Gå til innhold

Kan de virkelig…Arrangement 17 mai.

Maide
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Og far til barnet , hvor er han? Med mindre du hadde en jomfrufødsel så ber du far stille opp. Kanskje en besteforelder elelr tante kan bake en kake? Barnet selv? Alle har diagnoser i dag, og alle skal ha fritak pga det. Men det er sa mange som ahdde levert vaffelrøre eller kake på vegne av en annen når situajsonen er som den er. Egentlig tenker jeg at om du ikke er i stand til å smelle sammen en toro langpannekake (som en 8.klassing faktisk fint kan gjøre selv), så er du ikke i stand til å ha omsorg for barnet heller.

Anonymkode: af074...b6f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Problemet er vel at det sjelden er snakk om én som ikke bidrar.... 

Anonymkode: 5d005...e4e

Så da tror de at folk lyger på seg kreftsykdom? Hvis noen er så psyke at de lyger om kreft, tenker jeg det er like greit at de ikke deltar.

Anonymkode: 56f8a...6b7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maide skrev (22 timer siden):

TS her.

Ettersom jeg ikke vet hvordan helsen min er til ei hver tid og sånn som det er nå, så meldte jeg ifra tidlig om at jeg ikke kan stille opp på noe. Til deg som mente jeg heller skulle tilby ting tidligere: Jeg er kreftsyk og hvordan kan jeg melde ifra og tilby ting tidlig når jeg ikke er frisk?

De har sagt det til meg muntlig og skriftlig. Tok det opp med FAU ja, men de godtar og godtok ikke det uten legeerklæring, først da kunne de vurdere.

I alle dager. Blir sjokkert over at de er så frekk å kreve legeerklæring. 

Er dette FAU som krever det? Hadde sendt et skriftlig brev til rektor.

Anonymkode: 89a88...c1a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maide skrev (23 timer siden):

De har sagt det til meg muntlig og skriftlig. Tok det opp med FAU ja, men de godtar og godtok ikke det uten legeerklæring, først da kunne de vurdere.

Det er sikkert sagt mange ganger før, men disse har jo ingen makt til å "godta" eller "vurdere" eller "avslå" noe som helst om hva du skal gjøre på dugnad. Det samme gjelder om du hadde vært frisk som en fisk. 

Anonymkode: d4df0...310

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvordan har det vært på dugnadsfronten til nå TS? Har du stilt opp, eller sluntret unna? 

Har ungene dine deltatt på korps, fotball og ishockey, uten at du har tatt dine vakter i kiosken, moppa gulv og bakt kaker til basar? 

Det er jo de samme folkene som står med dette hver gang - mens andre forventer at ungene skal ha fritidstilbud og at andre skal ta jobben. Har du vært en som har sluntret unna, og allerede to måneder før 17 mai vet du at du ikke orker å bake en toro-kake så skjønner jeg at de som til stadig stiller opp - de som har sett at du ikke stiller opp - blir frustrert over holdningen. Hadde du sagt: Jeg har fått kreft, og vet ikke hvordan formen er om to måneder - er jeg frisk stiller jeg selvsagt opp! så hadde det vært noe annet -men at du allerede nå kaster inn hånkle - det får meg til å ane at det ikke er første gangen du ikke kan stille opp. 

Når det er sagt - er du sjuk når 17.mai kommer så har FAU ingenting med det. Går det ikke, så går det ikke. Men det ER noe spesielt å vite det to måneder i forkant. Du kan når som helst mellom nå og 17 mai bake boller som du fryser ned - kanskje tilogmed hos noen andre som kan ta de med for deg. 

Eller som flere sier - la 13 åringen bake boller, brownie eller noe annet. 

Anonymkode: d1620...90f

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette! 
Tror en som har bidratt opp gjennom, sittet i FAU og stilt på dugnad, får frikort om man blir syk.
Mulig de andre foreldrene rett og slett er lei av å være back up her og setter ned foten. Klarer man ikke fremskaffe en kake (bake og hive i fryseren på en god dag, få hjelp av nabo/venn/kollega/barn til å bake, kjøpe en på Rema) da har man vondt i viljen også. 

Anonymkode: 2443f...37e

Fy søren, at det går an å komme med såpass usmakelige oppgulp til en person med kreft! Jeg er sjokkert over manglende empati i denne tråden

Anonymkode: 8599d...492

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk bot fra FAU en gang fordi vi var på ferie under et frivillig arrangement. Boten var for kaken jeg ikke bakte til festen vi ikke var på.

FAU-leder fikk tydelig beskjed om hvor hun kunne stikke den boten, for å si det mildt….

IKKE la deg hundse med! Skriv mail med et klart «NEI», og så ferdig med det.

Anonymkode: 4e496...eb8

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (12 timer siden):

Syns det skulle vært 7 klassen. De går siste året på barneskolen.

Ja det tenkte meg og, når de begynner på ungdomsskolen så har jeg inntrykk av at tog og skolegården 17 mai, ikke er det de ønsker mest. Det vil mange helst slippe. Og når da 17 mai i tillegg faller på en lørdag som nå. Så er det kanskje mange familier med ungdomsskoleelever som heller vil gjøre noe annet enn å være på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg regner med at dette er grunnet frustrasjon og fortvilelse da svært mange gjør hva som helst for å slippe unna å måtte bidra. Jeg har selv hatt ansvar for 17. mai på skolen og 1/3 hverken svarer eller møter opp på dugnader. Mange "glemmer" at de skal bake. Noen prøver seg med at nei de skal reise bort så de kan ikke bake. Påpeker at man kan bake gjærbakst en måned i forveien og putte i fryseren men nei, det blir visst også vanskelig. Folk som ikke møter opp på postene sine på 17. mai, osv. Uten å gi beskjed i forveien. Men de klager gjerne hvis de syns opplegget er for dårlig utført 🙃

Anonymkode: 96022...b2e

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg fikk bot fra FAU en gang fordi vi var på ferie under et frivillig arrangement. Boten var for kaken jeg ikke bakte til festen vi ikke var på.

FAU-leder fikk tydelig beskjed om hvor hun kunne stikke den boten, for å si det mildt….

Hvis dere fikk utdelt en oppgave om å bake til arrangementet så er det rimelig frekt å bare drite i det. Tenk om alle foreldre gjorde som deg, tenkt på det? Om jeg skulle reise bort så hadde jeg byttet til meg gjærbakstoppgave, bakt noen uker i forveien og fryst ned, og lånt plass i fryseren til foreldre i samme klasse som ungen. Vanskeligere er det faktisk ikke.

Anonymkode: 96022...b2e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maide skrev (23 timer siden):

TS her.

Ettersom jeg ikke vet hvordan helsen min er til ei hver tid og sånn som det er nå, så meldte jeg ifra tidlig om at jeg ikke kan stille opp på noe. Til deg som mente jeg heller skulle tilby ting tidligere: Jeg er kreftsyk og hvordan kan jeg melde ifra og tilby ting tidlig når jeg ikke er frisk?

Du kan jo egentlig bare gi faen. Hva skal de gjøre? Hilsen en som selv har sittet i ymse komiteer og vet hvor frustrerende det er når folk ikke stiller opp. 

Anonymkode: 84387...a89

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde jeg kommet i en sånn situasjon tror jeg at jeg ville gjort mest mulig ut av det gitt, fått noen til å kjøre meg til skolen med ei kake, late som jeg er så svak at jeg må ha støtte ut av bilen, om nødvendig simulere litt ekstra smerte oom nødvendig, segne sammen når jeg har en oppgave så jeg måtte ha hjelp, gjerne førstehjelp, og så ville jeg fortelle alle at jeg egentlig er syk men ble tvunget.

Anonymkode: 7dd3c...127

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hadde oversett de 100%. 
Muligens vurdert en siste melding "Som tidligere informert om er jeg syk og kan ikke bidra med noe på 17. mai. Helseinformasjon er privat og ikke noe dere har rett til innsyn i. Hilsen xx." 

Anonymkode: 826d4...bb6

Dette 100 %! 

Anonymkode: 808be...df7

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så da tror de at folk lyger på seg kreftsykdom? Hvis noen er så psyke at de lyger om kreft, tenker jeg det er like greit at de ikke deltar.

Anonymkode: 56f8a...6b7

Men har ts sagt til dem at hun har kreft? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Så da går de etter den kreftsyke? Ufint. 

Anonymkode: d3513...dff

Selvsagt skal den som virkelig er syk slippe,men det er utrolig mange som er syke,bortreist eller lignende på slike dager. Evt bare ikke møter opp uten å si fra. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det der er drøyt🤯 

En gang var vi i Spania på 17.mai. Hadde ordnet det slik fordi det var flere fridager + helg den uka, og vi hadde ikke mulighet til å reise på ferie den sommeren. Da jeg fikk beskjed fra FAU om å bake kake til 17.mai-arrangementet, sa jeg med én gang ifra om at vi var bortreiste den uka. Ikke snakk om at det var god nok "unnskyldning", gitt. Ble tvunget til å bake en kake og levere den hos FAU-representant i forkant slik at hun kunne fryse den ned frem til 17.mai. Altså, det der er helt psykt. Gud forby at noen ikke får kjøpt seg litt kake på en dag hvor det er så mye kake overalt at man nesten kaster opp av sukkeroverdose🤯 

En annen gang ble jeg "bedt" om å lage x antall kanner kaffe til et foreldremøte, men her i huset har vi verken kaffe, kaffetrakter eller kaffekanner, så jeg sa at jeg heller tok med noen liter saft. Det ble dårlig mottatt, for de voksne må jo ha kaffen sin?!? Jeg gir vel beng i at folk må ha kaffe, det får de ordne med selv.

Anonymkode: 94c4c...e9e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det der er drøyt🤯 

En gang var vi i Spania på 17.mai. Hadde ordnet det slik fordi det var flere fridager + helg den uka, og vi hadde ikke mulighet til å reise på ferie den sommeren. Da jeg fikk beskjed fra FAU om å bake kake til 17.mai-arrangementet, sa jeg med én gang ifra om at vi var bortreiste den uka. Ikke snakk om at det var god nok "unnskyldning", gitt. Ble tvunget til å bake en kake og levere den hos FAU-representant i forkant slik at hun kunne fryse den ned frem til 17.mai. Altså, det der er helt psykt. Gud forby at noen ikke får kjøpt seg litt kake på en dag hvor det er så mye kake overalt at man nesten kaster opp av sukkeroverdose🤯 

En annen gang ble jeg "bedt" om å lage x antall kanner kaffe til et foreldremøte, men her i huset har vi verken kaffe, kaffetrakter eller kaffekanner, så jeg sa at jeg heller tok med noen liter saft. Det ble dårlig mottatt, for de voksne må jo ha kaffen sin?!? Jeg gir vel beng i at folk må ha kaffe, det får de ordne med selv.

Anonymkode: 94c4c...e9e

Så enig! Hvorfor skal det ALLTID være noe? Jeg personlig mener skolene må jekke ned antall dager med dugnad i løpet av ett år. 17 mai som er en offentlig fridag bør være en av de. Jeg ser heller ikke behovet i ørten foreldremøter og utviklingsamtaler i løpet av året heller, som må tas i arbeidstiden. Det er jo aldri noe nytt. En samtale i året hadde holdt, og ett møte. 

Anonymkode: 21723...bcf

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hadde jeg vært TS, hadde jeg glatt ignorert FAU. 

En annen ting jeg har reagert på er at det på død og liv må være kaker til hvert eneste arrangement. Fotballkamper, dugnader, forestillinger, hva som helst, ja da må det bakes kake. Hvorfor? Hva er det som er så viktig med den kaken? 

Anonymkode: 70827...5ae

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er en som stiller på dugnader og er kronisk syk. Noe stiller jeg lett på fordi jeg vet det er greie folk jeg skal jobbe sammen med som ikke blir gretne fordi jeg er i dårlig form men som bare er glade for at jeg kommer allikevel. Men, noen ting blir for krevende. Eks hvis jeg må kjøre bil. Jeg sa nei til å kjøre rundt å hente flasker og juletre for korpset, det ble ikke så godt mottatt men jeg minnet de på at jeg stiller på mye annet så lenge jeg vet jeg kan ta smertestillende og allikevel gjøre jobben. Jeg kan ikke kjøre bil da og da blir det enten å si nei i forkant eller de må regne med at jeg kanskje melder avbud samme dag. Mange stiller på mye men har allikevel ikke kapasitet til å stille på alt.

Anonymkode: 9a1f4...766

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 22.28):

De kan selvsagt ikke tvinge deg. Men på den annen side: Hvordan skal det bli om ingen stiller? Alle må faktisk ta ansvar. Kan du virkelig ikke gjøre noe? Bake litt, eller ringing og organisering i forkant? Hva med den andre forelderen? Besteforeldre, tante eller onkel som kan steppe inn?

Anonymkode: f8893...bab

Hadde en kreftsyk far fått samme svar? 

Anonymkode: f45d3...a9f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg skjønner ikke hva kreft har med saken å gjøre? Det er ikke sånn at folk med kreft ikke kan bake en kake, - med mindre de er svært, svært syke og nærmest sengeliggende. De fleste av oss fungerer greit stort sett.
Noen må jo lage mat hjemme hos TS.  Hvorfor kan ikke vedkommende bake en kake og stå en time eller to på arrangementet? 
Personlig ville jeg strukket meg veldig langt for å bidra eller finne en venn eller slektning som stilte opp på mine vegne, mest av hensyn til barnet mitt.

Anonymkode: ec01a...594

Nå vet du absolutt ingenting om hvilket stadie hun er i, for alt du vet kan hun være på stadie 4. Moren min var heller ikke i nye bakeform da hun gjennomgikk den verste strålingen. Greide såvidt gjøre helt enkle ting. 

Hvorfor er det ingen som spør om familiens  andre halvdel kan bake? Har ikke barnet en far?

Anonymkode: f45d3...a9f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...