Gå til innhold

Kan de virkelig…Arrangement 17 mai.

Maide
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Minlillelykke skrev (På 11.3.2025 den 13.06):

Mine barn har en magisk 17 mai hvert år de, uten fjaset på skolen. Man kan lage slike dager så fine man bare ønsker, på egne premisser. Ts er syk og skal selvfølgelig hverken be søster eller venninner om å ta denne jobben. 

Og jeg nevner igjen-

Du ser aldri noen bedæ en kreftsyk far om å spørre bror eller kompis om å bake en kake..  

Når man først set hvor skjeve forventninger vi ennå har til kvinner og menn i 2025 er det både komisk og ganske trist. 

Anonymkode: f45d3...a9f

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Maide skrev (På 10.3.2025 den 22.16):

Dette handler ikke om at man ikke vil men at man ikke kan

Jeg er kreftsyk og har en 8 klassing. Det er 8 klasse som skal arrangere 17 mai her i byen.

Jeg har sagt ifra tidlig at jeg ikke kan stille opp pågrunn av min diagnose og helse. Likevel krever de at jeg stiller opp på alle vaktene, lager kaker osv denne dagen. De ber også om legeerklæring om at det jeg melder ifra om er sant så skal de vurdere om jeg kan slippe, men de kunne ikke love noe 😕 

Kan de virkelig kreve å få legeerklæring?

Er det et krav/tvang om å delta?

Trodde alt som hadde med slikt var frivillig og ingen tvang. Hadde selvfølgelig stilt opp om jeg kunne.

Kaker kan du lage når du er i bedre form og fryse ned. Toro sjokoladekake er fin til det. Bare frys uten glasur og strøssel.  Å ta ut kaken og ta på strøssel klarer din 8 klassing også. Resten ser du ann på formen på dagen.  Folk blir dårlige hele tiden. 

Men nei, de har ikke lov til det.

Anonymkode: 69104...ced

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Kaker kan du lage når du er i bedre form og fryse ned. Toro sjokoladekake er fin til det. Bare frys uten glasur og strøssel.  Å ta ut kaken og ta på strøssel klarer din 8 klassing også. Resten ser du ann på formen på dagen.  Folk blir dårlige hele tiden. 

Men nei, de har ikke lov til det.

Folk får altså ikke kreft hele tiden. Kan vi ikke la kreftpasienter være i fred og konsentrere seg om helsa si?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rosalilje84 skrev (55 minutter siden):

Folk får altså ikke kreft hele tiden. Kan vi ikke la kreftpasienter være i fred og konsentrere seg om helsa si?

Jeg er helt enig men her virker situasjon litt fastlåst og man må vurderer hvor mange kamper man gidder også... i verste fall kan hun jo bare kjøpe de kakene langpannekaker i frysedisken 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg regner med at dette er grunnet frustrasjon og fortvilelse da svært mange gjør hva som helst for å slippe unna å måtte bidra. Jeg har selv hatt ansvar for 17. mai på skolen og 1/3 hverken svarer eller møter opp på dugnader. Mange "glemmer" at de skal bake. Noen prøver seg med at nei de skal reise bort så de kan ikke bake. Påpeker at man kan bake gjærbakst en måned i forveien og putte i fryseren men nei, det blir visst også vanskelig. Folk som ikke møter opp på postene sine på 17. mai, osv. Uten å gi beskjed i forveien. Men de klager gjerne hvis de syns opplegget er for dårlig utført 🙃

Anonymkode: 96022...b2e

Men det er jo ikke noe å "slippe unna"? De som vil, kan delta på 17. mai. De som har andre planer, kan fint gjennomføre dem helt uten at FAU-ugler som tror de har fått verdensherredømme har noe som helst med det.

Hvis man står der som FAU-ugle og ingen gidder å bidra, ja da er det kanskje på tide å stikke fingeren i jorda.

Anonymkode: 23b1e...fba

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvis dere fikk utdelt en oppgave om å bake til arrangementet så er det rimelig frekt å bare drite i det. Tenk om alle foreldre gjorde som deg, tenkt på det? Om jeg skulle reise bort så hadde jeg byttet til meg gjærbakstoppgave, bakt noen uker i forveien og fryst ned, og lånt plass i fryseren til foreldre i samme klasse som ungen. Vanskeligere er det faktisk ikke.

Anonymkode: 96022...b2e

Det hadde jo vært deilig om alle som ikke gidder bare droppet det, så hadde bare de som er interessert fått holde på med disse greiene, og vi andre hadde sluppet. Vinn-vinn for alle. Vanskeligere er det faktisk ikke.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er helt enig men her virker situasjon litt fastlåst og man må vurderer hvor mange kamper man gidder også... i verste fall kan hun jo bare kjøpe de kakene langpannekaker i frysedisken 

At FAU kommer på å kreve legeerklæring for å vurdere om det er 'greit' at et menneske med kreft lar være å bidra til dugnad for 17. mai er en kamp verdt å ta!

Anonymkode: 1b888...84c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så enig! Hvorfor skal det ALLTID være noe? Jeg personlig mener skolene må jekke ned antall dager med dugnad i løpet av ett år. 17 mai som er en offentlig fridag bør være en av de. Jeg ser heller ikke behovet i ørten foreldremøter og utviklingsamtaler i løpet av året heller, som må tas i arbeidstiden. Det er jo aldri noe nytt. En samtale i året hadde holdt, og ett møte. 

Anonymkode: 21723...bcf

1 Det er ikke skolene som innkaller til dugnadene. Det er foreldrene, gjennom FAU eller det å være klassekontakter.
2 Skolen har ikke anledning til å innkalle foreldre til dugnadsarbeid.
3 Du kan si fra om at dere  ønsker kun en utviklingssamtale i løpet av et år.
4 Foreldremøter er det frivillig å delta på, men du kan regne med reaksjoner hvis du aldri dukker opp på dem. 
5 Lærere har betalt for å ha utviklingssamtaler på kveldstid. Skolen kan ikke kreve at dere dukker opp i egen arbeidstid, med mindre det er møter som man får velferdspermisjon for (f.eks. møter med skolen og BUP, PPT etc. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hadde jeg vært TS, hadde jeg glatt ignorert FAU. 

En annen ting jeg har reagert på er at det på død og liv må være kaker til hvert eneste arrangement. Fotballkamper, dugnader, forestillinger, hva som helst, ja da må det bakes kake. Hvorfor? Hva er det som er så viktig med den kaken? 

Anonymkode: 70827...5ae

Helt enig, Hva med å selge frukt i stedet for? 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor er det ingen som spør om familiens  andre halvdel kan bake? Har ikke barnet en far?

Anonymkode: f45d3...a9f

Det er det mange som har etterlyst i tråden, men TS svarer ikke på det. Ei heller om hun har annen familie som kunne hjulpet til. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gaia skrev (7 minutter siden):

1 Det er ikke skolene som innkaller til dugnadene. Det er foreldrene, gjennom FAU eller det å være klassekontakter.
2 Skolen har ikke anledning til å innkalle foreldre til dugnadsarbeid.
3 Du kan si fra om at dere  ønsker kun en utviklingssamtale i løpet av et år.
4 Foreldremøter er det frivillig å delta på, men du kan regne med reaksjoner hvis du aldri dukker opp på dem. 
5 Lærere har betalt for å ha utviklingssamtaler på kveldstid. Skolen kan ikke kreve at dere dukker opp i egen arbeidstid, med mindre det er møter som man får velferdspermisjon for (f.eks. møter med skolen og BUP, PPT etc. 

Helt enig, Hva med å selge frukt i stedet for? 

Det er det mange som har etterlyst i tråden, men TS svarer ikke på det. Ei heller om hun har annen familie som kunne hjulpet til. 

Her i kommunen får vi ikke samtaler utenom arbeidstid, og får absolutt ikke velge å bare ha en samtale. Møter får vi sjeldent deltatt på av den enkle grunn at det havner på mine dager med kveldsvakter.  Jeg akter ikke å bruke ferie dager for å sitte med gruppearbeid som en liten unge i stedet for å kunne bruke denne ferie dagen med barna mine. Og møter er det skolen som kaller inn til. Dugnadene blir informert fra foreldrene, men det er skolen som forventer at vi skal delta. Jeg har vært klassekontakt selv, så jeg vet godt hvordan dette foregår. Jeg er ikke imot dugnad, men offentlige fridager bruker jeg ikke på dugnad. Jeg baker alltid, deltar alltid, men ett sted går grensen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det er jo ikke noe å "slippe unna"? De som vil, kan delta på 17. mai. De som har andre planer, kan fint gjennomføre dem helt uten at FAU-ugler som tror de har fått verdensherredømme har noe som helst med det.

Hvis man står der som FAU-ugle og ingen gidder å bidra, ja da er det kanskje på tide å stikke fingeren i jorda.

Problemet er at de som ikke deltar i dugnaden ofte er de som står først i køen til aktivitetsløye eller fiskedam på 17 mai og de melder gladelig på ungene på fotball og andre aktiviteter som er foreldredrevet og klager i tillegg på tilbudet. Men dugnad skal de ha seg frabedt!

Men TS skal selvsagt ikke måtte vise legeerklæring på at hun er kreftsyk og forventes å delta på lik linje med andre foreldre. Spørsmål er vel heller hvor far er oppi dette.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tuba skrev (13 minutter siden):

Problemet er at de som ikke deltar i dugnaden ofte er de som står først i køen til aktivitetsløye eller fiskedam på 17 mai og de melder gladelig på ungene på fotball og andre aktiviteter som er foreldredrevet og klager i tillegg på tilbudet. Men dugnad skal de ha seg frabedt!

Men TS skal selvsagt ikke måtte vise legeerklæring på at hun er kreftsyk og forventes å delta på lik linje med andre foreldre. Spørsmål er vel heller hvor far er oppi dette.

Jeg er en av de som er ekstremt kritisk til disse 16 mai dugnadene. Jeg er kritisk til disse da det kreves arbeid på en offentlig fridag, de fleste av oss jobber 100% og har allerede lite tid med familien. Denne dagen er en av disse dagene jeg ser frem til å bruke med mine nærmeste, ikke på skolen. Jeg som mamma engasjerer meg i idrett, koret, baker alltid til skolearrangementer og er med på alt! Men her stopper det for meg. Jeg kommer aldri til å bruke 17 mai til dugnad.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maide skrev (På 10.3.2025 den 22.41):

TS her.

Ettersom jeg ikke vet hvordan helsen min er til ei hver tid og sånn som det er nå, så meldte jeg ifra tidlig om at jeg ikke kan stille opp på noe. Til deg som mente jeg heller skulle tilby ting tidligere: Jeg er kreftsyk og hvordan kan jeg melde ifra og tilby ting tidlig når jeg ikke er frisk?

De har sagt det til meg muntlig og skriftlig. Tok det opp med FAU ja, men de godtar og godtok ikke det uten legeerklæring, først da kunne de vurdere.

Det er veldig vanskelig og vite at « kreftsyk» er det samme som og ikke kunne gjøre noe. Skjønner ikke helt hvorfor du blir så aggressiv på forslag om og tilby deg noe som og bake kake. De aller fleste kreftsyke klarer det, og er man for syk har man jo uansett hjelp. Om du er innlagt er vel ikke barnet alene hjemme? Og bake kake klarer vel uansett en 8 klassing også. Så det var vel et eksempel på noe du kunne tilby istedenfor og si nei til alt. 
jeg har også vært « kreftsyk «, men ikke alvorlig nok til ikke og klare og gjøre noe. De aller fleste kreftsyke mødre  jeg kjenner klarer og bidra noe, bortsett fra de 2 som lå på sykehus siste delen av livet, men det var jo ikke sånn at barna deres var alene hjemme eller at de ikke fikk hjelp. Får du hjelp av det offentlig, har du familie, naboer ,venner?  Du høres forferdelig vrang ut, men antar også at du er fortvilet og redd så ønsker deg først og fremst god bedring . 
nei, de kan ikke kreve sykemelding . De kan ikke kreve en dritt, ikke et svar en gang. Hva truer de med, at politiet kommer hjem til deg og arresterer deg? Dugnad handler om felleskap og nærmiljøet og vilje. Sånn sett er det og møte dem mer velvilje og se på hva du/ din stedfortreder kan bidra med være en god investering for deg og barnet. 

Anonymkode: a75c0...e58

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Her i kommunen får vi ikke samtaler utenom arbeidstid, og får absolutt ikke velge å bare ha en samtale. Møter får vi sjeldent deltatt på av den enkle grunn at det havner på mine dager med kveldsvakter.  Jeg akter ikke å bruke ferie dager for å sitte med gruppearbeid som en liten unge i stedet for å kunne bruke denne ferie dagen med barna mine. Og møter er det skolen som kaller inn til. Dugnadene blir informert fra foreldrene, men det er skolen som forventer at vi skal delta. Jeg har vært klassekontakt selv, så jeg vet godt hvordan dette foregår. Jeg er ikke imot dugnad, men offentlige fridager bruker jeg ikke på dugnad. Jeg baker alltid, deltar alltid, men ett sted går grensen.

Så det er da rektor som kaller inn til dugnad? Hva slags dugnader er det?

Jeg er lærer, og på min skole bruker vi lærerne en kombinasjon mellom vår plantid og timer på ettermiddag/ kveld til utviklingssamtaler. Det hadde ikke gått opp for vår del uten denne kombinasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg er en av de som er ekstremt kritisk til disse 16 mai dugnadene. Jeg er kritisk til disse da det kreves arbeid på en offentlig fridag, de fleste av oss jobber 100% og har allerede lite tid med familien. Denne dagen er en av disse dagene jeg ser frem til å bruke med mine nærmeste, ikke på skolen. Jeg som mamma engasjerer meg i idrett, koret, baker alltid til skolearrangementer og er med på alt! Men her stopper det for meg. Jeg kommer aldri til å bruke 17 mai til dugnad.

Ja, det er jo fint å få en fridag sammen med familien, slik at man slipper å bidra til å feire nasjonaldagen. 👍 

Anonymkode: 08f2f...fc7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, det er jo fint å få en fridag sammen med familien, slik at man slipper å bidra til å feire nasjonaldagen. 👍 

Så det å feire med familie er ikke å feire? Vi har stort selskap hjemme med hoppeslott for barna, basseng, vannballonger, vi går i tog og har fri flyt på is. Men en langt rimeligere feiring enn å betale 50kr pr kakestykke og 30kr kr for first price is. At noen mener dette tafatte arrangementet er eneste måte å feire på er totalt bak mål! Vi har eldre familie medlemmer som ikke orker slikt, jeg vil være sammen med de, ikke en haug ukjente på skolen. Nasjonaldagen kan feires på så mange koseligere måter enn dette pengemaset nese på skolen. Vi har aldri deltatt på de etter vi fikk barn. Jeh kan erindre å ha vært med en gang eller to da jeg selv var barn. Men det er jo ikke annet enn kø og mas. Det er de intrykkene foreldrene sitter igjen med. Hvem gidder å betale 30! kroner for å være med på potetløp, når dette kan arrangeres nesten gratis hjemme. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er den eneste måten å feire på, å feire på skolen?

Har du heller aldri tenkt på at man kan ha (all) familie på andre steder i landet, eller til og med i utlandet, som man kunne tenke seg å feire sammen med?

Anonymkode: 56f8a...6b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gaia skrev (19 minutter siden):

Så det er da rektor som kaller inn til dugnad? Hva slags dugnader er det?

Jeg er lærer, og på min skole bruker vi lærerne en kombinasjon mellom vår plantid og timer på ettermiddag/ kveld til utviklingssamtaler. Det hadde ikke gått opp for vår del uten denne kombinasjonen. 

Hos oss kommer beskjeden over alt skolen vil få gjort fra rektor, men det er ikke rektor som gir beskjeden til foreldrene, for det er ikke lov. Hos oss tas kun samtaler mellom 9-15, utenom det får vi ikke tid. Da er jeg selv på jobb og kan ikke ta fri for slikt flere ganger i året. Dugnader vi har fått beskjed om er

Maling av aula, elektriker arbeid om det var en foresatt var elektriker, samme med rørleggerarbeid. Maling av klasserom, ryddig og feiing av skolegåren, planting av blomser som vi selvsagt må ha med selv. Dette fordi kommunen ikke har penger til å finansiere dette. Samme med baking pg arrangement til sommeravslutning. Dette kommer i tillegg til obligatoriske arrangementene skolen ønsker. Dette er halloween, påske arrangement, friluftstreff, juleavslutning, og sommeravslutningen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hos oss kommer beskjeden over alt skolen vil få gjort fra rektor, men det er ikke rektor som gir beskjeden til foreldrene, for det er ikke lov. Hos oss tas kun samtaler mellom 9-15, utenom det får vi ikke tid. Da er jeg selv på jobb og kan ikke ta fri for slikt flere ganger i året. Dugnader vi har fått beskjed om er

Maling av aula, elektriker arbeid om det var en foresatt var elektriker, samme med rørleggerarbeid. Maling av klasserom, ryddig og feiing av skolegåren, planting av blomser som vi selvsagt må ha med selv. Dette fordi kommunen ikke har penger til å finansiere dette. Samme med baking pg arrangement til sommeravslutning. Dette kommer i tillegg til obligatoriske arrangementene skolen ønsker. Dette er halloween, påske arrangement, friluftstreff, juleavslutning, og sommeravslutningen da.

Elektriker arbeid på skolen er det jo fagfolk som skal utføre. Er det ingen elektriker som fikser slikt dersom ingen av foreldrene er utdannet som dette? Og hva med rørleggerarbeid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Er den eneste måten å feire på, å feire på skolen?

Har du heller aldri tenkt på at man kan ha (all) familie på andre steder i landet, eller til og med i utlandet, som man kunne tenke seg å feire sammen med?

Anonymkode: 56f8a...6b7

Skjønner heller ikke hvorfor 17 mai ikke kan feires sammen med familie på slike dager. Må det være offentlig arrangement på skolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...