Gå til innhold

Ringte legekontoret for sykemelding - surt svar.

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helsesekretæren spurte meg om det var sånn at jeg måtte ha legetilsyn, om jeg var så dårlig. Da svarte jeg nei. Jeg er ikke så dårlig at jeg er nødt å få akutt time for at legen skal undersøke meg. Jeg har sikkert influensa som 1000 andre personer har inni mellom. Men om hun mente at jeg måtte inn på time for å få sykemelding så hadde jeg selvfølgelig svart at jeg kommer på time.  Det er vel hennes oppgave å opplyse meg om.

Anonymkode: 0a1d6...d47

Så hvorfor svarte du ikke bare det da?

"Nei jeg trenger ikke akutttime men kan fint få en time om noen dager når jeg er bedre og legen har vanlig ledig time".

For du trenger ikke akutttime. Det bør det vel ikke være noen tvil rundt?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Send melding i helenorge. Det viser at du har tatt kontakt. henvis til samtale med helsesekretær. 

Anonymkode: 66b19...3f9

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei det vet jeg ikke, men det er kjipt å skulle være så dårlig i ferien. Det er tross alt ikke ofte jeg har ferie. Jeg vet at livet skjer, men når man faktisk har rett på å få tilbake ferien sin ved sykdom, så tenkte jeg at det var ok. Jeg hadde ikke ringt legekontoret ved litt forkjølelse altså..

Du gjør helt rett i å kontakte lege, utsatt ferie er en rettighet når du har blitt syk under ferien. Ring en gang til å be de sette deg opp på en ø-time.

Ikke ta inn over deg om folk er sure eller ikke. Det har ikke noe med deg å gjøre, og de får selv ta ansvar for eget humør.

Anonymkode: ccfa6...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du gjør helt rett i å kontakte lege, utsatt ferie er en rettighet når du har blitt syk under ferien. Ring en gang til å be de sette deg opp på en ø-time.

Ikke ta inn over deg om folk er sure eller ikke. Det har ikke noe med deg å gjøre, og de får selv ta ansvar for eget humør.

Men hun trenger ikke ø-time.

Dette er litt av grunnen til at mange møter sure ansatte som tar telefonen på legesenter. Fordi folk ringer og skal ha ø-time for noe som fint kan vente noen dager.

Endret av Snublefot62
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Men hun trenger ikke ø-time.

Dette er litt av grunnen til at mange møter sure ansatte som tar telefonen på legesenter. Fordi folk ringer og skal ha ø-time for noe som fint kan vente noen dager.

Jeg har aldri bedt om en ø-time. Hvor leste du deg egentlig? Jeg er ikke nødt å reise på time, men om legen ønsker det så kommer jeg selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har aldri bedt om en ø-time. Hvor leste du deg egentlig? Jeg er ikke nødt å reise på time, men om legen ønsker det så kommer jeg selvfølgelig.

Jeg svarte anonym bruker 531 som sa at du måtte be om ø-time. Noe du ikke trenger. Jeg har ikke sagt at du ba om det.

Men når du først svarer meg, hvorfor ba du bare ikke om en time senere i uken siden du trenger sykemelding for å få igjen ferien?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg er litt usikker på hva du egentlig forventet at hun skulle gjort, bortsett fra å svare litt mindre surt? Hun sa hun skulle gi beskjed til legen, som er det hun kan gjøre - hva som (ikke) skjer etter det er legens ansvar. Legen tar ikke telefonen uten avtale, og akuttime må man gjerne ringe om når de åpner om morgenen, med mindre det er full krise.

Anonymkode: f2c75...313

Hun kunne gitt beskjed til legen at en pasient med influensa ringte og ville be om sykmelding siden hun egentlig hadde ferie. 
Dette for å få ferien tilgode.
Ferdig snakka.  Da gjør hun jobben sin 

Anonymkode: 5500d...263

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er ø-time?

Anonymkode: 3411c...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva er ø-time?

Anonymkode: 3411c...348

Øyeblikkelig-time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare til info. Dette med å ha rett til å få ferie til gode ved sykdom er basert på æresystemet slik som når man tar egenmelding. Meningen med retten er at dersom man er for syk til å kunne nytte sin ferie da kan man få utsatt ferie grunnet sykdom. Det er forskjell mellom  Bente som brekker armen rett før skiferien og Susanne som har influensa, men som bare skulle gå hjemme og kose seg.

Ja, det er kjipt å være syk i ferien men slik er livet noen ganger.

Anonymkode: a63d8...d33

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bare til info. Dette med å ha rett til å få ferie til gode ved sykdom er basert på æresystemet slik som når man tar egenmelding. Meningen med retten er at dersom man er for syk til å kunne nytte sin ferie da kan man få utsatt ferie grunnet sykdom. Det er forskjell mellom  Bente som brekker armen rett før skiferien og Susanne som har influensa, men som bare skulle gå hjemme og kose seg.

Ja, det er kjipt å være syk i ferien men slik er livet noen ganger.

Anonymkode: a63d8...d33

Hvor henter du dette fra? Det fremgår av ferieloven § 9 (1) at arbeidstaker som har vært helt arbeidsufør i løpet av ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager ferie utsettes og gis som ny ferie senere i ferieåret. Det finnes ikke noe krav om at sykdommen/skaden må ødelegge for den type ferie som var planlagt. Vilkåret er "helt arbeidsufør".

Anonymkode: 3e1c3...44a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 21.10):

Hu er sikkert drittlei av gamle og syke folk som ringer for å høre hvor legen er.

De aller fleste legekontor tilbyr deg å sende e konsultasjon eller be om legetime.

Anonymkode: 40316...1fd

Da burde hun i så fall finne seg en annen jobb. 

Anonymkode: 3e77d...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 21.11):

Uproft og unødvendig. Er ikke hun som skal vurdere hvor syk du er, eller om du «skal få lov» til å snakke med legen din om sykemelding. 🙄

Anonymkode: 378c1...3e7

Det siste  opplever jeg på alle legekontor jeg har vært i kontakt med at de gjør. Jeg ber om legetime og får alltid spørsmål om hva det gjelder for at de skal kunne vurdere hvert fall på akutt time for sykemeldinger. 

Anonymkode: 8f19b...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...