Gå til innhold

Grussykkel til nybegynner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har fått sansen for intervalltrening på spinningsykkel (på egenhånd, ikke spinningtime), og kunne tenkt å flytte min nye interesse for sykkeltråkking ut i den virkelige verden. Tror kanskje grussykkel vil passe for den bruken jeg ser for meg? Mest asfalt, men også litt skogsbilveier. Har lyst til å sykle lengre turer på sikt. Er det noen damer her som startet med sykkel i voksen alder og har noen tips? Virker som det er mye å sette seg inn i for en som ikke har kjøpt ny sykkel på 20+ år.

Anonymkode: f4999...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 21.04):

Jeg har fått sansen for intervalltrening på spinningsykkel (på egenhånd, ikke spinningtime), og kunne tenkt å flytte min nye interesse for sykkeltråkking ut i den virkelige verden. Tror kanskje grussykkel vil passe for den bruken jeg ser for meg? Mest asfalt, men også litt skogsbilveier. Har lyst til å sykle lengre turer på sikt. Er det noen damer her som startet med sykkel i voksen alder og har noen tips? Virker som det er mye å sette seg inn i for en som ikke har kjøpt ny sykkel på 20+ år.

Anonymkode: f4999...0eb

Ikke er jeg dame, og jeg har syklet siden jeg var 7 år, men jeg har grussykkel som jeg liker veldig godt. Den går bra på skogsbilvei og asfalt.

Jeg tror de fleste grussyklene er bra, men girsystem og dekk-klaring i ramma kan variere. Det viktigste er  finne akkurat passe størrelse, og havner du mellom størrelser i ett merke kan du treffe akkurat på et annet.

Jeg liker å ha mye gir. Tungt nok til å kjøre fort i svakt nedover, og lett nok til å klatre 300 høydemeter.  Du kan få sykkel med enten 1 eller 2 drev foran. Jeg byttet til 2 foran for å øke giromfanget, men 1 foran er helt fint det også.  Med en foran har du enten 10,11,12 eller 13 gir. med to foran er det 20,22 eller 24 som gjelder.  Jeg tror alt vil fungere, men skal du opp lange bakker så er det greit at det største tannhjulet bak på kassetten er større enn det minste tannhjulet foran.

Det er vanlig at det er  klaring til 45 mm dekk, men noen har bare plass 40 mm, og noen klarer over 50. 45mm er litt bedre enn 40 i marka fordi du kan pumpe de litt løsere og de vil absorbere greit disse grusbitene på ca en cm. Jeg kjører 45mm og hadde 38 mm året før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...