Gå til innhold

Slutte i ny jobb og dårlig samvittighet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg vil ikke gå inn på hvilken type jobb det er. 

Alt skal endres,  ansvarsområder, systemer. 

De nye systemene er bygget opp helt anderledes,  så ingenting kan kopieres fra tidligere system og alt må læres på nytt. Opplæringen er dårlig eller ikke eksisterende.  Jeg får også mye nye oppgaver over mine gamle, nye ansvarsområder jeg ikke hadde tidligere. 

Og ikke noe av dette er det satt av tid til. 

Når jeg tenker meg om kanskje jeg ikke trives likevel. 

Er dette virkelig verdt å bruke så mye tid og energi på. Det påvirker meg på fritiden også. Jeg blir sittende med arbeid ubetalt på ettermiddagen,  har ikke ork til å lage ordentlig mat, ungene må være mer hos far selvom vi egentlig skal ha 50/50. Jeg har ikke møtt venner eller familie siden jul. Jeg har sluttet helt å trene. 

Anonymkode: f2e18...9d8

Hei.

Jo mer jeg leser, jo mer høres det ut for meg at dette ikke er et godt sted å være for deg. Hverken jobb messig eller på privaten. Opplever dine kollegaer det samme som deg?

Jeg tror slik du beskriver det, at vurderingen av å byte jobb, kanskje er det beste for deg. Du er kanskje i den situasjonen at det ikke er så vanskelig å finne en ny jobb?

Håper alt ordner seg 🤍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg er født på 80 tallet. 

Ting kan tydeligvis være vanskelig gor oss som ikke er generasjon z også. Rart hva? 

Det er vel egentlig ikke noen forskjell på hvorvidt enn er generasjon Z eller ei. Utfordringenene i gitte situasjoner, de er de samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye overtid da? Jeg får ikke lov av leder å jobbe overtid, så da blir det hemmelig og ubetalt. 

Jeg vil ikke nå fristene og få alt klart om jeg slutter å spise, sove og dusje de neste 14 dagene uansett. 

Leder har sagt det er helt greit at ikke fristene nås. 

Så hvor lite søvn bør jeg da belage meg på de neste ukene? Skal jeg ta ferie fra barna i samme slengen?

Men kjære deg. Du har helt andre rettigheter om 14 dager. Da er du fast ansatt. En annen sak, velger du å si opp, da får du minst 2 måneder hvor du ikke får noe fra NAV. Med mindre du kan gå rett i en annen jobb.

Skjønner ikke helt disse umenneskelige tidsfristene du får, da din leder forteller deg at det ikke gjør noe om du ikke rekker fristene.

Opplever alle dine kollegaer det samme tidspresset? Dere snakker vel om dette?

Har du fått noen indikasjoner på oppsigelser før prøvetiden? Ved oppsigelse, da har du rettigheter fra NAV fra dag 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da flere i tråden som mener jeg bør gjøre det. 

Men jeg har faktisk ikke tid. 

Bør jeg si opp? Svar ja eller nei 😅

Du bør ikke si opp selv, da mister du NAV rettigheter og må gå uten inntekt i typ 2 måneder, fordi oppsigelsen er selvvalgt. Blir du sagt opp, ja det er en annen sak fra NAV. Men å bli sagt opp, klinger ikke like godt på CV’en, med mindre dette har en veldig god begrunnelse.

Du fortalte du har god lønn, er dette inkludert og at det forventes noe overtid? Har selv det i min arbeidsavtale. Det skal fremkomme av ansettelses vilkårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Coachshinny skrev (28 minutter siden):

Men kjære deg. Du har helt andre rettigheter om 14 dager. Da er du fast ansatt. En annen sak, velger du å si opp, da får du minst 2 måneder hvor du ikke får noe fra NAV. Med mindre du kan gå rett i en annen jobb.

Skjønner ikke helt disse umenneskelige tidsfristene du får, da din leder forteller deg at det ikke gjør noe om du ikke rekker fristene.

Opplever alle dine kollegaer det samme tidspresset? Dere snakker vel om dette?

Har du fått noen indikasjoner på oppsigelser før prøvetiden? Ved oppsigelse, da har du rettigheter fra NAV fra dag 1.

Ja, de andre avdelingene står nok i det samme som meg. 

Nei, jeg har ikke fått indikasjoner på at jeg ikke får bli etter prøvetiden.  Tvert imot har jeg gode tilbakemeldinger.  

Så å vente på at jeg blir sagt opp er nytteløst for det skjer nok ikke med det første. 

Coachshinny skrev (21 minutter siden):

Du bør ikke si opp selv, da mister du NAV rettigheter og må gå uten inntekt i typ 2 måneder, fordi oppsigelsen er selvvalgt. Blir du sagt opp, ja det er en annen sak fra NAV. Men å bli sagt opp, klinger ikke like godt på CV’en, med mindre dette har en veldig god begrunnelse.

Du fortalte du har god lønn, er dette inkludert og at det forventes noe overtid? Har selv det i min arbeidsavtale. Det skal fremkomme av ansettelses vilkårene.

Jeg bryr meg ikke om pengene. Jeg er sliten og lei av hele jobben. Jeg vil bare slippe å ha det ansvaret mer. 

Nei, det forventes ikke overtid

Om jeg pålegges overtid betales dette itillegg til vanlig lønn. Jeg har ikke vært pålagt overtid enda, etter at jeg startet i jobben. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Coachshinny skrev (45 minutter siden):

Hei.

Jo mer jeg leser, jo mer høres det ut for meg at dette ikke er et godt sted å være for deg. Hverken jobb messig eller på privaten. Opplever dine kollegaer det samme som deg?

Jeg tror slik du beskriver det, at vurderingen av å byte jobb, kanskje er det beste for deg. Du er kanskje i den situasjonen at det ikke er så vanskelig å finne en ny jobb?

Håper alt ordner seg 🤍

Takk for gode svar! 

Her jeg bor er det lite jobber desverre,  så jeg finner nok ikke tilsvarende jobb som passer med min utdanning. Jeg tenker jeg kan jobbe i feks klesbutikk istedenfor.  

Jeg passer kanskje ikke i slike jobber med ansvar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis ikke du får lov til å jobbe overtid eller får betalt for å jobbe overtid så jobber du selvsagt ikke overtid.
Da står vi igjen med to eventualiteter:

1. du er ikke effektiv nok

2. du har for mye å gjøre

Anonymkode: b3058...455

Det er nok begge deler.

Som ny, og med helt nye oppgaver og systemer er jeg selvsagt ikke 100% effektiv.  

Er det forventet? 

Ja, jeg har for mye å gjøre, det vet jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har skrevet oppsigelse nå. 

Ettersom jeg fortsatt er på prøvetid har jeg vel kun 14 dagers oppsigelsestid?

Kanskje jeg kan ta en tur til Spania allerede i april 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er det mange som har lite peiling på arbeidsliv og arbeidsmiljølov. For det første, man er fast ansatt også i prøvetid. Arbeidsmiljøloven gjelder hele ansettelsesforholdet. Man skal ikke måtte jobbe overtid for å beholde jobben. Man er ikke fritt vilt. Man har krav på opplæring. 

Det høres ut som du jobber et sted med ekstremt dårlig ledelse. Jeg synes ikke du skal si opp, men sende en skriftlig henvendelse til ledelse som beskriver situasjonen du står i. Ta også kontakt med fagforeningen for støtte. Dersom det ikke skjer endringer bør du kontakte lege. Ikke si opp før du får ny jobb, med mindre du vet at du får ny jobb veldig fort. 

Anonymkode: 4e7ba...61f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du sier opp ts, gå til legen å få bekreftet at du sier opp pga helse (oppsigelse til arb.formidling). Da slipper du karantene. Du kan ikke ha det slik, om to strakser er du utbrent. Jeg støtter å si opp 

Anonymkode: 7b5e8...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, de andre avdelingene står nok i det samme som meg. 

Nei, jeg har ikke fått indikasjoner på at jeg ikke får bli etter prøvetiden.  Tvert imot har jeg gode tilbakemeldinger.  

Så å vente på at jeg blir sagt opp er nytteløst for det skjer nok ikke med det første. 

Jeg bryr meg ikke om pengene. Jeg er sliten og lei av hele jobben. Jeg vil bare slippe å ha det ansvaret mer. 

Nei, det forventes ikke overtid

Om jeg pålegges overtid betales dette itillegg til vanlig lønn. Jeg har ikke vært pålagt overtid enda, etter at jeg startet i jobben. 

Okey, skjønner. Hvis det er så ille som du beskriver, ja da ville jeg nok ha rådet deg til å si opp. Da er det faktisk bedre å si opp før prøvetiden er over. Oppsigelsestid i prøvetiden den er 14 dager, etter prøvetiden er den normalt 3 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg har skrevet oppsigelse nå. 

Ettersom jeg fortsatt er på prøvetid har jeg vel kun 14 dagers oppsigelsestid?

Kanskje jeg kan ta en tur til Spania allerede i april 😁

Hei. Det er helt rett, kun 14 dager. Jeg støtter deg i at du sier opp, dette er ikke en holdbar løsning.🤍  Gå til legen, forklar årsak til oppsigelsen. Det kan medføre at du slipper karantene i NAV systemet.

Håper alt ordner seg for deg🤍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg støtter deg også i oppsigelse. Helsa og livskvaliteten først 😊

Anonymkode: c8b18...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Men hallo? Dette er jo en ting som vil kunne være et problem i alle jobber hvis du ikke lærer deg å gi litt faen. Sjefen din har til og med sagt at det ikke er så farlig! Så ta det da til deg og gjør det du får tid til i løpet av arbeidstiden. Er det viktige oppgaver du ikke fikk gjort, kan du sende beskjed om det til sjefen. Du er heller ikke så viktig eller unik at du ikke kan erstattes. Blir du syk er det sjefen sitt problem, drar du på ferie godkjent av sjefen er det hens problem.

Du behøver ikke gjøre deg selv til martyr og lide i stillhet. Hør på sjefen din når hen sier det er greit at du gjør feil og ikke får gjort alt. Når prøvetiden er over kan du uansett si at du synes du har for mye ansvar og trenger at noen tar over noen av dine arbeidsoppgaver. Det er ikke sånn at ingen andre i verden evner å gjøre de.

Gå heller til legen og se om du kan få sykemelding for utbrenthet/psyken enn å si opp en god jobb. 

Anonymkode: 8e953...f42

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men hallo? Dette er jo en ting som vil kunne være et problem i alle jobber hvis du ikke lærer deg å gi litt faen. Sjefen din har til og med sagt at det ikke er så farlig! Så ta det da til deg og gjør det du får tid til i løpet av arbeidstiden. Er det viktige oppgaver du ikke fikk gjort, kan du sende beskjed om det til sjefen. Du er heller ikke så viktig eller unik at du ikke kan erstattes. Blir du syk er det sjefen sitt problem, drar du på ferie godkjent av sjefen er det hens problem.

Du behøver ikke gjøre deg selv til martyr og lide i stillhet. Hør på sjefen din når hen sier det er greit at du gjør feil og ikke får gjort alt. Når prøvetiden er over kan du uansett si at du synes du har for mye ansvar og trenger at noen tar over noen av dine arbeidsoppgaver. Det er ikke sånn at ingen andre i verden evner å gjøre de.

Gå heller til legen og se om du kan få sykemelding for utbrenthet/psyken enn å si opp en god jobb. 

Anonymkode: 8e953...f42

Ja, men det der er så omfattende.  

Mindre stress å bare si opp, jobbe de 14 dagene og finne meg noe annet. 

Jeg snakket med en som jobber i barnehagen og de trenger vikarer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, men det der er så omfattende.  

Mindre stress å bare si opp, jobbe de 14 dagene og finne meg noe annet. 

Jeg snakket med en som jobber i barnehagen og de trenger vikarer. 

Hei. Du ville ikke fortelle type jobb, men kan du fortelle innen hvilke sjanger. Typ Lærer, økonomi, eiendom osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Coachshinny skrev (37 minutter siden):

Hei. Du ville ikke fortelle type jobb, men kan du fortelle innen hvilke sjanger. Typ Lærer, økonomi, eiendom osv?

Økonomi innen helse, staten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Økonomi innen helse, staten. 

Okey, skjønner. Har faktisk hørt at det settes store uoppnåelige krav innen statlige foretak.

Haf du tatt beslutning om hva du gjør videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville ventet og sett det litt an. Du kommer nok inn i det etter hvert, det tar bare litt mer tid. Det er helt vanlig å gjøre noen feil når man er ny. Jeg tror du er for hard mot deg selv.

Anonymkode: c90c4...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner meg igjen, ts. På min arbeidsplass er man «one man deep», dvs uten meg blir ikke arbeidsoppgavene gjort da det er kun jeg som kan gjøre dem. Jeg er veldig sliten av å ha alle hattene denne rollen medfører og alt ansvaret og oversikten som pålegges meg. Jeg har full oversikt nå, men det skal ikke mer til enn en brukket fot så går alt helt på tverke. Jeg søker alle andre aktuelle stillinger, for sånn vil jeg ikke og kan jeg ikke ha det. Planlegger også barn, og det går ikke an at man ikke kan leve et godt privatliv fordi arbeidslivet er så hektisk at man ikke har overskudd til sine nærmeste. 

Anonymkode: ee33a...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...