er det flere arrangement i regi av kommunen. Det holder i massevis. Det må respekteres at alle ikke ønsker å delta på disse unødvendige arrangementene. Vi ønsker å være med familien, er det virkelig så galt? Jeg virkelig hater å bruke tid med mennesker jeg ikke kjenner, og en slik dag nekter jeg å gjøre det. La oss ha hagefestene, med masse digg mat, is og kaker! Ungene elsker det, foreldrene elsker det, besteforeldrene elsker det til og med oldeforeldrene elsker det! At noen mener dette er så galt sier meg at de har for lite mennesker i livet sitt.  

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En 8. klassing kan jo faktisk bake en kake og ta med på skolen denne dagen. 

Anonymkode: 68a43...8ef

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Må man ha arrangement på skolen den dagen? Det foregår mye annet, hvorfor må det være noe på skolen i tillegg? 

Nå når jeg har voksne barn, og ikke lengre henger på skolen 17.mai, betyr det at jeg ikke feirer 17.mai? 

Anonymkode: 56f8a...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tuba skrev (3 timer siden):

Problemet er at de som ikke deltar i dugnaden ofte er de som står først i køen til aktivitetsløye eller fiskedam på 17 mai og de melder gladelig på ungene på fotball og andre aktiviteter som er foreldredrevet og klager i tillegg på tilbudet. Men dugnad skal de ha seg frabedt!

Men TS skal selvsagt ikke måtte vise legeerklæring på at hun er kreftsyk og forventes å delta på lik linje med andre foreldre. Spørsmål er vel heller hvor far er oppi dette.

Hvordan holder du så god oversikt over at det er barna til de foreldrene som klager og sniker seg unna som står først i køen til fiskedammen? De gangene jeg har stått på aktivitet har jeg hatt mer enn nok med å skape god stemning i kaoset og ikke notere hvem som står hvor i køen eller om de er der i det hele tatt.

Men noen er vel manisk opptatt av dette så jeg skjønner jo at andre driter i hele opplegget.

Anonymkode: 23b1e...fba

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det er ikke vi som syns det er forferdelig, det er FAU-uglene som klikker i vinkel fordi noen våger å prioritere annerledes enn dem. Det handler om noe så enkelt som f.eks. å prioritere egen familie på en slik dag, eller en tur ut i guds frie natur på en skjønn mai-dag. Ikke fordi det er "så forferdelig" å bake en kake.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det handler om noe så enkelt som f.eks. å prioritere egen familie på en slik dag, eller en tur ut i guds frie natur på en skjønn mai-dag. 

Sist jeg sjekket var det helger i mai også. Det går an å prioritere familien sin og guds frie natur på en av de andre 8-9 fridagene i mai, og stå litt i kaféen, steke vafler eller organisere potetløp noen timer akkurat på den 17., én (!) gang per tiårig grunnskole. Jeg er ingen 17.mai-entusiast selv, men det handler jo til syvende og sist om å bidra på lik linje med alle.

Eller så kan vi jo legge ned hele skiten og kutte fridagen, så vi slipper slike tyngende FAU-overgrep som å stille med boller eller rigge bord. Jeg klager ikke i så fall, men det ville nok barna gjort.

Anonymkode: ae33b...d71

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en vesentlig forskjell på å delta på dugnad man har valgt selv. Melder man barna på korps vet man at 17 mai blir hektisk, skolearrangement er unødvendlig. Jeg vet at når jeg meldte barna på feks fotball innebærer det kioskvakter, rydding av baner, kjøring til kamper og cuper. Det er faktisk en stor forskjell. I vår kommune er det flere arrangement i regi av kommunen. Det holder i massevis. Det må respekteres at alle ikke ønsker å delta på disse unødvendige arrangementene. Vi ønsker å være med familien, er det virkelig så galt? Jeg virkelig hater å bruke tid med mennesker jeg ikke kjenner, og en slik dag nekter jeg å gjøre det. La oss ha hagefestene, med masse digg mat, is og kaker! Ungene elsker det, foreldrene elsker det, besteforeldrene elsker det til og med oldeforeldrene elsker det! At noen mener dette er så galt sier meg at de har for lite mennesker i livet sitt.  

Men hva med alle de voksne som trengs for å gå med skolebarna i barnetoget. Skal vi droppe barnetoget for skolebarna?

Og hva med alle de korpsforeldrene som også hellere vil sitte hjemme i hagen? Droppe korpsene også da? Hvorfor skal korpsene jobbe på en helligdag for at sånne som deg skal kunne se på dem på tv? Det er vel ikke nødvendig, alle har jo grillfest og spiser is og kake i hagen med de store familiene sine?

Der røyk alt som skjer i byen (barnetoget, korpsene, russetoget), men det er vel ingen i byen uansett når alle er på grillfest hjemme i hagen, så kanskje det ikke er så  farlig?

Synes det er helt latterlig å si «synd på dere, det er deres egen feil at dere ikke har nok folk i livene deres. Dere må jo ha familiefest aka barnebursdag hjemme i hagen den dagen! Og har dere ikke hage? Haha, da får dere sitte alene da, for vi skal hvertfall ikke ha noen arrangementer!

Tror du seriøst at et kommunalt arrangement som 17 mai ikke har frivillige til å løse 90 % av oppgavene? Lærerne har fri, foreldrene går med barna i toget. Det går ikke. Korpsinstruktørene utenom dirigenten har fri, foreldrene har en kjempeoppgave. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...