Gå til innhold

Kan de virkelig…Arrangement 17 mai.

Maide
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Ulven skrev (27 minutter siden):

Jeg har erfaring med tre skoler fra kommunen og nabokommunen, og der er det inngangspenger for både voksne og barn, samt at et kakestykke koster 50 pluss og en brus koster det dobbelte av butikken. Altså det er greit at de skal gjøre litt penger på 17 mai, men slike summer er ran. 

Da er det vel bare å melde seg som leder av FAU, og skape et arrangement som går i null da?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har ikke lest alle innleggene, men det er klart at du har en gyldig grunn for å ikke stille som kioskvakt eller lignende. Jeg vil tro at 99% er enige i det. Det er nok en del som prøver å snike seg unna, men kreftsykdom er ikke noe man tuller med akkurat. 

De kan ikke kreve legeattest. 

Er det snakk om baking, så ville jeg strekt meg i det lengste og enten kjøpt eller fått en slektning til å bake mot at jeg betalte ingrediensene. 

Anonymkode: acb8a...863

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Makavelli skrev (5 minutter siden):

Da er det vel bare å melde seg som leder av FAU, og skape et arrangement som går i null da?

Eller bare droppe disse arrangementet. Tror svært få vil savne de

Anonymkode: 21723...bcf

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har de seriøst bedt deg om legeerklæring? Skriftlig eller muntlig?

Anonymkode: a64bd...c3f

Det reagerte jeg også på, må innrømme at jeg sliter litt med å ta det seriøst. 
Selvfølgelig er ikke hverken dette eller deltakelse på dugnad noe «de» kan kreve av deg. 
Tenker umiddelbart at det er 8.klassingen her som bør stille opp, om han/hun er i stand til det. Eller øvrig familie/venner. Eller ingen. 
Høres ut som du har nok.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaia skrev (29 minutter siden):

Oj. Det var spesielt.  Her er det enten at man kjøper det man skal ha, eller så er det inkludert i inngangspengene. Det er aldri både inngangspenger og at det skal kjøpes kaker/ kaffe/ brus. 

Ja en av delene hadde vært rimelig, men her flyr hundrelappene hvis man er en normal familie. 

Makavelli skrev (14 minutter siden):

Jeg har ikke barn på skolen lenger, men jeg fikk i min tid stoppet inngangspenger på juleavsluttning i klassen. Nå får min barn ta den kampen, men så lenge dette er normalt for disse skolene og folk fortsetter å komme, er det ikke så lett å være den som protesterer. 

Edit: Forøvrig er det ikke snakk om å la arrangementet gå i null, men ha såpass spiselige priser at selv de med dårlig økonomi, kan ta seg råd til å gå. 

Endret av Ulven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Eller bare droppe disse arrangementet. Tror svært få vil savne de

Merkelig hvor mange som stiller opp år etter år da.

Ulven skrev (7 minutter siden):

Ja en av delene hadde vært rimelig, men her flyr hundrelappene hvis man er en normal familie. 

Jeg har ikke barn på skolen lenger, men jeg fikk i min tid stoppet inngangspenger på juleavsluttning i klassen. Nå får min barn ta den kampen, men så lenge dette er normalt for disse skolene og folk fortsetter å komme, er det ikke så lett å være den som protesterer. 

Edit: Forøvrig er det ikke snakk om å la arrangementet gå i null, men ha såpass spiselige priser at selv de med dårlig økonomi, kan ta seg råd til å gå. 

Godt å høre at du fikk stanset det.

Mener du i siste setning at skolen eller FAU sitter igjen med et stort overskudd?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maide skrev (15 timer siden):

Trodde alt som hadde med slikt var frivillig og ingen tvang. Hadde selvfølgelig stilt opp om jeg kunne.

Siterer deg bare slik at du får et varsel i tråden. 
Kan du si noe om barnet har en far i nærheten? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanvittig at de gjør det, det er jo ganske obvious at du og din familie ikke burde trenge å bidra nå. Så kjipt sted dere er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fy f...

Jeg hater dugnader selv, men hadde med glede bakt en ekstra kake og tatt en ekstra kioskvakt for en annen forelder som var alvorlig syk. Og legeerklæring? Hvem tror de at de er?

Anonymkode: 0a586...b5d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Makavelli skrev (1 time siden):

Merkelig hvor mange som stiller opp år etter år da.

Godt å høre at du fikk stanset det.

Mener du i siste setning at skolen eller FAU sitter igjen med et stort overskudd?

De aller fleste hadde hatt det hyggeligere med familie og venner, det er jeg 100% overbevist om. Jeg har i allefall ikke tenkt til å delta på 17 mai dugnad når vår tid kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Fy f...

Jeg hater dugnader selv, men hadde med glede bakt en ekstra kake og tatt en ekstra kioskvakt for en annen forelder som var alvorlig syk. Og legeerklæring? Hvem tror de at de er?

Anonymkode: 0a586...b5d

De skal attpåtil VURDERE legeerklæringen - som om de var spesialister på akkurat denne sykdommen. Er det mulig ...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Da blir det ikke arrangement da. Jeg personlig synes disse arrangementene er en uting. 17 mai har jeg mange andre plasser jeg vil være, ikke på skolen. På de 4 årene har vi ikke vært med på dette en eneste gang. Hadde vært nydelig om disse tulle dugadene ble borte.

En liten opplysning her er at inntektene fra kiosk og salg på 17 mai kanskje går til leirskole for 7 klasse eller andre viktige ting på skolen.

Anonymkode: dbf42...94c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

En liten opplysning her er at inntektene fra kiosk og salg på 17 mai kanskje går til leirskole for 7 klasse eller andre viktige ting på skolen.

Jeg er da fult og helt klar over dette. Men jeg kan fint betale den summen fremfor å jobbe på en av de få dagene jeg skal nyte med barna mine. Ingen av mine ønsker å være med på leirskole pr nå heller, så ser ikke helt problemet. Skolen skal være gratis, da får de forholde seg til det. Leirskole er ikke gratis, vel da får det kuttes ut.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Viktige ting PÅ SKOLEN skal dekkes av det kommunale budsjettet, ikke via kommersiell dugnad. 

Anonymkode: a5fb2...3c7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er da fult og helt klar over dette. Men jeg kan fint betale den summen fremfor å jobbe på en av de få dagene jeg skal nyte med barna mine. Ingen av mine ønsker å være med på leirskole pr nå heller, så ser ikke helt problemet. Skolen skal være gratis, da får de forholde seg til det. Leirskole er ikke gratis, vel da får det kuttes ut.

Nettopp. Leirskole er ikke gratis, samtidig som den foregår i skoletiden. Veldig merkelig opplegg, overrasket over at det er lov. Alt som foregår i skoletiden, skal jo være gratis, siden det er obligatorisk. Når leirskolen arrangeres på vanlige skoledager, er det i prinsippet ikke lov å ta betalt for det. For skolen i Norge er gratis. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, de kan ikke det. Jeg hadde gitt beskjed om at dette forholder jeg meg ikke til.

Jeg syns at vi alle skal strekke oss i stor grad for å møte forventningene til å feire nasjonaldagen vår. Friheten vi har, er ingen selvfølge. Samtidig må det være unntak og i ditt tilfelle er det jo det. Ta vare på deg selv ❤️ 

Anonymkode: 601a6...0fa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg regner med de(FAU?)ikke vet at du har kreft og at de ville blitt ganske stille og flaue hvis du slang en bekreftelse på diagnosen i tryne på dem. Ikke at du er pliktig til å vise legeerklæring eller å informere om at du har kreft. Dette er nok et resultat av at mange har forsøkt å sno seg unna også går det utover de som er alvorlig syk.❤️

Anonymkode: 2aa7b...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Nettopp. Leirskole er ikke gratis, samtidig som den foregår i skoletiden. Veldig merkelig opplegg, overrasket over at det er lov. Alt som foregår i skoletiden, skal jo være gratis, siden det er obligatorisk. Når leirskolen arrangeres på vanlige skoledager, er det i prinsippet ikke lov å ta betalt for det. For skolen i Norge er gratis. 

Men de tar jo ikke betalt for det heller? At FAU holder et arrangement som er åpent for alle og gratis - samtidig som man har kiosk med masse hjemmebakte godsaker  der overskuddet går til å gjøre leirskolen billigere for skolen som allerede har presset økonomi. Det er VELDIG SÆRT å mene masse dårlige ting om det, det er da vel en god ting for alle som kommer barna til gode? Tror du pengene vokser på trær hos kommunen? 

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Men du har ingen medfølelse for at ikke alle har det sånn som deg? Du vil ikke bidra? Og du lærer barna at leirskole er en dårlig ting så de ikke vil være med? 

Anonymkode: 2b677...14a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvordan har det vært på dugnadsfronten til nå TS? Har du stilt opp, eller sluntret unna? 

Har ungene dine deltatt på korps, fotball og ishockey, uten at du har tatt dine vakter i kiosken, moppa gulv og bakt kaker til basar? 

Det er jo de samme folkene som står med dette hver gang - mens andre forventer at ungene skal ha fritidstilbud og at andre skal ta jobben. Har du vært en som har sluntret unna, og allerede to måneder før 17 mai vet du at du ikke orker å bake en toro-kake så skjønner jeg at de som til stadig stiller opp - de som har sett at du ikke stiller opp - blir frustrert over holdningen. Hadde du sagt: Jeg har fått kreft, og vet ikke hvordan formen er om to måneder - er jeg frisk stiller jeg selvsagt opp! så hadde det vært noe annet -men at du allerede nå kaster inn hånkle - det får meg til å ane at det ikke er første gangen du ikke kan stille opp. 

Når det er sagt - er du sjuk når 17.mai kommer så har FAU ingenting med det. Går det ikke, så går det ikke. Men det ER noe spesielt å vite det to måneder i forkant. Du kan når som helst mellom nå og 17 mai bake boller som du fryser ned - kanskje tilogmed hos noen andre som kan ta de med for deg. 

Eller som flere sier - la 13 åringen bake boller, brownie eller noe annet. 

Anonymkode: d1620...90f

Dette! 
Tror en som har bidratt opp gjennom, sittet i FAU og stilt på dugnad, får frikort om man blir syk.
Mulig de andre foreldrene rett og slett er lei av å være back up her og setter ned foten. Klarer man ikke fremskaffe en kake (bake og hive i fryseren på en god dag, få hjelp av nabo/venn/kollega/barn til å bake, kjøpe en på Rema) da har man vondt i viljen også. 

Anonymkode: 2443f...37e

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TingelingMom skrev (1 time siden):

Helt vanvittig at de gjør det, det er jo ganske obvious at du og din familie ikke burde trenge å bidra nå. Så kjipt sted dere er!

Husk at det ikke er obvious hvis de ikke vet at ts har kreft. Men TS har heller ingen plikt å være åpen om det. De tror kanskje at TS prøver å sno seg unna og være vrang fordi vet ikke hele historien. Jeg ser for meg en tråd her med en FAU leder som fortviler over en mor som skylder på helse( uten noe dypere forklaring) og FAU mistenker vrang vilje. Det er så lett å anta det værste om folk når vi ikke vet hele historien. Det er verdt å huske på .

Anonymkode: 2aa7b...20c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...