AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Del Skrevet 6 timer siden Hei. Jeg var heldig å fikk fast jobb etter endt utdanning. Jobben er godt betalt, bra arbeidsmiljø og spennende oppgaver. Hele arbeidsstedet går nå igjennom store endringer. Jeg har akkurat lært meg hvordan ting skal gjøres, og satt meg godt inn i oppgavene. Nå endres alt. Jeg klarer ikke henge med. Jeg gjør plutselig feil Jeg ikke har gjort tidligere og jeg føler neg elendig hver dag på jobb. De tre siste månedene har jeg klart å gjøre alle oppgaver innen frister med 100% stilling. Nå strekker ikke tiden til grunnet alt merarbeid med nye systemer, rutiner og utviklingsarbeid. Jeg vurderer å si opp. På en side vet jeg dette er en dårlig avgjørelse, fordi det er en bra jobb, og i utgangspunktet trives jeg jo. Samtidig er det ufattelig slitsomt å føle at en gjør mye feil, og ikke rekker de fristene som er satt. Jeg har gitt beskjed til leder om at jeg ikke rekker fristene, og det var helt greit. Feilene jeg har gjort var også ok. Slikt kan skje. Men jeg føler ikke det samme som leder. Hva bør jeg gjøre? Anonymkode: f2e18...9d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #2 Del Skrevet 6 timer siden Du må lære deg å takle omstillinger. Det er en del av voksenlivet. Anonymkode: e3ddb...e0b 3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #3 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du må lære deg å takle omstillinger. Det er en del av voksenlivet. Anonymkode: e3ddb...e0b Joda det er jeg klar over. Og vanligvis takler jeg det godt. Jeg har faktisk jobbet med omstillingsprosesser i det offentlige før jeg fikk denne jobben. Da passet vi på at omstillingen gikk over tid, så ikke det gikk utover andre oppgaver i større grad enn nødvendig. Vi påla heller ikke ekstraoppgaver på de ansatte uten at de hadde kapasitet til det. Det er ikke slik min arbeidsgiver gjør dette nå. Nå føler jeg meg helt alene, i ny jobb, men ansvar for prosesser jeg ikke kan noe om, som heller ikke var foreskrevet når jeg takket ja til jobben. Anonymkode: f2e18...9d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Del Skrevet 6 timer siden Det kan være slitsomt for en som er veldig ærekjær og vil levere 100% til enhver tid når forutsetningene for å få det til ikke er til stede. Mange som opplever dette i mange yrker, og kanskje spesielt innen helse, omsorg og skole. Du har to muligheter, tenker jeg. Den ene muligheten er å lære deg å gi litt mer blaffen. Du gjør så godt du kan, og mer kan ikke sjefen forlange, så da gjenstår det for deg å lære deg å leve med at ditt beste er godt nok. Om du ikke klarer det, må du bytte jobb. Utfordringen med å bytte jobb det er at du ikke er garantert å finne en annen jobb som gir deg mindre stress. Det kan gå bra, men det kan også være helt forgjeves. Anonymkode: dc226...a2e 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #5 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du må lære deg å takle omstillinger. Det er en del av voksenlivet. Anonymkode: e3ddb...e0b Bør jeg kanskje jobbe 4-5 timer på ettermiddagen selvom jeg ikke får betalt for det? For å sikre at jeg ikke gjør feil og at implementeringen går rett for seg? Anonymkode: f2e18...9d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #6 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan være slitsomt for en som er veldig ærekjær og vil levere 100% til enhver tid når forutsetningene for å få det til ikke er til stede. Mange som opplever dette i mange yrker, og kanskje spesielt innen helse, omsorg og skole. Du har to muligheter, tenker jeg. Den ene muligheten er å lære deg å gi litt mer blaffen. Du gjør så godt du kan, og mer kan ikke sjefen forlange, så da gjenstår det for deg å lære deg å leve med at ditt beste er godt nok. Om du ikke klarer det, må du bytte jobb. Utfordringen med å bytte jobb det er at du ikke er garantert å finne en annen jobb som gir deg mindre stress. Det kan gå bra, men det kan også være helt forgjeves. Anonymkode: dc226...a2e Ja du har et poeng her. Jeg bare synes det er litt skummelt når jeg er ny. Om jeg gjør feil og ikke gir masse ekstra er det jo ikke sikkert jeg får beholde jobben når prøvetiden er over om 14 dager. Ikke at jeg tror det, men uansett. Anonymkode: f2e18...9d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaia Skrevet 6 timer siden #7 Del Skrevet 6 timer siden Gjør det som er viktigst først og sett deg mål for det som skal gjøres etter dette. Ta en ting av gangen, så blir du god til det etter hvert. 4-5 timer etter arbeidstid må du ikke begynne med, Da brenner du deg ut. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #8 Del Skrevet 6 timer siden Gaia skrev (6 minutter siden): Gjør det som er viktigst først og sett deg mål for det som skal gjøres etter dette. Ta en ting av gangen, så blir du god til det etter hvert. 4-5 timer etter arbeidstid må du ikke begynne med, Da brenner du deg ut. Ja, problemet er at alle mine faste oppgaver er viktige. Det er ingen av disse som kan vente. Da får det store følger for brukerne. Til eksempel kan ikke en sykepleier droppe å gi medisiner, for å heller ta det neste dag. Så da er det omstillingen som prioriteres sist, og det fungerer heller ikke fordi det arbeidet da hoper seg opp til jeg blir sittende med det hele helger uten at jeg blir ferdig. Anonymkode: f2e18...9d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #9 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Du må lære deg å takle omstillinger. Det er en del av voksenlivet. Anonymkode: e3ddb...e0b Å takle omstilling og endring er en av de egenskapene arbeidsgivere rangerer høyest. Ts, jeg synes ikke du skal si opp. Jeg synes du skal snakke ordentlig med lederen din og få hjelp til å prioritere. Du må også øve deg på at 80% ofte er mer enn godt nok. Jeg liker det heller ikke, men det er sant. Anonymkode: 284f4...099 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #10 Del Skrevet 6 timer siden Jeg har ting som skulle vært gjort i oktober på listen min fortsatt. Ingen skade skjedd. Man må prioritere godt og akseptere at ikke alt er perfekt. Anonymkode: 2213e...46c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaia Skrevet 6 timer siden #11 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Å takle omstilling og endring er en av de egenskapene arbeidsgivere rangerer høyest. Ts, jeg synes ikke du skal si opp. Jeg synes du skal snakke ordentlig med lederen din og få hjelp til å prioritere. Du må også øve deg på at 80% ofte er mer enn godt nok. Jeg liker det heller ikke, men det er sant. Anonymkode: 284f4...099 Siden TS skriver at hen ikke får gjort alle oppgavene, er jeg enig med deg. EN prat med nærmeste leder er nok på sin plass. Jeg tenker også at de bør ha forståelse for at en ny arbeidstaker har fått for mye å gape over på kort tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #12 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har ting som skulle vært gjort i oktober på listen min fortsatt. Ingen skade skjedd. Man må prioritere godt og akseptere at ikke alt er perfekt. Anonymkode: 2213e...46c Det er ikke mulig I min nåværende jobb. Jeg hadde blitt ringt hver dag av brukere og ledere om jeg lot en oppgave ligge så lenge. Statsforvalteren ville nok kommet på banen etter noen uker også. Anonymkode: f2e18...9d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #13 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har ting som skulle vært gjort i oktober på listen min fortsatt. Ingen skade skjedd. Man må prioritere godt og akseptere at ikke alt er perfekt. Anonymkode: 2213e...46c Samme her. Stadige endringsprosesser, jeg klarer ikke å levere 100 %. Jeg står på når jeg er på jobb og gjør mitt beste og passer generelt på å gjøre en best mulig jobb. Men har ikke sjans til å få gjort alt. Da er jeg bare tydelig rundt hva jeg arbeider med og ikke får fullført, og det er greit. Anonymkode: 61822...64b 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #14 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ikke mulig I min nåværende jobb. Jeg hadde blitt ringt hver dag av brukere og ledere om jeg lot en oppgave ligge så lenge. Statsforvalteren ville nok kommet på banen etter noen uker også. Anonymkode: f2e18...9d8 Er dette i Nav? I så fall er det i alle fal helt nødvendig å snakke med nærmeste leder om prioriteringer. Anonymkode: 284f4...099 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #15 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er dette i Nav? I så fall er det i alle fal helt nødvendig å snakke med nærmeste leder om prioriteringer. Anonymkode: 284f4...099 Nei, dette er ikke i nav. Jeg ønsker ikke oppgi konkret hva jeg jobber med. Jeg har ingen kolleger som jobber med det samme som meg. Jeg kan derfor ikke delegere noe, eller legge faste oppgaver på vent. Jeg kan egentlig ikke bli syk heller føler jeg, for da er det ingen der som gjør jobben, som fører til kriser for brukere, andra ansatte og andre arbeidsgiver. Anonymkode: f2e18...9d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #16 Del Skrevet 5 timer siden Har du en du kan snakke med? Tillitsvalgt? Anonymkode: db681...4f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #17 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, dette er ikke i nav. Jeg ønsker ikke oppgi konkret hva jeg jobber med. Jeg har ingen kolleger som jobber med det samme som meg. Jeg kan derfor ikke delegere noe, eller legge faste oppgaver på vent. Jeg kan egentlig ikke bli syk heller føler jeg, for da er det ingen der som gjør jobben, som fører til kriser for brukere, andra ansatte og andre arbeidsgiver. Anonymkode: f2e18...9d8 Vel, dette er ikke ditt problem, men arbeidsgivers. Igjen; snakk med lederen din og be om hjelp til å prioritere. Anonymkode: 284f4...099 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #18 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du en du kan snakke med? Tillitsvalgt? Anonymkode: db681...4f3 Jeg ser ikke helt hva tillitsvalgt skal kunne gjøre. Det er jo ikke ulovlig å omstille et foretak. Tillitsvalgt kan nok svært lite om prosessene og mine oppgaver og kan nok ikke hjelpe her. Anonymkode: f2e18...9d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #19 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vel, dette er ikke ditt problem, men arbeidsgivers. Igjen; snakk med lederen din og be om hjelp til å prioritere. Anonymkode: 284f4...099 Jeg har bedt om det, men lederne virker ikke helt å ha tid. Jeg har fått beskjed om å gjennomgå hvordan jeg jobber og prioritere anderledes. Det har jeg gjort, men tiden strekker jo ikke til likevel. Jeg står nå feks mellom valget å starte gjenoppliving på han som ikke puster, eller stoppe blødningen på han som har kappet av seg foten. Dette bare til å illustrere altså. Anonymkode: f2e18...9d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #20 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har bedt om det, men lederne virker ikke helt å ha tid. Jeg har fått beskjed om å gjennomgå hvordan jeg jobber og prioritere anderledes. Det har jeg gjort, men tiden strekker jo ikke til likevel. Jeg står nå feks mellom valget å starte gjenoppliving på han som ikke puster, eller stoppe blødningen på han som har kappet av seg foten. Dette bare til å illustrere altså. Anonymkode: f2e18...9d8 Da må du insistere på en ny samtale, og på forhånd (kall inn, tydelig agenda) si at du trenger konkret hjelp med og å og innspill prioritere på x, y, og z. Anonymkode: 284f4...099 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå